Paardenpaspoort inleveren op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:04

Ik geef ariatje gelijk.

Heb in mijn 23 jaar op deze planeet slechts 1 ding geleerd: niemand is te vertrouwen! De grootste messen in mijn rug kwamen altijd van de mensen waar ik het meeste om gaf. Altijd.
De énige persoon die ik op deze bol vertrouw is mijn moeder. Zelfs mijn eigen vader, grootouders, enige vriendin en staleigenaresse vertrouw ik NIET. Van die eerste 3 heb ik ook de nodige messen in mijn rug gehad uiteindelijk.

Mijn staleigenaresse heeft ook het paspoort gevraagd van mijn paard. Ik heb dit geweigerd. Als ze gecontroleerd wordt (nog nooit van gehoord in BE trouwens) mag ze mij gerust de boete doorsturen maar het paspoort van mijn paard zit thuis in de kluis en blijft daar ook. Komt er enkel uit als de DA komt inenten.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:26

ClaudiaHS schreef:
Wat zijn er hier een aantal wantrouwige mensen zeg, jemig :wow:
Beetje overdreven imo.

Mijn paspoort lag op stal, in mijn kast, de stal eigenaar kon ten alle tijde mijn paspoort pakken indien nodig.
Als hij slechte bedoelingen zou hebben dan kan hij mijn paard ook wel verkopen zonder dat paspoort.
Dan wordt er wel een vals paspoort bij geregeld hoor.
In de opfok waar mijn paard ruim 3 jaar heeft gestaan lag het paspoort ook in een kantoortje achter slot.
Zij regelden de entingen dus ik had er geen omkijken na.
beetje vertrouwen in je medemens.

Paarden staan nu aan huis en de paspoorten liggen nu hier in de la.

Dat heb ik ook, een BEETJE ! Vandaar dat ik zeer voorzichtig ben. Als mensen geld ruiken kunnen ze héle rare dingen doen. En ik ga het ze niet makkelijker maken.

Gelukkig heb ik de paarden aan huis en ook een paar in pension. Hun paspoorten? Echt niet! Controle? Prima mijn zaakjes zijn op orde en de discussie over paspoort bij paard durf ik wel aan. Desnoods tot aan het gerecht. De hele beargumentatie is zo lek als een mandje. Hoge boetes om angst aan te jagen. De mens tot makke volgelingen te maken. De pensionhouders met het probleem opzadelen. Zolang ik het paard kan laten identificeren voorzie ik geen probleem. Laat mij maar een rechter zien die niet meegaat in de normale redelijkheid van copieën. Als een copie van mijn paspoort genoeg is om dure zaken te kopen / afsluiten zou een copieetje bij een paard ineens een doodzonde zijn?

Jullie zijn bang gemaakt en verliezen daardoor jullie individuele denkvermogen tot redelijkheid. Maar dát is precies wat ze willen....

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:34

xLes schreef:
Ik geef ariatje gelijk.

Heb in mijn 23 jaar op deze planeet slechts 1 ding geleerd: niemand is te vertrouwen! De grootste messen in mijn rug kwamen altijd van de mensen waar ik het meeste om gaf. Altijd.
De énige persoon die ik op deze bol vertrouw is mijn moeder. Zelfs mijn eigen vader, grootouders, enige vriendin en staleigenaresse vertrouw ik NIET. Van die eerste 3 heb ik ook de nodige messen in mijn rug gehad uiteindelijk.

Mijn staleigenaresse heeft ook het paspoort gevraagd van mijn paard. Ik heb dit geweigerd. Als ze gecontroleerd wordt (nog nooit van gehoord in BE trouwens) mag ze mij gerust de boete doorsturen maar het paspoort van mijn paard zit thuis in de kluis en blijft daar ook. Komt er enkel uit als de DA komt inenten.

Tja, ik woon ook in België en bij ons is de hele stal drie weken geleden helemaal gecontroleerd: paspoorten, chips, mutatiedocumenten... Bij mij was alles in orde, maar stalgenoten bij wie dat niet het geval was, mogen zich aan een boete verwachten. In de regio zijn een aantal stallen gecontroleerd intussen...

Anoniem

Re: Paardenpaspoort inleveren op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:51

Weet iemand eigenlijk wat de consequenties zijn als je een ongechipt paard op stal hebt staan?

