vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:36

Heb haar dan toch maar al een smsje gestuurd dat ze nog maar eens moet binnenspringen om wat te bespreken van hoe zij het ziet naar maart toe en of ze terug zou komen...
Dan kan ik haar ook ineens vragen of dit iets voor elk jaar zou zijn, want das niet zo fijn natuurlijk. ;-)

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:37

gekvanfleur schreef:
Vrienden of niet...zou dit even heel zakelijk bekijken... zij staat voor weinig geld bij je, jij doet alles en nu wil ze in de winter overwinteren..heel logisch maar de manier waarop is wat minder.

Stuur haar ook netjes een bericht terug. Joh, de box leeg laten staan heeft ook geen toegevoegde waarde voor ons. We vinde het onwijs gezellig dat je er bent maar willen de box niet leeg laten staan. Kunnen we afspraken maken over het al dan niet reserveren van de box, dan wel dat we toch uit gaan kijken naar een andere huurder. Vrienden zijn belangrijk, maar ze moeten je om de lieve vrede wil geen geld gaan kosten.

Helemaal mee eens! Bedankt!

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:41

Naja als het voor elk jaar zo is maar ze betaald gewoon die 70 euro door zodat jij die stal gereserveerd kan houden voor haar dan is het niet boeiend.

Aan de andere kant vraag ik me af of de stalhouder waar ze nu is weet dat ze in maart weer weg gaat. Als ze elke winter daar terug wil komen en gegarandeerd wil zijn van een plekje daar in de winter dan zal die stalhouder ook reserveringskosten vragen dat is namelijk heel normaal.

Ik hoop dat je zaken en privé in het gesprek goed genoeg kan scheiden, heb daar nu niet echt het idee van en je vriendin misbruikt dat. Zoals ik al eerder zei, gebruik een contract.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:43

vickyP schreef:
De vraag is of ik idd de kosten door laat lopen of stopzetten.

Ze komt normaal gezien einde maart terug met haar paard.

De stal staat nu 'leeg' en dus geen inkomsten voor mij mits ze weg is.

;-)

x

Hoewel ik snap dat je baalt van het wegvallen van de inkomsten....
Besef: je verdient dus geld aan de aanwezigheid van de paarden van je vriendin.
Dat lijkt me eigenlijk een fout uitgangspunt. Of haar paarden staan bij je vanuit de vriendschap, of je hebt andermans paarden op je erf uit zakelijk oogpunt en toevallig zijn dezen van je vriendin.
In geval van het laatste, sta je prima in je recht om een nieuwe huurder aan te halen.

Voor mij geldt standaard: ik wil geen geld verdienen aan mijn vrienden en ik wil al helemaal niet dergelijk geld nodig hebben. Want daar komt alleen maar ruzie en gedoe van.
Ik zou het dus laten lopen, en zeker niet blijven hangen op de 400 euro inkomsten die ik op deze manier zou mislopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:47

Je hoeft inderdaad geen geld aan vriendinnen te verdienen maar als je alle werk doet mag daar wel een vergoeding tegen over staan. Ts, ik zou het heel zakelijk gaan bekijken, bericht sturen dat je of een vergoeding per maand wil ontvangen van haar als stalreservering of je verhoogd volgend jaar de prijs naar 85 euro per maand. Of je zoekt een nieuwe huurder.
En natuurlijk zet je je vriendschap niet op spel maar goede vrienden kunnen veel tegen elkaar zeggen, word ze pissig en boos dan kun je je afvragen of ze wel een goede vriendin is of een profiteur.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-11-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:48

Persoonlijk zou ik geen stal huur door vragen.
Je bent particulier en niet bedrijfsmatig.
Dat klanten zomaar vertrekken hoort er nu eenmaal bij.
Ik zou zelf nooit zo afhankelijk willen zijn van een ander voor mijn kosten te betalen.
Zou je wel je geld willen zou ik het aan een ander verhuren.
Je bak is goed. Dat mevrouw ineens de binnenbak wil is haar keuze met bijbehorende risico dat de stal weg kan zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:49

vickyP schreef:
Ze is een weekje op 'vakantie' geweest op die stalling, het bevalt haar daar nu zo goed qua facileiteiten dat ze er graag blijft, en dat begrijp ik wel, maar idd, een sms-je nadat we al 4 jaar samen staan is jammer.

