potstal creëren. hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: potstal creëren. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:51

Hmmm je hebt ook echt wel twee knoeperds van paarden.

Mocht je iets van een verdiepte bodem met drainage kunnen maken en een goede afdak hebt boven de ingang (dus weinig inregenen) misschien eens kijken naar een stal van 50/70 cm houtsnippers?
Ik weet dat ze dat succesvol in neushoornstallen gebruiken (en die beesten kunnen meuren) en het ruikt daar enorm fris. Hoef je alleen maar drollen te rapen.

Ik heb dat toen zitten bekijken en dacht.. Waarom gebruikt men dat niet bij paarden?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:06

Bij ons op stal beginnen ze op een stal van 14m2 3 grote plakken stro. Vervolgens wordt er elke dag de mest er uit gehaald en schone stro naar het midden gegooid en komt er een hele plak of meer (wat nodig is) op. Na ongeveer een week zie je de verse laag: geel stro. De oudere laag: opgedroogd stro waar urine langsgelopen is en de onderlaag: die is nat. Aan het natte komt mijn paard niet met haar benen! Ze heeft elke dag een heerlijk schoon bedje. :)

Verder veel hooi zodat ze het stro niet opeten.

Oja hij wordt bij ons 1x pm helemaal leeg gehaald.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:53

Hannanas schreef:
Ik heb dat toen zitten bekijken en dacht.. Waarom gebruikt men dat niet bij paarden?

Ik heb zoiets ooit één keer gezien op een pensionstal, ik meen in de Achterhoek. Die gebruikten volgens mij vlas ipv houtsnippers. Was wel heel mooi droog in die boxen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:33

Houtsnippers zou ik zelf niet voor kiezen. Bij de ezels op stage bleek dat houtsnippers white line disease veroorzaakte.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:41

Wij hebben vlas, in stallen van bijna 4 bij 4. Je begint met een flinke dikke laag, elke dag mest ballen er uit, 1 x per week grote mest (natte plekken eruit) en daarna een nieuw pak vlas er overheen. Vlas blijft bij mijn paarden super schoon... In de zomer meer dan in de winter, maar zo werken wij met vlas

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:04

ponyparadijs schreef:
Het principe potstal is dat je er niets uithaalt en alleen maar bij strooit.
Dus geen mest geen nat stro niets eruit en alleen maar bij strooien

Zo deed ik het ook alleen haalde ik wel de nieuwe mest die bovenop lag weg.

Ik ben begonnen met 1 baal zaagsel, dan een baal stro, dan een baal vlas, dan weer een baal stro, dan een baal aubiose, en weer een baal stro. Een soort lasagna dus, met laagjes verschillende materialen. In een stal van 3 x 6 meter. Shettie tot d'r buik in het stro :p En daarna inderdaad alleen mest eruit en stro er bij (na paar weken ook nog een pak vlas er bij), zo krijg je een stevige, warme bodem met een droge bovenlaag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:18

Aedema schreef:
Maar hoe is dit ten voordele van het paard? Mij is geleerd dat de stal zo goed mogelijk 'droog' moet blijven, ook omdat mijn paard erg gevoelig is voor mok.

normale hoeveelheid stro, flink sassen is natte bende..

bij potten met een goede bodemlaag, en ruime bovenlaag, trekt het vocht in de onderlaag, dus de bovenlaag hoort droog te zijn..

overigens is nergens gezegd dat potten gedaan wordt voor het paard,
het is meer voor het gemak voor de mens.. Al staat hij op een dikke bodem wel warmer dan op een dun laagje bedekking op kale ondergrond.

overigens wordt bij ons gepot op vlas..
daar worden de drollen gewipt, 1-2 maal per week of indien nodig vlas erbij..

ik check het regelmatig ook al oogt de stal droog, gewoon met mijn vlakke hand goed stevig drukken..
komen geen rare amoniak luchtjes omhoog en mijn hand is kurkdroog..

vocht moet door goed potten worden doorgevoerd naar de bodem.. het paard staat niet op de bodem in principe maar op de toplaag.

ik ben wel blij dat de drollen eruit gaan hier.. want dan moet je natuurlijk veel vaker opstrooien, plus drollen niet wippen geeft toch weer meer kans op schimmel in je bodem

potten betekent in mijn opinie dat de boel niet leeggetrokken wordt in het stalseizoen, en pas als de paarden weer op het land gaan dan mesten.. of je de drollen van de toplaag afhaalt zodat de bovenlaag langer meegaat doet niet af dat je pot.

ik denk wel dat drollen niet wippen in geval van stro, je bodem verbeterd, omdat het een betere 'koek vormt.. vlas koekt van zich zelf voldoende met alleen urine.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 18:43

Drollen wippen kun je ook bijna niet op stro. Een echt verse drol misschien, maar eenmaal ze erin rondbanjeren is het puree :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:45

elenaMM77 schreef:
ik denk wel dat drollen niet wippen in geval van stro, je bodem verbeterd, omdat het een betere 'koek vormt.. vlas koekt van zich zelf voldoende met alleen urine.

Zie hier de reden om verschillende soorten strooisel te gebruiken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:05

Kijk ook eens naar het product BioStable van EquiProtecta.
Dit spul verdun je en spuit/ spray je over de stalbodembedekker.
Het zorgt op een natuurlijke manier , biologisch, voor een prima bodemklimaat en stankvrije omgeving.
Het vreet zogezegd de amoniakproducerende bacteriën op en zet het om in goede bacteriën die je bodem op een temperatuur houden van een twintig graden. Het composteerd de onderbodem en maakt het tot een soort aarde. Je bodem koekt niet zoals anders bij een poststal. Je stal komt daardoor ook niet enorm omhoog.
Echt topspul!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:10

Wij beginnen met een plak of 2/3. Later op die dag nog een plak erbij.
Daarna 1 a 2 keer per dag opstrooien (ligt eraan of het heel vies is of niet..) en dan komt het vanzelf wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:19

Duhelo schreef:
Drollen wippen kun je ook bijna niet op stro. Een echt verse drol misschien, maar eenmaal ze erin rondbanjeren is het puree :D

ja dat zal ook lastig worden en ik denk ook dat het de ontlasting is die gepot stro bind..
urine werkt niet echt als lijm bij stro heb ik het idee.. dan staan ze gewoon op een drijvend eiland (want de afvoer zit meestal ook in mum van tijd vol met stro.

denk niet dat het voor mij zou werken.. maar paard roert totaal niet, twee drollen naast elkaar in de hoek en nooooooooo way dat hij erin gaat staan.. voor vlas juist weer ideaal.. hij laat de bodem met rust die klinkt mooi in en graaft het vocht niet naar de bovenkant.