Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:43

Poehh als ik dit allemaal zo zie hebben wij het wel heel luxe dat we de binnenstallen hebben kunnen verbinden aan de uitloop door naar de paddock en door naar de wei.

Gewoon dikke TL verlichting, droog, warm, stromend (warm) water :x

Achterste twee stallen recht zijn die van ons
Afbeelding

En onze paddock grenst aan de rijbak die verlicht is, dus met goede winter ogen is dat nog te mesten zonder hoofdlampjes ook.
Alleen voor de wei mesten zitten we daar aan, maar ach heeft inderdaad ook wel weer wat haha en dan verheugen we ons allemaal weer extra op de zomer :Y)

Geregeld staan ze in een deur opening te kroelen, heel praktisch :')
Afbeelding


Zo is de paddock in de 'drogere' winter weken, dan wordt er weer buiten getukt
Afbeelding

Maar meestal liggen ze midden op de dag binnen voor een dutje
Afbeelding

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:03

NiFallor schreef:
felicity schreef:
Ik lees gezellig mee.
Dit word mijn eerste winter met de paarden op mijn eigen plekje. Ik had die van mij ook graag 24/365 dagen buiten gehad maar helaas kan ik hier geen schuilstal realiseren en gaan ze van de winter dan toch echt s'nachts op stal.

Kun je misschien uitloopjes maken aan je stallen? Of nog mooier: een grote uitloop/paddock aan je stallen vast? Dan hoef je ze niet op te sluiten en kunnen je paarden toch schuilen.


Als het mogelijk was geweest had ik dat zeker gedaan.
De stallen staan in een loods die niet meteen grenst aan de weides.
Vind het wel ontzettend jammer. Dat er geen mogelijkheid is. Ze lopen nu van 8 tot 8 buiten. Maar sóchtends heeft mijn merrie toch weer stalbenen. Daar heeft ze geen last van in de zomer als ze 24 uur buiten loopt.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:31

Leuk om te lezen over iedereens winter paradijsjes.
Hier aan huis gaan de grote paarden snachts op stal, geen 24/7 buiten paradijs voor hun dus.
De pony's blijven wel 24/7 buiten, maar eigenlijk verandert er weinig in de winter. Eentje mag niet op gras dus die staat jaarrond in de paddock. Daar is een kleine schuilstal en een stukje betegeld en het is zandgrond dus blijft allemaal heel goed droog. Hooi krijgen ze jaarrond 2x per dag in netten. De kleinste kan ook in de winter gewoon de wei in, zo'n kleintje loopt het toch niet stuk. Enige wat ik verander in de winter is dat er met vorst een kruik in de waterbak komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn trainings paardjes staan in een weiland kwartiertje rijden van huis. Dit wordt het eerste jaar dat ik ze heb en dat ik die wei heb, dus ben erg benieuwd hoe dat zal gaan in de winter en of het uberhaupt bevalt..
Ik denk dat het aardig winter-proof is, maar de tijd zal het leren. Er is een lang pad betegeld van de ingang van de wei tot langs de stallen. Heb 2 boxen die altijd open staan, verder nog een veelste grote opslag, misschien dat ik hier nog een schuilstal in wil maken. Maar weet nog niet precies hoe. Dit deel sluit aan op de rest en heeft ook een betegeld pleintje ervoor en daarvoor nog een klein stukje wei. Ik denk dat ik dit alles bij elkaar trek voor de winterdagen en het grote land afsluit.
Hooi komt onbeperkt in slowfeeders te hangen. Heb er al eentje maar daar moet nog meer bij komen. Even kijken waar ik het handig op kan hangen.
Water hebben ze heel luxe uit automatische drinkbakken in de stallen, maar met de deuren open zal ik de waterleiding wel af moeten sluiten met vorst. Dat wordt dan dus wel met water slepen helaas..
De bak is gewoon een afgezet stuk wei, dus dat zal wel een modderpoel worden. Ben ik erg benieuwd naar, het is wel op zeer droge zandgrond en tot nog toe heeft er nog geen plas gestaan en is het beter te rijden dan de bak hierthuis. Dus wie weet valt het mee.
Heb gelukkig wel de luxe van verlichting in het gebouw en naast het pad bij de bak staat 1 groot bouwlicht op een hoge paal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:40

Wow mooi! Ziet er mooi verzorgd uit.


Wil foto's plaatsen maar geen idee hoe ik dit moet doen. Eerst kon ik de foto's op picasaweb zetten en dan op bokt maar dat wil maar niet lukken.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:43

TuttiFrutti_ schreef:
Wow mooi! Ziet er mooi verzorgd uit.