Ik wil niet flauw overkomen hoor, sorry als dit wel het geval is, maar het kwam wat onverwachts aan en dus wist ik niet wat te doen...

x

ik zie het meer als nieuwe stalling uitproberen, en jouw achter de hand houden. dat ze daar op ""vakantie"" is geweest. even kijken hoe het voldeed. met jouw achter de hand. als het niet voldeed.kon ze weer naar jouw terug. ik vind het niet netjes dat ze dat via sms heeft medegedeeld.ik kan het ook mis hebben natuurlijk..

Mioux

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:52

wat olejon ook zegt, zo komt het wel over. Maar ik ken jouw/haar niet dus of het zo is? Maar komt inderdaad over van reserve optie op dit moment.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:58

vickyP schreef:
Ze betaald ons 70 euro.
Daarvoor krijgt ze:

stalling / verlichting piste / pisten en weideonderhoud / mest opkuisen en verwerking / eten geven aan de paarden / dagelijkse weidegang / dekens wisselen / ... klusjes aan de wei

haar eten, ruwvoer enz... betaald ze zelf.

De 70 euro betaald ze voor deze klusjes, deze klusjes zijn er nu voor haar paard toch ook niet meer?

Of haar paard er nou wel of niet staat, je zult sowieso sommige klusjes behouden.

Heel eerlijk, je had in mijn ogen dit al vooraf moeten bespreken wat er zou gebeuren als ze (tijdelijk) weg zou gaan.
Als je echt om die 70 euro verlegen zit zit er niks anders op dan de situatie uit te leggen aan je vriendin, is ze bereid om (gedeeltelijk) te betalen is het opgelost. Wil ze dit niet dan heb je geen andere keus een andere pensionklant te nemen en dit ook te melden aan je vriendin en dat je dus niet weet of er na de winter plek is voor haar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:10

Dat zijn echt geen wereldschokkende bedragen, maar ik kan me best voorstellen dat je dat niet wil missen.
Tja, had idd beter geweest daar vooraf goede afspraken over te maken, maar dat is niet gebeurd. Ik zou het ook zakelijk benaderen. Is natuurlijk ook zonde om de box zo'n tijd leeg te laten. Het hoeft je vriendschap echt niet te schaden; het is toch haar keuze om zo'n tijd weg te gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:19

Wat een onzinnige reacties over vriendschap hier zeg. Dus omdat ik thuis stallen heb moet ik al mijn vrienden maar gratis hun paarden daar laten stallen en de rotzoo opruimen tot ze besluiten het ergens beter te kunnen krijgen. en dan ook nog op zo'n vage manier.

ts vraagt al een onwijs laag bedrag. Wijs mij maar eens een pension waar ze deken wisselen, stal mesten ed. voor dat geld...ik gun mijj vrienden he beste, maar mezelf ook dus ga geen inkomsten laten lopen omdat ze me dan niet meer aardig vinden.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:25

Ben je zelf te bang dat als ze het via sms doet, ze moeite heeft om "afscheid" te nemen en het je zelf te vertellen.
Ook zegt mijn gevoel dat ze het eerst voor 6 maanden afspreekt met jou omdat dat niet definitief en zo zwaar klinkt, maar dat ze misschien niet meer terug komt na de winter.
En, andersom, als ze terug komt, houdt die stalling haar stal ook niet voor niks vrij tot de volgende winter.
Zij moet dat toch ook kunnen begrijpen. 70 euro voor de stal moet eigenlijk wel door betaald worden.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:30

martine0503 schreef:
gekvanfleur schreef:
Vrienden of niet...zou dit even heel zakelijk bekijken... zij staat voor weinig geld bij je, jij doet alles en nu wil ze in de winter overwinteren..heel logisch maar de manier waarop is wat minder.