Mijn paspoort ligt in de zadelkast bij mijn pony.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:59

Ik heb begrepen dat de stalhouder daar dus ook een boete voor kan krijgen Amoj.
Een paard hoort namelijk bij de wet gechipt te wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:13

kiki1976 schreef:
Ik heb begrepen dat de stalhouder daar dus ook een boete voor kan krijgen Amoj.
Een paard hoort namelijk bij de wet gechipt te wezen.

Oke, maar verder niet? Ik dacht namelijk dat ze dan ook dat paard in beslag namen, heb ik eens horen zeggen, maar of dat waar is...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:18

LiesbethDW schreef:
xLes schreef:
Ik geef ariatje gelijk.

Tja, ik woon ook in België en bij ons is de hele stal drie weken geleden helemaal gecontroleerd: paspoorten, chips, mutatiedocumenten... Bij mij was alles in orde, maar stalgenoten bij wie dat niet het geval was, mogen zich aan een boete verwachten. In de regio zijn een aantal stallen gecontroleerd intussen...

Handig natuurlijk dat ik niet echt op stal sta maar bij iemand op de wei. Ze gaan rapper bij een grote stal controleren dan een wei met 2 paardjes. En moet zeggen dat mijn vorige grote stal nóóit achter het paspoort heeft gevraagd. Zij wilt het paspoort voor evt medicatie in te schrijven omdat mijn paard niet is uitgesloten van de slacht.
En dan nog liever die boete dan het paspoort bij een bijna vreemde. Als ze je paard verkopen ben je alles kwijt. Ik kan nl verder niet bewijzen dat ze van mij is (stalgeld is in de hand, krijg ik geen bewijs van, krijg ook geen bonnetjes van DA, smid, osteo en tandarts, dus heb niks in handen als bewijs. Paspoort blijft dus mooi bij mij, een kopie kan ze krijgen maar origineel no way)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:19

Ik moest ook het paspoort bij de pensioneigenaar inleveren. Alleen hield hij het paspoort in huis, waar ik dus niet zomaar bij kwam.
Zo moest ik een keer met paard naar de kliniek toe, wat de pensioneigenaar onzin vond, en hij was (toevallig?) niet thuis. Toen ben ik toch maar zonder paspoort naar de kliniek gegaan. Maar fijn was dit niet.
Even later heb ik het moeilijke besluit moeten nemen om paard in te laten slapen. Pensioneigenaar was daar fel op tegen. Mocht van hem sowieso niet op zijn terrein, dus moest naar de kliniek.
Ik was dus heel bang dat hij zou weigeren het paspoort te geven.
Gelukkig lag het paspoort op stal (midden in het zicht waar iedereen het weg had kunnen pakken, maar dat terzijde). Maar het was toch wat geweest als ik het paspoort niet meekreeg.
Iedereen in de paardenwereld heeft een eigen mening. Daardoor ontstaan er snel meningsverschillen. Mocht zo'n pensioneigenaar dan besluiten het paspoort niet te geven ben je mooi de sjaak.
Momenteel heb ik geen paard, maar mocht ik een paard kopen dan moet ik nu toch even nadenken of ik het aandurf het paspoort weer op stal te laten. Dan maar de boete betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:29

Een paspoort bij een wildvreemde achterlaten zou ik ook niet doen.

Maar waar mijn pony staat, die mensen ken ik nu 2,5 jaar, en vertrouw ik wel toe. Met pony en paspoort kunnen ze toch niets; pony is niks waard, 27 jaar, cushing en dus uitgesloten van de slacht.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:45

Ik heb grote bezwaren tegen het inleveren van het paspoort bij de staleigenaar. Dit zal ik dus ook nooit doen. Een kopie wil ik best aanleveren maar het origineel nooit. Ik ben de eigenaar en dus verantwoordelijk ook al is deze ergens anders gehuisvest. ik wil ten alle tijde mijn paard mee kunnen nemen op transport en dit niet eerst willen overleggen met de staleigenaar, dan zou mijn vrijheid om buiten te rijden/ wedstrijden ect. Enorm beperkt worden. Kortom om gezeur en ellende te voorkomen geef ik deze niet af. Mocht er een boete uit voortkomen dan zien we dat wel weer, maar in al die jaren nog nooit 1 controle gezien of van gehoord bij diverse stallen in de omgeving, dus zal wel loslopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:47

Dan vind jij het vast ook geen enkel probleem om die 1000 euro boete te betalen als ze langs komen :) ? Ze komen steeds vaker langs.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:49

Ik zou ook niet graag het paspoort inleveren. Net wat hier ook al gezegd wordt, als je op wedstrijd gaat of onverwacht naar de kliniek dan moet je dat paspoort telkens weer terug vragen :\ . Mocht het eens nodig zijn dan wonen we 5 minuten van stal af dus dan is dat paspoort snel genoeg op stal.

