Stalling met weinig weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:43

dendola schreef:
Ik denk alleen maar arme, arme pony..... Je baasje kan jouw gewicht niet onder controle houden dus dan maar opsluiten op stal met bijna geen weidegang. Welke stalondeugden ga je ontwikkelen en wat is daar dan straks de oplossing voor?

Vraag me af of deze stal hiermee weg zou komen in Nederland onder de noemer dierenwelzijn.

Ga eens op een manege kijken in omgeving Rotterdam... Denk als paarden er 1 uurtje uit komen om gereden te worden dat het veel is. Sommige staan letterlijk hele dag op stal omdat er die dag geen tijd was. LETTERLIJK 1 HELE DAG op stal. Dus ja in Nederland is het ook. ( nee ik heb dit nog nooit gedaan vind het niet kunnen, mijne heb ik in de stalmaanden 4 tot 8 uur uit stal verdeeld in 3 etappes, ochtend, middag, avond)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:45

miesnaom schreef:
dendola schreef:
Ik denk alleen maar arme, arme pony..... Je baasje kan jouw gewicht niet onder controle houden dus dan maar opsluiten op stal met bijna geen weidegang. Welke stalondeugden ga je ontwikkelen en wat is daar dan straks de oplossing voor?

Vraag me af of deze stal hiermee weg zou komen in Nederland onder de noemer dierenwelzijn.

Ga eens op een manege kijken in omgeving Rotterdam... Denk als paarden er 1 uurtje uit komen om gereden te worden dat het veel is. Sommige staan letterlijk hele dag op stal omdat er die dag geen tijd was. LETTERLIJK 1 HELE DAG op stal. Dus ja in Nederland is het ook.

Schandalig -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:51

Wat Miesnaom zegt is in omgeving Amsterdam/Aalsmeer meer regel dan uitzondering.

Ts gaat het nu om tijdelijk twee maanden en dan is het de rest van het jaar goed geregeld? Of is het van de zomer Ok met weidegang maar vanaf 1 oktober is het weer ophokken voor zeven maanden?

Ik heb in principe geen problemen met snachts op stal. Maar een paard moet imo elke dag hele dag buiten kunnen, de ruimte en gezelschap hebben en voldoende ruwvoer kunnen eten.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-04-16 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:51

Ja het is toch echt realiteit. Ik vraag me af waar de meeste bokkers ook wonen omdat hun paard hele dag naar buiten kan. Hier in de omgeving is dat bijna niet te doen, met fatsoenlijke faciliteiten of het is al vol :+ Maar goed is totaal off topic. Ik vind het van ts goed dat ze zo goed mogelijk probeert naar een juiste oplossing te zoeken naar haar paardje! Complimenten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:57

miesnaom schreef:
Ja het is toch echt realiteit. Ik vraag me af waar de meeste bokkers ook wonen omdat hun paard hele dag naar buiten kan. Hier in de omgeving is dat bijna niet te doen, met fatsoenlijke faciliteiten of het is al vol :+

Tja, dan moet je keuzes maken, dan maar wat minder faciliteiten bijvoorbeeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:01

Mee eens maar dan nog is het soms niet mogelijk om je paard in je eigen regio goed te huisvesten.
Dit is bij mij het geval, waardoor mijn paard nu sinds oktober ruim 80 km van huis staat en ik binnenkort ga verhuizen.
In de regio waar ik nu nog woon zou ik nooit meer een paard nemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:04

Nikass schreef:
Mee eens maar dan nog is het soms niet mogelijk om je paard in je eigen regio goed te huisvesten.
Dit is bij mij het geval, waardoor mijn paard nu sinds oktober ruim 80 km van huis staat en ik binnenkort ga verhuizen.
In de regio waar ik nu nog woon zou ik nooit meer een paard nemen.

