Ergenissen tijdens het maken van buitenritten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke ergenissen ondervind jij tijdens het maken van een buitenrit?

automobilisten / motoren
28 (21%)
vrachtwagens/ tractoren
21 (15%)
fietsers
6 (4%)
voetgangers
6 (4%)
(loslopende ) honden
41 (30%)
ruiterpaden die niet goed toegangelijk zijn
14 (10%)
anders nl.:
17 (12%)

Totaal aantal stemmen: 133

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:44

Waaraan ik me erger tijdens buitenritten, ontoegankelijke veldpaden, doordat een stel jagers daar zo nodig moet schieten. En doordat Marco ook nog bang is voor de afgeloste schoten, wordt het gebied waar ik niet rijden kan nog groter Boos!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:28

Het onderhoud van de ruiterpaden laat vaak nogal te wensen over hier in de omgeving. Snoeien hebben ze nog nooit van gehoord, evenals het maaien van de paden in de zomer. Wel worden de sloten uitgebaggerd en je raad het al, alle troep die ze uit de sloten halen worden gewoon op het pad achtergelaten.
De schelpenpaden weten ze dan weer wel goed te onderhouden, dus het zijn slechts de ruiterpaden die overgeslagen worden...

Verder zouden ze hier wat meer mogelijkheden moeten bieden voor de ruiters, de afgelopen jaren zijn we nogal wat mogelijkheden kwijtgeraakt, onder andere het terrein bij het oude Fries Paarden Centrum, was leuk rijden daar. Ook zijn er ruiterpaden veranderd in fietspaden, helaas....

Van het verkeer heb ik verder (gelukkig) zelden last Lachen

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:49

Ik vind het een combinatie van bijna al die punten.
Ik vind auto's en ander gemotoriseerd verkeer zowiezo vaak verkeerd reageren als ze paarden zien, net alsof het wezens van een andere planeet zijn. Hard rijden, toeteren, gas even laten loeien, geen voorrang enz. enz.
Loslopende honden zijn op het strand vaak een ergernis. Ze gaan achter de paarden aan, lekker proberen in de benen of staart te bijten, eigenaren die dan gaan roepen, terwijl zij hun dieren niet bijhouden. Gelukkig mept Belle dan gewoon naar achteren en ga ik door.
Fietsers die op de ruiterpaden rijden, want daar kan je zo leuk op mountainbiken, en dus niet aan de kant gaan. Hebben ze ook pech, ik ga gewoon door, en heb er dus al menigeen in de struiken doen belanden Haha! OK dan! Maar ja, we gaan gewoon door, de ruiterpaden zijn hier gelukkig aangepast en verbreed, wat wel nodig was, hoevaak we niet met schrammen en bulten terugkwamen. Even een belletje naar de gemeente, en er werd wat aan gedaan Verder valt het wel mee Haha!

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:41

Honden geen probleem! ruiterpaden zijn op zich goed toegankelijk en erg gaaf! maar wie heeft bedacht om die ruiterpaden aan te geven met knalblauwe paaltjes? Boos! Niet grappig!!! Knipoog

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:28

door al het bovenstaande durf ik dus echt niet meer naar buiten op het paard en zelfs naast het paard loop ik constant om me heen te kijken....
Niet echt een ontspannende hobby meer voor mij vandaar dat ik op zoek ben naar een trailertje om maar bij de manege te gaan rijden omdat ik anders helemaal niet meer rijden kan . Ik vind het echt zwaar waardeloos dat de mensen hier zo weinig rekening met je houden dat ik gewoon bang ben geworden, zo verpesten ze wel datgene wat een leuke hobby zou moeten zijn. Maar ik ben al zo vaak bijna plat en van de weg (bij ons is dat een smalle hoge dijk) af gereden met mijn paard dat ik me er niet meer aan waag en dat in een boerendorp !!! En helaas ben ik hier niet de enige, een vriendin van mij denkt er net zo over.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:32

Ik heb echt een hekel aan loslopende honden. Ik was een tijdje terug gaan uitrijden, liep door een hol paadje (bergjes aan de zijkant), springt er opeens een hond van het bergje naast mn pony. Die schrok zich natuurlijk rot!! Echt irri! Boos!
Ook toeterende auto's/vrachtwagens vind ik vervelend. Maar daar schrikt mevrouw gelukkig niet van Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:25

Ik wordt niet goed van joggers!!! Die vinden het nodig om op de ruiterpaden te trainen want dat is lekker zwaar.........
Een keer was het zo erg, waren ze zelfs aan het kaatsen op het ruiterpad!!! Ik ga er in volle galop langs!!!!
Ik woon in een nogal druk bevolkt gebied dus iedereen moet op zijn plek blijven!!! Overal borden dat paarden alleen op de ruiterpaden mogen. Maar als ik van park naar bos oversteek moet ik over een fietspad.... krijg ik me commentaar!!!!! Mijn paard kan springen maar niet zo ver......

