Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:45

Whiteboard is al gezegd. Wij hebben er zo 1 met dagen van de week en uren zodat je weet wie er wanneer les heeft. Niets zo vervelend als trainers die door elkaar roepen...

En ik heb niet alles gelezen, maar heb je spiegels in de binnenpiste?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 01:52

Ik verbaas me echt over de prijzen in verhouding met wat je krijgt en moet doen. Hier wordt alles voor me gedaan, staan de paarden op papier 8 uur buiten maar is dit in de praktijk meer, heb beschikking over 2 binnenbakken, poetsplaatsen, wasplaatsen, buitenbak en longeerring. Ik betaal 300 euro per maand.
Ben nu toch wel heel erg blij met de Achterhoek _/-\o_ :=

Maargoed, ontopic.
Over het krachtvoer heb ik misschien nog wel een tip. Bij ons op stal (35 paarden) haalt de eigenaar gewoon een grote pallet met voer. Dit is van marstall en kan gekocht worden in 500kg of 750kg, erg handig en zo zit je niet met losse tonnen of erg duur voer. Misschien een tip om een soort voer te vinden die aansluit bij wat je wil en wat je in grote hoeveelheden kan halen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 05:53

Ik zou het juist wel fijn vinden als ik niet hoef te mesten en geen voer klaar hoef te zetten. Is dat nog een optie of ben je toch van het doe het zelven geworden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 06:28

Stal lentevreugd is kwa locatie veel beter, echt niet te vergelijken. Stap afstand van het strand en duin. Niet zo veel concurrentie en volgens mij zijn die al ver in prijs gezakt omdat ze niet vol kwamen? En die buitenbak is een goede reden om er niet heen te gaan; als je tegen dat beton valt kun je het misschien niet eens navertellen.

Kwa vergelijking kun je denk ik beter naar de kleihoeve kijken, geen a-locatie maar wel binnenbak. Of kijk of je kunt concurreren met de vrijhoeve of de groene meer.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:05

Er word hier boven gezegd dat mensen niet elke dag naar hun paard willen. Ligt het aan mij of is dat niet raar? Wij gaan elke dag 1 en soms wel 2x naar stal. Zou het heel raar vinden om dan een dag niet om te kijken naar je paard.

Maar goed dat is off-topic.

425 euro, wat een prijzen...
Bij mij op stal moet je zelf mesten en hooi klaarleggen zodat iedereen zelf kan bepalen hoeveel z'n paard moet hebben (je legt hooi voor de stal neer voor 's ochtends zodat de staleigenaar dat kan geven en gooit 's middags of 's avonds hooi neer in je stal voor de rest van de dag), en dan heb je een binnenbak en buitenbak met hele goede bodems, longeercirkel, grote ruime en lichte stallen, was/poetsplaats, 1baal vlas of krullen in de week en dagelijkse weidegang het hele jaar door én een superleuke sfeer voor €235. :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:10

Je kan ook kiezen voor een goede basisbrok voor degenen die dat prima vinden, en dan bijv 25 euro korting op het stalgeld en zelf voer klaar zetten. Ik zou zelf niet meer op een stal gaan staan waar ik het niet zelf kan bepalen.
Ik ga ervan uit dat mensen bij zelf mesten ook elke dag komen, of een bijrijdster, maar emmertjes voer kun je ook voor een paar dagen klaar zetten.

Als je naar concurrentie ga kijken, kijk dan ook naar Alphen en de dorpen aan deze kant, daar zitten ook verschillende stallen met binnenbak. Alleen geen een waar ze in de winter veel naar buiten kunnen...

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 08:25

Ik had inderdaad veder gekeken dan ons eigen dorpje :D

Ergens denk ik inderdaad dat het wijs is als wij zelf gaan mesten. Zijn ze er toevallig ook die ochtend? kunnen ze natuurlijk altijd mee helpen, maar dan heb ik er wel toezicht op! Dat is dan wel weer zo.

Lager van 355 kan ik niet zitten, paar 100 meter verder zit een goed draaiende pension en manege. Daar komen wel allemaal extra's bij voor stapmolen en paddocks trailer stalling e.d . Paarden komen daar niet lang buiten. Dus aan dat gaan we ons sowieso onderscheiden. We wil elkaar niet scheef aan kijken natuurlijk.. En je wil dat ze de bewuste keuze maken om voor jou stal te kiezen, en niet omdat je 30 euro goedkoper bent..

