buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:22

Obabymans blijft gaan tot je komt, een gilletje wat heel erg verzwakt doorkomt is dan net niet genoeg omdat je met de doopen nl dan wel in een diepere slaap weg kunt zakken..

Ik hoor de buurman zelfs kuchen zonder...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:49

Da's ook het fijne ervan, dat de minder doordringende wakkermakers er uit gefilterd worden.... maar zo'n merriemutsen gil dat zal er doorheen schallen, wel wat gedempt, maar toch....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:56

Dat je doppen in doet voor je eigen knol is tot daar aan toe maar dat ga je toch niet doen voor de beesten van de buren!

Nogmaals TS hulde dat je een oplossing probeert te vinden, ik ga me plaatsvervangend verder schamen voor alle onbeschofte reacties van mijn mede-paardenhouders. Ik snap steeds beter waarom mensen een hekel hebben aan 'knollenvolk'

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:57

Hopelijk is het al beter met je buurvrouw en geluid.

Hier ook een stabiel groepje van 3 maar soms in de schuilstal toch even hijsa. De buren (wonen op ca 200 meter) horen dan ook wel eens een harde klap en gegil. De harde klap is het raken van de stalwand van een hoef.

Ik zou als je nog niet presies weet waar ze last van heeft eerst even met de buurvrouw gaan zitten. Zijn het hoefen tegende wand is daar een hele andere oplossing voor dan gegil van een merrie.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:52

Wij hebben de paarden hier ook direct naast het huis. Inmiddels gewend aan de geluiden. Tijdje terug een nieuw stuk bestraat, daar werd ik wakker van. Veel meer hoefgetrappel. Nu ligt er meer zand op de tegels en is het over. Het gemiep gaat bij ons vaak over eten, dus misschien nog meer voerplaatsen maken? Of in de nacht voeren op een zachte ondergrond? Wat misschien ook helpt is de buren eens bij de paarden vragen en uitleggen hoe de kudde in elkaar zit. Hoe ze heten en wie de baas is en wat paarden onderling doen. Dat maakt de geluiden misschien wat minder eng. Succes!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:59

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar staan ze bij de veehouder die landelijk woont of "in" het dorp, stad. Als het landelijk is dan horen dat soort geluiden er nu eenmaal bij, het geluid van dieren, de lucht van dieren en het geronk van tractors. Anders moet je daar niet gaan wonen.
Ik kan me best voorstellen als men ouder wordt, men gevoeliger wordt van irritaties en het niet meer met een korreltje zout wordt genomen. Dan is het de vraag, moet ze daar dan zelf wel blijven wonen? Of blijven wonen maar aan de andere zijde van de woning gaan slapen, met raam dicht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:04

bridgetF schreef:
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar staan ze bij de veehouder die landelijk woont of "in" het dorp, stad. Als het landelijk is dan horen dat soort geluiden er nu eenmaal bij, het geluid van dieren, de lucht van dieren en het geronk van tractors. Anders moet je daar niet gaan wonen.
Ik kan me best voorstellen als men ouder wordt, men gevoeliger wordt van irritaties en het niet meer met een korreltje zout wordt genomen. Dan is het de vraag, moet ze daar dan zelf wel blijven wonen? Of blijven wonen maar aan de andere zijde van de woning gaan slapen, met raam dicht.

Tenzij die beesten praktisch onder je raam komen te staan.

TS, mijn eerste reactie was ook, moet ze maar aan wennen, want die geluiden horen erbij. Inmiddels met de info erbij, vind ik het lovenswaardig dat je zoekt naar een oplossing die voor beide partijen werkt.

Heb je al kort met haar zelf overlegd waar ze precies last van heeft en wat voor haar een oplossing zou kunnen zijn die dan ook voor jou werkbaar zou moeten zijn? En kent ze jouw paarden / heeft ze kennis gemaakt? Vaak accepter je meer als je een "band" hebt met zo'n dier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:57

Ayasha schreef:
Polly schreef:
Dat je doppen in doet voor je eigen knol is tot daar aan toe maar dat ga je toch niet doen voor de beesten van de buren!

Nogmaals TS hulde dat je een oplossing probeert te vinden, ik ga me plaatsvervangend verder schamen voor alle onbeschofte reacties van mijn mede-paardenhouders. Ik snap steeds beter waarom mensen een hekel hebben aan 'knollenvolk'

Je plaat blijft hangen.

