[volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:00

wat leuk zeg!! ik ga je volgen, ben wel benieuwd watvoor paleisje je gaat maken voor de paarden :j

ik sta ook op een kleine stal eigenaresse heeft 2 paarden en 2 mini`s 1 pensionklant met een tinker en mini en ik met mijn paard
wel weide aan de overkant bij de buurman
mooie paddock voor de winter, wat straks een uitloop gaat worden als de loopstal in de kas klaar is

ik sta hier nu 8.5 jaar en er is al heel veel veranderd en verbeterd ten goede van de paarden en het word nog beter ...elk jaar weer meer voor de paarden.
het is de bedoeling dat de paarden straks niet meer op stal staan maar na de weidegang de uitloop/paddock met schuilstal op gaan
alleen als er echt slecht weer komt met onweer gaan ze op stal, die ook ruim zijn
de mijne is 3x4 dan 1 van 3.5x5 en nog 2 van 2.5x5 en voor de mini`s een container van 2.5x6

toen ik kwam stond mijn vorige paardje in de container die toen 2.5x3.3 was

erg leuk om haar plannen uitgevoerd te zien worden

ben daarom ook erg benieuwd naar jou :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:02

Ik ben best wel benieuwd naar een plattegrondje :D
Misschien kan je ook een variant van een paddock paradise maken (maar dan meer paddoch en verharde paden) maar ik zie de ruimte niet helemaal voor me dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:05

Gaaf zeg!

Is het misschien geen idee om die paddock waar je een voerplek van wil maken op te knappen en gewoon een paddock te laten?
Stel dat je pensionklanten dan in de bak willen rijden (want ik denk dat iedereen met een paard dat toch wel een paar keer per week wil...) dan hoeven de paarden niet naar binnen maar kunnen ze in de paddock. Die lijkt me groot genoeg voor 4 of 5 paarden.
Wat je ook kan doen is de paarden in groepjes naar buiten doen, dan hoeven ze op dagen dat de bak misschien druk is (qua rijden) de bak helemaal niet in. ;)
En volgens mij kan je van een zandpaddock ook best prima een voerplek maken.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:06

Gaaf! Ben benieuwd hoe dit gaat worden. Succes er mee!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:08

Dank jullie wel. Leuk hoor al zoveel volgers haha gingen nu de dagen maar wat sneller, dan kon ik nog updates plaatsen haha.

Kleuren vind ik ook heel leuk, ben ook benieuwd hoe het uitpakt.

Jou plekje klinkt ook super mirgino. Dat is wat ik ook wil, kijken wat wel werkt en wat niet en dat dan weer verbeteren.

Jellybeans: die plek wordt ook juist opgeknapt. Denk alleen niet dat ik 4/5 paarden op een stukje van 4,5 bij 9 moet gaan zetten. Denk niet dat dat goed zal gaan. Maar de bak zou ook nog kunnen worden verkleint naar 30x20 en die overige 10x20 is dan voor de paardjes en de verharde voerplaats. Als iemand wil rijden dan.

Ik juist geen voer op het zand, ivm zand inname en mogelijkheid tot zandkoliek.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:14

marion82 schreef:
Dank jullie wel. Leuk hoor al zoveel volgers haha gingen nu de dagen maar wat sneller, dan kon ik nog updates plaatsen haha.

Kleuren vind ik ook heel leuk, ben ook benieuwd hoe het uitpakt.

Jou plekje klinkt ook super mirgino. Dat is wat ik ook wil, kijken wat wel werkt en wat niet en dat dan weer verbeteren.

Jellybeans: die plek wordt ook juist opgeknapt. Denk alleen niet dat ik 4/5 paarden op een stukje van 4,5 bij 9 moet gaan zetten. Denk niet dat dat goed zal gaan. Maar de bak zou ook nog kunnen worden verkleint naar 30x20 en die overige 10x20 is dan voor de paardjes en de verharde voerplaats. Als iemand wil rijden dan.

Ik juist geen voer op het zand, ivm zand inname en mogelijkheid tot zandkoliek.

Aah het is maar zo'n klein stukje. Op de foto vond ik het best groot ogen. ;)
De bak verkleinen klinkt inderdaad ook als een goede optie. Dan hou je genoeg ruimte over om fatsoenlijk te kunnen rijden en dan kunnen de paarden rustig staan zonder elke keer versleept te hoeven worden.

Voeren op zand hoeft niet te betekenen dat het voer op de grond ligt, het kan ook in een hooiruif o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 13-06-16 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:16

LadyMadonna schreef:
Ok, de paarden binnen zetten...
Dan komt klant 1 om 10.00 rijden, klant 2 om 12.00, klant 3 om 16.00 en klant 4 om 18.00...
Dan blijf jij met de paarden slepen?

