Hoe overtuig ik mijn ouders dat ik een andere stalling wil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 07:34

De 1e levensbehoefte van een paard zijn wel voedsel,water,gezelschap,beweging en een goede schuilmogelijkheid.Een stal waar het dier de hele dag in moet staan in de mest is dieronwaardig.

Als een paard op stal moet staan dan dient er voldoende schone bedding in te liggen,niet een laagje en verder stampen in de mest.
Elke dag uitmesten is een must...of elke dag mest ruimen en nieuw stro erop...of een potstal maar dat zal de boer ook niet willen.

Net als wat er hier al eerder is verteld...de boer heeft het mooi voor elkaar,E150,- p/m met nog net zoveel zeggenschap als voordat het paard verkocht was.

Ik ben ook iemand die zijn afspraken nakomt maar dierenwelzijn staat wel voorop,wil de boer niet voorzien in belangrijke behoeften voor het paard (schone stal en elke dag een paar uur een frisse neus) dan is het een kwestie van de hand schudden en verhuizen.

Ik hoop dat je je ouders kunt overtuigen dat een paard meer behoeftes heeft dan 24/7 mest trappen :(:)

Over de kleigrond...op mijn vorige stal was er zeeklei...en toch kwamen de paarden elke dag buiten,zomer en winter.Je moet een stuk reserveren en dat weer opknappen in de loop van het jaar.

Jannepauli

Re: Hoe overtuig ik mijn ouders dat ik een andere stalling wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:04

Waarom moest de pony daar persé blijven staan? Ik denk dat ik het wel weet.. mooi iedere maand een bedrag op strijken waar je niks voor hoeft te doen. Zo'n afspraak mogen je ouders ook wel met mij komen maken, kan ik iedere week een extra biefstukje kopen. :))

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:05

Heb weer even overlegd met de staleigenaar. Na lang zeiken, mag er 1 paard buiten staan. Maarja.. Ik wil haar ook niet de hele winter alleen buiten hebben staan zonder schuilstal. Nu staat er nog een meisje daar, die de pony van de meneer verzorgd. Ik kan het totaal niet met haar vinden, maar aangezien zij er ook niet blij mee is dat de pony 24/7 op stal gaat, een voorstel gedaan. Zij komt bijv op maandag, mest de stal uit, zet haar pony op stal en mijn pony buiten. Dan kom ik dinsdag, mest uit en zet mijn pony op stal en haar pony buiten. En zo maar door. Zo hoef ik maar om de dag te komen, en staat ze niet 24/7 binnen.
Maar nu vroeg ik me af, is dat niet slecht voor een pony? De ene nacht binnen, en de andere nacht buiten. Zal ze hier niet verkouden oid van worden?
En ik vraag me af in welk land de pony dan mag staan. Want mijn pony kan niet zo lang alleen op het land staan. Ze is (had ik al eerder genoemd) laatst door het draad heen gerend. Wat als ze dit doet als ze alleen is? Dan rent ze zo de weg op.. Er is één land achter het huis, vlak bij de stallen. Daar zou ze nog wel in kunnen, maar denk niet dat dat mag.. Dus ik zit weer een beetje vast :\

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:09

Zijn je ouders niet bang dat ze straks een dierenartsrekening hebben van heb ik jou daar, als dit een keer mis gaat? Als 'ie een keer goed door de draad gaat en zichzelf zo verwond. Als 'ie na uren lang in de regen staan zonder schuilstal ziek word. Of rotstraal of erger krijgt van de vieze stal.

Ik bedoel als de andere stal hun niet meer geld kost dan nu, wat is dan toch het probleem...

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:11

Zou hem niet in zijn eentje snachts buiten zetten als hij al vaker door draad Is gegaan...
Zoals al eerder gezegd paarden zijn kudde dieren. Goed van je dat je probeert de leefomstandigheden te verbeteren.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:14

Gypsy schreef:
Zijn je ouders niet bang dat ze straks een dierenartsrekening hebben van heb ik jou daar, als dit een keer mis gaat? Als 'ie een keer goed door de draad gaat en zichzelf zo verwond. Als 'ie na uren lang in de regen staan zonder schuilstal ziek word. Of rotstraal of erger krijgt van de vieze stal.

Ik bedoel als de andere stal hun niet meer geld kost dan nu, wat is dan toch het probleem...

