Paard trapt tegen deur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:25

sallandval schreef:
Je wilt tips maar die tips mogen niet inhouden dat het dier beweging mist... hmmm:

Lange spijkers van buitenaf in de deur slaan zodat het paard tegen de punten trapt
Voorbenen amputeren
Oordopjes

Maar even serieus TS, wat verwacht je dan? Een beetje energiek paard heeft toch meer beweging nodig dan wat hij bij jullie 'lekker aan huis' kan krijgen? Ik vind het wonderlijk dat niet elk paard dat 22 a 23 uur in een stal staat stalondeugden heeft. Sommige problemen kun je simpelweg niet oplossen door opvoedingstips.

er word minimaal 1,5 uur gezegt dat kan ook betekend 8 uur dat weet je niet.
verders weet je niet hoe het zit met de gezondheid an het paard (waarom hij op stal staat)
je weet niet hoe veel en vaak en lang hij word bereden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:26

lianne304 schreef:
mensen zien tegen woordig allen maar 24/7 paradijsen en dat is volgens iedereen zo heilig.
maar het is toch normaal als een paard ook op stal staat

en er staat min. 1,5 uur dus dan kan het zo betekenen dat het paard 1 x in de week 1,5 uur buiten staat en de andere dagen de hele dag.
jullie kennen haar niet dus je kan er niet zo makkelijk op oordelen.

en zij zit ook op school dus weet ook niet 100%zeker warner het paard buiten of binnen staat neem ik aan, en ook weten jullie niets over de gezondheid van het paard!
Somigen hebben stal rust OF is dit ook ZO zielig

En dan het ook nog reactie geven via pb is wel echt sneu!

En toch laat het paard van TS duidelijk merken dat het ergens niet blij mee is.. Ongeacht wat heel bokt er van zegt zou dat voor mij wel een reden zijn om daar over na te denken. TS denkt daar namelijk wel over na, vandaar dat ze hier haar vraag stelt.

Tuurlijk kun je matrassen op de deur plakken zodat je de ongenoegen van je paard niet meer hoort. Maar het zou beter zijn als je er voor zorgt dat hij/zij het wel naar zijn zin heeft.

TS, je hebt je paarden aan huis. Valt er helemaal niets te regelen dan? Het hoeft niet pers'e 24/7 in de wei en dat houdt ook niet altijd in dat een paard dan 24/7 in de blubber staat. Er is van alles te creëren om je paard van een goed onderkomen te voorzien. En het is de investering echt waard.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-10-15 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Grote letter zin in normaal lettertype zin veranderd, vanwege het te schreeuwerige karakter

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:27

lianne304 schreef:
er word minimaal 1,5 uur gezegt dat kan ook betekend 8 uur dat weet je niet.
verders weet je niet hoe het zit met de gezondheid an het paard (waarom hij op stal staat)
je weet niet hoe veel en vaak en lang hij word bereden

Ik heb van TS anders niets gelezen over 8 uur. Die blijft op d'r ongeveer 8 uur hangen. Ook geeft ze geen reden waarom het paard op stal staat dan dat het te nat is buiten en de bak niet van hun is en ze daar maar 1,5 uur per dag op mag.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:30

paardjes131 schreef:
xLes schreef:
Tja je zegt het zelf. Ging niet met de weidegenoot. Zou ik ook niet happy van worden als ik moet samenleven met iemand die ik niet moet... Het moet klikken in je groep, ze moeten met elkaar samenkunnen.

Eens met tabaluga12 verder...

Dus nu zijn wij 'mishandelaars'?
Nou sorry hoor maar jullie zullen het ook wel niet perfect doen.
Die 'dure' dressuur paarden ik denk dat die minder buiten in de wei komen dan onze paarden.
'straks gebeurt er nog wat'
Zo slecht hebben ze het niet hoor.

Heb ik niet gezegd. Dat maak jij ervan... Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb, kan ik slecht tegen.
Ik doe het zeker niet perfect nee. Maar ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk in de noden van mijn paard te voorzien. En in mijn ervaring is dat buiten met bij voorkeur een vriendje. Ben niet zo extreem als de meesten, 's nachts op stal vindik zeker begrijpelijk en zo heb ik ook een tijd gestaan, maar toen de 24/7 buiten mogelijkheid zich aanbood ben ik meteen verhuisd. Was ook deels door issues met de staleigenaresse, die lijnrecht tegen de DA was ingegaan bij een net geopereerd paard.
1,5u buiten vind ik echter veel te weinig ja, en dat veel mensen het nog slechter doen is voor mij geen argument... En als het paard dan zijn deur eruit trapt is het enige logische voor mij: meer naar buiten. Hoeft niet 24/7, maar toch een paar uur meer

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:31

jessix je geeft al aan dat het paard iets dwars zit.

ik heb het nooit gehad over dat ze niets moet veranderen want in ts haar vorige berichten melde ze al dat ze al probeert om een paddock aan te sluiten.

