Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:45

aisie schreef:
Als je een stalhouder moet uitleggen dat 15.00 uur de laatste voerbeurt niet logisch is tot de volgende ochtend dan twijfel ik toch wel ernstig aan zijn kunde over paarden. Als paarden zo lang zonder voer staan dan krijgen ze vanzelf maagproblemen en stalondeugden. Ik verbaas me er elke keer weer over dat het zo een strijd moet zijn op stallingen om je paard genoeg eten te laten krijgen en op normale tijden.

Ik zou het gesprek aangaan en duidelijk maken dat het paard blijkbaar niet te weinig krijgt maar dat de voerbeurten gewoon onlogisch verdeeld zijn en dat het paard(en) voor de nacht nog een flinke plak hooi moet hebben. Als dat niet mogelijk is dan zou ik toch ergens anders plek zoeken waar ze op normale tijden voeren. Straks heeft je paard een maagzweer en ben je een vermogen kwijt aan DA kosten en medicatie.
Waar ik me nog meer over verbaas is dat de anderen die daar op stal staan het allemaal wel best vinden dat hun paarden zolang zonder eten staan.

Dit verbaasd mij dus ook echt heel erg, vandaar ook mijn vraag of ik nou zeur of niet. Ik maak de situatie echt niet slechter dan hij is, maar kennelijk ben ik echt de enige die er last van heeft.. Misschien komt dat ook doordat een aantal anderen wel een hoopje hooi voor hun stal hebben liggen wat ze dan 's avonds kunnen geven. Dat het paard de eerste lading hooi al binnen ca. 1-2 uur op heeft en de tweede lading ook en ze alsnog uren zonder staan, is kennelijk niet iets waar over wordt nagedacht.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:50

TS lastig hoor!

Ik snap dat je tegen zulke gesprekken op ziet.
En het is toch zo als de staleigenaar een bepaald idee heeft en niet wil bijvoeren, dan gaat het niet gebeuren, hoe goed je argumenten ook zijn. Dan is je enige alternatief dat je zelf extra baaltjes hooi koopt, hopelijk mag je die daar dan wel opslaan. En dan zelf elke avond een slowfeeder vult (dus extra naast wat hij van stal krijgt).

Ik vind het ook erg weinig qua aantal voerbeurten, zeker als ze op de wei weinig eten.
Of het echt te weinig is qua voedingswaarde kun je zelf aan hem zien. Ziet hij er goed uit of zie je erg zijn ribben?

Er zijn naturlijk wel altijd momenten dat paarden op stal een tijdje zonder ruwvoer staan, dan is nou eenmaal zo. Die van mij hebben 4 voermomenten per dag en staan op zaagsel, dus ook daar staan ze soms een poosje zonder maar dan slapen ze of staan ze een beetje suffig te kijken. In de natuur eten paarden ook niet constant 24 uur achter elkaar!
Wel is het belangirjk dat de voerbeurten goed verdeeld zijn en de maag dus regelmatig voedsel binnen krijgt i.v.m. de continue productie van maagzuur bij een paard. Zo worden die van ons om 6.30 gevoerd (kuil/brok), om 12.00 (kuil), om 16.00 (kuil/brok) en 21.00 (kuil) en dat bevalt echt supergoed.
Als je paard op stro staat eet hij daar natuurlijk ook nog van he, vergeet dat niet.

Ik heb ook ervaring gehad op een stal waar er veel minder voerbeurten waren en kan het verschil goed merken. Hoewel mijn paarden nu niet dikker zijn, zitten ze wel beter in hun vel doordat de verspreiding van voermomenten beter is.

Ik zou ook liever hebben dat er meer voerbeurten zijn, dan meer voer in 1x.
Laatst bijgewerkt door simodi op 31-07-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:51

Rocamor schreef:
Oei, je staat er nog maar een maand. Wat hadden jullie afgesproken toen je daar kwam staan? En om 15 uur naar binnen en voor 17 uur alles op, is natuurlijk weer wat anders dan om 15 uur naar binnen en voor 20 uur alles op.

Wellicht kun je de stalhouder vragen wat zijn idee is om ervoor te zorgen dat het paard de nacht door hooi heeft. Wellicht komt hij met een idee en voelt hij zich beter dan wanneer je "alleen maar zeurt" dat er te weinig wordt gevoerd.

