Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:21

heb er ook 1 een haflinger.
hij komt elke dag buiten te staan en rond 12:00 wil hij naar binnen en buikt letterlijk alle is paarden aan de kant om naar z'n stal te gaan om z'n hooi te eten :+
tja haflingers en eten....

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 13:31

_San87_ schreef:
joke165 schreef:
TS ik vind dat je het goed aanpakt en binnen je mogelijkheden de beste oplossing kiest. Mensen met paarden aan huis hebben idd makkelijk praten over paddock vergroten, schuilstallen plaatsen, wei aan paddock verbinden etcetera. Dit is op een pensionstal simpelweg niet te realiseren. Daar moet je het doen met de mogelijkheden die ze bieden en zo te zien heb jij al een staleigenaar die enorm meedenkt.

Eens :).

Kijk naar je paard, niet naar hoe anderen vinden dat jij met je paard om moet gaan. Meen me te herinneren dat Draak het met Fazzino en Prins op de weide ook niet altijd even geweldig vond (hi, ex-collega ;) ).

Precies ja :j

Hi San :wave:

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:37

Eens er in de lente terug lekker gras is, vindt hij de wei waarschijnlijk terug leuk. Intussen maar lekker op stal.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:41

TS ik ben blij met je topic en je doet er goed aan.

Ik heb precies hetzelfde, een paard wat niet op de wei wilt, hij gaat ook ijsberen en stopt niet meer. De ene dag na een uurtje de andere dag na 4 uur. Ik heb er erg veel stress om gehad, van alles geprobeerd en me er uiteindelijk bij neergelegd dat als hij eerder werd binnengehaald het prima was. Hij staat dan volledig ontspannen op stal aan zijn hooi te knabbelen, zelfs als hij dan helemaal alleen is.

Wel heb ik gemerkt dat er bepaalde triggers het erger maken:

- weinig beweging (vakantie is echt geen optie, als hij gewoon aan het werkt blijft gaat het beter)
- sommige weides is hij onrustiger dan andere, uiteindelijk een mini landje gevonden waar hij wel rustiger stond. rede heb ik geen flauw idee van.
- te veel voer, hoe meer biks/muslie hoe meer onrust.
- af en toe moet hij ook even los om lekker te bokken, als hij dat kwijt is gaat het ook weer wat beter.

Verder dus erbij neergelegd. Ondanks wat iedereen zei. Hij kan niet met andere paarden, heb ik verschillende keren geprobeerd en hij legt ze op de grond en bij merries gaat hij jagen. Als er een draadje tussen zit gaat het prima.

Er zijn gewoon uitzonderingen, wel denk ik dat het met heeeeel veel rust en begeleiding beter kan worden maar we hebben ook niet allemaal de tijd om uren daar mee aan de gang te gaan. als ik niet zou werken was ik de hele dag in zijn landje gaan zitten :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:52

vibabu schreef:
Wat een onzin gypsy. Misschien is het een idee om niet alle paarden over 1 kam te scheren. Daarnaast zijn de meeste paarden zo gewend dat ze niet beter weten. Om even een vergelijking te maken zullen we jou in een bos droppen en zoek het zelf maar uit? Geen supermarkt meer maar voor je eigen levensonderhoud zorgen want 1000 jaar geleden ging dat nou eenmaal zo.

@xyzutu dan moet je die mogelijkheid hebben en kom. En kom nou niet met de dooddoener 'dan moet je maar geen paard aanschaffen'. Ik denk dat iedereen hier op bokt doet wat hij of zij het beste vind voor zijn of haar paard. Wanneer kan dat eens gerespecteerd worden ipv alles wat niet in het straatje ligt maar te verafschuwen en op jouw manier te doen?

Ik vind het al he heldhaftig dat ts dit topic durfde te openen want geheid dat er weer reacties zouden komen dat niet alle opties bekeken waren.

Ts: goed bezig door naar je paard te luisteren! En daarnaar te handelen.

Helemaal mee eens.