Daar heb ik respect voor. De meeste mensen willen dan geen keuze maken, waardoor het paard meestal de dupe wordt

miesnaom

Re: Stalling met weinig weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:19

Ik wil hier toch op in hake, niet iedereen heeft de mogelijkheid dit te doen (Te verhuizen). Maar ik ben het er mee eens dat de meeste er te weinig uit worden gehaald. Ik vind mijn 6 uur al niet veel.. Maar dit is het beste wat ik kan geven in de winter. Het grootste gedeelte van het jaar staat ze lekker de hele dag buiten en in de avond op stal. Maar het is off topic. Terug naar ts

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 05:35

Eline91 schreef:
Bedankt voor de tips!

's Nachts op stal kan inderdaad een optie zijn, maar hoe voorkom ik dat hij zich eenzaam gaat voelen? Want dat was het probleem voor hij op pension ging, dat hij maar weinig rust vond op stal. Kan ik dan beter de andere pony's ook op stal zetten, zodat hij hen altijd kan zien?

ElineS, het probleem is juist dat hij te dun blijft :o Hij gaat zich heel snel druk maken en wil dan niet meer eten.

Oeps haha, dat had ik verkeerd gelezen. Toch, mijn post blijft dan hetzelfde op wat kleine dingen na. Als je hem snachts op stal zet, moet hij daar toch wel de rust vinden om te eten? Als hij snachts genoeg bij eet hoeft dat geen probleem te zijn. Niet alleen hooi en niks, maar slobber en/of bietenpulp en vele andere dingetjes die je kunt voeren om hem dikker te houden. Genoeg topics over te vinden op bokt, met goed voer advies voor te dunne paarden.

Maar als hij wel onrustig is op stal en niet wil eten, vraag ik me af hoe dat komt. Want nu staat hij de hele dag op stal, is hij dan niet onrustig? En thuis op de weide, or is hij dan? En onrustig op stal, meN dat omdat de rest in de weide stond en hij niet of stonden ze allemaal op stal? Of heeft hij niet genoeg tijd gehad om te wennen om snachts op stal te staan? Soms duurt dat wel eventjes meer dan een paar daagjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:08

VogeltjeM schreef:
Ik vind het absoluut not done, dit zou niet passen bij mijn eigen normen en waarden, dus mijn mening: ik vind het niet kunnen om een dier een aantal van zijn basisbehoeften (vrije beweging en sociaal contact) te ontnemen, omdat je hem wil gebruiken voor iets (dressuur en wedstrijden). Nog niet voor een week. Gaat hij over 2 maanden weer hele dagen het land op? Dan zou ik hem tijdelijk naar huis halen en samen zetten met 1 rustige pony zodat hij gewoon kan eten. Als hij over 2 maanden nog steeds maar een paar uur buiten zou komen, zou ik toch verder zoeken. Je hebt het hier over een dier met behoeften en gevoelens. Een dier waar je van houdt. Doe hem het leven in een cel niet aan. Zou je zelf ook niet willen.

Amen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:26

Ik Denk altijd bij dit soort dingen:
Vraag jezelf eens goed af of je dit je paard/ pony aan wil doen?? En dan kom je mits je wat inzicht in t natuurlijke gedrag van paarden hebt al gauw tot de conclusie NEE! Ik vind voor wat hoort wat en daar we al genoeg onnatuurlijke dingen met een paard doen waar op zich helemaal niks mis mee is maar waar t wel zo eerlijk is om naar je paard toe een compromis te sluiten en m.i is dat je t paard daarvoor in de plaats vrije gang biedt..Als je paard daar te dik van wordt zijn daar tal van oplossingen voor ( graasmasker, mager hooi, weidegang afwisselen met paddock) als je inventief bent kom je vanzelf tot een oplossing. En zul je een stal vinden waar jij en je paard beide happy zijn!
Suc6 ts!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:57

Eline91 schreef:
's Nachts op stal kan inderdaad een optie zijn, maar hoe voorkom ik dat hij zich eenzaam gaat voelen? Want dat was het probleem voor hij op pension ging, dat hij maar weinig rust vond op stal. Kan ik dan beter de andere pony's ook op stal zetten, zodat hij hen altijd kan zien?

ElineS, het probleem is juist dat hij te dun blijft :o Hij gaat zich heel snel druk maken en wil dan niet meer eten.