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:31

IK erger me aan mensen ... ik verklaar me nader Haha!

Als ik ga wandelen met m'n tinker krijg ik vaak van iemand de erg "grappige" opmerking (NOT) van "je moet op je paard zitten" ... hij is nog geen twee jaar oud. Als je dit dan zegt verstaan ze daar geen reet van, hij is toch groot Lips are sealed ...

Ga je dan rijden met je grote shetlander krijg je alweer banketstaaf opgediend ... "hoe durf je op een veulen te zitten" ... "Mevrouw, dit is geen veulen maar een pony" ... Krijg je dan nog vaak wat tegenwerking dat je daar echt niet op mag zitten hoor ... Lips are sealed Zeg ik meestal iets in de trend van "tuurlijk mevrouw, daar weet jij alles van hé" Tong uitsteken

Verder inderdaad te halve gare vrachtwagenchauffeurs die denken dat 's flink toeteren "cool" is Boos! En honden die van hun terrein af komen gerend zo de weg over en een boze eigenaar er achteraan al vloekend en gillend dat je dit niet mag uitlokken Verward ... Hou dan de afsluiting dicht Tong uitsteken

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 22:04

OK dan! Thnx voor jullie reacties.
Jammer dat alle weggebruikers geen rekening met mekaar houden.
Ondanks alles wens ik jullie allemaal toch veel rijplezier.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:36

Honden. Zeker weten!
Nadat een vriendin van mij een keer in rengalop over fietspaden en over drukke wegen terug is gevolgen, omdat er 2 agressieve in-het-paard-bijtende rothonden achter haar aan renden!
Ik hou nu stiekem toch altijd mijn adem in als ik langs loslopende honden moet!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:50

Ik erger me niet zo gauw, en als ik het wel doe is het aan dat gele monster oner mij. Knipoog Die kan soms zo lopen te etteren, maar verder maak ik me niet zo snel duk. Ik rijd voor m'n plezier hoor.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:02

Niet echt een ergernis maar laatst hebben wij ons erg verbaasd tijdens een strandrit,mischien wel grappig om te vertellen.
Wij wilden van het strand af de duinen in.Bij meyendel voor degene die dit kennen.
Dit is een helling die de meeste in galop nemen dus de paarden waren al lekker aan het dribbelen.
Zien we vanuit de verte iets op die helling,wij goed kijken....
is het een zak,een hond,een stuk hout??
Toch de paarden maar ingehouden en in stap ernaartoe.......zit er een peuter op dat pad zandtaartjes te bakken Haha! Haha!
Wij blij dat we er niet in galop op af zijn gestormd Bloos!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:04

Voetgangers Boos! met stip op 1

Hele volkstammen lopen er over het bagger te rijden ruiterpad terwijl er paralel een schitterend mooi wandelpad loopt. En in 1 van de bos gebieden lopen ijslandertjes los. En wat doen die sukkels. Ze zijn zo lief, kom we gaan ze voeren Boos!. vroeger liepen die beestjes van je weg als je er aan kwam rijden, nu komen ze vrolijk op je afgestort. BIKKUH Vingers aflikken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En dat irriteert me best wel

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:54

Jah, die loslopende pony's beginnen nu heel vervelend te worden Of beter gezegd, de oorzaak van het volgen dat ze nu doen.

anke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:43

Ik erger me nergens aan, als mijn paard ergens bang van is went hij/zij er maar aan tenslotte zijn wij ruiters toch in de minderheid dus je kan wel gaan zitten zeuren, maar het is beter om je paard zo te krijgen dat hij nergens meer van opkijkt, of in ieder geval niet al te gek meer gaat doen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:45

ik erger me niet echt vaak...
maar loslopende honden vind ik soms wel erg vervelend, Siki en ik hebben al een aantal keren grommende blaffende honden achter ons aangehad en dat vind ik wel eng hoor; strax heeft zij een hap uit haar been, of de hond een trap op zn hoofd... voor allebei erg!
als er honden zijn die achter ons aankomen dan keer ik haar meestal om, dan zijn die grommende honden ineens niet meer zulke helden Haha!

en wandelaars met een slecht humeur komen mn neus ook uit!
maar meestal is iedereen goedgemutst en ik denk altijd maar als ik vriendelijk ben, dan zijn anderen dat vaak ook!

