komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:16

Hier in Friesland, is 10 tot 14.30 uur nog veel.. Bijna nergens, komen ze meer dan dat buiten maar juist minder.
Ik sta nu wel op een pensionstal waar ze ochtends tot avonds buiten staan, maar hier heb ik echt lang om moeten zoeken!!
Voorheen altijd 2 uurtjes buiten.. Of niet. Schandalig als je het mij vraagt, dan minder pensionklanten of meer paddocks bouwen.
In de zomer staan ze hier 24/7 buiten op het land en in de winter ochtends tot avonds in de DROGE paddocks, met eten in slowfeeders!
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 22-11-15 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:17

Ik zie hier ook dat veel mensen met 'stalpaarden' denken dat 24/7 buiten gelijk staat aan modder en mok.
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:18

Ik sta regio amsterdam en mijn paard gaat rond 7 uur naar buiten en komt dan rond 5 weer naar binnen toe. Ligt aan het weer, met onbeperkt hooi op de paddock.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:20

Amiigo schreef:
Eens. Onze paarden staan 24/7 buiten met schuilstal en ik heb nooit last van een fris paard omdat het waait/regent/koud is (ze staan er de hele dag in of ik er nou op zit of niet), geen koliek, luchtwegproblemen, spierpijn, stalbenen, te dikke paarden, trage paarden, stalondeugden etc. Helaas wel van vieze paarden :+ af en toe zou ik een stal wel prettig vinden als het hele dagen giet of als ik sochtends om 6u op m'n fietsje moet omdat ik hem moet gaan vlechten omdat ik om 9u moet starten :=

Nou 24/7 buiten is geen garantie voor niet frisse paarden hoor :D .
Die van mij is met wind of in de winter vaak net zo jolig als degenen die snachts binnen staan :P .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:22

danamuts schreef:
....Of ben ik gewoon verwend.

De laatste tijd ben ik rond aan het kijken naar een ander plekje voor de toekomst, maar ik schrik overal van de hoeveelheid tijd die de paarden buiten komen.

Ik heb nu al verschillende keren gehoord: de hele dag weidegang, na even doorvragen blijkt dit dan van 10 tot 14.30 uur te zijn. en als het regent alleen de tijd die ze nodig hebben om de stal te mesten
Mijn paard staat nu op een doe het zelf stal en gaat rond 8 uur naar buiten met hooi en komt rond 20.00 uur weer naar binnen. Overdag altijd hooi op de wei. (ook iets wat geen van de pensionstallen in de regio doet)

Moet ik nu niet zo piepen en maar tevreden zijn met die paar uurtjes? of zijn de plekjes waar ze toch 10 tot 12 uur buiten komen wel te vinden?

Ik zit zelf in noord brabant.

Je paarden gaan van 8.00 tot 20.00 uur naar buiten..Dus dan worden ze binnen gehaald in t donker?
Heb zelf een pensionstal zodra de dagen korter worden pas ik me daarop aan onze paarden gaan van half 9 tot bij 4ren naar buiten op t moment..Tegen de tijd dat t bij 4ren is willen ze dolgraag naar binnen..
Paarden krijgen allemaal flink portie hooi op de paddocks maar dan nog met kou/ regen en vroeg donker geven onze paarden aan graag bijtijds naar binnen te gaan.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:22

laten we even onthouden dat medewerkers van stallen ook een keer avond willen houden, dus om nou te verwachten dat ze avonds paarden binnen/buiten zetten vindt ik niet realistisch.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:23

Ik sta op een kleinschalige pensionstal, zomers staan de paarden van 08:00 tot 22:00 buiten, in de winter van 08:00 tot 18:00/20:00. Op dit moment is al het land zo nat (kleigrond) dat ze overdag langer op (buiten)stal staan en verdeeld over de dag een aantal uren in de bak gaan. Niet ideaal, maar ze staan in twee groepen en op dit moment kunnenze de benen breken in het land.. Zodra het biet meer zo regent en de grond harder wordt gewoon weer hele dagen naar buiten. In de zomer op hete dagen overigens dag en nacht buiten.
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 22-11-15 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:24

lizet_lara schreef:
laten we even onthouden dat medewerkers van stallen ook een keer avond willen houden, dus om nou te verwachten dat ze avonds paarden binnen/buiten zetten vindt ik niet realistisch.
Daar kies je zelf voor natuurlijk. :)
Wij hebben op het moment 3 paarden bij huis en moeten er ook s'avonds 2 keer uit om te voeren en mest weg te halen, net als overdag en s'ochtends.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:28

KoudbloedKim schreef:
lizet_lara schreef:
Wij hebben op het moment 3 paarden bij huis en moeten er ook s'avonds 2 keer uit om te voeren en mest weg te halen, net als overdag en s'ochtends.

