pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:50

Ik sta in Aalsmeer. Ik betaal 380 voor een grote luxe stal met inbouw kast.
Het is een grote pensionstal met meerdere type stallen in verschillende prijsklasse.
Dan heb ik op stal mijn eigen landje voor 275 per jaar, het land mag ik zelf weten wanneer en hoelang ik hem erop zet. Du het ligt ook aan mezelf hoe mooi m'n land is. Sommige mensen hier heb en hun land helemaal vertrapt en sommige zijn net biljartlakens :D
De stal is volpension, word elke dag opgestrooid en 1x per week leeg gehaald. 2x per dag brok, 3x per dag hooi. (Ik geef zelf een 3e x krachtvoer, daar gaan ook de supplementen in.) maar daar ben ik niet veel geld aan kwijt want dat is een handje brok, handje musli en magnesium
De stal bied dan 4 binnen banen, waarvan 1 van 75 x 35 meter met Achterbergbodem
1 20 x 40 eb en vloed bodem
1 70 x 20 met leem bodem voor Western
1 20x60 eb en vloed bodem
2 buitenbanen
1 springtuin
1 tolt baan
6 wasplaatsten, 2 met warm
Water voor 50 ct
1 solarium 2 euro
Dierenarts op stal
Zadelmaker op stal
Winkel op stal

De grote van de stal schrikt veel mensen af, mij eerst ook. Maar de faciliteiten zijn zo goed en de regels dat ik me hier heel vrij voel en optimaal van mijn pony kan genieten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:52

Tja stalgeld... Ik ben van de Noordkop naar de randstad (Den Haag) verhuisd, had het graag anders gezien als dorpsmeisje maar een mens moet ook werken.. :) en dus wonen waar werk is. Ik wil graag tijd voor mijn paard hebben en dus niet uren in de auto zitten naar ofwel werk, ofwel werk. Zeker niet met die files hier. Oftewel, ik betaal een hoofdprijs. :j
Voor volpension, inclusief voer en binnen/buiten zetten en de hele dag weidegang. Dat was voor mij een doorslaggevend punt, je betaalt hier vooral voor weidegang. Ik weet dat mijn paard de hele dag buiten loopt, dat er goede toezicht is, goed gevoerd wordt enz. Ik ben bereid daar meer voor te betalen, zijn welzijn staat voorop. En dan heb ik nog geeneens alle faciliteiten die genoemd worden, weidegang is voor mij belangrijker.. En dan nog liggen de prijzen voor stallen hier in de omgeving met meer faciliteiten en minder buitengang ruim boven de 400 p/m...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:54

Art_Ificious schreef:
Ik weet dat België niet te vergelijken is.
Maar mijn stal heeft een springwei buiten, een binnen piste van 20x40m redelijk goed verlicht ook. En degelijke stallen. Ik sta aan half pension voor 200€/mnd. Enige wat ik zelf moet doen is uitmesten van de stal. Voer en buiten zetten is in de prijs inbegrepen.
Het is geen sportstal dus vind het wel prima qua prijs.

Volpension is tevens 250€.

Over de kosten geraakt een stalhouder echt wel uit. Reken zelf eens... Pak dat er 30 pensionpaarden staan aan 250€/mnd dan heeft de stalhouder €7.500,- iedere maand, hier komt nog voor ongeveer 800-1000 euro bij aan lesgeld of voor het doorrijden van een paard.

Denk dat de facturen echt geen groot probleem zijn voor een stal.

En wat denk je dan van de hypotheek, inkoop voer hooi, verzekeringen, salaris voor evt medewerker en dan nog eigen salaris van de eigenaar? Nee hoor een pensioen stal is echt geen vetpot.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:55

Hier in (oost) groningen eigenlijk alles wel voorbij zien komen.
Van 75,- op een doe het zelf stal, 150,- op pension tot 260,- op een manege.
Maar de meeste pensionstallen hier in de buurt vragen zo rond de 150,- p/m.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:56

Ik betaal 170 inclusief uitmesten inenten ontwormen en kuil 4 x per dag
Worden binnen en buitengezet en zomers 130 omdat ze dan 24 uur buiten staan
We hebben longeer cirkel binnen bak en buitenbak

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:00

Ik sta in Twente en betaal 210 aan stalling. Heb ook een groot paard, dus koop zelf ook het nodige aan voer bij