Ik ben vrij snel hier naartoe verhuisd omdat er iets vervelends was gebeurd op mijn vorige stal. Ik heb mijn paard ook pas net en daar werd wel erg ruim opgestrooid en gevoerd. Ik hoorde veel goede dingen over mijn huidige stal en mij werd verteld dat er dagelijks werd gemest (mest eruit) en ze 2 keer per dag hooi krijgen (op de wei en op stal). Ik heb toen verder niet naar de hoeveelheden gevraagd omdat ik er (stom misschien..) vanuit ging dat dat wel voldoende zou zijn.
Maar volgens de staleigenaar heeft een paard niet de hele tijd hooi nodig. Daar wordt hij alleen maar dik van.. }:0

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:51

Het gaat dus niet zozeer om de hoeveeltijd maar meer om het tijdstip/de frequentie van het voeren..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:52

Je mag dus ook niet zelf meer bij pakken? Wat raar, geen enkele stal waar ik heb gestaan deed lastig als ik zelf meer hooi bij pakte...

Mijn huidige stal moet ik de staleigenaar zelfs zeggen dat mijn pony wel wat minder hooi mag. ( krijgen 4x per en er ligt altijd hooi op wat voor tijdstip ik ook kom). Ze krijgt zoveel dat ze het zelfs vies maakt met mest of plassen, kortom dan is het teveel en dat is zonde.

Het argument dat je paard er te dik van word kun je echt afwimpelen. Liever wat voller dan 1 met maagzweren en de daarbij behorende stalondeugenden als luchtzuigen, kribbebijten of weven.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:53

eilleen333 schreef:
Ilka88 schreef:
Al het hooi is inderdaad op als ik dan kom, maar ik mag (vooralsnog) geen extra hooi bij pakken. Dus dan kan ik het net helaas ook niet vullen.
De plek waar het hooi en stro ligt opgeslagen is helaas ook niet heel dicht bij de stal in de buurt, dus even snel wat bijpakken is ook niet zo makkelijk.

Heb je een contract hier of niet? Voor mij zou het redelijk ophouden als ik 'all inclusive' sta, maar geen voer mag pakken. Hebben we op een oude stal gehad. Er kwam nieuw hooi, maar we mochten alleen het oude voeren (zat schimmel in). Dus dan vertrek ik.
Uiteindelijk bleek het dak van de hooischuur te lekken en was al het nieuwe hooi ook verziekt. Karma heet dat dacht ik :P .

Ja, ik heb helaas een contract getekend. Daar staat vrijwel niks anders op dan mijn gegevens en dat ik 2 maanden opzegtermijn heb..

Wildgirl

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:57

Het is heel duidelijk; jij bent als klant én eigenaar van je paard leading hierin...
Dus ik zou het gesprek aangaan en aangeven dat jij graag wil dat er 's avonds nog een voerronde plaats vindt.
Mocht de staleigenaar dat niet doen/willen/kunnen dan kun je aangeven dat je het zelf gaat doen.
Dat vraag ik me sowieso af; waarom gooi je er zodra jij weggaat niet nog een grote bult hooi bij in?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:01

silversomali schreef:
Het gaat dus niet zozeer om de hoeveeltijd maar meer om het tijdstip/de frequentie van het voeren..

Ik denk dat het om beiden gaat. Ik vind dat hij sowieso echt weinig hooi krijgt, maar het zou wel al beter zijn als hij dat beetje hooi wat hij krijgt, op verschillende tijdstippen krijgt. Dus ik ga dat sowieso eerst maar even bespreken. Vragen of de staleigenaar mee wil denken naar een oplossing zodat mijn paard niet de hele avond en nacht zonder hooi staat. Dan ''val ik hem ook niet meteen aan'' door te zeggen dat hij te weinig voert. Hopelijk wil hij dan meedenken naar een oplossing.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:03

simodi schreef:
TS lastig hoor!

Ik snap dat je tegen zulke gesprekken op ziet.
En het is toch zo als de staleigenaar een bepaald idee heeft en niet wil bijvoeren, dan gaat het niet gebeuren, hoe goed je argumenten ook zijn. Dan is je enige alternatief dat je zelf extra baaltjes hooi koopt, hopelijk mag je die daar dan wel opslaan. En dan zelf elke avond een slowfeeder vult (dus extra naast wat hij van stal krijgt).

Ik vind het ook erg weinig qua aantal voerbeurten, zeker als ze op de wei weinig eten.
Of het echt te weinig is qua voedingswaarde kun je zelf aan hem zien. Ziet hij er goed uit of zie je erg zijn ribben?

