kostenverschil paard aan huis of op pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: kostenverschil paard aan huis of op pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:51

Toevallig laatst uitgerekend wat we op maandbasis kwijt zijn aan de paarden. Als we kijken naar krachtvoer, hooi, mestafvoer, inentingen en gebit en hoefsmid, onderhoud paddock en wei, kosten mijn 2 paarden ongeveer 350 euro per maand. Bij de pensionstalling hier 1 straat verderop kan ik ze neerzetten voor 150 euro per paard. Kortom, hier aan huis is duurder dan daar op pension.
Maar dat heeft belangrijke redenen. Ze voeren daar kuil of voordroog, waar 1 van mijn paarden niet tegen kan. Daarom voer ik goed hooi, mooi grof en laag in energie. Hiervoor moet ik jammergenoeg wel een flink stuk rijden (3 kwartier) en betaal 4 euro per baal. Er gaat zeker 1 baaltje per dag doorheen. Daarbij krijgt hij vanwege zn gevoelige darmen voer van de dierenarts, kost ook 30 euro per zak.
Mijn weide kost ook veel omdat het zwaar verwaarloosde grond was en dus veeeeel nodig heeft (zo moet ik nu nog 3x per jaar mesten, 2x per jaar kalken en doorzaaien). Daardoor komen die kosten dus veel hoger uit. Mestafvoer kost ook 200 euro per jaar terwijl sommigen adresjes hebben en het gratis kwijt kunnen.

Zoals al veel mensen hier aangeven: het is volledig afhankelijk van waar je woont, hoe je het doet en wat je mogelijkheden zijn. Het kan goedkoper, het kan duurder.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:01

Ik gebruik 7 pakken vlas per maand a 6 euro per stuk. Dat is dus 42 euro per maand. Dan nog 25 euro aan brok per maand. En nog ongeveer 10 balen hooi a 4 euro per stuk. Dus 40 euro.

Bij elkaar opgeteld ben ik voor mijn grote kwpn sportpaard dus 107 euro pr maand kwijt.
Op de manege zou ik 265 euro per maand kwijt zijn.

Voor de shets zijn we zo'n 80 euro aan kuilgras kwijt per maand. Die staan met zn 4 en dus 20 euro per shet. Die blijven snachts buiten en er staat nog wat gras op het land.

Op de manege zou ik 210 kwijt zijn per shet.

Hoefsmid, entingen en wormenkuren komen er nog bij, maar die krijgen ze op een pensionstalling ook niet gratis.
Mestafvoer kost wel veel. Wij zijn 220 euro per jaar kwijt. Dit hoef je op de manege niet extra te betalen.
Laatst bijgewerkt door Kim_Asterix op 24-12-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:03

Ik heb mijn paarden altijd aan huis gehad, maar met samenwonen hebben ze heel even op een stalling gestaan. Daar betaalde ik 75 euro per box en dan nog alles erbij. In de winter konden ze wel op de wei en in de zomer 24/7.

In jou geval zou ik deze antwoorden geven op je vragen:

xxJolienxx schreef:
Mijn paard mag bij een erg goede vriendin staan, ze wonen op een boerderij, ik hoef daar geen stal geld te betalen, maar wel me eigen stro en hooi en natuurlijk het voer.
Het is denk ik wel goedkoper, haar paard staat natuurlijk bij haar thuis!
Paarden krijgen in de winter 8 uur weidegang en in de zomer dag en nacht!
Hoeveel zijn jullie per maand kwijt? Scheelt het erg veel dan met een pensionstal?

Goede afspraken maken met je vriendin, naast dat jij de zorg hebt voor jou paard en zij voor het hare, zou je het ook kunnen delen, denkend aan voerbeurten en binnen en buiten zetten! Zo kun je beperken in de hoeveelheid die je heen en weer moet, bijvoorbeeld jij zet buiten en zij binnen. Op de stal waar we even stonden moest ik dat betalen aan de staleigenaar. Toen ik een stalgenoot kreeg deelden we de voerbeurten.

Geen stalgeld scheelt veel, want je betaald op pension ook voor de zorg voor je paard + boxhuur. Voer is afhankelijk van waar je het haalt! Kun je met vriendin geen afspraak maken over inkoop bij haar? Scheelt namelijk wel veel als het van eigen land komt ;). En je weet wat je voert, dat vind ik het belangrijkste. Je kunt dan wel kiezen voor eigen krachtvoer bijvoorbeeld.

