Waarop kies jij een stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_88

Re: Waarop kies jij een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:31

Ik vind dit wel interessant. Als ik zo de eisen zie en/of de stallen waar mensen nu sta dan vraag ik me af bestaan deze? Waarschijnlijk ligt het ook aan de regio (woonachtig regio Rotterdam). Bij ons op stal is in het najaar/winter buiten echt niet te doen, dan lopen ze alles kapot en is er in de zomer ook geen grassprietje te vinden.

Belangrijk vind ik een fijne bak en het liefst ook een binnenbak. Daarnaast wil ik het liefst zo snel mogelijk in het bos zitten. Dat het paard er goed bij staat, dat spreekt uiteraard voor zich dat dat op nummer 1 op het eisen lijstje staat. Weidegang waar mogelijk ook en anders genoeg opties om lekker los te kunnen staan ipv alleen op stal. Verder vind ik een gezellige sfeer echt wel heel belangrijk. Voor het paard moet het fijn zijn, maar voor mijzelf moet er ook een leuke sfeer zijn op stal. Toch zie ik dit niet veel terug op de lijstjes. Ik ben veel bij mijn paard, dus mijn sociale leven speelt zich veel op stal af. Wel leuk als hier dan ook gezellige mensen zijn!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:50

Als ik in de toekomst weer op zoek ga naar een stal, dan spelen de volgende dingen voor mij een belangrijke rol:

- veel weidegang, als dit niet mogelijk is (bij weides die kapot gelopen worden bijvoorbeeld) tenminste een paddock waar hooi beschikbaar is, met andere paarden erbij.
- ruime stallen (lees: waar het paard comfortabel kan draaien en eventueel liggen).
- een rij- of trainingsmogelijkheid zoals een buitenbak (binnenbak is een pré, maar niet overal beschikbaar dus lig er niet echt wakker van mocht dit niet beschikbaar zijn).
- goede kwaliteit hooi & stro.
- goede communicatie met de eigenaar, en fijn en vriendelijk contact in het algemeen.
- de mogelijkheid om zaken naar eigen wens in te richten (bijv. ander voer of strooisel).
- rust (lees: geen gillende kinderen die constant ''paardje snoepjes/aaitjes/knuffeltjes willen geven'' -O- Ofwel, geen kinder manege).
- een plek om spullen (borstels, medicijnen, ditjes en datjes) op te bergen, het liefst met slot(je).
- een vriendelijke sfeer, geen drama, en gewoon gezellige mensen. Niet dat we elk weekend hoeven te barbecuen samen, maar gewoon vriendelijk naar elkaar zijn en niet iemand uitsluiten omdat hij/zij bijv. een andere tak van de sport beoefend. :)
- goede uitrijmogelijkheden in de buurt zijn ook een pré.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 02:32

Absolute nummer 1 eis:

Ruimte! Dier moet gewoon minimaal zo'n 8 uur per dag vrije bewegingsruimte hebben, voorkeur voor 12 uur. Weiland vind ik onbelangrijk, nederlands gras is toch niet zo geschikt; dus stuk verhard en stukje zand is perfect.
En in die vrije beweging moeten ook paarden-vriendjes zitten en hele dag door iets te kauwen; en, het buiten en binnen zetten MOET worden gedaan; ik ga echt niet meerdere keren per dag erheen.

Als een stal dat niet heeft valt het sowieso af. Zomers weiland is ook prima maar absoluut geen must.

Nummer 2 eis is vertrouwen in de stal, toezicht, goed voer etc. Moeten wel paarden mensen zijn, die ik kan vertrouwen dat de dierenarts gebeld wordt op het juiste moment etc.