Er zijn naturlijk wel altijd momenten dat paarden op stal een tijdje zonder ruwvoer staan, dan is nou eenmaal zo. Die van mij hebben 4 voermomenten per dag en staan op zaagsel, dus ook daar staan ze soms een poosje zonder maar dan slapen ze of staan ze een beetje suffig te kijken. In de natuur eten paarden ook niet constant 24 uur achter elkaar!
Wel is het belangirjk dat de voerbeurten goed verdeeld zijn en de maag dus regelmatig voedsel binnen krijgt i.v.m. de continue productie van maagzuur bij een paard. Zo worden die van ons om 6.30 gevoerd (kuil/brok), om 12.00 (kuil), om 16.00 (kuil/brok) en 21.00 (kuil) en dat bevalt echt supergoed.
Als je paard op stro staat eet hij daar natuurlijk ook nog van he, vergeet dat niet.

Ik heb ook ervaring gehad op een stal waar er veel minder voerbeurten waren en kan het verschil goed merken. Hoewel mijn paarden nu niet dikker zijn, zitten ze wel beter in hun vel doordat de verspreiding van voermomenten beter is.

Ik zou ook liever hebben dat er meer voerbeurten zijn, dan meer voer in 1x.

De voerbeurten bij jou klinken echt goed! Mooi verspreid, zoiets zou ik ook graag willen ja.
En als hij tussendoor stro zou kunnen eten zou ik het al minder erg vinden. Maar ik kan me meestal niet voorstellen dat er nog echt lekkere sprietjes stro uit die stal te vissen zijn. Ik zie ze meestal iig niet echt liggen..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:05

Ik ben benieuwd hoe het gesprek gaat!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:06

Wildgirl schreef:
Het is heel duidelijk; jij bent als klant én eigenaar van je paard leading hierin...
Dus ik zou het gesprek aangaan en aangeven dat jij graag wil dat er 's avonds nog een voerronde plaats vindt.
Mocht de staleigenaar dat niet doen/willen/kunnen dan kun je aangeven dat je het zelf gaat doen.
Dat vraag ik me sowieso af; waarom gooi je er zodra jij weggaat niet nog een grote bult hooi bij in?

Zo zoals jij het zegt moet ik het inderdaad eigenlijk ook brengen. Het is mijn paard, ik betaal en ik vind dat hij dan op zijn minst mee mag denken naar een oplossing.

En was het maar zo simpel.. Kon ik er maar wat bijgooien. Maar dat gaat dus niet omdat de hooiopslag op een ander terrein ligt en er nadat alle paarden 1x hooi hebben gekregen, simpelweg geen hooi meer ligt. Ja, voor de stallen bij de mensen die het wel in 2 delen voeren (wat ik dus niet mag van de staleigenaar omdat het dan een puinhoop wordt....).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:13

Het advies is om een paar niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer achter elkaar te hebben, maar een paard mag niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan. Dit omdat de kans op maagzweren anders sterk vergroot wordt. Vraag anders of je het hooinet alvast vantevoren mag vullen en dat hij dat net dan ophangt of dat hij enkel een klein plukje in de stal gooit en jij dan later het hooinet vult. De hoeveelheid hooi die je paard krijgt is vrij makkelijk te achterhalen als je al een net hebt. Bij de Xenos heb je voor 4 euro een unster, een hangweegschaal, officieel is hij bedoeld om bagage te wegen. Hij is niet ontzettend nauwkeurig, maar het geeft wel een indicatie.

Een paard moet minimaal 1% van zijn lichaamsgewicht (lw) in droge stof (ds) aan ruwvoer krijgen per dag. Dus een paard van 600kg moet minimaal 6kg droge stof aan ruwvoer krijgen. Dat betekent 7.2kg hooi of 9kg voordroog. Geadviseerd wordt om 1.5% ds ruwvoer te voeren, dus 10.8kg hooi of 13.5kg voordroog. Bij een mager paard opvoeren tot onbeperkt. Pas als onbeperkt ruwvoer onvoldoende is zou ik brok gaan bijvoeren, anders een vitaminekorrel. Een paard dat minder dan 1.5% lw ds ruwvoer krijgt omdat het anders te dik wordt, maar wel meer dan een ½kg brok, wordt incorrect gevoerd.