Is het een optie om het stuk zo in te delen dat hij beschikt over een stal met vrije in en uitloop zodat hij zelf kan kiezen wat hij wil? Dan kan hij rustig eten en toch de anderen zien. Van stress kunnen ze ook afvallen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:44

pol1 schreef:
Vraag jezelf eens goed af of je dit je paard/ pony aan wil doen?? En dan kom je mits je wat inzicht in t natuurlijke gedrag van paarden hebt al gauw tot de conclusie NEE! Ik vind voor wat hoort wat en daar we al genoeg onnatuurlijke dingen met een paard doen waar op zich helemaal niks mis mee is maar waar t wel zo eerlijk is om naar je paard toe een compromis te sluiten en m.i is dat je t paard daarvoor in de plaats vrije gang biedt..Als je paard daar te dik van wordt zijn daar tal van oplossingen voor ( graasmasker, mager hooi, weidegang afwisselen met paddock) als je inventief bent kom je vanzelf tot een oplossing. En zul je een stal vinden waar jij en je paard beide happy zijn!
Suc6 ts!

Je leest dus nieteens, ts pony wordt te dun. Misschien eerst goed lezen!!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 09:40

ElineS schreef:
Maar als hij wel onrustig is op stal en niet wil eten, vraag ik me af hoe dat komt. Want nu staat hij de hele dag op stal, is hij dan niet onrustig? En thuis op de weide, or is hij dan? En onrustig op stal, meN dat omdat de rest in de weide stond en hij niet of stonden ze allemaal op stal? Of heeft hij niet genoeg tijd gehad om te wennen om snachts op stal te staan? Soms duurt dat wel eventjes meer dan een paar daagjes.

Ik heb het 4 maanden geprobeerd thuis voor hij op pension gegaan is :) Als ik hem 's nachts op stal zette liet ik de andere pony's niet in de wei, maar zette ik hen in de uitloop en de andere stal zodat ze nooit heel ver weg waren. Maar ik vermoed dat ze maar weinig echt in de stal staan. Hij wordt volgens mij pas rustig op stal als de andere pony's/paarden ook allemaal in de stal staan. Misschien is dat een oplossing, maar ik weet niet of ik de andere 2 daar zo blij mee maak :+
Ook op de wei vindt hij maar moeilijk rust, hij blijft een beetje verloren lopen en eet eigenlijk maar weinig gras.

meggiemeg: Ik ben er zelfs van overtuigd dat hij afvalt door stress :) We zijn er intussen achter dat de pony, hoewel hij het in de omgang niet altijd laat zien, een enorm stressprobleem heeft. Hij heeft jaren in de topsport gelopen, tot het eens serieus mis gegaan is en het hem allemaal gewoon te veel werd. Nu probeer ik er alles aan te doen om zijn stress weg te nemen, zowel tijdens het werk als erbuiten. De huisvesting is dus slechts een onderdeel van een heel lastige puzzel :)
Een stalletje met uitloop zou ik nog kunnen proberen, wie weet wordt hij daar iets rustiger.

pol1: Het probleem is inderdaad dat hij te dun wordt :) Ik wil er alles aan doen om een oplossing te vinden, ik ben pas tevreden als mijn pony dat ook is. We hebben al heel wat bereikt maar de huisvesting blijft toch een lastig punt :)