Ts zij minimaal 1,5 uur buiten MINIMAAL het betekend dus dat het ook meer kan zijn.

madelaine

Re: Paard trapt tegen deur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:37

TS, ik wil niet vervelend doen, maar ik denk dat je de situatie moet veranderen. Een paard is een "bewegingsdier" en hoort lekker buiten te kunnen rennen met soortgenoten. Liever moddervoetjes dan helemaal kapotgeschopte voeten. Ik weet bijna zeker dat je dan een happy-paard krijgt, en 's nachts lekker kunt slapen :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:38

Wij hebben de paarden iedere dag buiten op zijn minst een goede 3 uur op de hele slechte dagen. Maar dan moet ik ook zeggen dat als ze niet naar buiten kunnen op de wei ze twee keer extra los in de bak mogen voor 2 uur in kleine groepen en staan ze in de stapmolen of wordt er mee gewandeld.

Beweging is een must.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:41

Rivjenn schreef:
Ik heb een pony die ook hoefbevangen geweest is maar die staat gewoon de hele dag buiten in een droge zandpaddock.
Hoefbevangen gevoelige paarden moeten juist in beweging blijven.
Ik snap dat je je paardje niet in de modder wil hebben maar anderhalf uur per dag buiten is niks. Ik geloof zelfs dat er in de paardenwelzijnswet is opgenomen dat een paard minstens 6 uur per dag buiten moet staan.
Misschien kun je een paddock laten maken. De grond zou je kunnen laten omhalen met apparatuur zodat er zand bovenkomt. Maar dit is afhankelijk van waar je woont. Wij hebben het wel zo gedaan en is perfekt droog. Anders kun je ook zand laten storten voor een droge bodem. Voor het schoppen kun je iig een rubbermat bevestigen aan de binnenkant van de deur. Maar dat is opzich verder geen oplossing voor het probleem. Ik zou toch eens gaan nadenken hoe je je paard meer bewegingsvrijheid kunt geven

Mijn pony mag niet onbeperkt eten op dit moment en aangezien meneer de longen uit zijn lijf hoest als hij droog hooi krijgt (zelfs na 12 uur weken in water), worden ze 10 uur per dag van hun grote baal hooi weggehouden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:42

lianne304 schreef:
jessix je geeft al aan dat het paard iets dwars zit.

ik heb het nooit gehad over dat ze niets moet veranderen want in ts haar vorige berichten melde ze al dat ze al probeert om een paddock aan te sluiten.

Ts zij minimaal 1,5 uur buiten MINIMAAL het betekend dus dat het ook meer kan zijn.

Ik weet wat minimaal betekend. ;) Maar ze schrijft nergens een ander getal dus ik ga er vanuit dat het maximaal niet vele uren langer is. En het is gezien het gedrag van het paard sowieso te kort.

In elk geval fijn om te lezen dat je toch ook vindt dat er wel iets moet veranderen.

Ik denk dat TS veel bruikbare tips heeft gekregen. Hopelijk kan ze er wat mee. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:44

xloekie schreef:
De volwassene mensen hier, misschien kunnen jullie ook nadenken dat jullie al een baan hebben, wij moeten nog naar school. Stel je voor jou dochter heeft een paard en zit op de middelbare, heeft bijna geen tot geen tijd voor huiswerk, dan zouden jullie ook zeggen je school gaat voor want je hebt tenslotte nog een heel leven voor je.. Jullie hebben werk, dat probleem hebben jullie niet meer. :p

Ja en die volwassenen zitten de hele dag met thee thuis te wachten tot de kinders uit school komen zeker?? :')
Ik heb nieuws voor je, die volwassenen moeten meestal werken, en meer uur per week dan de kinders op school zitten... En mijn paarden lopen buiten, en als dat op de stal niet kan waar je staat ga je op zoek naar een plek waar dat kan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:46

xloekie schreef:
De volwassene mensen hier, misschien kunnen jullie ook nadenken dat jullie al een baan hebben, wij moeten nog naar school. Stel je voor jou dochter heeft een paard en zit op de middelbare, heeft bijna geen tot geen tijd voor huiswerk, dan zouden jullie ook zeggen je school gaat voor want je hebt tenslotte nog een heel leven voor je.. Jullie hebben werk, dat probleem hebben jullie niet meer. :p

?? Want als je werkt heb je wel de hele dag de tijd?? :')

Volgens mij moet iedereen gewoon goed voor zijn paard zorgen of je nou werkt of op school zit. Als je het zelf niet kan zijn er pensionstallen die je de zorg uit handen kunnen nemen.