Wil foto's plaatsen maar geen idee hoe ik dit moet doen. Eerst kon ik de foto's op picasaweb zetten en dan op bokt maar dat wil maar niet lukken.


Onderaan de pagina van het topic bij het veld waar je in typt, staat een knop met "voeg foto's toe ". Daar kun je foto's van je mobiel of computer uploaden en toevoegen. :)

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:01

Het ziet er nu nogal rommelig uit. In November zal het klaar zijn.

Er staat nu 1 stal. De container wordt leeggehaald. Die gaat 1 jaar dienen als 2de stal. Het jaar erna komt dezelfde stal ernaast plus hooistal.

Afbeelding

Mestbak

Afbeelding


Het wordt helemaal verhard nog voorbij de container.

Afbeelding

In de stal ( is nu ff een rommel )

Afbeelding

En de wei, nu even maar de helft waar ze op kunnen lopen ivm bouwen


Afbeelding

Krijg de foto's niet gedraaid :Y)

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:01

Met sneeuw en vriezen strooi ik ook zout, Eerst met de schuiver en als het schoon is evt vegen en dan meteen zout erop. Altijd vervelend als het sneeuwt en ik niet meteen kan sneeuwschuiven. Dat is alles aangetrapt en hard geworden verse sneeuw schuiven gaat veel sneller.

Ik heb ook 2 stalkatten, via dierenbescherming gekregen omdat ze verwilderd waren, gechipt geholpen en geent. Ik kan ze niet aaien maar ze komen sòchtends wel meteen aan al sik ze ga voeren en geven mij kopjes. Ik heb geen last meer van muizen, ratten en laatst lag er zelfs een konijntje

Ik heb van het voorjaar de indeling gewijzigd, Nu 3 weilanden net zo groot en de bak achter de stallen. helaas wel meer last van de weg die ernaast ligt dan verwacht maar daar wennen ze maar aan.

De mesthoop lag naast de stallen die is nu verplaatst naar de ingang. Daar was eerst een poetsplekje met houten balk. Vaak komen moestuinboeren de mest halen en nu kan dat ook als ik er niet bij ben zonder dat ze bij de paarden komen.

Plek van de mesthoop is nu een verharde poetsplaats gekomen met steigerbuizen in de grond en als dwarsbalk als vastzetplek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de stallen met links poetsplaats en rechts afdak en rijbak
Ervoor is het bestraat. Links is een paddock
Water in de 2 ibc vaten die ik vul dmv benzinepomp die ik thuis heb staan. Zadel ed liggen ook thuis, Heb wel een aantal spullen bij de wei liggen maar niks van waarde.

Afbeelding

Vanuit ingang bij mesthoop de paddock
Afbeelding

en vanui de meest linkse wei
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:05

Leuk topic !!! Mijn quarter staat dit jaar voor de 1e keer in de winter 24/7 buiten (gelukkig een groot deel verhard, met schuilstal en veel bomen) en ik ben nog enorm aan het twijfelen over het wel of geen deken ..... Mag ik van jullie weten wat jullie doen met de paarden qua rijden en of jullie dan wel of geen deken op hebben ?

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:19

Dandy schreef:
Leuk topic !!! Mijn quarter staat dit jaar voor de 1e keer in de winter 24/7 buiten (gelukkig een groot deel verhard, met schuilstal en veel bomen) en ik ben nog enorm aan het twijfelen over het wel of geen deken ..... Mag ik van jullie weten wat jullie doen met de paarden qua rijden en of jullie dan wel of geen deken op hebben ?



Normaal gebruik ik nooit dekens als ze kunnen schuilen. Nu kan dat even niet. Met lage temperaturen en regen leg ik een 0 gram regendeken op.
Ik rij af en toe buiten maar doe geen trainingen meer waar ze bezweet van raken.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:25

Bij mij is het met deze regenval weeral drama! Heel de paddock kletsnat wat dus lekker modder wordt. Ook de piste gaat het nu zo onderhand begeven met al dit water.