De rest is allemaal 'leuk als het er is'; waarbij ik dan voorkeur heb voor een goede grote (buiten)bak, longeerton, grote zadelkasten, uitrijmogelijkheden. Volpension heeft sterk voorkeur, maar paddock en stal uitmesten is geen punt. Wat verder van huis maakt mij ook niet zoveel uit.

sas_88: als de enige manier om een paard te houden is deze 24 uur op te sluiten in een hokje dan is het niet paardvriendelijk om een paard te houden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 06:25

Veel dingen zijn al genoemd:

- Voldoende buiten kunnen (weidegang of paddock)
- Goede buitenbak aanwezig (+evt. verlichting voor 's avonds)
- Volpension

Velen noemen blijkbaar buitenbak volpension, voor mij zou dat één van de hoofdredenen om mijn paard op pensionstal te zetten. Ik heb de mogelijkheid om hem thuis te zetten bij mijn pony's, maar dan heb ik geen bak en moet ik alles zelf doen :o
Ik heb mijn paard ooit in volpension ergens gestald, maar na een jaar kwamen ze er ineens achter dat dat te lastig was 8)7 Ineens gingen ze voor dezelfde prijs van volpension naar doe-het-zelf. Ik heb mijn opzegtermijn nog uitgedaan maar ik wist niet hoe snel ik moest vertrekken. Als ik het zelf wil doen kan dat toch net zo goed thuis? >;)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:29

ik ben een zeurpietje dus ik had nogal wat dingetjes ;)

zomer /winter buiten en dan niet een paar uurtjes .

meerdere maar liever onbeperkt ruwvoer

schone ruime stal met voldoende stro

uitrijmogelijkheden en een redelijke buitenbak ( binnenbak hoeft niet )

mijn paard moet daar wonen , dus ik keek altijd eerst wat voor hem ideaal was, en daarna wat ik leuk
vond maar natuurlijk moet je wel met plezier naar je stal toe gaan

o en idd vol pension !

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:48

Het hangt van de situatie af waarop ik een stal kies voor mijn paarden.

Waarom ga ik verhuizen
Wat zijn de doelen voor de komende maand

Je kunt zoveel willen maar als je echt niks kan vinden doe je altijd concessies.
Of dat voor paard geldt of voor de eigenaar laat ik in het midden.
De privé-situatie speelt ook een rol.

Dus voor iedereen verschillend :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:55

Sas_88 schreef:
Ik vind dit wel interessant. Als ik zo de eisen zie en/of de stallen waar mensen nu sta dan vraag ik me af bestaan deze? Waarschijnlijk ligt het ook aan de regio (woonachtig regio Rotterdam). Bij ons op stal is in het najaar/winter buiten echt niet te doen, dan lopen ze alles kapot en is er in de zomer ook geen grassprietje te vinden.

Belangrijk vind ik een fijne bak en het liefst ook een binnenbak. Daarnaast wil ik het liefst zo snel mogelijk in het bos zitten. Dat het paard er goed bij staat, dat spreekt uiteraard voor zich dat dat op nummer 1 op het eisen lijstje staat. Weidegang waar mogelijk ook en anders genoeg opties om lekker los te kunnen staan ipv alleen op stal. Verder vind ik een gezellige sfeer echt wel heel belangrijk. Voor het paard moet het fijn zijn, maar voor mijzelf moet er ook een leuke sfeer zijn op stal. Toch zie ik dit niet veel terug op de lijstjes. Ik ben veel bij mijn paard, dus mijn sociale leven speelt zich veel op stal af. Wel leuk als hier dan ook gezellige mensen zijn!

Het is er wel, maar heel beperkt. Ik heb eindelijk een super fijn plekje gevonden na 3 jaar zoeken. Nu moet ik zeggen dat ik niet op een pensionstal/manege sta, maar aan huis bij iemand.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:00

ikke schreef:
Sees schreef:
Waarom in de winter in een paddock? Ik neem aan dat als de grondsoort het toe laat iedereen (?) liever in de wei zou staan :o ?

Ik moet alleen in dit zeiknatte kikkerlandje de grond nog tegen komen waar je serieus je paarden op de wei kunt laten lopen in de winter.
Zelfs bovenop de Hondsrug, met twee paarden op drie hectare gaat dat fout........

Hier (Salland) gaat het prima hoor.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:06

Kahawa schreef:
ikke schreef:
Ik moet alleen in dit zeiknatte kikkerlandje de grond nog tegen komen waar je serieus je paarden op de wei kunt laten lopen in de winter.
Zelfs bovenop de Hondsrug, met twee paarden op drie hectare gaat dat fout........

Hier (Salland) gaat het prima hoor.

