Hoelaat laatste voerbeurt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:57

smurffie schreef:
xApple schreef:
Ik vind 4x per dag voeren ook niet echt een feest eerlijk gezegd, ik rij nu namelijk in mijn pauze heen en weer en dat is niet chill.. :o

Maar goed ik wil ook niet onbeperkt voeren :n Want dan worden ze veel te dik, de mest is dan 2x zoveel en ik moet dat zelf allemaal weer afvoeren terwijl ze het qua voeding niet nodig hebben.

Zo lastig >;)

Ik voer aan kilo's nu minder dan toen ik porties voerde, kom aan ongeveer 23 kilo voor 2 paarden en 1 shet en dat krijgen ze niet op.

Mijn ervaring met onbeperkt is dat ze eerst kilo's eten en zodra ze gewend zijn, ze minder eten dan met afgemeten porties. Waarschijnlijk omdat ze weten dat er altijd is en ze dus niet alles ineens op hoeven te eten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:00

Zojuist gevoerd en lichten uit gedaan (23.30) Altijd zo'n rond deze tijd. 's ochtends zijn ze altijd tussen 7 en 8 weer aan de beurt. Vaak voeren we nog een plakje stro 's avonds erbij, er ligt altijd nog wat te knabbelen in de stal de volgende ochtend.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:04

Ik lees dat de meeste hier gebruik maken van hooinetten. Mijn paard trekt werkelijk alle hooinetten kapot. Hier duseen zelfgemaakte stalen ruif, hier gaat een baal hooi in en daar doen ze met zijn tweetjes twee dagen over. Ze staan beide op stro.
De laatste controlle is rond 22:00 a 00:00 voor het slapen gaan. Dan krijgen ze nog een 1/2 kilo brok.
Hooi zorgt mijn partner voor. Daar hoef ik niet naar te kijken.
24/7 hooi en stro.

LindyH

Re: Hoelaat laatste voerbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:10

Op zich lijkt het me helemaal niet zo gek hoor, hoe jij het doet. Er zijn zat paarden die veel langer zonder eten staan 's nachts.

Wat je misschien nog zou kunnen doen is op het moment dat je brok voert (om 17:00 uur?) dan ook wat hooi voeren. Dan zitten ze wat voller tegen de tijd dat ze hun laatste portie hooi krijgen, en zullen ze daar langzamer van eten. Dan komen ze de nacht prima door met 4-5 kilo.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:31

Kleinere mazen gebruiken voor ze en misschien een groter hooinet per paard, dan kunnen ze het niet de volgende ochtend op hebben.

Mijn paarden ( grote eters ) doe ik een halve baal hooi in elk hun hooinet geven en die is in de ochtend echt nog niet leeg. De volgende avond misschien of de ochtend er op. Ik geef 5 balen in de week. En dik? Ja als ik het hooi in een normaal net geef of op de grond leg. Maar nu echt top conditie.

Maar mijn paarden komen wel veel hun stal uit.. En staan nu op een handje biks want energie krijgen ze wel van zoveel voldoende hooi!

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 02:24

mysa schreef:
Ik zit er over te denken om wat stro door het hooi te mengen, ze hebben nooit stro gekregen en staan ook niet op stro. Ik zal dus met een klein beetje moeten beginnen, neem ik aan.
Zo zou je kunnen beginnen idd.
De ervaring was hier dat het hooi er minutieus tussenuit gehaald werd, het lekkerste eerst :)
(Voor 1 paard is dat overigens prima te doen hoor!)
Samen in een net had weinig zin, nam teveel plaats in. Daarom twee slowfeeders: 1 met hooi, 1 met een stro. Oha: is het hooi op, dan scharrelen naar netje twee.

mysa schreef:
Maakt het ook uit wat voor soort stro je geeft?
Gerstestro is echt af te raden ivm te harde, vezelige, scherpe deeltjes. Dit kan de slokdarm flink irriteren.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 04:52

Hoe doen jullie dat toch onbeperkt, mijn merrie blijft eten tot ze ontploft...