3 paarden zijn niet te vergelijken met een pensionstal, paarden aan huis is ook heel iets anders dan een professionele stalling. je kunt toch niet verwachten dat de werknemers gaan werken van 7 uur ochtends tot 11 uur avonds, dat kan gewoon niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:31

@lizet_lara
Als je niet 8uur per dag buiten kan bieden, moet je naar mijn mening geen pensionstal beginnen.
(Als het om meer dan 8uur gaat heb ik niets gezegd) :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:33

Josien_ schreef:
Amiigo schreef:
Eens. Onze paarden staan 24/7 buiten met schuilstal en ik heb nooit last van een fris paard omdat het waait/regent/koud is (ze staan er de hele dag in of ik er nou op zit of niet), geen koliek, luchtwegproblemen, spierpijn, stalbenen, te dikke paarden, trage paarden, stalondeugden etc. Helaas wel van vieze paarden :+ af en toe zou ik een stal wel prettig vinden als het hele dagen giet of als ik sochtends om 6u op m'n fietsje moet omdat ik hem moet gaan vlechten omdat ik om 9u moet starten :=

Nou 24/7 buiten is geen garantie voor niet frisse paarden hoor :D .
Die van mij is met wind of in de winter vaak net zo jolig als degenen die snachts binnen staan :P .

Haha ja sheelt natuurlijk per paard :)) ik merk wel verschil maar op mijn werk springen de paarden nog net niet in m'n nek als ik naar buiten loop _O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:34

KellyDV schreef:
@lizet_lara
Als je niet 8uur per dag buiten kan bieden, moet je naar mijn mening geen pensionstal beginnen.
(Als het om meer dan 8uur gaat heb ik niets gezegd) :+

Kunnen heel veel pensionstallen hun deuren sluiten := met name veel luxe sportstallen....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:35

KoudbloedKim schreef:
lizet_lara schreef:

Mee eens koudbloedkim. Er zijn overigens genoeg stallen waar de laatste ronde om 18.00 uur is. Tja of je dat moet willen?? Ik niet iig.

Voor mij zou ook gelden dat als ik ze niet zelf of aan huis zou kunnen verzorgen, ik geen paarden wilde. T zal nooit zo gedaan worden zoals ik denk dat t zou moeten. Lastig hoor iets vinden waarvan je iets hebt dat komt t meest in de buurt van zoals ik t zelf zou doen. Anderzijds wil ik de gezelligheid en de reuring die pensionklanten brengen, niet missen. Dus ik ben blij dat mensen t vertrouwen in mij als pensionhouder hebben.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:36

Hier lopen ze met regelmaat in het pikke donker zelfstandig nog over het track naar achteren om op de wei te grazen. Paarden zijn gewoonte dieren en vaak staan paarden met weinig voedsel buiten en krijgen ze binnen hun brokken, natuurlijk willen ze naar binnen.. Maar stel je laat de deur open staan, zullen ze dan echt de hele nacht binnen blijven staan denk je..

En eens met KellyDV, minimaal 8u anders hoor je geen paarden te kunnen houden, maar he dat is mijn mening , ik hoef er niet van te leven :Y)
Ik heb het zelfs in het contract met mijn staleigenaresse staan, ongeacht het weer, paarden komen minimaal 8u buiten en worden enkel met overleg binnen gezet bij extreme omstandigheden (nooit dus haha).

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:37

KellyDV schreef:
@lizet_lara
(Als het om meer dan 8uur gaat heb ik niets gezegt) :+

de standaard pensionstal kan daar is de winter niet aan voldoen, het is al enorm veel werk om groepen samen te stellen om samen de paddock in te gaan, en dan lukt dat alsnog vaak niet. en dan nog niet over de volwassen hengsten gesproken. 8 uur per dag naar buiten is voor een grote pensionstal niet haalbaar, de mensen die met de paarden werken kun je dat ook gewoon niet aandoen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:38

Ik vind het echt hilarisch dat mensen met paarden aan huis zichzelf vergelijken met pensionstallen :+ . Dit is op geen enkele, maar dan ook geen enkele manier te vergelijken.