Dus maximaal 6 uur zonder ruwvoer achter elkaar (liefst 3) en minimaal 1% lw ds ruwvoer (liefst 1.5%). Als de stalling daaraan niet voldoet, gaat het ernstig ten koste van het welzijn van je paard en is de kans groot dat je er gezondheidsproblemen mee gaat krijgen (koliek, maagzweren, stalgebreken, verminderde weerstand).

Stro vind ik alleen tellen als het ruim opgestrooid wordt (kniehoog en schoon) of als er van de grond af gerstestro of haverstro bijgevoerd wordt. Koolzaadstro telt überhaupt niet en tarwestro hangt van het paard af. Sommige paarden eten het graag (maar dan ligt verstopping weer op de loer) en sommige paarden eten het helemaal niet (daarbij telt het dus zeker niet voor die 6 uur)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:14

Zou idd in het gesprek eerst vertellen wat wel prettig en goed is aan de stal maar dat je wel een opmerking heb aangaande het voeren van hooi de tijdstippen en de hoeveelheid.
En vragen hoe jullie hier samen uit kunnen komen en voorstel bv je zet een bak voor je stal met het hooi wordt het niet zo'n zooitje.
En vragen waarom dat bij andere wel kan en bij jou niet?
Gewoon open vragen stellen en aangeven dat je er samen uit wil komen.

Gaat dit helemaal niet werken dan zou ik per direct ( lees voor 1 aug) mijn stal opzeggen je hebt dan tenslotte 2 maanden om wat anders te zoeken. (evt. als het schriftelijk moet meteen brief overhandigen)

Hoeveel paarden staan er in totaal lees wel is drukker geworden enzo maar niet hoeveel er wel staan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:28

Ik denk wel dat je ook realistisch moet blijven!
Op een pensionstal moet je altijd concessies doen, als je alles precies wilt hebben zoals je het zelf bedacht hebt moet je ze aan huis houden. ;-)

Er zijn geen pensionstallen waar de paaren kniehoog in het stro staan en die dan ook nog eens elke dag helemaal uitgemest worden.
Ook zelf hooi of stro pakken mag echt op de meeste stallen niet, dan is er ook totaal geen overzicht meer wie wat gebruikt.

Je zult dus gewoon moeten zoeken naar een stal die het dichtst in de buurt komt bij jouw wensen en dan moet je ook nog kijken wat het zwaarste weegt: de mogelijkheden voor jezelf qua faciliteiten of de verzorging van je paard.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het enorme geluk heb dat het op mijn huidige stal een combi is van beie. Heel veel goede faciliteiten en de paarden worden ook goed verzorgd en staan er fijn bij. Maar daar hangt natuurlijk ook wel weer een prijskaartje aan.
Verder kun je dingen normaal bespreken, maar overal geldt dat je niet al te extreme eisen moet willen stellen.

Het meest ideale is continu ruwvoer, maar dat is in de praktijk gewoon vaak niet zo en die paarden vallen echt niet allemaal om. Kijk wat je echt belangrijk vindt en probeer dingen te overleggen. Wil de staleigenaar niets aanpassen dan kun je 2 dingen doen: je erbij neerleggen of een andere stal zoeken. Ik vrees dat die keuze zo simpel is.
Wellicht mag je zelf bijvoeren, maar dan heb je natuurlijk wel daarvan de extra kosten en extra werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:30

Ik denk dat de hoeveelheid echt niet het grootste probleem is je moet ze ook niet volstoppen he ze moeten lang genoeg er mee bezig zijn maar dat is anders.... Koop een zeer zeer fijnmazig hooinet en vraag of je die mag vullen voor de dag erna en dan aan de stal hangt dat hij hem erin kan hangen bij je paard :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:34

Hier krijgen ze ook 4x p/d gras/hooi en er ligt altijd een vol hooinet met goede kwaliteit tarwestro.Ze kunnen de hele dag/nacht een beetje knabbelen,ook als er geen hooi meer is.
Hooi/gras kan ik maar beperk voeren omdat het zeer goede voerverwerkers zijn,aanvulling ruwvoer is dus stro en dat is zo goed als onbeperkt.