Hier (Achterhoek, vlakbij Lochemse Berg) gaat het ook goed. Paarden van april-november/december 24/7 op het land en van december-maart 6-10 uur per dag op hetzelfde land. Je ziet het wel hoor, aan het eind van de winter, maar het trekt toch eigenlijk altijd weer snel bij. Ik denk dat de maat van de wei minstens net zo belangrijk is als de ondergrond. In combinatie met de hoeveelheid paarden die erop lopen. Hier hebben ze omgerekend een ruime halve hectare per paard.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:09

Arabesk schreef:
Of een paard 24/7 buiten kan op een fatsoenlijke plek met voldoende ruwvoer. De mogelijkheden voor mij als ruiter zijn vér ondergeschikt, mijn paard moet gelukkig zijn. Ik red me verder wel.

Ben ik het niet helemaal mee eens ;) want als jij echt zelf het nirt kan rooien met pensionklanten of staleigenaar dat wordt je paard niet veel gelukkiger van heb ik gemerkt. Heb het zelf 2x mee gemaakt.

Al moet ik zeggen ik sta nu op een paradijsje :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:14

Voor mij staat het belang van mijn paard bovenaan, zij moet 24u per dag doorbrengen, ik maar 2 à 3.
Ik ben 2x met haar verhuisd, en bij de laatste verhuizing (10 jaar geleden), was het zo opvallend hoe ze erop reageerde. Vanaf de 1e minuut dat we daar waren, was ze ontspannen. En het was me een stresskip in die tijd! Ik wist niet wat ik meemaakte. Het lastige daarvan is natuurlijk dat je dat pas ziet als je er eenmaal bent :+

Als ik nu op zoek moest gaan, keek ik eerst naar hoeveelheid weidegang met andere paarden en ruwvoerbeleid. Daarna naar de uitrijmogelijkheden, want ik wil er wel ook plezier hebben. En dan komen andere zaken, die vind ik namelijk echt niet belangrijk. Maar ja, ik ben dan ook geen wedstrijdruiter, dat scheelt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:20

Ik vind de randzaken wel belangrijk :j uiteraard moet paard naar buiten kunnen en genoeg ruwvoer. Maar ik wou wel perse een binnenbak zodat ik gewoon lekker door kan rijden ook als het straks winter is..

Ik kan hem ook thuis kwijt maar daar hebben we geen bak. Dus een stal zonder fatsoenlijke bak hoef ik niet heen dan kan ik hem net zo goed thuis zetten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:50

Voor mijn paard met zomereczeem en een kapotte ruggenwervel door een ongeluk:

Zomer en winter 's nachts op stal met andere paarden in stal in schuur, geen buitenluik, wel een luik naar binnen zodat ze de stalgang in kan kijken. (Ivm eczeem)
Overdag buiten op wei of paddock met hooi
Goed voerbeleid, paard niet te dik laten worden, veel voerbeurten met niet te rijk ruwvoer naar behoefte (ook zelf wat mogen pakken)en weinig krachttoer
Goede niet te zware buitenbak, binnen bak is pre maar geen eis.
Schone en droge stal, vlas/strovezel liefst onder een laagje stro.
Buiten/binnen zetten en uitmesten niet zelf hoeven doen.

Deze stal heb ik gevonden, maar moet nog even wachten tot er een stal vrij is. Okt/nov, tot die tijd creëer ik zo goed mogelijk deze omstandigheden op mijn huidige stal.

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:06

@sas_88: als de enige manier om een paard te houden is deze 24 uur op te sluiten in een hokje dan is het niet paardvriendelijk om een paard te houden.

Ben ik met je eens! Daarom moeten er ook genoeg mogelijkheden zijn om je paard wel naar buiten te kunnen laten/los en dergelijke. Doelde hierbij meer op het land. Bij ons is dat nu al haast niet meer te doen qua nat/blubber/stuk gelopen.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:44