Nee nog geen spiegels, maar die komen er dan wel! Zie me zelf ook altijd erg graag als ik aan het rijden ben :o

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:28

Ik denk dat ik dan weet wat je op het oog hebt. Hoe zeker is het?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:33

Bij ons op stal mag je zelf uitmesten( stalprijs is dan €20; lager) en als ik een keer niet kan zet ik het in de agenda en dan wordt er gemest voor €1,50; . Ook bij ons kun je kiezen voor eigen voer of dat van hun wat ook weer scheelt in de stallingprijs. Zelf koop ik mijn eigen voer en voer het ook vaak zelf, dus dat scheelt weer voor diegene die bij ons op stal de paarden doen. Maar ik heb wel 14 bakjes klaar staan voor het geval ik niet kan, en zo kan ik 7 dagen voer klaarzetten. Wij staan op een kleine pensionstalling( 17 paarden/pony's), met 365 dagen weidengang ( 8 hectare ) op de veldwerk.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:43

Een tip voor het voer: laat klanten bakjes halen bij de Blokker of desnoods bakjes van de Chinees en geef ze de tip voor 7 dagen klaar te zetten. Hoeft er geen enkele klant iedere dag te komen wanneer dit niet mogelijk is ;)

Bovenstaande was me voor! :D

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:47

Ik heb de eerste 2 pagina's gelezen, daarna dacht ik: wie is je doelgroep? Dat zou je als eerste moeten bepalen. Je kan het namelijk niet iedereen naar de zin maken. Een recreatieve ruiter zal over het algemeen minder belang hebben bij veel faciliteiten t.o.v. een wedstrijdruiter. En zo zijn er zijn mensen die hun paard absoluut 24/7 buiten willen hebben met een schuilstal, etc, etc. Gezien je omschrijving is dat niet je doelgroep. Richt je daar dan ook niet op. Dan selecteren de klanten die bij jullie bedrijf passen zich vanzelf en heb je ook tevreden klanten. Overigens is voor alle partijen een paard 3 uur per dag naar buiten te weinig, denk ik.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:48

ik vind dat altijd zo stom van wat kun je vragen voor stalling.

Basis is uit te rekenen wat je kwijt bent en dit omrekenen naar het aantal paarden, dat weet je wat een paard je kost, dat een marge ivm slopen en je werk / tijd.

kom je dan veel hoger uit dan omliggende stallen aanbieden moet je er al helemaal niet over na willen denken dit op te willen zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:01

Change3x schreef:
Er word hier boven gezegd dat mensen niet elke dag naar hun paard willen. Ligt het aan mij of is dat niet raar? Wij gaan elke dag 1 en soms wel 2x naar stal. Zou het heel raar vinden om dan een dag niet om te kijken naar je paard.

Maar goed dat is off-topic.

Sommige mensen hebben daar simpelweg de tijd niet voor......
Juist om die reden heb ik ze op pension staan, anders kan ik ze net zo goed aan huis hebben.

friesiszwart schreef:
ik vind dat altijd zo stom van wat kun je vragen voor stalling.

Basis is uit te rekenen wat je kwijt bent en dit omrekenen naar het aantal paarden, dat weet je wat een paard je kost, dat een marge ivm slopen en je werk / tijd.

kom je dan veel hoger uit dan omliggende stallen aanbieden moet je er al helemaal niet over na willen denken dit op te willen zetten.

Jakkes, doe eens niet zo praktisch, wil je....... :D

Qua voer: een stal hier in de buurt heeft een afspraak met een ruim gesorteerde lokale voerboer dat ze eens per twee weken bestellen en dat hij het komt brengen. Je betaald dan evenveel als wanneer je gaat halen; de bezorgkosten kunnen uit op de hoeveelheid die dan geleverd wordt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:29

Voor voer klaar zetten is heel simpel je zorgt dat er bij iedere stal een soort houder hangt waar je voor meerdere dagen voer in kan klaar zetten bakjes kan je leveren voor bedrag X.
Uitmesten vind ik altijd prettig om zelf te doen omdat ik dan precies zie hoe het met mijn paard gaat, hoe is de mest en ik vind het ontspanning en het hoort toch bij je paard verzorgen?