Hier zit in:
2x 1,5 kg brok per dag (maximaal 3kg zit bij stalprijs in)
3x hooi per dag in de winter (geen kinderachtige porties), want dan staat ie een halve dag in de paddock. 2x hooi in de zomer, want dan staat ie ongeveer 6 uur in de wei.
1 pak zaagsel of vlas
binnenbak 20x40m
buitenbak 20x40m (ongeveer)
grote springbak die nu nog in aanleg is
wasplaats
veel ruimte om mijn spullen op te bergen (ook ideaal voor mij. dus niet afhankelijk van 1 banketstaaf kastje)
Stal van ongeveer 4x6m

Wat ik zelf doe:
Uitmesten
In het weekend binnen en buiten zetten in overleg met stalgenootjes (stal app)
Dierenarts/hoefsmid/wormspuiten regelen

Dit koop ik zelf:
1 zak muesli per maand à €14,10
3 zakken brok per maand à €11,40 = 34,20
gem. 3 pakken vlas extra à €5,50 = 16,50
gem. 3 pakken krul extra à €6 = 18,00

Totaal extra kosten: €82,80

Dus zit in totaal ook op zo'n €290, alleen stalling en extra voer, wat ie me minimaal kost, zonder supplementen gerekend. Hij krijgt nog extra maagsupport van paardendrogist bijgevoerd + wat olie over t voer, zodat ie t supplement niet wegblaast.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:01

Art_Ificious schreef:
Maar mijn stal heeft een springwei buiten, een binnen piste van 20x40m redelijk goed verlicht ook. En degelijke stallen. Ik sta aan half pension voor 200€/mnd. Enige wat ik zelf moet doen is uitmesten van de stal. Voer en buiten zetten is in de prijs inbegrepen.

Over de kosten geraakt een stalhouder echt wel uit. Reken zelf eens... Pak dat er 30 pensionpaarden staan aan 250€/mnd dan heeft de stalhouder €7.500,- iedere maand, hier komt nog voor ongeveer 800-1000 euro bij aan lesgeld of voor het doorrijden van een paard.

Dan denk ik toch dat rekenen niet je sterkste punt is..

Anoniem

Re: pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:05

@biscaya als een staleigenaar dit al jaren zo doet wat maakt het dan uit? Als hij dit bedrag genoeg vind en er al dan niet in combi met ander werk van kan leven en het leuk vind is er dan nog een reden om te zeggen je moet meer vragen punt?

Mijn staleigenaar werkt ook nog wat parttime bij, hooi en stro komt van eigen land, materaal daarvoor is aanwezig. Tuurlijk kost dat ook allemaal geld maar als iemand het goed vind zo wie zijn wij dan om te zeggen dat dit te weinig is?

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:14

Ik sta op een stal in de randstad tussen Den Haag en Rotterdam in. Het is een vereniging met een aantal manegepony's en 22 pensionplekken. De accommodatie is vorig jaar gebouwd. Het staat er nu ongeveer een jaar.
We betalen €125,- kale boxhuur en €10,- voor de trailer per maand. Verder moeten we de bodembedekking, hooi en brok/mueseli zelf inkopen. Daarnaast moeten we ook nog het lidmaatschap van de vereniging betalen. Bij het lidmaatschap zitten twee groepsleden per week.

De stal heeft 2 binnenbanen, 20x60 & 20x40. Als er lessen zijn is er altijd 1 baan vrij. De buitenbaan moet nog aangelegd worden. Verder is er een paddock die in meerdere stukken verdeeld kan worden en een longeer cirkel. Weidegang is mogelijk, maar daar moet wel voor betaald worden. Verder zijn er een aantal was- en poetsplaatsen.

Een groot voordeel vind ik de ruimte achter de box. De box is 3x3,5. Achter de box is nog een ruimte van 1,20x3,50. Bij ons dient hij als opslag en zadel kamer. Echt ideaal. Geen kleine kastjes meer en niks ligt meer thuis of in de trailer.