Wij hebben ook 1 paard als pensionado ergens 100 km verderop staan. Daar gaan we niet elke dag heen dus daar ligt het paspoort wel op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:53

Daarvoor heb je paspoortkluisjes :) jij een sleutel pensionhouder een sleutel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:02

Dan kunnen ze nog altijd met je paard weg. Dat risico neem ik niet. Liever een boete van 1000€ dan paard kwijt van een paar keer zoveel meer.

Trouwens, als ze er staan, ben ik of mijn mama in nog geen 5min op stal. Het is 1 straat verder dan ik woon.
Al heb ik in de 9 jaar dat ik met paarden bezig ben nog nooit van controle gehoord, wist dit zelfs nog niet voor ik het hier las. En ik denk dat de kans dat een weike met 2 paardjes op gecontroleerd wordt klein is. Al zeg ik het, bij controle belt de stalbazin me en ik ben er op 5min. En anders betaal ik met liefde en plezier de boete ja...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:03

Ik heb mijn paard aan huis staan. Maar ben regelmatig 2 dagen in training met mijn paard. Dan ga ik in die 2 dagen dat mijn paard daar staat het paspoort echt niet achter laten daar. Ik slaap meestal in de buurt. En als het dan al een probleem zou worden bellen ze me wel om direct het paspoort langs te geven in de tijd dat ze de controle aan het doen zijn. Die tijd moeten ze je dan toch wel geven lijkt me?

Tijdens het reizen in de auto heb ik het wel ten alle tijden bij. Op misschien een enkele keer vergeten na als ik naar kliniek ben met spoed en niet na denk dan wat ik moet pakken voor mijn paard. Maar eigenlijk nog nooit voor gehad en hoop het niet mee te maken.

Op een meerdaagse wedstrijd laat ik het paspoort ook niet op stal? Lijkt me niet handig;)

Als ze bij mensen al ID al een dag geven om het te komen laten zien...waarom in hemelsnaam verwachten ze dan bij paarden die ergens staan dat het daar ligt en direct te zien is. Dat kan dan ook een paar uur later. NIet een dag want dat is met dieren wat lastiger. Wat als de stal afbrand? Kan thuis natuurlijk ook..maar toch..wie spreek je dan aan dat jij geen papieren meer hebt? ENz..enz..stelen enz?? Inbraken juist op grote stallen om spullen..moeite om je paspoort van je paard mee te pakken als het in kluisje erbij ligt? Handig voor ander paard...

Nee het systeem klopt nog lang niet..en waterdicht krijgen op de manieren nu nog altijd niet en gaat nooit makkelijk worden. Dus vraag me af inderdaad als ik geld teveel zou hebben hoe zoiets uit zou pakken als het voor de rechter zou gaan...

Ik snap dat ze iets willen zien van het paard. Maar waarom stallen controleren? Op niet legale paarden? Die worden dan wat??? het land uit gezet? Leuk dat ik een boete krijg maar dat is maar om een reden en dat is om alles wat er achter werkt te betalen...niet zo zeer in mijn belang dat die papieren zouden kloppen of niet...

Niet dat ik niet alles netjes op orde heb bij mijn dieren maar toch!
Laatst bijgewerkt door Almighty op 02-01-16 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:03

Hoe kom je daarbij? Een paspoort kan je niks mee het is geen eigendomsbewijs. Je paard kan altijd mee hoor, duplicaat paspoort anavragen of nieuwe chip erin en klaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:19

Hier zullen ze ook 5 minuten geduld moeten hebben voor een paspoort.