Ik rij 3x per week waarvan 2x per week een uur dressuurles en 1x een buitenritje van +- 10 km (in de zomer meer) en 1x per week longeren. Mijn paard krijgt geen dekens op maar creëert wel een dikke wintervacht. Ik werk gewoon met zweetdekens na de arbeid. Soms zelfs 2 na elkaar.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:27

tsja dat met die zweetdekens is qua tijd voor mij echt geen optie. Ik denk erover om straks toch een regendeken op te leggen tegen de ergste kou en regen en maar iets minder intensief te gaan rijden. Ze kan na het rijden eventueel wel even op stal staan om wat op te drogen.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:56

Ik werk met dekens.
Merrie die ik nu intensief rij die staat nu al met een licht gevoerde winterdeken.
Normaal alleen tijdens de nacht, maar als het de hele dag regent ook overdag.
Vooral omdat ik straks graag een droog paard meeneem naar de training en geen slijk nat paard.

Natuurlijk ook om de haren kort te houden. Aan scheren doe ik niet, dus ik begin op tijd met dekens.

Ik wil op termijn nog een solarium thuis, zodat ze droog onder de winterdekens kunnen als ik ze niet zo snel droog krijg met zweetdeken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:59

Daar had ik nog niet eens aan gedacht Kirrr, dat ik ze ook graag droog meeneem naar training.... Vanavond gelijk de deken op ! Solarium.... luxe hoor !!!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:10

Mooie plekjes langs zien komen!

Hier ook 24/7 buiten en nu met al die regenval is het helaas al flink modderig. Er zijn plannen voor een paddock paradise, maar dat zal denk ik volgend jaar worden.
Gelukkig blijft onze bak mooi droog en hebben we een betegeld gedeelte met drie inloopstallen, dus altijd wel plek om droog te liggen/staan.
Ze leren inderdaad zelf wel op te letten wanneer het glad is.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:16

Ik heb helemaal nog geen last van modder.
Enkel een beetje aan de oude stal, waar ze overdag hooi eten.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:32

Wat een leuk topic, ik zal binnenkort ook eens foto's plaatsen van mijn stekkie.

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:38

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, met schuilstal van 3x6, verhard stuk voor de stal en daarachter zand. Zal eens een foto maken straks.

Solleke_Noah

Berichten: 11117
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:40

Geen deken voor mijn jonge paard, al rij soms wel ritten tot 20 km met hem in de winter. Maar hij zweet niet gemakkelijk.

edit: mijn paard is ook erg schoon, hij rolt niet graag in de modder dus geen smeerkees. De D pony van mijn zus is echt zo'n modder monster, die zou 'k nog wel een deken durven opdoen zodat hij proper blijft :P

Mijn oude paard rij ik niet meer maar staat wel dik in de dekens, voor z'n gezondheid.

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:44

Hier ook paardjes die dit jaar lekker buiten blijven!

Dekenloos ook, dit vinden ze verschrikkelijk, we hebben 2h weide voor onze 2 shetten en fjord.
Een weide met heuvels en dalen, bomen, stenen, zand en rotsjes, kruiden en gras..
In de winter valt die bodem weg en hebben ze sneeuw.. van november tm april (Zweden, midden) wij geven dan op twee plekken onbeperkt hooi.. twee plekken op zn verst uit elkaar om ze aan het wandelen te houden...
Grote schuilstal vol stro en verwarmde drinkbakken. (met -30 moet dat wel) en hun likstenen.
Mesten doen we de schuilstal en in de sneeuw lukt dat niet. Wel checken we de weide dagelijks uiteraard.
In de lente is het zwoegen.. dan moet al die mest uit de wei weg :)

We scheren dus niet (dekenloos) en passen onze activiteit hierop aan :)
We wandelen aan de hand wat door het bos als het niet te koud is..

KimD

Berichten: 20512
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:49

Zoals al eerder gezegd, één pont krijgt dekens, die maakt gewoon niks aan. Die andere twee worden echte beren, als je een hand in die vacht steekt voel je hoe warm die het hebben. :De

Mooie plekjes hierboven! Die mesthoop zie er echt super netjes en strak uit. Ik rij één keer in de twee weken mest weg met een klein aanhangertje. Strooi die over de wei uit. Alleen met outworming voer ik het af. Maar nu al meer dan twee jaar geen last van wormen meer gehad. :)

Over rijden en dekens deed ik het vroeger zoals Kirr hier aangeeft. Die had hartje winter 400 gram opleggen. :=

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:20

Wauw Lynn_Nikita, dat ziet er echt super strak uit zeg! Zo basic maar zo mooi en goed!!