Wat ik een enorme plus vind is de weidegang zomer en winter. In de winter scheelt dat je nog enorm in de kosten op ruwvoer, misschien zou ik dan wel 'iets' betalen aan je vriendin, omdat zij je best veel aanbied! Wat wij precies betalen weet ik niet, want mijn vriend heeft nu veel bodem bedekking geregeld voor een lage prijs. Mijn pallet vlas staat al 2 jaar onaangebroken op zolder.

xxJolienxx schreef:
Oké! Het licht echt aan waar je woont en waar je het haalt?

Ben nog wel aan het twijfelen, ga straks weer aan een opleiding beginnen en moet idd wel alles zelf doen, dat is het probleem niet, maar kom ik dan niet in tijdnood?

Vriendin woont ongeveer 10 min met de fiets van me af, dus de auto zal ongeveer 5 min zijn, qua tijd ben ik niet veel kwijt gelukkig!

Kosten van het voer zijn sterk afhankelijk per regio. Ik kwam uit het westen bij Rotterdam en daar betaalde ik veel meer dan in Brabant (bijna Limburg ;)). Over de tijdnood heb ik net al wat geschreven, ik zou het wel doen bij je vriendin, mits je dus de zorg kunt delen bijvoorbeeld. En in de zomer heb je weinig zorg (als jij ze bijvoorbeeld in de winter buiten of binnen zet kun je tijdens je 'beurt' je box al doen waardoor je vriendin ze bijvoorbeeld weer binnen kan zetten). Ik neem aan dat ze dan samen komen? Ene paard binnen en andere buiten is hier niet zo'n succes :). Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

Aller belangrijkste is goede afspraken maken! Zo kun je een eventuele ruzie/irritaties voor zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:20

Maartje1990 schreef:
Ik snap werkelijk niet hoe mensen per paard zo duur uit kunnen zijn? Voor 3 paarden ben ik voor hooi per maand €60 kwijt.... Ik kom per maand, voor 3 paarden, niet eens aan €100 en dan heb ik het over de winter in de Zomer is het nog veel minder

Als ik puur naar hooi/stro/voer zou kijken dan is het natuurlijk goedkoper om ze thuis te hebben dan op een pensionstal. In de praktijk komen er echter ook nog andere dingen bij;
Mestafvoer, af en toe een rotte weidepaal vervangen, bossen maaien in het weiland (brandstof voor maaier), onderhoud aan de stallen (verf, schoonmaakspullen, af en toe ontsmetting, af en toe nieuwe lampen/dakpannen etc), bakslepen (diesel), eenmaal per jaar onderhoudsbeurt trekkertje, af en toe nieuwe bezems/nieuwe banden voor de kruiwagen, geregeld nieuwe slowfeeders, in het najaar de leidingen buiten door bedrijf laten leegblazen zodat de boel niet bevriest, onderhoud aan de waterpompen en noem het allemaal maar op. En dan hebben wij nog schatjes die niet slopen.
Als je dat meetelt en een beetje buffer wil opbouwen voor als het trekkertje stuk gaat oid dan ben ik maandelijks evenveel kwijt als eerder. Wij maken daarom sinds de paarden aan huis staan geld over naar een aparte stalrekening, evenveel als we eerst in pension betaalden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:43

Zwerte schreef:
inentingen en gebit en hoefsmid, onderhoud paddock en wei, kosten mijn 2 paarden ongeveer 350 euro per maand. Bij de pensionstalling hier 1 straat verderop kan ik ze neerzetten voor 150 euro per paard. Kortom, hier aan huis is duurder dan daar op pension.

Maar dit zijn kosten die je niet mee kunt rekenen omdat je ze op pension ook extra zou betalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:44

Als op mijn pension alleen naar de stro en hooi kijk dan zijn we dit jaar nog geen 60 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:00

Waar je ook rekening mee moet houden is dat als je voorverpakt hooi geeft, er bij sommige ladingen/leveranciers beschimmelde balen bij kunnen zitten.
Wij hebben van onze vorige leverancier 7 van de 35 balen compleet weg kunnen gooien, dat is 140 euro.
Daarnaast moet je deze balen nog af laten voeren (wij gooien ze in onze mestcontainer, waardoor die al 1/3 vol is.
Vorige leverancier doet nogal moeilijk om nieuwe te brengen of geld terug te geven, dus ja... dan ben je het sowieso wel even kwijt.
Als je op pension staat, gaat dit allemaal aan je voorbij en is dit niet iets waar je je druk om hoeft te maken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:05