Het is een echte doe-het-zelf stal. Zelf mesten, zelf buitenzetten en 1x per week een voerbeurt. Er wordt 3x per dag gevoerd en iedereen zet zijn voer klaar in kratten op een kar. Daarnaast heb je ook nog een aantal taken per jaar. Die taak heb je dan een week lang.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:16

Met een eigen pensionstal weet ik dat t vrijwel onmogelijk is er nog een baan naast te nemen..Het gaat mij om t stukje dat ik veelal mensen hoor zeggen hoe duur ze wel niet staan maar eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.. Een stal eigenaar zal alleen maar lagere prijzen hanteren als de concurrentie heel groot is..
Ik vind dat je als pensionhouder keihard werkt dat er onder aan de streep nog wel wat over mag blijven en geloof me dat is al echt geen vetpot..
Krijg hier t gevoel dat t normaal wordt gevonden om voor Sinterklaas te spelen..
Er komen hier bedragen voorbij waarvan ik zeker weet dat de pensionhouder moet toeleggen ( of die stallen zijn een soepzooitje, of de pensionhouder speelt voor http://Sinterklaas..beide kan niet..
Uiteraard moet elke pensionhouder zelf weten hoe ie kosten berekent maar eerlijk gezegd als ik voorbij zie komen 170 all in daar ga ik dus echt niet 7 dgn in de wk voor werken.
Hoop mensen beseffen niet welke daadwerkelijke kosten een pensionhouder heeft..

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:19

Ik durf bijna niet te zeggen wat ik betaal per maand voor volpension..

Ik betaal 480,= per maand. Ze voeren 3 x per dag brok en 1x per dag ruwvoer. (mijne krijgt 2x per dag ruwvoer) Ze worden het hele jaar buiten gezet en ook weer binnen gehaald. Er zijn verschillende weides en sommige gaan 1 dagdeel naar buiten en anderen van 8 tot 4. We hebben een binnenbak, buitenbak met dreinage bodem en een springterrein. Stapmolen en een longeercirkel met dreinage bodem.
Muesli koop en voer ik zelf bij. We liggen tegen het bos aan, supermooie locatie. Het is geen manege maar er zijn wel lessen. Met les mogen we met max. 4 in de binnenmanege rijden. Ondanks we best prijzig zijn staan we helemaal proppie vol en hebben we zelfs een wachtlijstje heb ik begrepen.
Afbeelding

Afbeelding
Hier samen met de wilde pony's die in het natuurgebied lopen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:25

Tussen de 380 en 475 voor volpension met binnenbak in Arnhem/Velp/Rheden.

Ik zit goedkoper maar daar bij ons moet je weer bijbetalen voor de wei (komen wel buiten maar paddock) en vrij dure lessen.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:27

Ik sta ook in de omgeving Arnhem/Velp/Rheden :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:29

Ik betaal € 175 per maand all-in alleen heb ik geen binnenbak. Hier in de regio betaal je tussen de € 200 en € 250 voor een stalling met binnenbak. (friesland)

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:36

Ik sta in Heiloo, NH, en betaal 210 euro. Daar zit uitmesten en binnen-buitenzetten bij. Een niet al te goede buitenbak van 20x40, overdag op de paddock per tweetal en 3x per dag hooi. Daarnaast betaal ik 10 euro om de trailer te parkeren. Mijn paard krijgt een halve schep muesli en halve schep biks per dag, dat kost me ongeveer 25 euro per vier weken. Ik kijk wel om me heen voor een andere stal, want 3 x per dag hooi vind ik aan de karige kant.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:37

Ik sta op het randje Amersfoort. Ik betaal 230 euro. Pony word buiten en binnen gezet. Halster gaat af. Zomers weidegang en s winters paddock. Beiden worden gemest. 4 maal hooi en ook in de paddock. Kan 1 kilo brok krijgen. Stal word gemest en goede buitenbak en longeercirkel.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:42

Wij betalen in de randstad 140 euro voor een stal met buitenbak, 2 paddocks en enorm veel wei. In de winter staan ze halve dagen buiten in kleinere weitjes en zodra het weer het weer toelaat 24/7 op de grote weide. Vlas is exclusief a 5 euro per pak. Ze worden in de winter 4x gehooid en krijgen 2x een schep basisbrok. Wat je extra wil voeren moet je zelf kopen. Dit is voor bij ons in de omgeving redelijk goedkoop.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:56

De prijsverschillen zijn eigenlijk best bizar! Ik sta vlakbij Utrecht op een pensionstal voor €350pm inclusief mesten, voeren en ma-vr binnen en buiten zetten. (Trailerstalling en zomerweide per seizoen excl.)

•Een binnenbak van 23 x 70m
•Een buitenbak van 25 x 65m
•Een paddock van 25 x 15m en twee paddocks van 6 x 3 m
•Een longeerton
•Een stapmolen
•Een solarium

Het kan wel een stuk goedkoper hier in de buurt, dat geef ik toe. Maar buiten dat, pensionstallen hier in de buurt liggen allemaal gem. rond de €300.