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:52

Hier zullen ook wel heel weinig mensen goedkeuring geven voor de gang van zaken, maar ik vertel toch even mijn verhaal
Mijn paard wordt, omdat ik op kot zit, elke weekdag buiten gezet. Ik heb zelf gevraagd om stapmolen en wei af te wisselen, nl. 3 dagen stapmolen, 2 dagen wei. Zelf kan ik hem dan nog in het weekend even in de wei zetten als ik dit wens.
Ik heb hiervoor gekozen omdat dit veel beter bij mijn paard past. In de stapmolen 'traint' hij zijn spieren ook nog wat, dit verschil merk ik echt wel. Mijn paard is ongelooflijk gelukkig als hij op de wei mag, maar hij is absoluut niet chagrijnig met binnenstaan/stapmolen. Ik vind dit een goed schema, 3à4 dagen rijden waarvan vaak 1 dag wedstrijd, 2à3 dagen wei en 3 dagen stapmolen. Mijn paard is nog nooit zo voorwaarts, meedenkend en vrolijk geweest en hij staat voller, gespierder en glanzender dan ooit.
Niet elk paard vindt het zo geweldig om dag in dag uit buiten te staan, als ze hun energie maar kwijt kunnen. Sommigen zijn gewoonweg zo geconditioneerd dat ze gelukkig zijn met een ruime propere stal en af en toe op de wei als het weer mee zit. Zet die van mij niet op de paddock in de winter of hij staat na 3 minuten alweer aan de draad te wachten om terug binnen te mogen. En dan loopt hij effectief trippelend en blij mee naar stal, om zich vervolgens eens goed te draaien in zijn berg stro.
Het is te zien van paard tot paard waar zij gelukkig mee zijn, en je bent een heel goed baasje als je hier op let.
Doe zo voort ts en luister naar je paard, dan hou je er sowieso een gelukkig dier aan over :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:08

Mijn keuze stal zou het niet zijn ...ook voor een tijdje.
Maar ieder zijn ding
De mijne staan gewoon lekker basic en 24/7 buiten.
Heel af en toe komt er in de winter snachts weleens eentje binnen.
Mijn shetten kunnen zelf kiezen, vooral de oudste vind dat fijn.
Moet daar zelf op inleveren maar goed, hun moeten er wonen en het grootste deel van de dag zichzelf vermaken dus wie ben ik ze dan eventueel op te sluiten.
In de winter en natte periodes baal ik wel eens.
Maar goed, ik doe ook liever dingen met goed weer :')
Als ik in regio's zonder of weinig buiten mogelijkheden zou wonen was ik niet aan mijn pony's begonnen :j
Niet dat ik nu zeg dat je hem moet verkopen maar in jou geval zou ik daardoor wel verder kijken.

Als de weides weer begaanbaar zijn, hoe vaak komen ze dan buiten.
Heb ik dat gemist?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:59

Eline91 schreef:
meggiemeg: Ik ben er zelfs van overtuigd dat hij afvalt door stress :) We zijn er intussen achter dat de pony, hoewel hij het in de omgang niet altijd laat zien, een enorm stressprobleem heeft. Hij heeft jaren in de topsport gelopen, tot het eens serieus mis gegaan is en het hem allemaal gewoon te veel werd. Nu probeer ik er alles aan te doen om zijn stress weg te nemen, zowel tijdens het werk als erbuiten. De huisvesting is dus slechts een onderdeel van een heel lastige puzzel :)
Een stalletje met uitloop zou ik nog kunnen proberen, wie weet wordt hij daar iets rustiger.

Dat kan hoor, sommige zijn erg hard voor zichzelf wat het voor ons als eigenaar er niet altijd makkelijker op maakt. Dan is het goed opletten om de kleinste signalen op proberen te pakken.
Geef dat wat je probeert wel even de tijd, anders blijf je aan het zoeken, soms moet gewoon even het kwartje bij ze vallen hoe het zit.
Ik denk dat als ik terug kijk naar een oude merrie van mij dat de situatie bij jou aardig vergelijkbaar is. Kon ook niet lekker samen met anderen. Nadat ik haar een eigen plek had gegeven waar ze wel de anderen kon zien maar waar geen direct contact was, was het gewoon goed, duurde even voordat het kwartje viel maar toen ze het eenmaal doorhad was het goed voor haar op die manier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:37

miesnaom schreef:
Ik wil hier toch op in hake, niet iedereen heeft de mogelijkheid dit te doen (Te verhuizen). Maar ik ben het er mee eens dat de meeste er te weinig uit worden gehaald. Ik vind mijn 6 uur al niet veel.. Maar dit is het beste wat ik kan geven in de winter. Het grootste gedeelte van het jaar staat ze lekker de hele dag buiten en in de avond op stal. Maar het is off topic. Terug naar ts

Nee natuurlijk heeft niet iedereen de optie te verhuizen maar wel de keus om geen paard meer te nemen in zo'n situatie. Bij je eerste paard weet je dat nog niet, althans, ik moest echt gaandeweg ervaren hoe beroerd de stallen hier zijn, dat had ik van te voren niet zo ingeschat. Maar de meeste mensen die hier staan nemen na het overlijden van hun paard gewoon een nieuw paard in dezelfde beroerde situatie. Er zijn hier mensen die hier al drie, vier of meer paarden hebben versleten (want erg oud worden ze hier meestal ook niet). Dat begrijp ik totaal niet.