KoudbloedKim schreef:
Waar je ook rekening mee moet houden is dat als je voorverpakt hooi geeft, er bij sommige ladingen/leveranciers beschimmelde balen bij kunnen zitten.
Wij hebben van onze vorige leverancier 7 van de 35 balen compleet weg kunnen gooien, dat is 140 euro.
Daarnaast moet je deze balen nog af laten voeren (wij gooien ze in onze mestcontainer, waardoor die al 1/3 vol is.
Vorige leverancier doet nogal moeilijk om nieuwe te brengen of geld terug te geven, dus ja... dan ben je het sowieso wel even kwijt.
Als je op pension staat, gaat dit allemaal aan je voorbij en is dit niet iets waar je je druk om hoeft te maken.

Ik voer hooi en heb dat probleem gelukkig niet. Ik heb er ook nog nooit een slechte baal tussen gehad.
Kosten voor mestafvoer heb ik ook niet. Mijn hooileverancier haalt dat kosteloos op.

Ik leg nu iedere maand 100,00 opzij en daar red ik het ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:30

Dat heb je inderdaad al eerder gezegd, maar dat geldt lang niet voor iedereen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:46

KoudbloedKim schreef:
Valt heel erg mee, ligt er ook enorm aan waar je woont in Nederland.
Wij hebben hier zelfs betere uitrijmogelijkheden dan waar we in pension stonden en daar was het al leuk buiten rijden. :j
Huis was echt een koopje voor wat we er allemaal voor hebben gekregen, in nagenoeg perfecte staat.
Gewoon goed kijken wat je koopt.

Ik denk dat het per provincie/regio wel zal schelen. Hier op de Utrechtse Heuvelrug betaal je de hoofdprijs voor een huis met stukje grond. Maar in het noorden van het land zou dat misschien anders zijn. (?)

Maar goed, daar heeft TS eigenlijk helemaal niets mee te maken want die blijft tenslotte pensionklant (huurder) alleen dan misschien bij een vriendin.

Bedenk trouwens ook even of je vriendschap daar tegen bestand is, TS. Soms kan iets zakelijks heel anders overkomen wanneer je vrienden bent. Kan best lastig zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:50

Jes schreef:
Zwerte schreef:
inentingen en gebit en hoefsmid, onderhoud paddock en wei, kosten mijn 2 paarden ongeveer 350 euro per maand. Bij de pensionstalling hier 1 straat verderop kan ik ze neerzetten voor 150 euro per paard. Kortom, hier aan huis is duurder dan daar op pension.

Maar dit zijn kosten die je niet mee kunt rekenen omdat je ze op pension ook extra zou betalen ;)

De da en hoefsmid idd. Maar onderhoud moet je wel meetellen en ik heb onderhoud omheining er niet bijgerekend. Da en smid zijn in mijn geval een fractie van de overige kosten dus zelfs als je die niet meerekent, kom je nog steeds duurder uit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:53

KoudbloedKim schreef:

Een goede leverancier schaamt zich zijn ogen uit zijn kop en komt als de donder de baal omruilen. Wij krijgen zelfs 2 balen terug na 1 slechte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:55

Mijn leverancier ruilt het inderdaad ook om. Maar ik ben toch blij dat ik uiteindelijk weer op hooi ben overgestapt. Ik vind de kwaliteit daarvan toch beter (blijven). Wel duurder, helemaal omdat ik nu weer kleine pakjes heb...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:03

Ik betaal nu voor vier paarden, 2 veulens en een pony nu net zoveel als één paard in pensionstalling. Maar ik heb er dan ook zelf al het werk van. Maar mijn dieren krijgen nu de verzorging die ik vind dat ze nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:30

smurffie schreef:
[naam] schreef:

Een goede leverancier schaamt zich zijn ogen uit zijn kop en komt als de donder de baal omruilen. Wij krijgen zelfs 2 balen terug na 1 slechte.
Zeg dat maar tegen de vorige van ons. :x
Steeds zeggen dat hij nieuwe balen komt brengen en vervolgens gewoon niet op komen dagen.
Ik blijf er achter aan gaan.
Als hij binnen een week niet langs komt met nieuw hooi, zet ik hem op de oplichterspagina van FB, zover ben ik er ondertussen wel mee.
Er kan best een keer een slechte baal tussen zitten, daar ga ik echt niet moeilijk over doen, maar dit waren er echt teveel.