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:45

ruiters zijn misschien in de minderheid, dat betekent niet dat een ruiter de enige is die zich overal moet aanpassen. Honden kunnen bijv. ook aan de lijn gehouden worden als dat overal staat aangegeven en wielrenners en auto's kunnen ook even iets afremmen als ze langs je razen. Van een ruiter wordt immers ook verwacht dat je rekening houdt met anderen.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:25

Ik vooral honden heel vervelelend dat die mensen ze vaak niet vastmaken.. Ik heb al zovaak gehad dat mijn paard ze een trap gaf en dan moeten ze wel heel bezig zijn voordat hij dat doet hoor. Vaak hangen ze in zijn staart en al.. En ik maar stil staan en wachten tot mien muts dan die hond komt halen en dan zeuren als het paard het zat is en hem een lel verkoopt..

tja..

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:40

vidn honden erg vervelend maar wat nog erger is zijn de mensen die je in volle galop met hun paard inkomen halen!! iemand met beetje verstand weet toch dat een paard een kudde dier is en als er dus een ander paard lansrent willen ze 9 van de 10 keer mee!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:02

Ik stoor me niet zo snel aan anderen tijdens mn buitenrit. Ik ga er maar vanuit dat deze weggebruikers gewoon niet zoveel van paarden af weten (zoals ik een paar weken terug nog binnen een halve meter werd ingehaald door een mountainbiker die in alle stilte van achter kwam. Gelukkig sprong Kevin naar links ipv naar rechts Scheve mond).

Het gedrag van andere paardenbezitters is wat dat betreft een stuk vervelender. Als ik een andere ruiter op het strand tegen kom zie ik over het algemeen snel of dit iemand is die voor het eerst op het strand is (of er al vaker is geweest).

Overigens ken ik ook een ruiterpad waar ik nooit meer kom. Daar loopt op het laatste stuk (of eerste, net hoe je kijkt Haha!) een draad gespannen net naast het ruiterpad. Zo ongeveer op peeshoogte Scheve mond. Verder valt dat hekje helemaal niet op, er is redelijke begroeiing omheen. Een zijsprong en je paard hangt met zn pezen in het draad.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:19

IloveCheeta schreef:
door al het bovenstaande durf ik dus echt niet meer naar buiten op het paard en zelfs naast het paard loop ik constant om me heen te kijken....

Inderdaad... al is het misschien maar 10% van de verkeersdeelnemers dat zich misdraagt, daardoor blijft mijn paard er bang voor. Tien autos gaat het goed en leert hij dat ze niet eng zijn, maar door die elfde die met 90 km/h op een smal weggetje langs komt scheuren begin je weer van voor af aan. En zo blijf je in een cirkeltje van angst zitten. Tot ik eraf keilde en mn enkel brak, toen durfde ik helemaal niet meer...

Had ik maar een bos want behalve verkeer is er weinig engs meer over voor ons.. Scheve mond

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:19

Ik heb gestemd op loslopende honden maar ook wandelaars die midden op een ruiterpad lopen terwijl er een voetpad naast loopt kunnen me erg irriteren.. En mountain bikers die zonder te kijken vlak voor je langs oversteken terwijl je een galopje maakt doen het bij mij niet goed.. Zeker niet omdat ik als ruiter moet betalen om het bos in te mogen en hun niet..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:14

nou bij ons kan je bijna niet rijden...
en waar een beetje goeie ruiterpaden zijn gaan al die voetgangers zeiken dat je te hard gaat terwijl je in een rustig drafje zit...

maargoed honden hebben wij geen last van want de paarden zijn daar al zo aan gewend Tong uitsteken

en de paden zijn bij ons ook best wel slecht....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:01

van die tractoren die wel remmen, maar dan hun remmen lossen als je voorbijkomt sjjjjjjjjjjjj.... alle paarden het veld in. dat was niet grappig

we hadden eens een ruintje staan dat absoluut niet tegen rijdende auto's kon. hij liep steeds achteraan de colonne, en als een auto op *redelijke* Lachen snelheid aan kwam rijden sprong hij vlak voor die auto in. veel piepende remmen hebben we moeten horen, maareh, ze stopten wel

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:29

automobilisten/motor-rijders die denken dat het wel nodig is om met 120 langs te scheuren (waar je 30-60 mag)
en irritante jongetjes die last hebben van hun hormoontjes. al is dat meestal snel over, want dolly houdt niet van irriterende kindjes Tong uitsteken

honden heb ik gelukkig geen last van, dolly vindt die geweldig dus Lachen