Voerschema:
7u vol hooinet
7u30 brok
8u hooi op paddock of gras op weide
16u op stal met hooinet
17u bietenpulp
18u brok
20u hooinet

Mijn merrie kan je rollen, eigenlijk allemaal behalve de oude merrie. Mijn merrie slaagt erin een vol fijnmazig hooinet in 10 min leeg te schrokken, terwijl de andere paarden op stal over hetzelfde net 4u doen...

Gelukkig voert mijn stalkers dit schema,en hoef ik dat zelf allemaal niet te doen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 06:18

Aan mijn antwoord heb je vast niet zoveel maar hier hebben mijn 2 kwpn'ers onbeperkt hooi, zit ruimte tussen hun stallen en daar staat gewoon een baal.
Mn noordzweed die wat makkelijker dik word krijgt in de avond om 8 uur (als ze naar binnen gaan) een pluk hooi, in de ochtend niks maar ze gaan om half 6 naar buiten en in het land staat ook weer een baal, die word gewoon bijgevuld als het op is. Biks krijgen ze nu niet omdat ik niet rij, teveel pijn (krijg een operatie dus daarna gaan we weer aan de bak).
Ze staan hier wel op stro dus wel altijd wat te knabbelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 06:51

Nu met de vorst is mijn laatste check wel later dan anders.
Gisteren was ik nog op stal om 22:00 uur om mijn senior een extra emmer pulp te voeren en de waterbakken weer open te breken. En heb toen wat extra hooi gegeven ook, aan mijn andere paard en die van mijn 2 stalgenoten.
Gelukkig doen we dat een beetje bij toerbeurt. Vanavond komt een stalgenote laat terug van les en dan loopt zij een rondje waterbakken na en geeft ze iig mijn senior nog zijn extra emmer pulp.
En morgenavond is een andere stalgenote waarschijnlijk als laatste en doet zij dat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 07:24

Drukke schema's hier idd!! Hier wordt 2x per dag gevoerd.. Ik begin met een heel klein beetje brok ( beter om met hooi te beginnen maar dat is hier niet haalbaar) dus rond 7.00 brok, dan om half 9 naar buiten met hooibakken goed gevuld. Dan komen ze om half 5 binnen alwaar ik alle netten flink heb gevuld en waar ze brok+slobber krijgen. Ik heb pension met 15 paarden ze doen t hier allemaal erg goed op..
In de zomer vervallen de bakken met hooi..Ze gaan dan na de brok direct de wei op..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 07:56

Hier een twee meter slowfeeder tussen de twee stallen. Als ik die vol doe hebben ze twee a drie dagen genoeg samen.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:01

Hier is de laatste en grootste voerbuurt altijd tussen 23:30 en 00:30. Daar doen ze altijd wel even over en om 06:30 krijgen ze weer. Om 07:00 naar buiten en rond 19:00 weer naar binnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:31

Seltje, onbeperkt hoeft niet ongeremd te zijn ;)
Dmv hooinetten en slowfeeders doen ze er een stuk langer mee en staan ze nooit zonder.
Want er zijn idd nu eenmaal paarden die nogal ongeremd door blijven stouwen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:16

Bedankt voor alle antwoorden tot so far :D

Ik wil echt niet onbeperkt gaan voeren in de zin van ongeremd inderdaad Sonja.
Hooinetten met een een echt kleine maas, daar ga ik nu achteraan :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:20

Die van Equiculinair zijn echt een aanrader. Kleine maas en onverwoestbaar :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:25

Ik merk hier een groot verschil tussen hoe snel ze het suiker rijke hooi eten en hoe veel langzamer ze het eiwit rijke en suiker arme hooi eten. Een andere samenstelling van je hooi kan dus ook een groot verschil maken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:28

Ik heb ook mijn paarden aan huis staan en heb zn grote kunststof bak met een trespa plaat met sleuven erop in de stal voor de 2 paarden. Er past precies een midi ronde baal hooi in en daar gaat de trespa plaat op en daar kunnen ze zelfs 2 tm 4 dagen mee vooruit. Ligt aan het weer, gras hoeveelheid enz. Onbeperkt krijgen ze het als hij bijna leeg is zit er al een nieuw in.