Stuur haar ook netjes een bericht terug. Joh, de box leeg laten staan heeft ook geen toegevoegde waarde voor ons. We vinde het onwijs gezellig dat je er bent maar willen de box niet leeg laten staan. Kunnen we afspraken maken over het al dan niet reserveren van de box, dan wel dat we toch uit gaan kijken naar een andere huurder. Vrienden zijn belangrijk, maar ze moeten je om de lieve vrede wil geen geld gaan kosten.

Goed gezegd.

Ja hier kan ik me ook in vinden. Ze heeft je nu een beetje overvallen met haar beslissing, proef ik uit jouw berichten. Op deze manier neem je op een nette wijze de regie weer terug in handen en krijg je meer duidelijkheid.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:37

Als ze zekerheid wil dat ze na de winter terug kan komen, zou ik 'r reserveringskosten laten betalen. Zo'n 30 euro ofzo.

Wil ze dat niet betalen, of weet ze nog niet of ze terug wil, dan loopt ze het risico dat je de stal aan iemand anders verhuurt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:05

Ik denk dat deze dame dit elke winter gaat doen... In de zomer leuk bij jou en in de winter bij de betere faciliteiten.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:10

Altijd een beetje ingewikkeld als zaken en vriendschap door elkaar lopen. Waarschijnlijk staat ze er voor een 'vriendenprijs' en vind jij behalve het geld ook het gezelschap belangrijk, en misschien springt ze wel eens bij als je weg moet. Dat moet je allemaal missen de komende maanden. Dit zal toch invloed hebben op jullie relatie, iedereen die het tegendeel beweert heeft dit nog nooit meegemaakt.
Ik denk dat het verstandig is je eigen weg te gaan. Zij heeft een besluit genomen zonder jou daarin te betrekken en dat kun jij ook doen. Daarmee verklein je de afhankelijkheid, komt er weer evenwicht in de relatie en dat is uiteindelijk voor iedereen prettiger.
Als blijkt dat jullie wegen toch weer bij elkaar komen: mooi - en anders ga je voor wat betreft de paarden beide je eigen weg...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:24

Eerlijk aangeven dat je haar 70 euro per maand niet kunt/wilt missen en je om deze reden op zoek gaat naar een nieuwe huurster, die je logischerwijs niet in maart weer weg kunt sturen.
Dan is de keuze aan haar of ze haar stal bij jou wil vrijhouden tegen een vergoeding.

En doe dit niet via een sms, maar bel haar op of ze deze week nog even langs kan komen en vertel het anders aan de telefoon. Als zij zich in jou verplaatst moet ze het kunnen begrijpen en ze heeft zelf deze keuze gemaakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:24

Om eerlijk te zijn vind ik het raar dat je zo denkt.

Je koos er zelf voor om zo te gaan wonen, paarden aan huis en ja dat kost geld en moet je niet afhankelijk zijn van die ene 70 euro in de maand.

Als jouw vriendin in de winter ergens anders wilt gaan staan dan is dat prima, haar keuze en ook wel te begrijpen i.v.m. de winterse toestanden en meer/ betere faciliteiten elders.

Wat je alleen hoeft te vragen is of ze wil dat je haar box vrij moet houden, zo ja, dan vraag je kale huurbox en zo nee dan verhuur je het aan iemand anders en heeft ze pech als er na de overwintering geen plek meer is voor haar.

Thats it.
Gewoon niet moeilijk doen, het is jouw leven en stal.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-11-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:25

Ik begrijp het goed hoor, zijn nu toch ineens aantal maanden dat je de stal leeghebt. Als ze definitief wegging kon je andere huurder zoeken. Ik ken weinig stallen die maar 70 euro kale huur tellen en dan ook nog ineens 5 of 6 maanden per jaar de stal kostenloos gaan vrijhouden.