Maar volgens mij is dit een heel andere discussie en heeft TS hier weinig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 18:27
EskeGirl schreef:
Heeft hij ruwvoer 's nachts of stro als bodembedekking?
Is er geen mogelijkheid om hem 's nachts buiten te zetten?

om 10 uur krijgen ze hun laatste eten, en staan altijd tot de knieen in het stro. om hem 's avonds te laten is geen optie, het is te nat en dan word het een grote modderpoel....
InekeN schreef:
Bovenluik dichtdoen werkt vaak het beste. Een wilgenstam in de box gooien als knaagstok helpt soms uurtje.

het bovenluik is al dicht, het is hem al een paar keer gelukt om eruit te komen en probeert het nu steeds weer dus.
LauLauu schreef:
Paard meer beweging geven en anders voldoende ruwvoer (hooi) geven. :)

ze lopen dagelijks minimaal 1,5 uur buiten
Jessix schreef:
Krijgt hij helemaal geen weidegang nu? Kan me voorstellen dat hij zich verveeld.

als het land weer wat droog is mogen ze weer lekker het land in en 's avonds op stal. maar daar is het nu te nat voor. ze komen overdag wel in de bak.

Ik denk dat TS hier toch wel duidelijk zegt dat de paarden normaal meer buiten staan en dat ze nu owv het slechte weer langer op stal blijven.

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:51

SandraVerl schreef:
Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 18:27
EskeGirl schreef:
Heeft hij ruwvoer 's nachts of stro als bodembedekking?
Is er geen mogelijkheid om hem 's nachts buiten te zetten?

om 10 uur krijgen ze hun laatste eten, en staan altijd tot de knieen in het stro. om hem 's avonds te laten is geen optie, het is te nat en dan word het een grote modderpoel....
InekeN schreef:
Bovenluik dichtdoen werkt vaak het beste. Een wilgenstam in de box gooien als knaagstok helpt soms uurtje.

het bovenluik is al dicht, het is hem al een paar keer gelukt om eruit te komen en probeert het nu steeds weer dus.
LauLauu schreef:
Paard meer beweging geven en anders voldoende ruwvoer (hooi) geven. :)

ze lopen dagelijks minimaal 1,5 uur buiten
Jessix schreef:
Krijgt hij helemaal geen weidegang nu? Kan me voorstellen dat hij zich verveeld.

als het land weer wat droog is mogen ze weer lekker het land in en 's avonds op stal. maar daar is het nu te nat voor. ze komen overdag wel in de bak.

Ik denk dat TS hier toch wel duidelijk zegt dat de paarden normaal meer buiten staan en dat ze nu owv het slechte weer langer op stal blijven.

Dankjewel. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:55

Ja SandraVerl, dat heb ik allemaal wel gelezen. Maar het blijft nog wel even slecht weer. In Nederland is het zeker de helft van het jaar te nat.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:57

Jessix schreef:
Ja SandraVerl, dat heb ik allemaal wel gelezen. Maar het blijft nog wel even slecht weer. In Nederland is het zeker de helft van het jaar te nat.

dat is niet waar want in de lente heb ik nooit las van de nattigheid in de zomer ook niet en in een echte winter ook niet dus dan is maar een kwart

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:59

lianne304 schreef:
Jessix schreef:

dat is niet waar want in de lente heb ik nooit las van de nattigheid in de zomer ook niet en in een echte winter ook niet dus dan is maar een kwart

Nou dan bof jij! :j

Jessix

Je vergeet alleen wel de herfst, daar zitten we nu namelijk in en de winter moet nog komen. ;)

Maartje1990

lianne304 schreef:
mensen zien tegen woordig allen maar 24/7 paradijsen en dat is volgens iedereen zo heilig.

en er staat min. 1,5 uur dus dan kan het zo betekenen dat het paard 1 x in de week 1,5 uur buiten staat en de andere dagen de hele dag.
jullie kennen haar niet dus je kan er niet zo makkelijk op oordelen.

en zij zit ook op school dus weet ook niet 100%zeker warner het paard buiten of binnen staat neem ik aan, en ook weten jullie niets over de gezondheid van het paard!
Somigen hebben stal rust OF is dit ook ZO zielig

En dan het ook nog reactie geven via pb is wel echt sneu!