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Zelfde gedrag. Om de twee weken a drie weken worden ze verweidt maar de laatste twee maanden is ze echt in protest als ze langer dan 5 uur op weiland moet.
Sinds deze week dan ook besloten dit niet meer af te dwingen. Weideseizoen is hier tot jan. Maar mijn merie is nu al op paddock overgegaan. Zij staat nuinhaar xl half open stal gelukkig te zijn met paddock.
Als weide seizoen per mei weer start dan gaat ze gewoon weer met haar kudde mee.
Ik kijk naar mijn paard niet naar wat op papier zou moeten.

Snorkel8

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

Precies Willl! volgens mij willen we allemaal het beste en dat het paard ontspannen en happy is. Op papier kunnen ze zoveel zeggen, ik had het ook liever anders maar het is nou eenmaal zo. Hij is blij dan wij toch ook?

Ik blijf het overigens wel elk jaar proberen hoor met de wei maar ga het niet meer forceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:25

Hier ene die altijd binnen en buiten kan, maar het liefst binnen staat. Tja, dan is het vrouwtje natuurlijk zo gemeen om zijn hooi buiten te zetten zodat meneer toch nog iets beweegt. En natuurlijk staat zijn drinken ook nog eens aan de andere kant. Staan eten en drinken in de stal, dan komt meneer enkel eens buiten om te rollen. Beest is nochtans op een grote wei opgegroeid en heeft enkel tijdens het inrijden bij de fokker periodes op stal gestaan. Bij mij is hij nooit opgesloten, dus geen idee waar zijn gedrag van komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:27

Ik ben zelf fan van 24h buiten MAAR:

Zo te horen is jou paard ene beetje aan 'rare' maar heb je nu wel een formule gevonden waar hij happy bij is. Dat die stal een uitloop heeft maakt wel een groot verschil als jij zegt: ik zet hou hem nu dus maar op stal. Ik zou wel altijd mijn vizier open houden en blijven bedenken hoe je hem toch op de wei zou kunnen krijgen met soortgenoten. Maar dwingen kun je hem niet natuurlijk.
Smakelijk gras, een soortgenoot waar hij een klik mee heeft en een schuilstal kunnen denk ik wel verbeteringen zijn. Maar dat moet ook allemaal maar net lukken.
Zo te horen heeft je paard het zo slecht nog niet. +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:32

Met stal en uitloop en de paar uur dat hij wel op de weide kan heeft hij het inderdaad behoorlijk goed.
Ik zou wel in de mate van het mogelijke hem iedere keer binnenhalen voor hij begint te ijsberen. Desnoods smorgens 2 uurtjes buiten en terug binnen, en snamiddags 2 uurtjes buiten en dan terug binnen. Zodat hij niet leert dat ijsberen = naar binnen komen is, anders zal hij het straks na 5 minuten al gaan doen ...

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:33

geen probleem joh! ik heb zelf regelmatig van staleigenaren gehoord, dat de meeste paarden het eigenlijk wel prima vinden binnen! En als je er logisch over nadenkt: waarom niet eigenlijk? Helaas hebben paarden wel eens last van mensen en die mensen kunnen niet allemaal zelf logisch nadenken, maar doen alleen andere mensen na... die vinden vaak dat alle paarden met alle geweld zo vaak mogelijk buiten moeten zijn, alsof dat in de grondwet staat! Nou die mensen bedoelen het vast hartstikke goed maar als jij zelf regelmatig op jouw eigen paard let en gewoon ervoor zorgt dat al zijn wensen uitkomen (voer + aandacht + beweging) dan doe jij het hartstikke goed en dan hoef jij je niet schuldig te voelen tegenover beterweters ;)

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:34

Hier heb ik ook meerdere paarden die echt niet de hele dag buiten willen zijn, sommige heb ik echt moeten leren van een half uur naar buiten naar nu 4 uur maar daarna is hij het ook echt zat.
Het is gewoon geen buiten paard. Heel goed dat je durft te kijken naar je paard en voor hem kiest en niet naar wat tegenwoordig maar de norm moet zijn.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:50