Ik heb voor de verandering het hele topic doorgelezen en het valt me op dat bijna iedereen volpension kiest met veel weidegang of in ieder geval veel buiten. Tot mijn verbazing is de binnenbak niet zo belangrijk. Omdat ik zelf een (kleine) pensionstal heb en het soms moeilijk is om mensen aan te trekken viel me dat op want dat is bij mij ook het probleem. We hebben een binnen- en buitenzet rooster en niet iedereen is daar van gediend en ook niet iedereen wil zelf mesten. Door omstandigheden kan het hier niet anders, ik werk er bij, anders gaat het niet lukken. Dat is ook de reden waarom veel mensen afhaken, we hebben grote weides, ze staan zomer en winter op de wei en veel. Dat vinden de meeste mensen erg positief maar het idee om elke dag naar de stal te MOETEN schrikt veel mensen af. Dat snap ik ook wel want voor mij geldt 7 dagen per week voeren + diverse andere werkzaamheden en als je er dan nog bij werkt is het allemaal niet zo heel geinig meer.
Misschien in dat inderdaad het probleem bij jou stal, het zou een optie kunnen zijn om er een volpension stal van te maken. Wat me ook opvalt is de behoefte aan toezicht, vakbekwaamheid van de staleigenaar, maar daar ontbreekt het volgens mij niet aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:01

Ik sta al jaren op een stal waarbij we het werk samen verdelen, maar dat is alleen in het stalseizoen. Nu staan alle paarden 24/7 op de weides en is het rooster vervallen.
Mijn paard staat om medische redenen wel 's nachts op stal, samen met een paard van de stal eigenaar zodat ze niet alleen staat.
Gevolg is dat ik naast mijn werk al de hele zomer aan het binnen/buitenzetten, voeren en mesten ben. Dat is niet vol te houden op lange termijn, daarom verhuist mijn paard naar een volpension stal.

Staleigenaar is 80 jaar en kan helaas niet zoveel van mijn overnemen maar doet wel heel erg zijn best. Ik rijd/sta al 30 jaar bij hem dus het is niet makkelijk om daar weg te gaan, pony van mijn dochter blijft daar ook. Wel zijn wij er samen over eens dat dit de beste oplossing is en als ik niet kan wennen op mijn nieuwe stal ben ik welkom om terug te komen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:10

- Ruim voldoende ruwvoer, ik wil eigenlijk dat mijn paard altijd beschikking heeft tot iets te knabbelen, dat is hier tot nu toe nog altijd het grootste struikelpunt
- Voldoende weidegang (paddock in het winterseizoen is prima, zolang er bijgevoerd wordt) en contact met soortgenoten.
- Verantwoordelijke staleigenaar, waar dingen mee besproken/overlegd kunnen worden
- Prijs
- Afstand
- Ruimte en voldoende frisse lucht in de stallen
- Bak, zolang het een buitenbak is die het grootste deel van het jaar te rijden is ben ik tevreden.
- Uitrijmogelijkheden zijn een pre, evenals springmateriaal.

Zelf mesten is geen probleem, binnen/buitenzetten redt ik niet iedere dag, maar een schema hiervoor zou voor mij ook geen probleem zijn. Zelf heb ik weinig luxe nodig, wanneer mijn paard gelukkig dan ben ik dat ook.

Inmiddels sta ik op een plek waarbij ik concessies heb moeten doen op de uitrijmogelijkheden en afstand, maar qua welzijn is het top, heb er lang naar moeten zoeken, maar ben wel helemaal gelukkig ermee.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:11

- Mogelijkheid 24/7 in t voor tot najaar Weidegang, Winters stal met uitloop of groepshuisvesting.
- Waar enkeld onbeperkt ruwvoer word gevoerd en door eigenaar paard zelf kracht voer wordt gegeven.
- Zelf mag en kan voeren(ruwvoer)
- Zelf mag uitmesten.
- Een begaanbare buitenbak.

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:19

Ik heb op 3 pensionstallen gestaan en bij de laatste wist ik precies waar ik naar zocht en ik sta daar helemaal happy en mijn paard is echt heel erg veranderd sinds we hier staan :)

- Genoeg weidegang (zomer 24/7)
- in de winter naar buiten kunnen minimaal 4 uur en in groepsverband!
- Goede bakken ( binnenbak hoeft niet persee)
- goede dichte longeercirkel
- Graag een grotere stal
- paarden krijgen genoeg eten
- geen volpension! (ik vind het leuk om die dingen zelf te doen)
- en een leuke staleigenaar is altijd welkom

Voor mij maakt het niet zoveel uit wat het kost zolang het geen € 600,00 is. Ook vind ik de afstand minder belangrijk ( huidige stal 12 minuten rijden, vorige stallen 2 minuten).