Stal is een weide met schuilstal en een opslagcontainer.
Daar ga ik dat paspoort niet achterlaten.
Leuk bedacht allemaal. Maar haalbaar :n daggutnie

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:13

Yvank_ schreef:
Hoe kom je daarbij? Een paspoort kan je niks mee het is geen eigendomsbewijs. Je paard kan altijd mee hoor, duplicaat paspoort anavragen of nieuwe chip erin en klaar.

Duplikaat paspoort duurt wéken!

Eerst aangifte politie
Opsturen stamboek
Rekening ( in ons geval) 300,00 euro

Dat is dus geen snelle oplossing in een situatie die snel handelen vergt.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:15

ariatje schreef:
Yvank_ schreef:

Eerst aangifte politie
Opsturen stamboek

Nieuwe chip erin?
Dat bedoel ik dus, niemand vertrouwen. Zo makkelijk wordt de kluit dus belazerd.....

Geen idee wat voor paarden jij hebt, maar ons stamboek ziet me aankomen met deze geintjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:34

Yvank_ schreef:

Klopt, maar als je je stal opzegt en je laadt je paard op, moet er al fysiek geweld aan te pas komen om dat te beletten. Een paspoort ergens in een laatje, misschien zelfs in het woonhuis van de stalhouder, daar kom je niet aan. En je wilt dat als eigenaar mee dus dat is een enorm pressiemiddel.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:46

Ligt er ook nog aan of de staleigenaar "houder" is of dat het zoals bij mij een doe het zelf stal is en jij dus zelf houder bent gebleven.
Ik huur kale box en koop verder zelf alles in en doe ook alles zelf (oke voeren en buiten/binnen zetten in toerbeurt )
De houder moet het paspoort hebben.
Ik heb hem liever niet op stal liggen ivm diefstal gevaar.
Ook mijn zadel ligt daar niet.
Als je een paard koopt en er zit een paspoort bij gaat iedereen ervan uit dat het oke is en vraagt niet door of de verkoper echt de eigenaar is.
Met een paspoort in handen is het voor het dievengilde dus enkel het paard ophalen en verkopen.
En handel in paspoorten zal er ook zeker zijn.
Als ze ook beveiligde zadel kamers open halen zijn die paspoort klusjes ook een lachertje voor ze.

Daarnaast ga ik in de zomer meerdere keren per week weg met de trailer en kom op tijden thuis dat de staleigenaar er niet is of naar bed is.
Dat vind ik gewoon niet handig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:19

Handig is het ook niet nee, maar helaas nu eenmaal wel wettelijk verplicht. Zoals vaak wordt iets 'verzonnen' wat in de praktijk niet altijd makkelijk uitvoerbaar is. Ik heb er zelf geen moeite mee om mijn paspoort op stal te hebben, staleigenaresse woont op het terrein is eigenlijk altijd aanwezig. Bij geplande dingen komt ze vaak zelf al met het paspoort naar mij toe, bij spoed is zij ook de gene die mij en het paard zal vervoeren over het algemeen. En zelfs als dat niet zo zou zijn, bij noodgevallen is het toch opladen en weg dus zelfs als het thuis zou zijn ga je dat ook niet eerst ophalen. Ik vertrouw haar mijn paard toe, dus ook het paspoort. Ik hoor hier echt over controles en niemand wil graag zo'n hoge boete betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:24

ariatje schreef:
Yvank_ schreef:

Eerst aangifte politie
Opsturen stamboek

Je begrijpt mij niet :)

Een dief kan een andere chip erin doen en weg paard. Daar zijn ze je paspoort niet voor nodig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:25

Urielle schreef:
Yvank_ schreef:

Klopt, maar als je je stal opzegt en je laadt je paard op, moet er al fysiek geweld aan te pas komen om dat te beletten. Een paspoort ergens in een laatje, misschien zelfs in het woonhuis van de stalhouder, daar kom je niet aan. En je wilt dat als eigenaar mee dus dat is een enorm pressiemiddel.

Dus je staleigenaar vertrouw je niet en dat is zeker potentiele dief van je paspoort als je stalling opzegt? Maar.... Je paard zelf vertrouw je er wel aan toe?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:36

En wat als je pensionstal failliet gaat? Weg paard en paspoort. Kun je de mensen wel vertrouwen maar in dat
Geval hebben zij ook niet meer in de hand wat er met jouw paard gebeurt.