Klopt, de verbazing blijft ook groeien in dit topic.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:32

kvika schreef:
Ik denk Naranga, omdat ze wat ouder wordt, en minder kan hebben.
Snap het ook best, daarom ook op tips gevraagd, en merk dat er echt twee kampen zijn.
Ik wil er zeker aan meewerken dat ze minder last heeft, maar wel op zekere hoogte. ook heb ik in het verleden wel eens mee gemaakt dat als mensen eens beginnen met wat klagen, dat het wel een sport lijkt te zijn om elke keer weer een ander ding te verzinnen. Ga er niet vanuit dat dit ook het geval is.
Zoals het spreekwoord ook zegt: Beter een goede buur, dan een verre vriend"

Wanneer komt je derde paard terug?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:37

Wauw, wat een buren... :')
Hier is dat ook, omdat er mest ligt en hun tuin grenst aan de weide. Ik schep dagelijks mest, de ene keer op de middag, de andere keer 's avonds. Afhankelijk wanneer ik vrij ben. Ik krijg soms rond de middag telefoon of een sms dat ik de wei moet gaan opruimen, omdat ze niet fijn kunnen eten of met familie buiten kunnen zitten.

Als ik daar weg ga, zet de boer het vol maïs of met koeien en dan hebben ze niks van uitzicht meer, laat staan dat de boer dagelijks de mest van de koeien zal gaan scheppen. :')

edit: Na het lezen van het hele topic begrijp ik beide partijen. Het is niet fijn om ervan wakker te worden, en het is ook niet fijn om te moeten aanhoren dat jou paarden daarvoor zorgen. Aan de andere kant doe je het hoognodige, maar zoals je zelf al aangeeft, je kan ze niet op commando stil houden. Het zijn en blijven levende dieren.
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 07-10-15 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:43

sorry maar wat een aansteller!!!
het zal heus wel meevallen hoeveel last ze heeft van je paarden!
en een hartaanval... tuurlijk joh...

gwn oordoppen cadeau doen zou ik zeggen :+

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:46

Sommige mensen hier vinden het denk ik moeilijk om zich in een ander of een andere mening te verplaatsen.

Natuurlijk klinkt het overdreven, een hartaanval, maar wij kennen het medisch dossier van de buurvrouw niet. Als het een wat oudere dame is die ietwat fragiel is, kan ik me voorstellen dat nou niet echt een goede werking op haar heeft.

Goed van je dat je er wat aan probeert te doen TS! Kan me voorstellen dat je ook niet zomaar je paarden ergens anders kan en wilt neerzetten en je kan ze ook moeilijk uitleggen dat ze tussen 10 en 10 stil moeten zijn. Hopelijk komen jullie er samen uit!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:16

LOLLYYwood schreef:
Hier is dat ook, omdat er mest ligt en hun tuin grenst aan de weide. Ik schep dagelijks mest, de ene keer op de middag, de andere keer 's avonds. Afhankelijk wanneer ik vrij ben. Ik krijg soms rond de middag telefoon of een sms dat ik de wei moet gaan opruimen, omdat ze niet fijn kunnen eten of met familie buiten kunnen zitten.

Als ik daar weg ga, zet de boer het vol maïs of met koeien en dan hebben ze niks van uitzicht meer, laat staan dat de boer dagelijks de mest van de koeien zal gaan scheppen. :')

edit: Na het lezen van het hele topic begrijp ik beide partijen. Het is niet fijn om ervan wakker te worden, en het is ook niet fijn om te moeten aanhoren dat jou paarden daarvoor zorgen. Aan de andere kant doe je het hoognodige, maar zoals je zelf al aangeeft, je kan ze niet op commando stil houden. Het zijn en blijven levende dieren.

Hier wordt je toch ziek van...Ik zou de mestbult braaf aan hun kant maken....nee dat zou ik niet doen, al neig je er wel naar toe.

Volgens mij begint het steeds meer trend te worden dat je maar mag gaan zeuren over je medemens en dat die daar maar wat aan moet doen...
Paardepoep stinkt niet eens.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:18

truus1970 schreef:

Dat vinden paardenmensen vaak zelf, maar als ik al niet zelf de stal heb gemest en ik doe het weer, vind ik het niet erg, maar ook niet echt lekker ofzo :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:21

Tjah, heel eerlijk? Ik zou er mijn paard niet voor op stal gaan houden. Laat mij dan maar asociaal etc. zijn. Ik wil ook het beste leven voor mijn paarden en dat strookt in mijn ogen niet met op stal zetten.
En een hartaanval van de paarden? Dan kan ze dat ook krijgen als er eens iemand een klapband voor de deur krijgt. Dat vind ik spelen op de sentimenten van de medemens.

Als je naast iemand woont in een agrarisch gebied, met veel grond weet je dat daar dieren, gewassen etc op kunnen komen en moet je daar ook niet over zeuren.

Het lawaai van de paarden zal heus wel meevallen. In een doorsnee appartement heb je meer last om te slapen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:22

Jennifuur schreef:
truus1970 schreef:

Dat vinden paardenmensen vaak zelf, maar als ik al niet zelf de stal heb gemest en ik doe het weer, vind ik het niet erg, maar ook niet echt lekker ofzo :')

in hardje zomer ruik je onze mesthoop nieteens die al 3/4 jaar niet geleegd is. Als de weidest bemest zijn ruikt je het een uurtje en is het weer vervlogen. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat je een paar drolletjes zou ruiken hoor...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

truus1970 schreef:
Hier wordt je toch ziek van...Ik zou de mestbult braaf aan hun kant maken....nee dat zou ik niet doen, al neig je er wel naar toe.