En ik zit er als klant dus niet op te wachten dat mijn paard gaat binnen-buiten-binnen-buiten-binnen etc.

No offence, maar vraag me af of je hier goed over na hebt gedacht

Daar heeft ze wel een puntje en het gaat je vervelen om ze steeds binnen en buiten te moeten doen en de rijbak is niet heel groot en hoe kan men er dan in rijden als het in 2 gedeeld gaat worden, dat wordt wel erg veel kleine rondjes rijden ipv lekker de hele bak door kunnen rijden.

Het is een belasting voor de benen voor de paarden om steeds in te kleine bak gereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:18

Jellybeans schreef:
(want ik denk dat iedereen met een paard dat toch wel een paar keer per week wil...

Recreatieve boscrosser hier. Ik heb op stal 2 buitenbakken, binnenbakje, springweide en longeercirkel tot mijn beschikking. De longeercirkel wil ik sporadisch bij tijd gebrek om te rijden wel gebruiken (puur omdat die er toch is, anders zou ik alsnog ff snel buiten gaan rijden). De rest gebruik ik totaal niet.

Als ts op een plek zit waar vandaan je makkelijk en fijn kan buitenrijden. En zich qua klanten daar ook op richt. Denk ik dat je het gebruik van de bak (miss op longeren na) best beperkt kan houden.

TS: heb je een plattegrondje/ingekliederd google maps plaatje? Ben wel heel benieuwd hoe alles nu precies ligt. Wie weet dat iemand nog een fijne suggestie kan doen dan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:20

wij zijn ook een recreatiestal, we hebben een mooie bak met AllWeather snippers maar deze is iets aan de zware kant, mijn paard met artrose aan beide voorbenen mag er niet in rijden, maar ik rij ook het liefste buiten
en de tinker word niet gereden,en de paarden van de stalhoudster ook niet :+ ik ben de enige die rijd....

ja ik ben erg blij met dit plekje ze staan heel veel buiten in de winter en dat is nergens, ook word er bij elke voerbeurt [ in de winter als ze binnen staan ] de drollen gewipt en wel zelf mesten paarden staan super dik in stro...
en voor mezelf een kantine [ het is een caravan stalling in een plantenkas ] verwarmd met koffie apparaat en heet water, er ligt altijd lekkere thee die je mag pakken er is een koelkast een wc, best luxe :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:21

Klinkt wel erg leuk dat je er zin in hebt en het goed en mooi gaat opknappen.

Ik volg.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:22

Ik volg! Ik vind dit zo leuk, zulke projectjes. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Knap wel!

melissapupa

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:23

gaaf zeg!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:24

Leuk hoor, je eigen stal! Er is vast iets leuks van te maken, waar een wil is, is een weg.
Voor mij zou weidegang niet persé noodzakelijk zijn, wel veel buiten. Misschien dat je je moet richten op mensen met sobere pony's die snel hb worden, eczeem hebben oid.
Als je een verharde voerplek hebt, en daaraan vast een stuk zandpaddock, wordt er sowieso veel zand het verharde gedeelte opgelopen. Dan zou je alles moeten verharden, maar je kan ook voeren uit kisten. Natuurlijk valt er wel wat naast, wat ze dan opeten, maar als je zandkoliek wilt uitsluiten, kun je ook regelmatig lijnzaad of psylium voeren.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:28

Dat is ook precies wat ik voor ogen heb.
Ik denk dat ik dat bak probleem wel kan oplossen. Vanuit de verharde paddock, loopt een pad naar de schuur. Als ik alles goed indeel, zou ik daarmee een kleine track kunnen maken naar de overkapping. Dat pad kan dan open als iemand wil rijden. In 30 bij 20 kun je prima rond komen lijkt me.

Plattegrondje ga ik even zoeken.