Bij ons op stal mest jezelf, zet je in bakjes je voer klaar( en voeren is dan echt niet meer werk dan voer uit een kar)
De paddock mest jezelf en vul jezelf je slowfeeder bij met hooi.
1x per week controle van de paddock of je het een beetje bijhoudt,

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:34

Uiteindelijk moet je het doen zoals je je er zelf goed bij voelt, en wat past bij het type klanten dat je graag wil hebben. Zoveel mensen, zoveel meningen. Blijf het wel op zo'n manier doen dat je er zelf achter staat.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 09:43

Miran schreef:
Uiteindelijk moet je het doen zoals je je er zelf goed bij voelt, en wat past bij het type klanten dat je graag wil hebben. Zoveel mensen, zoveel meningen. Blijf het wel op zo'n manier doen dat je er zelf achter staat.

Ja dat zeker wel! Maar een hoop dingen die hier allemaal genoemd werden dacht ik: 'Ohja, daar heb ik inderdaad nog geen eens zo kritisch naar gekeken' Het zet je wel ff aan het denken.

Beetje van een ander en de rest van je zelf!

Dat iedereen toch wel kritisch was op het buitegang 'beleid' vond ik wel heel goed! Danku al allen!

Stom eigenlijk, 2 van mijn paarden ontbijten altijd onder het afdak buiten, de andere blijft in de box omdat zij was langzamer eet en die aasgieren haar eten gingen afpakken.. Omdat de merrie's onderling last hebben van hun maandelijkse staat de ene de hele ochtend buiten en de andere de hele middag, het is niet anders maar heb liever dat het Arabiertje heel blijft, die hafs kunnen wel wat hebben :D Maar ze hebben er vrede mee. Als ze binnen staan staan ze lekker te dutte/slapen.

Merrie's komen beide dus zeker 5 a 6 uur buiten, en s'avonds gaan we meestal rijden. De ruin staat de hele dag buiten te rommelen.. die kan met alles samen staan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:05

Dan is het in feite nog karig wat je er aan over houdt als je het omrekend. 325 euro per maand, gemiddelde kosten strooisel en ruwvoer pak hem beet rond de 100 euro, 25 x 225 =5625. Daar moet je je belasting van betalen, een salaris uithalen, gas,water,licht,verzekeringen, onderhoud land, stallen en de bak en de hypotheek en jouw eigen paarden.
Altijd vreemde mensen over de vloer, nooit normaal op vakantie kunnen.
Maar dat zal je zelf ook al uitgerekend hebben.
Ik zou gaan voor een plek waar de paarden zoveel mogelijk buitenkomen want die zjn hier in de buurt inderdaad erg schaars en daar is echt vraag naar.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:07

Super dat je meer buiten wilt gaan aanbieden met hooi!
Dat is iets wat er nog steeds te weinig is.
Je zit dichtbij mijn woonplaats en zoek al tijden een stal waar ze veel buiten kunnen met hooi.
Helaas is het bij de meeste stallen niet mogelijk of zelf buiten binnen zetten wat voor de meeste mensen natuurlijk niet te doen is naast hun werk.

Tip hou zoveel mogelijk in eigen beheer dat voorkomt een hoop gedoe onderling.
Voor mij is jouw stalprijs echt te hoog, maar denk dat mensen die luxe en veel buiten zoeken dat zeker er voor over hebben.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:37

Ook een mogelijkheid om een basisbrok aan te bieden binnen de stalprijs en als mensen wat anders / extra willen dat ze dit zelf moeten geven / klaarzetten.

Op mijn stal geven ze een basisbrok en op de dagen dat ik kom (5x per week) geef ik als extra nog slobber of muesli bij.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:46

Ik zou inderdaad gaan investeren in een winter wei of iets dat de paarden elke dag zeker 8 uur buiten kunnen staan. Ook vraag ik me af. Hoe groot zijn de boxen en hebben de paarden in de boxen contact mogelijkheden met andere paarden?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:46

over hooi in de paddock aanbieden: heeel goed kijken hoe je dat gaat doen zonder dat het 1 grote knoei en modderboel wordt.