Mijn pony staat op liever op stal. Zodra ik haar op de wei/paddock zet staat ze net zo lang te wachten bij het hek totdat ik haar weer haal en dan weet ze niet hoe snel ze naar stal moet lopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:16

pol013 schreef:
Zo te horen is jou paard ene beetje aan 'rare' maar heb je nu wel een formule gevonden waar hij happy bij is. Dat die stal een uitloop heeft maakt wel een groot verschil als jij zegt: ik zet hou hem nu dus maar op stal. Ik zou wel altijd mijn vizier open houden en blijven bedenken hoe je hem toch op de wei zou kunnen krijgen met soortgenoten.

Dat is precies wat ik ook denk als ik al deze verhalen lees. Het is al perfect dat mensen hier uberhaupt nadenken over hoeveel ze hun paard naar buiten kunnen krijgen, en het kan ook voorkomen dat hun paard in hun opstelling liever binnen/op de paddock is. Maar dat open vizier zorgt ervoor dat je dan niet de gemakzuchtige conclusie trekt dat je paard gewoon graag op stal staat, maar dat je beseft dat je paard in déze situatie liever op stal staat, maar dat er waarschijnlijk ook constructies mogelijk zijn waardoor hij weer ontspannen buiten kan staan. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:25

SandraVerl schreef:
Hier ene die altijd binnen en buiten kan, maar het liefst binnen staat. Tja, dan is het vrouwtje natuurlijk zo gemeen om zijn hooi buiten te zetten zodat meneer toch nog iets beweegt. En natuurlijk staat zijn drinken ook nog eens aan de andere kant. Staan eten en drinken in de stal, dan komt meneer enkel eens buiten om te rollen. Beest is nochtans op een grote wei opgegroeid en heeft enkel tijdens het inrijden bij de fokker periodes op stal gestaan. Bij mij is hij nooit opgesloten, dus geen idee waar zijn gedrag van komt.

Om beweging te geven zou je ook gewoon dagelijks kunnen rijden :D

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:35

Hoi oud klasgenootje :')

Leuk jou hier tegen te komen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:47

Krijgt hij op stal krachtvoer??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:58

ik denk ook dat het 'mijn paard moet veel buiten zijn' meer bij de mens leeft dan bij de paarden zelf....

ja, lichamelijk is het goed voor een paard als hij zoveel mogelijk vrije beweging heeft
ja, zeker in de opgroeiperiode is het belangrijk dat ze veel buiten zijn ivm de beweging en groei
ja, op papier zijn paarden graag buiten, want dat was ooit de natuur.....

maar, paarden zijn vooral ook gewoontedieren. als ze gewend zijn veel op stal te staan, vinden ze dat mentaal over het algemeen prima, en hebben ze inderdaad geen zin meer om veel buiten te zijn. gewoon omdat ze niet anders weten meer...
dat kun je zielig vinden maar als het paard er dan toch happy mee is in zijn hoofd, is het toch goed?

toen ik mijn paard kocht, kwam hij van de fokker waar hij 24/7 in kudde buiten stond, kwam alleen naar binnen om te rijden, afdouchen, ff met zweetdeken op stal, en weer naar buiten (jong paard in zadelmak maak periode).

toen heb ik hem gekocht en de stal waar ik sta staan ze voornamelijk op stal. komen tussendoor uurtje/paar uurtjes op de paddock of een weitje soms.
In begin was ik dus erg benieuwd hoe hij hiermee om zou gaan, hij was immers niet gewend om op stal te staan...
nou, hij heeft er totaal geen last van gehad! in begin wilde ik hem zoveel mogelijk buiten overdag om te laten wennen maar was totaal niet nodig. het boeit hem echt helemaal niks, staat prima in stal, en vind t ook prima als ie buiten is, en als hij geen zin meer heeft gaat hij rustig in een hoek of bij het hek staan.

ik bedoel maar te zeggen dat wij er vaak een groter probleem van maken dan dat het paard er zelf een probleem mee heeft....

kijk gewoon goed naar je paard, en probeer het zo in te richten als hij het het fijnste vind.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 16:43

saphire schreef:
Hoi oud klasgenootje :')

Leuk jou hier tegen te komen.