Hier hebben ze sinds vorig jaar eind zomer inloop naar binnenstallen, toen besloten ze voor het eerst de winter zonder dekens te houden, tot zover ze het redde. Gezorgd voor onbeperkt hooi in slowfeeder en als het de hele dag hoosde, dan binnen ook wat hooi. En ik vond het ideaal, geen zorgen over temperatuur wisselingen ivm de dekens. Enkel af en toe wat meer poets werk ;)
Ze maakte beide flinke vachies aan, maar ik heb qua rij intensiteit niet veel aangepast. Wat langere warming up, maar dat lijkt me voor elk paard in de winter een pre. En wanneer ze bezweet waren, goed uitstappen. Mits ze een goede wintervacht hebben, vatten ze echt geen kou, daar is die vacht juist op gemaakt.

Waren ze nog niet helemaal droog na het stappen, dan nog even fleeceje op voor 10-20minuten en op stal met een berg hooi, tegen de tijd dat het hooi op is en ze weer naar buiten gaan, zijn ze ook weer helemaal afgekoeld en droog.

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:55

Ik meld me!

Sinds 2 maanden oktober word onze derde maand hebben we eigen stukje waar we een paddock paradise hebben gemaakt. De paden worden nu wat blubberig maar we hebben aan de achterzijde een stuk wat tot nu toe mooi droog blijft onder de bomen. We hebben GEEN watervoorziening dus we zijn zowel s ochtends als s avonds met kannen aan het slepen. Hooi word gebracht zodra het op is en we vullen zowel s ochtends als s avonds 3 slowfeeders. Dus ze krijgen zo`n 5 a 6 megavolle kruiwagens. We hebben geen elektriciteit maar wel hoofdlampen en magneetlampen die we op kunnen hangen in of buiten de container.

Zodra het wat droger is gaan we de plekken bij de slowfeeders betegelen en komt er nog een stuk geel zand... Helemaal droog kunnen we de paden niet houden maar mocht het te nat zijn kunnen ze in het midden gedeelte of bij de ingang. Ik ben zeer benieuwd..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37409
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:09

Leuk om te zien hoe iedereen het anders aanpakt. En toch praktisch.

Ik ga erachter komen hoe het gaat bevallen. Ben echt net verhuisd naar een andere plek dus even uitproberen wat handig is. Een aantal voordelen, twee boxen met bestrating ervoor staan in verbinding met de wei. Alleen laatste stukje is halfverharding dus even aanzien hoe dat gaat blijven bij veel regen. Nu is het nog hard maar ja maanden geen paarden gestaan en die van mij staan er nog geen week :') .

Er is goed licht, zowel in de boxen als ervoor. Hooibak en water staan tegen de bestrating aan. En hooi zit naast de boxen dus loopafstand is hooguit 15 meter of zo. Water is ietsje verder, maar liefst 20 meter van kraan naar bak. :D Maar beiden hoef ik niet te slepen dat doet stalhouder.

Permanente stuk gaat worden 60 bij 16, 4 bij 100 en 40 bij 12 denk ik. Een u vorm om de stal en woonhuis heen. En is goede hoog liggende zandgrond. De rest erachter 100 bij 70 ongeveer en gras. Dat stuk moet nog opgedeeld worden in vier of vijf stukken. Een stuk wil ik sparen voor het voorjaar.

othelloster

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:13

TuttiFrutti_ schreef:
Het ziet er nu nogal rommelig uit. In November zal het klaar zijn.

Er staat nu 1 stal. De container wordt leeggehaald. Die gaat 1 jaar dienen als 2de stal. Het jaar erna komt dezelfde stal ernaast plus hooistal.

[ [url=m/4vhk6J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mestbak

[ [url=m/IQx220.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het wordt helemaal verhard nog voorbij de container.

[ [url=m/TzvjMC.jpg]Afbeelding[/url] ]
hee wat toevallig, dat is heel vlakbij mij, herken het allemaal, ik woond 800 meter daar vandaan, ziet der goed uit joh!
In de stal ( is nu ff een rommel )

[ [url=m/7vXv06.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de wei, nu even maar de helft waar ze op kunnen lopen ivm bouwen


[ [url=m/4DX2Tn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Krijg de foto's niet gedraaid :Y)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 06:16

Dandy schreef:
Leuk topic !!! Mijn quarter staat dit jaar voor de 1e keer in de winter 24/7 buiten (gelukkig een groot deel verhard, met schuilstal en veel bomen) en ik ben nog enorm aan het twijfelen over het wel of geen deken ..... Mag ik van jullie weten wat jullie doen met de paarden qua rijden en of jullie dan wel of geen deken op hebben ?


Je kunt ook een deel scheren,er zijn modellen waarbij niet echt een deken nodig is.

Afbeelding

Je paard droogt wel veel sneller omdat hij kan ventileren 8 t/m 12 heeft geen deken nodig :)