Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:54

Zou verder zoeken naar een 3e optie!
Ga een keer wat rond rijden om te kijken en navragen of er wat andere pensionstallen in de buurt zijn of privé bij mensen aan huis.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:01

Ik koos dan voor de luxe voor paard, dat ie lekker naar buiten kan, dier moet er gaan wonen en dan vind ik de luxe voor het dier belangrijker dan de luxe voor de ruiter.

Wat het beste is voor het dier.

Dus dat is voor mij geen moeilijke keuze.

Sanned

Re: Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:30

Ik zou stal 1 geen optie vinden omdat het paard daar in de winter niet buiten komt.
Maar stal 2 vind ik ook niet ideaal, snap je dilemma. Als de buitenbak daar het hele jaar door goed te rijden is (en verlichting heeft!) zou ik toch daar voor gaan. Zeker omdat je zegt misschien wel minder tijd te hebben. Je paard vermaakt zich wel, daar hoef je dan niet perse naar toe (of is het doe-het-zelf?). Op stal 1 zou dat wel moeten mijns inziens. Met een goede buitenbak kan je gewoon doortrainen. En aangezien die stal zo veel goedkoper is, blijft er misschien zelfs wel geld over voor vervoer voor je paard zodat je nog steeds wedstrijden kan rijden.
Stal 4 die je verderop nog omschrijft klinkt ideaal, maar als je dat niet kan betalen houdt dat natuurlijk op. Is ook wel heel erg veel geld, dat zou hier ook niet kunnen.

Of toch doorzoeken naar een stal waar je én én hebt en die ook nog betaalbaar is. Maar ik weet uit ervaring dat dat heel lastig kan zijn helaas.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:31

Wat zullen die paarden op die `luxe´ stal veel maagzweren hebben met dat weinige hooi.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:41

Eerst had mijn paard een buitenstal maar heb haar vrhuist naar een binnenstal, zonder buitenluik.
Ik weet niet of dat eerder positief voor haar of mij was maar haar stal is nu wel véél groter en hoger en ik kan haar veel beter verzorgen. Ik kan haar toto s'avonds laat verzorgen en hoeven etc terwijl ik daarachter geen (goede) verlichting had waardoor ze meestal al veel vroeger op stal stond.
Ze komt wanneer hetweer en omstandigheden het toelaten de hele dag in een groot (ongv 3ha) weide met soortgenootjes :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:45

Robin_S schreef:
Ik heb op de eerst beschreven manege gestaan. Inderdaad heerlijke luxe, maar als je weidegang belangrijk vindt, ga je daar heel erg teleurgesteld worden. De stallen, hoe mooi ook, zijn maar 3x3 en als je dan ook nog eens erg weinig tijd hebt is het eigenlijk bijna geen doen... er wordt ook maar een x per dag hooi gegeven, tenzij je bij betaald.

Als je aan die kanten gaat wonen en je wil zowel luxe als weidegang, kan ik je RSC west Brabant in de wouwse plantage aanraden.

Voor mij persoonlijk nog altijd te weinig weidegang, maar ze worden wel winter en zomer buitengezet.

Is wel iets verder rijden.

Wat heerlijk dat die mensen die bijbetalen dan wel extra hooi voor hun paard krijgen.... en daar mag de rest dan fijn naar kijken terwijl dat gegeven wordt?

Zo kweek niet alleen allerlei lichamelijk problemen die je met genoeg ruwvoer niet hebt, maar ook nog eens etters van paarden op stal...

Optie 2 zou uit deze 2 keuzes voor mij snel besloten zijn, maar als je serieus wilt blijven trainen met je paard is dat ook niet erg ideaal, dan zal je in de winter toch de paasei naar de nering moeten zetten en dat is licht werk en lang uitstappen ivm vacht. Zijn er wel degelijke schuilstallen met genoeg ruimte, ook voor degene met een lage rang in de kudde? En zijn er stabiele groepen met genoeg ruimte?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:52

Optie 1 is niets.

Optie 2 alleen als de paarden genoeg droog kunnen liggen (zo'n 7-10 m2 per paard beschikbaar), goed worden bijgevoerd en er goed naar de groepssamenstelling gekeken wordt.
Je kunt een buitenpaard ook gewoon onder de dekens houden dus je kunt gewoon trainen in de winter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:56

In de winter zijn er wel paddocks waar je ze even in kan zetten bij optie 1? Zo ja, zou ik die proberen. Even aankijken hoe (on)tevreden je paard er staat.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:01

Als RSC in Wouwse Plantage te doen is qua afstand, dan kun je ook overwegen om bij de stal van mijn onderschrift te kijken.
Informatie is per pb verkrijgbaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:18

xAnthea schreef:
Op stal 1 krijgen ze maar 1x per dag hooi? Die zou meteen afvallen voor mij. Gegarandeerd dat je dan met maagzweren zit...
Bijvoeren kan je doen, maar aan de accomodatie te zien hangt er volgens mij wel een prijskaartje aan vast... Dan zit je volgens mij ook snel aan die 500 euro die je bij die dressuurstal betaald...