VOor de 2 mini's heb ik zn hartog box die ik volstop 1x per dag met hooi. Zijn stelen nog wat bij de grote vaak en mogen niet dikker worden:) En soms omdat een van de paarden dominant is doe ik er een hooinet fijne maas buiten bij hangen en dan eten ze langer met zijn alle en het is altijd rustig omdat ze weten dat het er is en staan echt niet heel de dag aan de bak te eten.

Onbeperkt hooi dus met slowfeeders en gemak mij niet te vaak hooi bij pakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:43

Ik dacht ook altijd onbeperkt hooi is een moddervet paard. Maar gek genoeg de eerste weken na onbeperkt voeren vreten ze zich idd helemaal klem en stoppen ze niet. Alleen neemt dat normaal daarna af en gaan ze aanmerkelijk minder eten. Oude tinker kauwde eerst in porties moeiteloos 35 kilo hooi in zijn eentje weg en daar nog niet mooi van op gewicht blijven. Nu zitten ze met zijn tweeen (twee tinkers) rond de 30 kilo per dag. Onbeperkt hooi, de ene dag eten ze meer dan de andere. Bij slecht nat weer eten ze ook meer maar gemiddels dus rond de 3o kilo.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:46

Ik geloof daar wel in hoor Karuna. Ik denk ook wel dat 3 van onze 4 paarden dat wel doen. Maar die 4e.. Die gaat door.. En die is al te dik.

Daarbij is de enorme berg mest die daar bijkomt (bij onbeperkt voeren) dus een heel groot nadelig effect wat ik echt wil vermijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:49

Ze zullen toch buikvulling moeten hebben. Om ze minder te voeren vanwege de hoeveelheid mest, daar kijk ik wat raar van op. Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Ja ze schijten hier inderdaad flink erop los, alleen met minder ruwvoer krijg ik dunne poep bij de oude tinker. En meer zandeten ook nog, dus blijf onbeperkt voeren ondanks de hoeveelheid extra werk die het kost.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:49

de meeste zullen idd wel stabiliseren qua hoeveelheden die ze weg stouwen.... maar je hebt er veelvraten tussen zitten :=
maar goed, daar heb je dan weer netten voor en zo :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:52

het ligt aan mn werktijden. maar de 1e voerbeurt is voor mn werk aan (rond 6 uur ) of op een vrije dag rond half 8. de laatste is tussen 22 en 23 uur. hier niet onbeperkt hooi, maar meerdere porties per dag. met de temperaturen van nu is het meer dan als de temperatuur hoger is en ik kan niet wachten tot ze het gras weer op gaan
!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:59

Ze krijgen nu al meer dan dat ze volgens de tabellen nodig hebben dus dan ga ik liever voor een echt goed slowfeedsysteem waarbij ze dezelfde hoeveelheid eten (en mesten) dan dat ik onbeperkt ga voeren en zij nog eens zoveel mesten. Ik doe alles zelf met 4 paarden naast een baan en een sociaal leven. Ik vind 2x per dag uitmesten (en nu dus nog 4x voeren) echt genoeg. Dat voeren dus eigenlijk teveel. Waarom meer voeren terwijl het ook op een andere manier opgelost kan worden? ;)

Ik ga die equiculinair netten proberen, bedankt door deze tip; ziet er goed uit! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:08

Wat is iedereen hier druk met voeren zeg. Bij mij krijen ze sochtends buiten een pluk hooi, meestal rond 7.30. Dan smiddags om 15.00 weer en savonds om 20.30. Onbeperkt voeren is hier echt geen optie, ze worden baggervet dan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:15

Zou betekenen dat als ze om 01:00 klaar zijn met eten en ze om 07:30 weer eten krijgen staan ze 6,5u zonder eten. Een paard mag max 6u zonder eten staan dus als je de mogelijkheid hebt om een half uur later te voeren zou ik dat doen. En anders nog een net ophangen met stro?