Het probleem zien ze niet in, dat is het probleem. Ofja.. Ze zien wel in dat het niet goed is, en willen ook praten, maar stellen het uit en vinden het allemaal wel meevallen. Want het gaat al 6 jaar goed daar. En net nu midden in een verbouwing wil ik weg, maar dat gaat gewoon niet in de drukte. Zo zien zij het. Ik snap hun kant dan op zich ook wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:20

Hhhm dat is ook wel zo ja. Aan de andere kant, wat is het nu voor moeite om van stalling te veranderen... Jij rijd je pony daar naar toe zet 'm neer en klaar.
Maar van wat ik goed begrijp is het nu qua tijd ook lastig met school? Kun je het niet deels daarop gooien, dat als hij volpension staat jij meer tijd voor school hebt.
Of ga anders een paar weken elke dag een paar uur zodat hij een schone stal heeft en elke ochtend naar buiten komt en elke avond weer naar binnen, haal een paar dikke onvoldoendes en kijk of je ouders met vragen komen. Dan geef je gewoon die boer de schuld. :+

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:45

Ik zou niet aanraden om (dikke) onvoldoendes te halen. Ik vind het knap van je dat je ook kan inzien hoe je ouders ernaar kijken in deze drukke tijden. Hoe lang duurt de verbouwing nog? Als dat nog 2 of 3 weken is, kun je het ook even afwachten, je paardje staat al 6 jaar zo die 3 weken kunnen er nog bij. Ik zou haar niet alleen op het land zetten als ze al aangegeven heeft dat ze dit niet prettig vind door door het draad te gaan. Ik denk ook niet dat je rustig zal kunnen slapen in de wetenschap dat je paard alleen staat in de wei met een redelijke kans dat er een onveilige situatie kan ontstaan.
Ik vind ook dat je mag noemen dat je het niet naar je zin meer hebt op deze plek, je paard is je hobby, in neem aan dat je ouders ook willen dat je er plezier aan beleeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:52

Zou je met het meisje op stal niet kunnen afspreken dat je elkaars pony iig eruit doet als je je eigen aan het rijden bent en bijv. samen op het land tijdens mesten en klusjes. Zou naar buiten zonder schuilstal in een nacht zoals gisteren wel beetje link vinden en dat soort dagen komen er nog meer aan. Zeker omdat ze nu dus op stal staan.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:59

De verbouwing duurt nog 5 weken, en ik ben niet van plan onvoldoendes in mijn examenjaar te gaan scoren, omdat mijn paardje het niet naar dr zin heeft :*
Maargoed. Er moet iig 1 paard naar buiten, want hij wil de 3e stal voor zijn lammetjes. Er staan 3 paarden. 1 oudere, dus die gaat zowiezo niet naar buiten. De pony van dat meisje, maar die heeft geen deken en is slecht in de vacht, en dan heb je mijn pony nog.. Dus dat zal wel weer ruzie worden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:02

Oh ts wat een verhaal! Wat zal jij balen zeg! Ik heb geen tips voor je maaf wil je sterkte wensen met je pony en je examen(jaar)!
:(:)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:03

Ik zou ruzie zoeken met die klootzak van een stalhouder, zodat hij je met pony en al wil zien vertrekken. Want hij wil namelijk helemaal niks.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:06

Eline_S_S schreef:
De verbouwing duurt nog 5 weken, en ik ben niet van plan onvoldoendes in mijn examenjaar te gaan scoren, omdat mijn paardje het niet naar dr zin heeft :*
Maargoed. Er moet iig 1 paard naar buiten, want hij wil de 3e stal voor zijn lammetjes. Er staan 3 paarden. 1 oudere, dus die gaat zowiezo niet naar buiten. De pony van dat meisje, maar die heeft geen deken en is slecht in de vacht, en dan heb je mijn pony nog.. Dus dat zal wel weer ruzie worden.

Dus eigenlijk heeft de boer geen ruimte voor drie paarden, of zie ik dat verkeerd?
Anders zou je dat ook als argument kunnen gebruiken, dat je pony geen eigen stal daar heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:14

Desiree schreef:
Ik zou ruzie zoeken met die klootzak van een stalhouder, zodat hij je met pony en al wil zien vertrekken. Want hij wil namelijk helemaal niks.

Heel eerlijk denk ik ook dat ik zou iets zou doen. Hem net zo lang dwarszitten zodat hij mij wel weg zou willen hebben. Dan is dat opgelost moet je alleen al wel een stal achter de hand hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:17

Desiree schreef:
150 euro voor een stal zonder weidegang, bak en dan ook nog zelf uitmesten? Die boer lacht in zijn vuistje! Dit is afzetterij! Die pony is duur betaald!

Zonder strooisel dus alleen eten en een hok waarvoor je betaald.Ik vind dit echt niet kunnen. Je pony zal toch ook eens moeten liggen en slapen? Dat kan helemaal niet op beton. Ik vind het erg sneu voor je pony maar ook voor jou , hoop echt dat er een oplossing komt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:19

Tigra_ schreef:
Desiree schreef:

Heel eerlijk denk ik ook dat ik zou iets zou doen. Hem net zo lang dwarszitten zodat hij mij wel weg zou willen hebben. Dan is dat opgelost moet je alleen al wel een stal achter de hand hebben.