Maar er wordt niet gezegt dat het paard 24/7 buiten moet maar wel dattie meer buiten moet. Dit os gewoon dierenmishandeling. Als je een paard niet voldoende beweging kan geven (of wil geven!) moet je geen paard nemen
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-10-15 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Grote letter zin in normaal lettertype zin veranderd, vanwege het te schreeuwerige karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:01

Hier idem, deze periode van het jaar is het enige moment dat het water moeilijk de bodem in trekt. Als mijn paddock nog een beetje natter wordt, komen mijn mannen er zelfs als de pony genezen is nog slechts een paar uur per dag op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:02

Mijn paddock is het hele jaar door droog want die is gedraineerd. :)

Maar het gaat niet om onze paarden, maar om die van TS en die staat tegen de deur te trappen...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:06

Je paard schreeuwt om beweging, sociaal contact met soortgenoten... minimaal 1,5 uur is echt té weinig. Al zou hij 5 uur buiten staan, dan staat hij nog 19 uur op stal. Een paard is een bewegingsdier en hoort niet opgehokt te staan in een stal waar hij net een paar passen in heen en weer kan lopen. Ik kan hier echt verdrietig om worden. Zo ontwikkel je dus vervelende paarden met stalondeugden. En waar grijpen we dan naar? Middelen om dat gedrag tegen te gaan, (luchtzuigbanden, electrische platen tegen de wand om schoppen tegen te gaan, weefrekken etc.), terwijl de kern niet wordt aangepakt.

In het wild leggen paarden afstanden van zo'n 30 km per dag af, een weidepaard welliswaar wat minder, maar hoe veel lopen ze in een stal of in die paar luttele uren dat ze naar buiten mogen? Als je niet meer dan maar een paar uurtjes je paard buiten kunt laten lopen moet je er niet aan beginnen, maar dat is mijn (harde) mening.

En dan vinden we het maar gek dat een paard irritant wordt. Ik heb al zoveel paarden op zien knappen zodra ze gewoon 24/7 buiten kunnen lopen met soortgenoten, i.p.v. stalpaard te moeten zijn. En ik snap heus wel dat niet ieder weiland het toelaat om 24/7 betreden te worden door paarden. Maar al kun je ze maar 15 uur op een dag buiten laten in de winter en in de zomer wel 24/7... dat zou al een hoop schelen. En onbeperkt 'goed' ruwvoer. Dus niet vol stoppen met krachtvoer, maar altijd iets te knabbelen geven (hooi).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:52

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten heb ik verwijderd c.q. veranderd omdat ze van het topic een rel topic dreigen te maken, of te veel op de man gericht zijn. Hierbij het dringende verzoek om respectvol te blijven discussiëren. Probeer je posts inhoudelijk te onderbouwen. Blijf respect vol discussiëren als mensen zaken anders doen dan jezelf ook al vind je dat zelf tenen krommend.
Soms is het beter om even afstand te nemen voordat je post in een topic.
Nare pb's schrijven is iets waar wij als moderators niets mee doen, maar wil wel benoemen dat dit not done! is en wil dan ook vragen aan diegene die dat doen hiermee te stoppen. Verder wil ik iedereen een fijne zondag wensen met normaal en een leuke discussie. Word je te boos van het onderwerp, ontstip dan dit topic in plaats van nare berichten te plaatsen. Ik had meer berichten kunnen verwijderen maar heb besloten dat niet te doen, gezien de zwaarte van verwijderen. Vanaf nu gaan we wel strenger modereren in dit topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:09

lianne304 schreef:

Kwam net uit een topic waarbij een paard met onbeheersbare mok staat. Nu is de enige remedie bij mok, droog houden. Maar nee, hij moet natuurlijk 24/7 op de wei met zn benen in de blub. Gek dat die mok dan niet overgaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:20

SandraVerl schreef:

Als ze dit al slecht weer vindt, betekend het toch wel dat ze de hele herfst, winter en lente binnen staan. Zo slecht is het nou ook weer niet.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:28

Mijn paard heeft mok van binnenuit en door beweging wordt het been dun en de mok minder. Dus hele dag naar buiten. Blubber haal ik er eind van de dag gewoon af.