Mijn bijrijder wilde graag eigen paard, kwam een plekje vrij bij mij, en heb haar 3 maanden de tijd gegeven ( kostenloos) om een paard te vinden. Langer vrijhouden was geen probleem maar ben toen ook kale stalhuur gaan vragen. Je neemt dit bedrag toch mee in weideonderhoud ed.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:28

vickyP schreef:
Het was eerder een vraag qua sms= 'Wat zou je er van vinden moest ik met 'paard' blijven overwinteren hier?'
Toen vroeg ik : 'wat is overwinteren? Hoe lang zou dit zijn?'
' ten laatste einde maart terug' kreeg ik als antwoord
ik:' dat moet je zelf beslissen, dat kan ik niet voor jou beslissen'

Verder nog niks van gehoord of communicatie gehad.

Maar als ik het goed begrijp was dit al meer dan een maand geleden? Dat is dan toch helemaal geen fijne vriendin? Die hoefde van mij niet meer terug te komen. :n

Ik snap dat je geen vreemden op je erf wil, maar waarom plaats je niet een advertentie en kijk je wat er op af komt? Er hoeft een maar 1 hele leuk bij te zitten en dan heb je niet alleen een nieuwe huurder, maar misschien ook nog een leuke vriendin erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:57

Ik denk zomaar dat er wat meer aan de hand is dan de wens om met een binnenbak te overwinteren.
Anders communiceer je niet per sms, en al helemaal niet met een vriendin, en laat je ook niet daarna een maand niets meer van je horen.

Ik adviseer je om er even langs te lopen TS, en te horen wat er nou écht aan de hand is. Ik heb het vermoeden dat ze in maart niet terug gaat komen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:42

Wat Sonja zegt. Als mijn vriendin het niet eens de moeite waard vind om persoonlijk met mij te communiceren ga ik me serieus afvragen hoe het ket onze vriendschap gesteld is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:57

Gewoon even bellen en bespreken. Of nog beter face to face. Daar schiet je meer mee op ipv aannames doen :) Misschien is ze wel echt van plan om in maart terug te komen. Ik ken er meer die hun paard in de winter op 'winterstalling' zetten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:20

vickyP schreef:
Heb haar dan toch maar al een smsje gestuurd dat ze nog maar eens moet binnenspringen om wat te bespreken van hoe zij het ziet naar maart toe en of ze terug zou komen...
Dan kan ik haar ook ineens vragen of dit iets voor elk jaar zou zijn, want das niet zo fijn natuurlijk. ;-)

Ik zou hier idd na vragen. Wat je ook kan doen is de rest van het jaar ipv 70 bv 90 of 100 euro vragen,vind ik nog heel redelijk voor wat je bied,ik betaal daar in Brecht 170 voor, dan moest ik nog bodembedekking hooi en krachtvoer kopen.
als je honderd vraagt kan je iedere maand 30 weg leggen voor de wintermaanden.Ik zou wel enige garantie willen dat ze echt terug kwam andrs ben je helemaal gesjost ,dadelijk zegt de vriendin ik blijf nog 2 maanden langer,dan kan je beter iemand anders hebben staan waar je alleen zakelijk mee omgaat.
Ik vind van die (vriendin) ook raar dat ze naar je smst ,terwijl ze in je straat woont. Misschien zie je haar meer als vriendin als zij jou.Ik zou daar eens goed over nadenken.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:01

vickyP schreef:
De vraag is of ik idd de kosten door laat lopen of stopzetten.

Ze komt normaal gezien einde maart terug met haar paard.

De stal staat nu 'leeg' en dus geen inkomsten voor mij mits ze weg is.

;-)

x

Aangezien bedoel je, maar dat terzijde

Ik zou zeggen jammer dan, weg is weg en zou kijken of ik een ander op pension kon krijgen en dit keer met een overeenkomst. Maand opzegtermijn e.d.