inderdaad goed bedenken wie je klanten moeten worden. Voor sommige sportruiters in jou regio zal 24h buiten of 10 uur buiten niet direct aanspreken. Voor recreanten vaak wel. (ja, ik heb mijn sportpaarden 24h buiten staan, ja dat kan. Maar ik ga dan ook niet op een pensiostal staan de de huurprijs betalen bij de ts. Ze zullen er straks toch de kost mee moeten kunnen verdienen
Ook is het prettig als je hier zelf echt achter kunt staan. Als jij veel uren buiten niet belangrijk vindt zul je denk ik eerder in botsing komen met klanten die dit heel belangrijk vinden. Je laat dan het dubbeltje vaak net jou kant op rollen als je moet besllissen of je land al te nat, het weer te guur, te glad is etc.
Als jij veel buiten heeeel belangrijk vindt kom je wellicht boze wedstrijd ruiters tegen die vinden dat het al veel te koud was voor hun lieve honnepon om nog buiten te blijven.

ik zou voor de orde en netheid zeggen: standaard 1 soort voer aanbieden. dat is je basis. Daarnaast je klanten de mogelijkheid geven eigen voer in te brengen. Dat wel standariseren en dus zelf (overal dezelfde) voerton aanbieden. Als ook een systeem bedenken waarbij je in je gangpad niet struikelt over de klaar gemaakte porties voer voor 25 paarden.

zelf uitmesten kan je standaard zijn. Maar uitmesten door jullie aanbieden voor een realistisch tarief. (en dat wil zeggen zeker niet te laag) Begin er niet aan om dat als gratis service aan te bieden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:02

Bedrijfsmatig moet je inderdaad eerst orienteren wat de markt te bieden heeft in de omgeving. dan kijken wat je doelgroep is en daar de wensen van achterhalen. dit kan doorgaans door interviews of vragenlijsten. daarna gaan kijken wat daar uit komt en dan je stal concept bedenken.

Vervolgens eens gaan rekenen wat het allemaal gaat kosten.
-aanschaf pand
-onderhoud pand
-voer
-strooisel
-mestafvoer
-onderhoud weidegang
-onderhoud pistes
-onderhoud paddocks
-onderhoud stallen
-aanschaf van alle stalbenodigheden
-verbouwingen
-etc

dat eens allemaal bij elkaar optellen en dan delen door het aantal te verhuren stallen. daar gaat dan nog een winst marge boven op en belastingen, vergunningen, certificaten etc. en dan eens kijken wat kost. Dan is ook nog de vraag of je van de opbrengst moet leven of dat je het erbij doet. de winstmarge zal doorgaans hoger liggen als je er van moet leven.

dit gaat allemaal vooraf aan de aanschaf.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:06

Wij hebben nu een klein stalletje, 8 paarden. Ze staan hier in de zomer dag en nacht buiten op 5 tot 7 hectare land en in de winter komen ze van 7 uur in de ochtend tot 9 uur in de avond in de paddocks. (Daar hebben ze de hele dag allemaal goed gevulde slowfeeders dus geen gezeur of geruzie)

Wij krijgen regelmatig aanvraag van mensen die hier ook willen staan. Maar we staan helaas vol en linksom of rechtsom bekeken kan het helaas nooit uit om de boel hier uit te breiden. Tenminste niet op basis van pensionstalling. Wij gaan nu bekijken wat er anders bedrijfsmatig mogelijk is.
Denk dat men vaak ook even vergeet wat zo'n locatie eigenlijk kost en al dat weiland. Wij hebben zelf een hoek weiland en we mogen een aantal hectares huren. Maar kopen kost hier 60.000 per hectare. En dit is Friesland dus zal daar nog wel een keer over de kop gaan. Dan mag de pensionprijs dat ook wel ;).

RoosRozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:13

@DarkoFoitzik , volgens mij heeft TS dat allemaal al uitgezocht ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:20

RoosRozie schreef:
@DarkoFoitzik , volgens mij heeft TS dat allemaal al uitgezocht ;)

Helemaal fantastisch. Dan weet je wat je kostprijs is en daar kun je de stalprijs op baseren. Daarnaast kun je nog een marktonderzoekje naar stalprijzen doe in de buurt en die vergelijken met de kostprijs. Dit zou ik daarna elk jaar doen om te kijken of er zaken veranderen.

Uiteindelijk kun je de kostprijs aanpassen aan het gebruik van de paddocks etc. het onderhoud zal hoger zijn bij langer buitenstaan. dit kun je gebruiken bij het bepalen van de tijden buiten per paard. {:} maar dat gaat misschien wat ver.