Desnoods liet ik hem achterover in de riek vallen. Man wat een stuk verdriet is die vent!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:20

sloffiee schreef:
Haleluja wat een stal bedragen ik woon in Friesland en betaal 170 inclusief uitmesten inenten ontwormen en 1 x per week een pak vlas en een binnenbak buitenbak en longeer cirkel

Dan legt jou stal baas er op toe..onmogelijk om winst te maken met 170 euro..
Jij wel mazzel..
Ben ik even blij dat ik een stal heb waar de grond en stallen schaars zijn!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 07:19

Eline_S_S schreef:

Hij wil een stal hebben voor de lammeren,ik zou dat aangrijpen om je pony te laten verkassen.Geen gemier over 1 paard in zijn eentje buiten (wat ook ontzettend ondoordacht is van die vent,als je ongelukken wil moet je dat gaan doen.Veel paarden willen nu eenmaal niet in hun eentje staan.Of zou hij ook een ooi helemaal alleen zetten in een veld?)
Dit zou echt je ingang kunnen zijn om te kunnen vertrekken ;)

Mag ik even zeggen dat ik je heel volwassen en verantwoordelijk over vind komen...je wil het beste voor je pony,hebt begrip voor een drukke periode voor je ouders en buffelt door op school +:)+

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:02

biscaya schreef:
sloffiee schreef:
Haleluja wat een stal bedragen ik woon in Friesland en betaal 170 inclusief uitmesten inenten ontwormen en 1 x per week een pak vlas en een binnenbak buitenbak en longeer cirkel

Sta je toevallig bij stal lyts bekkum?

voor de rest meisje ga echt met je ouders en de staleigenaar om de tafel want dit is echt niet goed. Voor jou gevoel niet maar voor je paardje al helemaal jiet

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 12:18

@frettie, dat is ook wel een goede inderdaad.
Heel erg bedankt voor alle steun en begrip!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:31

Hallo ts! Hebben je ouders nog gepraat met de staleigennaar?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:40

Ts, dus je ouders hebben die pony gekocht en daarnaast betalen ze 150 euro per maand. Dan is er geen enkele reden om te blijven staan. Als je pony daar voor niets stond dan kan ik me dat voor stellen, echter, die boer lacht zich het apeschompes, hij onderhoud drie beesten van jullie stallingsgeld en houd ook nog geld over want hij voert alleen hooi. Zeg maar tegen je ouders dat je zo geen paarden houd. En dat jij veel meer tijd voor school over houd als je niet hoeft uit te mesten enz.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:41

Desiree schreef:

Ja nee...dát zijn de adviezen 8)7 :roll:

TS, heb je les? Zoja, kan je instructrice niet eens een balletje opgooien bij je ouders?
Dat heb ik ooit ook eens voor een minderjarige lesklant gedaan(ging om een ander zadel wat ouders niet wouden betalen, oude zadel paste slecht).

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:45

Yenni schreef:

Nee helaas.. Ik wacht af tot de verbouwing over is.
Hij heeft een stuk verder op, in een openbaar bos nog een landje. Klein stukje. Ik wil gaan vragen of ze daar op mag. Mijn vriend is heel handig, en dan wil ik samen met hem een klein stalletje/afdakje bouwen. Maar dan staat ze alsnog alleen.. Ik zou kunnen vragen of mijn verzorgshetlander erbij mag, maar ik denk dat dat dan weer te veel is gevraagd.. Dus ik loop nog steeds een beetje vast, terwijl ze toch echt elk moment op stal kunnen gaan.
Ik ben btw deze hele week al ziek, dus een week al niet geweest. Het zou zo kunnen dat ze deze hele week alweer in het stalletje staat..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:02

Eline_S_S schreef:
Yenni schreef:

Nee helaas.. Ik wacht af tot de verbouwing over is.
Hij heeft een stuk verder op, in een openbaar bos nog een landje. Klein stukje. Ik wil gaan vragen of ze daar op mag. Mijn vriend is heel handig, en dan wil ik samen met hem een klein stalletje/afdakje bouwen. Maar dan staat ze alsnog alleen.. Ik zou kunnen vragen of mijn verzorgshetlander erbij mag, maar ik denk dat dat dan weer te veel is gevraagd.. Dus ik loop nog steeds een beetje vast, terwijl ze toch echt elk moment op stal kunnen gaan.
Ik ben btw deze hele week al ziek, dus een week al niet geweest. Het zou zo kunnen dat ze deze hele week alweer in het stalletje staat..

In dit geval (wat jij nu beschrijft) zou ik zeggen: nee heb je, ja kun je krijgen! Wat heb je te verliezen? Een boze man: dan heb je kans dat ie je weg wilt. Dus ga ervoor zou ik zeggen!
Succes!