Ik stel mij voor dat je nu je zelf alles in de hand heb, ook wel eens een uur later je paarden binnen haalt als het mooi weer is. Of ze, als ze het land kapot rennen even in de paddock zet en later weer in het land. Of een stabiele kudde bij elkaar zoekt, waar geen ruzie om het ruwvoer is en de een de ander in elkaar timmert.

Ik kan voor elk bovenstaand onderwerp een topic op Bokt vinden waarbij de stalhouder afgefikt word omdat hij zich niet aan de afspraken houd. Want de ene klant wil het een, en de ander de ander.

Je kan als stalhouder niet het meest optimale doen, het meest optimale zou zijn: wat luxe voor de ruiter, een schuilstal met gedraineerde paddock en 3 hectare land voor 4 paarden.
Mocht iemand daar 1000 euro per paard voor willen betalen kan het uit.

Want face it, iedereen vind dat zijn paard zoveel mogelijk naar buiten moet, maar als daar veel voor betaald moet worden haakt men af, want ik ga niet veel betalen voor iets met 'alleen maar land' .

Kwestie van vraag en aanbod.

Wij gaan volgend jaar een pilot beginnen met 24/7 paddock en schuilstal in Zoetermeer, de eerste vraag die we krijgen is 'hoeveel goedkoper gaat dit zijn dan een gewone box bij jullie' ?

Schiet mij dan maar lek :')

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:42

Hier staan de paarden altijd 24/7 buiten in de zomer periode.

Vorig jaar stonden ze in de winterperiode vanaf een uur of 12 s middags tot 6-9 uur s avonds buiten. Paarden beschikte over een stal met uitloop maar helaas konden ze het niet vinden samen waardoor ze gescheiden moesten staan en er 1 de stallen dus niet in kon.

Nu staat mijn paard samen met een paard waar ze het wel goed mee kan vinden. De boer wilde ze eerst s nachts op stal hebben maar in goed overleg mogen ze buiten blijven s nachts als hij er geen last van had. Gelukkig heeft hij dat niet en staan beide paarden 24/7 buiten met onbeperkt hooi :)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:42

ruitje schreef:
Ik vind het echt hilarisch dat mensen met paarden aan huis zichzelf vergelijken met pensionstallen :+ . Dit is op geen enkele, maar dan ook geen enkele manier te vergelijken.

Ik stel mij voor dat je nu je zelf alles in de hand heb, ook wel eens een uur later je paarden binnen haalt als het mooi weer is. Of ze, als ze het land kapot rennen even in de paddock zet en later weer in het land. Of een stabiele kudde bij elkaar zoekt, waar geen ruzie om het ruwvoer is en de een de ander in elkaar timmert.

Ik kan voor elk bovenstaand onderwerp een topic op Bokt vinden waarbij de stalhouder afgefikt word omdat hij zich niet aan de afspraken houd. Want de ene klant wil het een, en de ander de ander.

Je kan als stalhouder niet het meest optimale doen, het meest optimale zou zijn: wat luxe voor de ruiter, een schuilstal met gedraineerde paddock en 3 hectare land voor 4 paarden.

Want face it, iedereen vind dat zijn paard zoveel mogelijk naar buiten moet, maar als daar veel voor betaald moet worden haakt men af, want ik ga niet veel betalen voor iets met 'alleen maar land' .

Wij gaan volgend jaar een pilot beginnen met 24/7 paddock en schuilstal in Zoetermeer, de eerste vraag die we krijgen is 'hoeveel goedkoper gaat dit zijn dan een gewone box bij jullie' ?

eindelijk iemand die het snapt _/-\o_ _/-\o_

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:43

ruitje schreef:

Amen!!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:43

lizet_lara schreef:
KoudbloedKim schreef:

3 paarden zijn niet te vergelijken met een pensionstal, paarden aan huis is ook heel iets anders dan een professionele stalling. je kunt toch niet verwachten dat de werknemers gaan werken van 7 uur ochtends tot 11 uur avonds, dat kan gewoon niet.

