Van een afdak naar schuilstal [project].

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Van een afdak naar schuilstal [project].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:24

Nou ik ga het natuurlijk wel ter sprake brengen,ook die palen die zweven.Moet hij maar een mal maken en daarin beton storten,zodat die metalen platen in het beton staan.Dat scheelt al een hele boel lijkt me.En ook het stukje dak wat mist zat bij de prijs in,dat ga ik niet extra erbij betalen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:26

Ik hoop dat jullie eruit gaan komen :(:)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:57

Een goede las is zo ongeveer sterker dan het materiaal, heb ik ooit gehoord bij een programma over boten bouwen (eh, van die reuzeschepen bedoel ik). Maar wat een goede las precies inhoudt weet ik dan weer niet. :+

Ik vind met name het ontbreken van een dakdeel en die houten balk (waarom zit die daar?) wel enorm slordig...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:02

ik zou als ik jou was een flinke grote bloembak volgestort met aarde naast de palen zetten zodat ze er niet tegen aan kunnen komen,iig niet om te schuren.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:14

djinnie schreef:
Een goede las is zo ongeveer sterker dan het materiaal, heb ik ooit gehoord bij een programma over boten bouwen (eh, van die reuzeschepen bedoel ik). Maar wat een goede las precies inhoudt weet ik dan weer niet. :+

Ik vind met name het ontbreken van een dakdeel en die houten balk (waarom zit die daar?) wel enorm slordig...

Dat hoor ik ook net,klopt idd. een goed las is supersterk.Ik heb er niet veel verstand van,maar volgens mij is het wel een goed las die er zit.Maar met steeds wiebelen ebn ik bang dat het op den duur toch los laat.

Ik heb hem gesproken en hij gaat het steviger maken,dus beton storten bij de palen als extra versteviging.En die draagbalk ging die ook nog wat aan doen.En het restant v/h dak? dat kwam wel goed,dat geloof ik dan ook wel.
Ik heb niet echt gemopperd op hem,maar wel gezegd wat ik niet bepaald stevig vind.
Ik hoop dat het verder goed komt,maar daar vertrouw ik op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:15

mirgino schreef:
ik zou als ik jou was een flinke grote bloembak volgestort met aarde naast de palen zetten zodat ze er niet tegen aan kunnen komen,iig niet om te schuren.....

Er zit lint om de palen gedraait,daar komen ze nu echt niet aan.
Ze zijn als de dood voor schriklint.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:22

Ik ga mee met wat een van de vorige mensen hier zei: ook al is het nu nog niet helemaal dicht, ik mis stevigheid in de hele constructie. Het dak bv zou in mijn optiek gedragen moeten worden door minimaal 3 dwarsbalken die op hun beurt weer aan de constructie vast zouden moeten zitten. Ik had houten buitenstallen met golfplaten daken en 3 dwarsbalken per dak per stal. Die dwarsbalken zaten weer vastgemaakt aan de leggers van de zijwanden wat extra stevigheid geeft.
Ook de hoeken moeten meer verstevigd worden, nu wordt de stal zoals ik het zie gedragen op 4 smalle "poten", lijkt me toch echt dat als een paard daar een keer flink tegenaankomt of schuurt, dat de boel niet houdt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:48

Die leggers zitten vast gelast aan het frame.Er zitten onderaan ook 2 dwarspalen die aan het frame zijn gelast.Die geven ook meer steun.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:28

HippoLogic schreef:
Haha, ik zie het al voor me dat ze schuren en er dan afglijden... Wel een goede tip. Ga ik onthouden.

:D zoooo simpel he maar werkt super, zowel tegen schuren als knagen in het hout.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:35

Indien de las met toevoegmateriaal is gemaakt is de las inderdaad
super sterk, indien er zonder toevoegmateriaal is gelast is het minder
stevig, dat is wat ik op school heb geleerd bij constructieleer.

Dus als ik jou was zal ik even aan die kennis vragen of die met of
zonder toevoeg materiaal heeft gelast, want indien hij zonder toevoeg-
materiaal heeft gelast betwijfel ik of die stevig genoeg is ...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:41

gohya schreef:
Duhelo schreef:

dat durf ik niet zeggen, je kan er eventueel een stuk van tussenuit slijpen zodat het minder ver hoeft gebogen te worden.

Ik geloof dat ze die buizen in verschillende dikte's hebben,als je de dunnere neemt kan je ze makkelijk openbuigen.Die hele dikke zal niet lukken.

Je kunt ze ook helemaal overlangs doorzagen, om de paal zetten en bv met ducttape aan elkaar plakken op verschillende hoogtes. Paarden hebben geen behoefte om daar verder aan te knagen. En zoals je al zei: een schuurpaal maken vlakbij de stal om aan hun schuurbehoefte te voldoen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 08:24

Xjewillemijn schreef:

Oke thnx,ik zal dat eens vragen.Weet wel dat hij met een vlam last,er stond een grote gasfles.

Dank je HippoLogic,dat kan idd. ook nog.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:38

gohya schreef:
Xjewillemijn schreef:

Oke thnx,ik zal dat eens vragen.Weet wel dat hij met een vlam last,er stond een grote gasfles.

Dank je HippoLogic,dat kan idd. ook nog.

Als hij met (alleen) een vlam heeft gelast denk ik dat hij het met autogeenlassen heeft gedaan (zonder toevoegmateriaal?)

Maar als ik jouw was zal ik dat sowieso maareven navragen want anders is er opzich een best makkelijke oplossing om het dak te verstevigen met stormverankers.

Dit is (best) makkelijk, het enige wat je hoeft te doen is in de paal en in het dak 1 á 2 gaten boren per vlak en de stormveranker er aan vast te houden, even iets meer werk maar dan heb je wel de zekerheid dat je dak blijft zotten bij een goede storm vooral als je daarnaast de combinatie van de autogeenlas in staat laat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:10

Maar die palen zijn hol van binnen,kan dat dan wel die stormverankers erop schroeven?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:05

gohya schreef:
Maar die palen zijn hol van binnen,kan dat dan wel die stormverankers erop schroeven?

Als je het gat door de hele paal boort en dan met een lange schroef + bout vast zet kan dit

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:16

Het afbouwen gebeurt niet meer. Ik kreeg gister zomaar uit het niets te horen dat de huur word opgezegd van het weiland.Ze willen het verkopen,maar ik mag het niet kopen van ze.Heel vaag allemaal,er loopt een ander topic hierover.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:07

Ik had het gelezen...sterkte :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:15

Heftig...
Bel de Gemeente eens en vraag naar de plannen en stel je advocaat van alle ontwikkelingen op de hoogte.
Als de Gemeente het over gaat nemen heb je ook kans dat je daar voorlopig gewoon kunt blijven zitten, want dan gaat er echt volgende maand oid niet de schop in de grond.