Wij hebben gaaspanelen, die zijn met rechthoekige gaten zeg maar, dus nog net iets dichter op elkaar. Maar daar gaan wilde konijntjes dus ook wel door heen. 1 x was er een te dik konijn in blijven hangen, dat was een maatje te veel.. Ik heb op mijn vorige computer nog wel ergens een foto waarin we een heleboel jonge konijntjes op de oprit hadden zitten. Op een gegeven moment komen al die nestjes uit de holletjes omhoog, tis een mooi gezicht als dierenliefhebster, maar het geeft zo'n overlast.. De oplossing hebben we hier ook nog niet, dus lees graag nog even mee.
Wat bij ons redelijk goed helpt is écht minimaal 2x per dag de holen dichtstoppen, en dan dus niet alleen de ingang, maar echt zorgen dat je zo diep mogelijk alles helemaal dichtstopt. Mijn ervaring is dat ze dan na een dag of vijf echt op een andere plek verder gaan, hopelijk dan buiten je rijbak. Bijkomend voordeel is dat je mogelijke nestjes op tijd verstoort, en zo wellicht wat nieuwe konijnen voorkomt.
Maar sla het dichtstoppen niet een dag over, dan heb je al holen met jongen...
Holen dicht stoppen. Enge geur of geluid dat lijkt me mooi als je ze uit een tuintje wilt weren. Maar als ze hier in de wei 50 meter verderop gaan zitten zitten ze nog steeds in de wei.
Met zo'n val waar ze doorheen lopen hebben we er al 5 gevangen. Maar er zitten er nog veel meer.
- plaatselijke jager bellen en vragen of die regelmatig op bezoek willen komen- - paar vallen neerzetten in de buurt van de holen. Agradi heeft fijne. Als er een of meerdere konijnen in zitten deze ook door de jager op laten ruimen - zodra je een hol ziet onmiddellijk dicht stoppen. Al is het meerdere keren per dag. - iemand met een fret laten komen.
Die onderste hebben wij er nu 5 mee gevangen. Plus een egel en een kat
Maar die moet je precies in de looppad zetten zodat ze daar in komen als ze vluchten. Ze gaan er niet in voor voer. Ook niet als je ze bij een hol zet.
Ik heb hier wel 15 konijnen tegelijk in de tuin zitten en nu zijn de eerste baby konijntjes er ook. Ze eten alles op, gras, planten, bloemen en ook de onderkant van boomstammen. In de bak graven ze nog niet gelukkig.
Geen voer. Ze lopen er zo in. En zoals bruiintje al zegt ook soms een egel, die laat je dan vrij. Een rat (die moet natuurlijk weg) en ook een keer een steenmarter ofzo. Jager was in ieder geval niet blij met het beest, want die stonk en als die in de val heeft gezeten moet je hem compleet schoonmaken anders gaat er geen konijn meer in. Maar konijnen lopen er in principe vanzelf in. Soms zelfs 2 op een dag.
Gewoon vlak naast het hol, op het pad waar ze lopen. Wij hebben er nog nooit een kat in gehad. Mocht dat wel gebeuren, dan laatje die de volgende morgen toch gewoon vrij?
Nadeel van die vallen, als ik het zo lees, is dat je de holen laat bestaan. Dan heb je zo 1 konijn gevangen en 10 nieuw jonkies in zo'n hol zitten.... Onrust is volgens mij echt het beste, dus 2x per dag de holen helemaal volstoppen (met een paal duw ik het zand helemaal het hol in, zodat je niet alleen de ingang te pakken hebt) en dat stug vol blijven houden. Als je de konijnen ziet je honden erachter aan sturen.
Dat is ook zo, je zou de holen dicht moeten stoppen. Maar sommige zijn zo groot dat ze meerdere uitgangen hebben. En als je pech hebt dat meerdere meters onder de grond door, meestal bij de buren het perceel in. Dan kun je er maar 1 dicht maken en dan blijft het probleem bestaan. Dichtstoppen doe ik altijd met beginnende holen op eigen perceel.
Ik heb het vermoeden dat er in Nederland onderhand nog meer konijnen dan mensen wonen.