Afbeelding

Wij hebben kleine pakjes geprobeerd, maar dit krijgen ze bij ons niet goed uit de hooinetten helaas.
De voorverpakte balen van ons zijn trouwens wel gewoon hooi hoor, geen voordroog of kuil, maar echt droog.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:34

En het is niet alleen op de boven of onderkant? Dan kan het namelijk aan de manier van opslaan liggen. Ik Heb nooit een slechte baal trouwens, gewoon mooi hooi en nooit problemen. Dus weggooien hou ik zeker geen rekening mee. Daarnaast staan mijn paarden op vlas dus niet zo veel mest afvoer. Mijn mesthoop is vorig jaar november geleegd en ik zit nu nog niet op de helft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:36

Nee, het is echt alles, incl. het midden en de buitenkant.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:48

Daar wordt je echt zuur van, van zo´n baal. Vreselijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:53

Klopt en als je op pension staat, merk je er niks van als zoiets voorkomt en opgelost moet worden.

Maar goed, ik vind het heerlijk om vanuit huis alles te vergelijken en te regelen en zou ondanks deze probleempjes niet meer terug naar pension willen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:53

Jessix schreef:
Ik denk dat het per provincie/regio wel zal schelen. Hier op de Utrechtse Heuvelrug betaal je de hoofdprijs voor een huis met stukje grond. Maar in het noorden van het land zou dat misschien anders zijn. (?)

De echte mooie plekjes aan/in de natuur gebieden zijn hier net zo gewild in het Noorden ;)

Huis met grond op dezelfde locatie als mijn stal kost 400.000,- en nieuwe bouw 1 gezins woning in dorp er naast 150.000,-.
Reken maar hypotheek uit over die 250.000,-. En vergeten ook niet bij komende onderhoud kosten van vrij staand huis en land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:58

Je moet gewoon echt goed zoeken en geluk hebben.
Wij hebben een vrij nieuw huis gekocht met land en meerdere uitrijmogelijkheden (bos/water etc.) voor een heel redelijke prijs en geen addertjes onder het gras.
De omgeving is natuurlijk niet zo mooi als de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug, maar we mogen zeker niet klagen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:39

KBK, Het lijkt wel of die balen gewoon stuk/lek zijn.

Bij ons wikkelen ze extra en vele dekken de foliebalen nog extra af ivm roofvogels.
Als jij zo'n goede afnemer bent mag hij wel wat meer service verlenen

Pachtprijs bij ons is ca 100,00 per hectare per jaar

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:10

Tobbes schreef:
Jessix schreef:

De echte mooie plekjes aan/in de natuur gebieden zijn hier net zo gewild in het Noorden ;)

Huis met grond op dezelfde locatie als mijn stal kost 400.000,- en nieuwe bouw 1 gezins woning in dorp er naast 150.000,-.
Reken maar hypotheek uit over die 250.000,-. En vergeten ook niet bij komende onderhoud kosten van vrij staand huis en land.

Maar je vergeet woongenot ook te tellen.
Had ik geen paard gewild dan wilde ik nog weg uit het dorp.
Werd gek van de steeds asocialer worden de mensen en hun schreeuw kinderen.

Nu heb ik rust. En doordat wij nieuwbouw ruilde voor ouder en goedkopere provincie viel het allemaal wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:19

HC, we hebben gewoon pech gehad met deze leverancier.
De balen die we nu hebben (bij een ander weg) zijn veel beter en dikker gewikkeld.

Ik zou ook echt niet in de stad willen wonen of in een druk dorp. :n
Heb jarenlang in een duplexwoning gewoond met een aantal flink asociale buren (incl. drugs/drank/wekelijks vechten en ruzie), dus voor mij kon het ook al amper slechter worden. _O-

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:41

Ik heb sinds oktober me pony aan huis staan. En er 2 bij gekregen. Eerste maand stond die gratis omdat er nog genoeg gras was. En sinds het slechte weer staan ze op de paddock met schuilstal en ben ik 65 euro in de maand kwijt.
Voorheen betaalde ik 200 euro per maand dus ik hou best wel wat over. Wel zet ik nog steeds elke maand 200 euro apart dit hou ik voor hun als het wat moet gebeuren qua stal of dierenarts kosten.

Ik haal hooi bij een boer en ik haal dit gewoon elke maand. Zo blijf het hooi goed.