Maar je hebt gelijk, we wijken een beetje af van het onderwerp :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:43

Eline91 schreef:
ElineS schreef:

Ik heb het 4 maanden geprobeerd thuis voor hij op pension gegaan is :) Als ik hem 's nachts op stal zette liet ik de andere pony's niet in de wei, maar zette ik hen in de uitloop en de andere stal zodat ze nooit heel ver weg waren. Maar ik vermoed dat ze maar weinig echt in de stal staan. Hij wordt volgens mij pas rustig op stal als de andere pony's/paarden ook allemaal in de stal staan. Misschien is dat een oplossing, maar ik weet niet of ik de andere 2 daar zo blij mee maak :+
Ook op de wei vindt hij maar moeilijk rust, hij blijft een beetje verloren lopen en eet eigenlijk maar weinig gras.

pol1: Het probleem is inderdaad dat hij te dun wordt :) Ik wil er alles aan doen om een oplossing te vinden, ik ben pas tevreden als mijn pony dat ook is. We hebben al heel wat bereikt maar de huisvesting blijft toch een lastig punt :)

Exuus ik dacht gelezen te hebben dat deze pony te dik werd..te mager is een lastiger probleem! Goed dat je zoekt naar de juiste oplossing!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:44

Jester_ schreef:
pol1 schreef:
Suc6 ts!

Je leest dus nieteens, ts pony wordt te dun. Misschien eerst goed lezen!!

Iets minder mag ook!

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:37

Nikass schreef:
miesnaom schreef:

Nee natuurlijk heeft niet iedereen de optie te verhuizen maar wel de keus om geen paard meer te nemen in zo'n situatie. Bij je eerste paard weet je dat nog niet, althans, ik moest echt gaandeweg ervaren hoe beroerd de stallen hier zijn, dat had ik van te voren niet zo ingeschat. Maar de meeste mensen die hier staan nemen na het overlijden van hun paard gewoon een nieuw paard in dezelfde beroerde situatie. Er zijn hier mensen die hier al drie, vier of meer paarden hebben versleten (want erg oud worden ze hier meestal ook niet). Dat begrijp ik totaal niet.

Ja klopt. Ik ben het helemaal met je eens. en begrijp dat ook niet :(

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:46

Gewoon blijven staan waar je staat en zorgen dat hij elke dag beweging krijgt en zijn stal uitkomt.
Misschien kan hij wel lekker los in een bak. Dan is er toch niks aan de hand. De weide komt wel weer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:03

Nikass schreef:
miesnaom schreef:

Helemaal mee eens!!!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 16:54

De pony mag voorlopig elke ochtend terwijl de stallen gemest worden los in de bak :) En als ik na mijn werk ga laat ik hem ook nog even los, zodat hij toch wat beweging krijgt.

Ik vind het voor nu wel een fijne tussenoplossing. 2x per dag vrije gang is in elk geval toch beter dan helemaal niks :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:48

Ik ben zelf 15 jaar geleden vanuit Den Haag (waar ik een Fries had) naar Drenthe verhuisd omdat daar niet genoeg vrije weidegang was. helemal geen eigenlijk, paard was 4-5 jaar. Ik had daar een goedlopende schilderwinkel annex atelier (ben kunstschilder).
Nu is het soms financieel al ZZP-er/kunstenaar wel sappelen, maar mijn paarden kunnen vrij leven op de wei en paard zijn. Zou niet anders voor ze willen.

Anders zou ik het beslist niet willen.