Dat ligt ook maar net aan de hoeveelheid die er die ene keer gevoerd word. Bij een hele baal in de stal is het geen probleem daar doen ze lang genoeg mee.

Ik zou stal 2 kiezen....eigenlijk precies wat ik zoek en in mijn ogen ook genoeg 'luxe' voor de ruiter(voor zover ik kan beoordelen van je beschrijving). Goed voor de paardjes en ik blij met bosjes en zandpaden :D En meestal zijn dit soort stallen ook veel gezelliger en gemoedelijker.
Daarbij als alles goed geregeld is kun je ook rustig een dagje overslaan. Paard krijgt eten en staat lekker buiten met zijn maatjes.

Stal 1 is voor mij een no go. Ik denk ook niet dat je je paard een plezier doet om het van veel beweging naar 21 uur ophokken doet.

Daarnaast leert de ervaring dat voor alles wel een oplossing/aanpassing mogenlijk is.
Je zegt dat stal 2 al 200 euro goedkoper is. Misschien heb je dan wat ruimte voor een auto met trailer zodat je eens naar het andere gebied kan rijden.
Maar wie weet tref je wel een paar hele leuke stalgenoten die wel eens op pad gaan en een maatje zoeken.

Hier bij mij op stal gaan ze regelmatig op pad.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:30

Cowgirl schreef:
Dat ligt ook maar net aan de hoeveelheid die er die ene keer gevoerd word. Bij een hele baal in de stal is het geen probleem daar doen ze lang genoeg mee.

Hangt er van af. Paarden zijn spilziek. Als het hooi in hun leefruimte ligt, zullen ze het naar achteren spaaien en spoedig vol poepen en piesen. En dan is het niet meer geschikt om te eten.

Mijn stallen zijn zo gemaakt, dat ik het ruwvoer voor de deur kan leggen, en zij met hun hoofd er bij kunnen zodat ze het kunnen eten. Maar ze kunnen er niet met hun hoeven bij komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:34

Desiree schreef:
Cowgirl schreef:

Hangt er van af. Paarden zijn spilziek. Als het hooi in hun leefruimte ligt, zullen ze het naar achteren spaaien en spoedig vol poepen en piesen. En dan is het niet meer geschikt om te eten.

Mijn stallen zijn zo gemaakt, dat ik het ruwvoer voor de deur kan leggen, en zij met hun hoofd er bij kunnen zodat ze het kunnen eten. Maar ze kunnen er niet met hun hoeven bij komen.

Ik had iets uitgebreider moeten zijn denk ik.

Dan moet het hooi idd in een slowfeeder/hooibak/voor de box gelegd worden.
Ik ga er tegenwoordig al standaard van uit dat er zo gevoerd word maar vergeet nogal vaak de mensen van de oude stempel :P .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:41

Ik ken hier in de buurt geen paardenstallen met slow feeders. Maar he, dit is dan ook Twente. En daar lopen ze gemiddeld écht achter in het houden van paarden.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:47

Maar dan moet je nog even nagaan... Wat ze beloven en daadwerkelijk doen ;) Perfecte stallen bestaan niet...Maar ga eens een lijstje maken wat jij per se wilt... Minimale eisen en pluspunten...

Ik heb ooit gekozen voor een luxe stal, wel met voorwaarden dat mijn paard meer naar buiten kwam dan daar gebruikelijk was, was geen probleem blabla.... En dan achteraf horen dat ie soms niet naar buiten was geweest, of maar 2 uurtjes... En ze stonden elke dag pas na 5 uur binnen... Krijg ik op 4 uur een appje van iemand dat de paarden al binnenstaan (hij was pas tegen 1 uur naar buiten gegaan :S) Toen een beetje uit mijn slof geschoten.

Want voor mij was dat prio... Luxe voor mij is fijn voor erbij... Maar uiteindelijk wil ik een happy paard en dat lukte daar niet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:48

Maar wat is er dan mis met de optie 2?

Paard kan heerlijk buiten. In geval van nood binnen. Vriendjes. Goed bijgevoegd. Jij kan rijden en uitrijden. Ik zie niet waarom dit ook niet goed zou zijn?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:54

MVasbo schreef:
Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.

De 3 uur is niet zozeer mijn probleem, als wel dat dat alleen in april t/m oktober is.
Mijn eigen paarden staan 's winters ook maar een paar uurtjes buiten (en met slecht weer hooguit een uurtje, omdat ze dan aan het hek staan dat ze naar binnen willen...), maar ze komen wel buiten. Helemaal niet naar buiten van november t/m maart vind ik not done

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:55

Beide is niet ideaal zou ik denken .
Maar als je moet kiezen uit deze 2 zou ik voor optie 2 gaan !
Mits je paard er tegen kan 24/7 buiten lopen .
Optie 1 zou alleen prima zijn als ze halve dag buiten loopt en dan nog voor jou in bijvoorbeeld molen gezet wordt . Zodat ze voldoende kan bewegen .
Maar in de winter 24/7 opgehokt is een no go ...
365 dagen moeten ze buiten kunnen . Nou ja 360 dagen iig .
Op die paar dagen na dat t weer t echt niet toelaat ofzo

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:00