Ooit de overweging maken naar het oosten te gaan verhuizen! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:58

Ik denk dat de prijsverschillen helemaal niet zo bizar zijn.. De grond in het oosten is gewoon goedkoper maar daarintegen de lonen meestal ook lager.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:00

biscaya schreef:
Art_Ificious schreef:

Dan denk ik toch dat rekenen niet je sterkste punt is..
op mijn vorige stal betaalde ik 160/mnd all in.
Die hadden zelfs veeeeel meer land dan waar ik nu sta.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:00

Met binnenbak zit je hier in de omgeving al snel aan de >300 euro per maand ja. (Omgeving Rotterdam/Gouda) Helaas zijn die pensionstallen vaak ook zo grootschalig, dat ze in de winter bijna niet naar buiten kunnen.. Een ook mede door de bodem hier al helemaal niet op het land.

Ik heb op een stal gestaan zonder binnenbak. Daarentegen hadden we een prima buitenbaan met all weather bodem en drainage. 3 paddocks/longeerplek, poets/spuitplaats, veel weide, prima uitrijmogelijkheid, goede zorg en toezicht. Incl voer (Basisbrok 2x en hooi 3x) en bodembedekking (keuze vlas/stro)
Wel zelf mesten.
Buiten zetten word gedaan, 's winters in groepjes van 2 op de paddocks, zelf binnen halen.
Zomers van +- 07.30 tot het donker word op de wei.

Voor een 'binnenbox' met buitenluik betaalde je 175,-
Voor een buitenbox met uitloop 150,-

Dat m'n paardje genoeg buiten kwam vond ik toch het allerbelangrijkste.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:03

biscaya schreef:
Met een eigen pensionstal weet ik dat t vrijwel onmogelijk is er nog een baan naast te nemen..Het gaat mij om t stukje dat ik veelal mensen hoor zeggen hoe duur ze wel niet staan maar eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.. Een stal eigenaar zal alleen maar lagere prijzen hanteren als de concurrentie heel groot is..
Ik vind dat je als pensionhouder keihard werkt dat er onder aan de streep nog wel wat over mag blijven en geloof me dat is al echt geen vetpot..
Krijg hier t gevoel dat t normaal wordt gevonden om voor Sinterklaas te spelen..
Er komen hier bedragen voorbij waarvan ik zeker weet dat de pensionhouder moet toeleggen ( of die stallen zijn een soepzooitje, of de pensionhouder speelt voor http://Sinterklaas..beide kan niet..
Uiteraard moet elke pensionhouder zelf weten hoe ie kosten berekent maar eerlijk gezegd als ik voorbij zie komen 170 all in daar ga ik dus echt niet 7 dgn in de wk voor werken.

Dat ze geen baan kunnen hebben is natuurlijk onzin. Mijn pensionhouder heeft gewoon een fulltime baan. Ik betaal 120, er staan4 paarden en hij zegt gewoon uit de kosten te komen en nog over te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:13

Zoe_97 schreef:
biscaya schreef:

Dat ze geen baan kunnen hebben is natuurlijk onzin. Mijn pensionhouder heeft gewoon een fulltime baan. Ik betaal 120, er staan4 paarden en hij zegt gewoon uit de kosten te komen en nog over te houden.

Ik had t nou niet echt over 4 paarden. .

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:13

Ik sta in Aalsmeer voor 320 per maand, hiervoor heb ik;
- Box van 3 bij 3
- Zomer de hele dag op de wei, winter de hele dag op de paddock (wordt voor me gedaan)
- Super mooi voordroog (12 kilo per dag in de winter, 9 kilo per dag in de zomer naast weidegang)
- Buitenbak die 365dagen per jaar begaanbaar is
- longeerkraal die 365 dagen per jaar begaanbaar is
- leuke stalgenoten
- iemand die altijd aanwezig is bij de paarden en een oogje in het zeil houd
- 10 minuten stappen vanaf het bos
- 3 pakken houtmot per week
- iedere voerbeurt wordt de mest uit de stallen gehaald
- 4 voerbeurten per dag
- warm en koud water gratis
- muesli, luzerne, supplementen (vit e en magnesium), wortels (in de winter), olie

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:16

biscaya schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="biscaya"
[/quote

Ik had t nou niet echt over 4 paarden. .

Hoe meer paarden hoe voordeliger inkopen gedaan kunnen worden. Enkele jaren geleden stonden hier 10 paarden en werkte de pensioneigenaar ook gewoon.