Volgens mij begint het steeds meer trend te worden dat je maar mag gaan zeuren over je medemens en dat die daar maar wat aan moet doen...

Typisch de reactie van een paardenliefhebber :D Maar daar hoeft een niet-paardenliefhebber het natuurlijk niet mee eens te zijn ;)
En wat denk je van de vliegen die er in de zomer op af komen? Ik kan me best voorstellen dat je daar als buren niet blij mee bent. Dat zou ik zelf ook niet zijn.
Misschien een kwestie van gewenning dat je zelf weinig last hebt van stank en insekten, maar dat is niet voor iedereen hetzelfde. Niet invullen voor een ander dus.

Een beetje met elkaar meedenken en rekening met elkaar houden kom je veel verder mee dan je kont tegen de kribbe te gooien.
Een goede verstandhouding met je buren is best belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-10-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

LOLLYYwood schreef:

Ik zou dan echt een sms terugsturen van daar staat de kruiwagen en schep. Veel plezier ermee!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:27

Jennifuur schreef:
truus1970 schreef:

Ik vind het dus wel echt stinken. Zou er ook niet blij van worden als paarden van de buren direct naast mijn tuin mesten en dat een hele warme zomerdag lang daar ligt. Dan kan ik inderdaad niet meer lekker buiten eten.

En ik ben dan nog wel een paardenliefhebber.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:28

Ja, vooral met de vliegen er nog bij :n De een z'n hobby hoeft niet die van de ander te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:28

Ik zou wel eens een Google maps plaatje je willen zien hoe dichtbij het is.
En dan vraag ik me ook af of er op het hele erf van een veehouder geen ander plekje te verzinnen was als precies bij de buren.

Ook ik lees met verbazing het topic.
Oordoppen geven, ze moet zich niet aanstellen. En andere die mest maar normaal vinden bij bijna op de buurman zijn bord.

Schuilstal. Rijbaan. Mesthoop.
Dat hebben wij juist zoveel mogelijk van de erf grens gehouden. Je wilt toch niet dat andere last hebben van je hobby.
Maar ik merk wel dat de mentaliteit flink aan het veranderen is. En niet ten goede.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:30

Dubbele post..
Laatst bijgewerkt door truus1970 op 07-10-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:33

Zeker moet je rekening met elkaar houden, maar als het land elke dag al leegeschept wordt en dan ook nog een berichtje sturen dat ze echt nu het land moeten leeghalen omdat ze buiten willen zitten....

Sorry, ga dan ergens anders wonen en niet opt platte land, want ja dat ruikt, ene keer lekkerder dan de andere keer, ook weer waar.
Paar seringen om het terras doet ook wonderen

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:35

bruintje123 schreef:
Ik zou wel eens een Google maps plaatje je willen zien hoe dichtbij het is.
En dan vraag ik me ook af of er op het hele erf van een veehouder geen ander plekje te verzinnen was als precies bij de buren.

Ook ik lees met verbazing het topic.
Oordoppen geven, ze moet zich niet aanstellen. En andere die mest maar normaal vinden bij bijna op de buurman zijn bord.

Schuilstal. Rijbaan. Mesthoop.
Dat hebben wij juist zoveel mogelijk van de erf grens gehouden. Je wilt toch niet dat andere last hebben van je hobby.
Maar ik merk wel dat de mentaliteit flink aan het veranderen is. En niet ten goede.

Ik voel me aangesproken. :o

Alleen jammer, want blijkbaar lees je niet goed. Ik ruim de mest dagelijks. ;)
Ik begrijp dat dat niet fijn is dat ze mest zien liggen vanuit hun tuin en ik kan het gewoon niet hebben dat ze me sms'en of bellen dat ik dat moet gaan doen. Vorige huurders deden dat niet en hadden lap grond waar ze hun paarden op dumpten. Sinds ik daar sta is het van een hoopje afval met gras naar een deftige afsluiting met gras gegaan.
Overigens ruim ik de mest vooral voor mijn paarden, ik werk met strookbegrazing en het is geen gezicht voor de medemens en alles behalve fijn voor de paarden als de mest er blijft op liggen. Ook is het beter voor je land en voor de paarden dat deze geruimd wordt, om oa ziektes te voorkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:37

@truus
Ook op het platteland zijn er huizen met zo weinig grond er omheen dat paarden houden eigenlijk al niet hoort.
Daar waar 20 jaar geleden mensen het dan ook te klein vonden meent tegenwoordig ook half paarden land dat er op elke vierkante meter maar een paard moet staan.
En de buren. Dat zijn maar zeikerds. Ipv eens bedenken dat het wel eens de eigen overlast is die groter is dan gedacht.