Dit alles heb ik op mijn huidige stal!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:46

Zomer 24/7 buiten, in de winter 's nachts binnen en overdag buiten.
's Winters onbeperkt hooi, zowel overdag als 's nachts.
Goede buitenbak.
Niet een te drukke stal, mijn max. aantal paarden is toch wel 15.
Gezellige pensionklanten.
Mogelijkheid tot krachtvoer bijvoeren.
Afgesloten zadelkamer.
Paarden bij elkaar in het land, ik wil niet dat mijn paard alleen staat.
Betaalbaar (max. 200)
Aardige staleigenaar, anders ben ik er zo weg.

(O... en ik wil best zelf mesten. Maar helaas staan de paarden dit jaar beiden op een andere locatie dus dan wordt het wel lastiger...)

Ik heb echt een hekel aan stallen waar de paarden 1 uur per dag buitenkomen, en sommige dagen niet eens buitenkomen. Dan ben je geen paard waard.
Gelukkig heb ik dit allemaal gevonden op 2 km afstand, helemaal perfect natuurlijk!
In de winter ga ik daar heen en in de zomer staan mijn paarden heerlijk in het land van de buurman en moet ik alles zelf doen. Zou niet anders willen! (:
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 11-09-15 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:48

Wat ik zoek bij een staling is:

geen stallen
24/7 weidegang hele jaar met goede ondergrond
onbeperkt ruwvoer en water
mooie uitrijomgeving met ruiterpaden
gezellige stalgenoten die samen buitenritten willen maken
bak niet persé nodig
toilet en zadelkast ook niet(maar wel handig)
geen openingstijden
helemaal niets hoeven doen, naast je paard verzorgen en rijden
vriendelijke landeigenaar die echt naar je paard kijkt (en belt als er wat is)
geen fantasieprijzen qua pensiongeld
hier wil ik wel flink voor (auto)rijden

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:11

Geen stallen vind ik een risico, wat moet je dan als je paard om medische reden tijdelijk wel een stal nodig heeft?
Op mijn huidige stal zij altijd een paar boxen beschikbaar voor de paarden die normaal 24/7 buiten staan. Voor onze pony heb ik daar al een keer dankbaar gebruik van gemaakt toen hij een nare been wond had en een keer met een flinke koliek.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:56

Oke ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren.

Er is een optie voor volpension, zelfs dan zijn ze nog de goedkoopste in de straal van 25 km hemelsbreed (als het niet meer is).

Het nadeel vind ik inderdaad dat er maar 1 paddock is waar tevens in gelongeerd moet worden. Echter, bij vol pension komt je paard ook veel buiten. Stal eigenaresse vind dit namelijk ook heel belangrijk.

Ik denk dat de stal niet vindbaar genoeg is, ze hebben een advertentie op marktplaats en een facebook account. De website is ver verouderd en ziet eruit als een 'middelbare ' school basis website. Als ze de website zouden update, zou dat schelen?

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:05

Ik zou persoonlijk op mijn stal willen (heb geen paard maar we laten we even doen alsof)
- Binnenbak
-buitenbak
-mogelijkheid om buiten te rijden
- goeie paddock
- weidegang
-een goed verlichte stal met uitkijkluik
-wasplaats
-meerdere malen voeren op een dag

verder zal het zeker helpen als de site opgeknapt word. Het liefst met mooie foto's en veel informatie over de stal

En het is inderdaad ook belangrijk dat mensen weten dat jullie er zijn
Laatst bijgewerkt door Sara_4027 op 14-09-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:06

Eerlijk?
Onze stal heeft geen website, geen facebook en toch staan we altijd vol met wachtlijst ondanks veel stallen in de omgeving met gelijke faciliteiten en prijzen. Adverteren gebeurd ook nooit.
Binnenkort komt er een binnenbak en er komen regelmatig mensen kijken en vragen of er straks nog boxen vrij zijn.

Weten de mensen wel dat er een pensionstal is?

Als eigenaar zou ik eerder onderzoek doen naar de succesvolle stallen in de omgeving en uitvinden waarom die wel vol staan en zij niet.
Nu reageren er ook mensen die aan de andere kant van het land staan met andere mogelijkheden en beperkingen waar ze tegenaan lopen, maar daar hebben de eigenaren niet zoveel aan.

Als je een rondje doet en vraagt naar prijzen, beleid, regels en omgangsvormen kom je een heel eind.