Tegen wie is deze reactie gericht :o? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:45

R12312 schreef:
SandraVerl schreef:

Om beweging te geven zou je ook gewoon dagelijks kunnen rijden :D

Zou ik kunnen doen, ware het niet dat dit paard niet meer bereden wordt door ziekte en hij van de kiné ook niet aan de longe mag. :o

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:49

Vind het een beetje schokkend dat mensen stellen dat het zoveel mogelijk buiten zijn een mensendingetje is. Dat gaat namelijk gewoon over de biologie van het paard. Dat lijf is letterlijk gemaakt om te bewegen, heeft dat letterlijk nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Alleen is het wel zo dat ideaal (voor dat paard) soms gewoon lastig te verkrijgen is, dan moet je roeien met de riemen die je hebt en het zo goed mogelijk maken.
In het geval van de TS vind ik dat er netjes wordt gedacht aan de behoeften van het betreffende paard, er is nog sociaal contact, er wordt wat verzonnen om het dier toch wat meer ruimte te bieden verder en het dier hoeft niet compleet in de stress te raken omdat wij vinden dat hij daar gewoon gelukkig moet zijn.

Maar het gaat simpelweg niet over mijn paard houdt niet van buiten staan, het gaat over mijn paard vindt deze omstandigheden niet fijn en dus is dit voor nu beter omdat er geen mogelijkheid is het anders in te richten. Op een manier die wel werkt in deze omstandigheden en ook niet slecht is voor het paard.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:53

Die van mij staat ook maar 1 a 2 uur per dag buiten, en daarna wil hij altijd graag naar binnen. Langer buiten staan kan ook niet, maar gelukkig wil hij dat zelf ook niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:59

ik vraag mij af, van de paarden die "gelukkig" zijn op stal.
Als je die paarden nu een box geeft, met uitloop naar een paddock, die uitloopt naar een weide. En je geeft onbeperkt ruwvoer op verschillende voederpunten (dus zo dat ze onbeperkt kunnen eten als ze in de box staan, maar ook op andere plekken) en zowel een waterpunt in de box als buiten, hoeveel van die paarden effectief constant in de box gaan staan, of er toch voor zouden kiezen om eens een wandelingetje te doen naar de paddock of de weide.

De mijne staan dag en nacht buiten, met een inloopstal, betonplateau, paddock en weide. En ondanks dat er enkel op de plateau hooi ligt en stro in de stal, zie ik ze toch allemaal nog veel grasjes zoeken, of eens in de stal staan, of zich dikvreten op de plateau.
Alledrie mijn paarden zou ik ook prima 24/7 kunnen ophokken (vroeger stond mijn oudste bij de vorige eigenaar op stand). Zolang ze voer hebben zullen ze zich er bij neerleggen hoor. Maar ik geef liever de keuze.

Maar ik vind daarentegen ook dat paard van ts het al prima heeft. Box, ruime uitloop, moest die nog regelmatig eens kunnen rennen, met een vriendje kroelen en nu en dan gereden worden, dan is het al helemaal goed :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:36

tuurlijk is stal + uitloop + uitloop naar wei ideaal, kunnen ze lekker zelf uitzoeken wat ze wanneer willen.
maar he, op welke trainingsstal waar je ook nog de andere faciliteiten hebt die je nodig hebt om de sport te kunnen beoefenen heb je dat dan? nergens....

het is altijd een keuze maken en afwegingen...

maar als een paard niet blij is en gestressed raakt van de wei, en je andere optie is stal, dan is stal beter.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:38

Duhelo, dat zou mijn droom zijn. Box met uitloop en dan met uitloop richting stal. Helaas hier in de omgeving niet/nauwelijks te krijgen.

Ze zijn nu bij mijn stal uitloopstallen aan het bouwen, daar schrijf ik me wel voor in.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:41

Aardstralen! :Q