Idd, als je om 10-11u savonds nog 40 paarden moet gaan binnen halen is dat niet 1 2 3 gebeurd :+ je kiest idd voor een pensionstal, maar ook hoe het er daar aan toe gaat en als dat is zoals kbk dat doet zou top zijn maar als je als pensionhouder ervoor kiest om ze 4 uur buiten te houden dan vinden de pensionklanten die daar staan dat prima, verschil moet er wezen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:45

Helemaal mee eens Ruitje, zoveel mensen, zoveel wensen (lees eisen :P ) en dat zijn er nogal wat op een beetje pensionstal!

Je doet het nooit goed in ogen van sommige pensionklanten :o en daar zitten soms wat lastige veeleisende bij....

Of idd voor een dubbeltje.... goed management, accommodatie. goed voer ed kost nu eenmaal geld!
Hup op de wei 24/7 en het kan wel voor een habbekrats :+

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:48

ruitje schreef:

Amen _/-\o_

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:49

biscaya schreef:
danamuts schreef:
....Of ben ik gewoon verwend.

De laatste tijd ben ik rond aan het kijken naar een ander plekje voor de toekomst, maar ik schrik overal van de hoeveelheid tijd die de paarden buiten komen.

Ik heb nu al verschillende keren gehoord: de hele dag weidegang, na even doorvragen blijkt dit dan van 10 tot 14.30 uur te zijn. en als het regent alleen de tijd die ze nodig hebben om de stal te mesten
Mijn paard staat nu op een doe het zelf stal en gaat rond 8 uur naar buiten met hooi en komt rond 20.00 uur weer naar binnen. Overdag altijd hooi op de wei. (ook iets wat geen van de pensionstallen in de regio doet)

Moet ik nu niet zo piepen en maar tevreden zijn met die paar uurtjes? of zijn de plekjes waar ze toch 10 tot 12 uur buiten komen wel te vinden?

Ik zit zelf in noord brabant.

Je paarden gaan van 8.00 tot 20.00 uur naar buiten..Dus dan worden ze binnen gehaald in t donker?
Heb zelf een pensionstal zodra de dagen korter worden pas ik me daarop aan onze paarden gaan van half 9 tot bij 4ren naar buiten op t moment..Tegen de tijd dat t bij 4ren is willen ze dolgraag naar binnen..
Paarden krijgen allemaal flink portie hooi op de paddocks maar dan nog met kou/ regen en vroeg donker geven onze paarden aan graag bijtijds naar binnen te gaan.

Hier gaan ze inderdaad naar binnen in het donker, maar het pad is verlicht dus geen probleem. Waarom zou je ze voor het donker binnen moeten hebben?

Als ik voor het donker kom staat er niks bij het hek. Ze kijken wel een keer, maar komen geen van alleen aangedraafd om maar binnen te mogen. Dus de gedachte om 4 uur willen ze naar binnen lijkt me onzin, waarschijnlijk ben jij diegene die zorgt dat ze eten hebben, en associeren ze jou dus met eten. Ipv, ik sta al acht uur buiten, doe mij maar in mijn warme stalletje

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:49

Kennis van mij heeft ook een pensionstal... paarden stonden altijd dik in het stro, onbeperkt hooi.. enz... het was nooit goed, of te weinig dit, of te weinig dat.. en dan gingen ze zelf gaan bijgeven van mijn kennis haar stro en hooi, want ze betaalden er toch voor hé

Totdat ze op een moment de boxen alleen maar meer kaal verhuurden, en de klanten zelf hun stro en hooi moeten betalen en uitmesten.. Kan je zeggen, velen hebben vaak geen eten meer, boxen worden niet meer gemest, en sommige liggen supervuil... en dat zijn diezelfde paarden van die die vroeger steeds nooit tevreden waren he ;)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:50

Ruitje: een paar jaar terug heb ik eenzelfde pilot gestart obv doe t zelf. Das nooit vd grond gekomen dus obv half pension gedaan. Ik was er binnen een half jaar van genezen. Met alle respect naar pensionklanten toe maar van een pensionklant weet je dat ze weer vertrekken om welke goede redenen dan ook. Daardoor onvoldoende rust in de groep. De schuilstallen met uitloop die ik heb gebouwd worden nu naar alle tevredenheid bewoond door eigen paarden. Nu zijn er geen wisselingen. Daarnaast is er van mijn klanten slechts eentje die t niet over het lekkere warme fijne stalletje heeft.

En mijn uurloon is €2,22 bruto. Wie werkt daarvoor??? Gelukkig hoef ik er niet van te leven en is t hobby!