Op het verharde wil ik sowieso ook nog hooibakken gaan zetten, met een gespannen net, om veel morsen te voorkomen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:40

Afbeelding

Is wel een oude foto hoor, zeker een aantal jaar gelden. Maten zijn natuurlijk nog steeds hetzelfde
Laatst bijgewerkt door marion82 op 13-06-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:43

Wat is dat grote stuk bos (?) rechtsboven dan? Kun je daar niks mee (Als t op je terrein ligt, tenminste)? En je zou naar mijn idee aan de rechterkant van de bak best een strookje af kunnen halen (voor de paddock/voerplaats), hoewel ik echt heel slecht in het schatten van grootte ben dus misschien wordt die dan wel veel te klein, sorry :o

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:45

Dat zijn gewoon bomen langs een weg. Ligt naast het terrein en lot een sloot tussen.
Rechts kan ik idd ook nog 10 meter afzetten. Dan blijft er een bak van 20x30 over.
Maar dat dan alleen als iemand wil rijden en dan kan ik ook nog het hek naar de schuur open zetten. Dat hek zit in de verharde paddock.
Laatst bijgewerkt door marion82 op 13-06-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:46

Ik zou het bovenste deel van de bak(op de foto) afzetten en vast maken aan de verharde paddock. Heb je daar toch nog meer ruimte en met zo'n brede bak lukt dat wel. Misschien kan je dan nog iets van de schuur maken (overdekte paddock/grote stal)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:49

Zolang niemand rijd, hebben ze gewoon de gehele ruimte van de bak en het verharde stuk.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:54

Gaaf! Benieuwd wat je er van gaat gaan maken, je kunt er zo te zien nog wel wat vrije uurtjes in kwijt!

Wat ga je met de mest doen, als je die oude tank verwijderd? Volgens mij mag je de mest 'officieel' niet zo op een hoop deponeren (zonder ondervloer zeg maar) ivm grondwater vervuiling?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:54

Kun je geen inloopstal maken van de schuur of de overkapping? Zodat de paarden 24/7 buiten kunnen? Volgens mij is daar in die regio wel vraag naar.
Is de bak trouwens zeker weten 40 x 20? Op de foto is-ie niet 2 vierkanten groot? Maten die je verteld worden, moet je wel nameten; meten = weten.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:58

Ik heb de bak idd echt gemeten, dus die kloppen echt. Maten waren niet bekend, dus ben zelf gaan meten.
Inloopstal kan niet, zit ook met opslag ed. Daarbij huur ik het en kan geen grote aanpassingen doen. Kan niet zomaar iets gaan uitbreken.

Voor de mest komt er een aanhanger. Die zal ik dan wekelijks legen bij de vuilstort. Daar kan ik het gratis lossen.

Gaan idd wel flink wat uurtjes inzitten, maar dat doe ik met liefde.mheb gelukkig ook hulp, dus hoef het niet helemaal alleen te doen

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:01

Even snel gephotoshopt om te zien of de bak 20x40 kan zijn, en ik denk dat hij kleiner is. :n
Afbeelding

De bovenste rode lijn is twee keer de onderste, en hij is langer. dan dat de bak is.

Edit: zie dat je zelf ook gemeten hebt, dan doe ik vast iets verkeerd. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:05

Misschien al gevraagd/beantwoord. Maar puur even wat mij zo te binnen schiet bij het zien van je plattegrond.

Is het een optie om een klein deel van de overkapping/schuur om te toveren tot inloopstal, waarbij de paarden vanaf de verharde paddock + deel bak via de grasstrook naar daar kunnen komen? Dus niet rigoureus, maar basic wat erin afzetten? Op de plaats waar je poetsplaatsen in gedachte had? Poetsen kan tenslotte ook bij de stallen. Neem aan dat je daar ook zadelkasten neerzet of komen die bij de opslag?

Evt kan je dan ook de groep splitsen. Een deel op de overkapping/grasstrook/voorste strook bak de helft. En een deel de andere helft van de strook aan de verharde paddock (met evt een optie om in de stal te lopen?).

Als je zelf een 20x30 bak prima vind. Zou ik gelijk daarop mikken naar potentiële klanten. Zeker als je voor recreatief gaat, zal dat voor de meeste ook groot zat zijn. Dan kan je daar wat permanenter een deel afzetten. En hoef je niet telkens een stuk af te gaan zetten als iemand wil rijden.

Want hoe wil je dat doen? Moet een klant dan zelf de paarden aan de goede kant van de draad jagen/zetten. Of kunnen ze jou bellen en kom je a la minuut aan om dat te doen? Het lijkt mij niet prettig werken namelijk. Ook niet als er dan mest ligt en dat wordt door het zand heen gereden..

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:08

Ziet er fijn uit ts. Wat ik heb op stal, daar word ook de bak als paddock gebruikt, we hebben een soort van uitklap lijntje liggen met een paar prikpaaltjes, en als je wil rijden/longeren dan doe je paarden naar 1 kant en span je je draadje. Het is 5 min werk en de paarden begrepen na 2x wat de bedoeling was. Ik wou dat ik had wat jij hebt, mooie kans :j word vast heel mooi!