Als je de paarden niet aan huis hebt staan ben je altijd afhankelijk van anderen maar ik vind het onacceptabel als een paard uren achtereen per dag ( + 6 uur)zonder maagvulling staat.
Minimaal moeten er 3 voerbeurten zijn en een paard moet altijd iets kunnen knabbelen...als er om 5 uur al geen hooi meer is en pas weer de volgende ochtend gevoerd wordt... :n

Weeg z'n hooi eens en kijk eens hoelang hij over zijn portie doet...paarden kunnen dik worden van hooi maar dat hangt van je hooisoort af en hoeveel ze krijgen.Onbeperkt is niet altijd goed maar te lang geen voedsel door de maag kan voor hoge DA rekeningen zorgen,om nog maar te zwijgen over het ongemak voor het paard.

Als er op dat gebied niets kan veranderen zul je elders je heil moeten zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:38

Even om het beeld wat duidelijker te maken hoor... je paard krijgt dus een halve plak hooi van zo'n baaltje??
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:39

Of van zo eentje?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:42

Daar zit een heel verschil in idd kbk!

Bij de onderste is een halve plak zeker niet heel weining én hij krijgt op de wei toch ook nog hooi?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:58

Dan nog... of het hooi nu weinig of veel is, het paard staat te lang zonder ruwvoer. En dat is gewoon schadelijk.
Uiteraard maakt het wel uit, want bij de ene moet het paard duidelijk meer hooi krijgen (maar dan zou ie wel snel invallen hoor, dus ik gok toch de baal van de tweede foto), terwijl er bij de andere optie nagedacht moet worden over manieren om je paard langer over het hooi te laten doen.

Het idee van je stalhouder over dat paarden niet bijna continu ruwvoer moeten hebben, kun je aan de kant schuiven. Betaald hij namelijk de dierenarts als je paard maagzweren oploopt?

Waar ik met mijn vroegere paard stond was het geen issue. 1 volpensionstal waar ze ruim voldoende te eten kregen. En ook ruim in het stro (dat kan dus ook prima). En 1 stal waarbij je stro zelf af nam en hooi zelf pakte. Toen stond mijn haffie ook kniehoog in het stro en had ie ruim voldoende hooi.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:12

Ik vind je geen zeur, maar je stalhouder denkt daar zo te lezen vast anders over.
Dat je paard 's nachts in een vieze stal staat is al heel vervelend, maar dat hij zo lang zonder ruwvoer staat kan echt niet. Als je stalhouder je op geen enkele manier tegemoet wil komen dan kun je maar beter op zoek gaan naar een andere stal. Ik zou nogmaals het gesprek aangaan en vertellen dat je het erg naar je zin hebt bij hem op stal maar dat als er niets kan veranderen dat je dan toch genoodzaakt voelt de stal op te zeggen en dat je dat wel heel erg jammer zou vinden. Misschien zijn er dan op eens wel mogelijkheden en als die er niet zijn dan zul je de komende maanden zelf extra moeten bijvoeren totdat je kunt verhuizen.

Overigens schudden wij thuis het stro wel uit, maar het hooi niet.
Het niet uitschudden zou ik niet benoemen om te voorkomen dat hij je een nog grotere zeur vind, wel van de hoeveelheid en de tijd dat je paard zonder staat.
Klanten zouden ook allemaal gelijk behandeld moeten worden, ik vind het niet netjes dat hij voor sommige klanten wel bereid is om een portie voor de deur neer te leggen en voor de ander niet.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:22

Ik heb dit topic ook eens helemaal doorgelezen en vind je ook totaal geen zeur.
Hoeveel hooi een paard nodig heeft is moeilijk in te schatten, dat verschilt nogal eens.
De ene is te mager op de hoeveelheid waarvan een ander moddervet staat.
Maar als je paard te lang zonder iets te knabbelen staat, is dat gewoon niet goed voor de maag van je paard. En dan spreken we nog niet over zich vervelen.

Om even op de foto's van Koudbloedkim af te gaan.
Onze tinkers (elk van 1,40m) komen in winterdagen (zonder of weinig gras) niet toe met een halve schijf van zo'n grote baal als op de tweede foto.
En dat zijn hier dan balen van 600 kg.
Ze doen over de dag toch wel een ganse schijf naar binnen en voor de nacht vul ik dan hun slowfeeders echt nokvol.
Moet er wel bijzeggen dat ze niet op stro staan, maar op vlas.
Ze eten alles keurig op en zijn niet te dik/vet, in tegendeel tot in zomerdagen op het volle gras. :o

Zelf zou ik ook in overleg gaan met de staleigenaar en als dat niets uithaalt, zou ik gewoon verhuizen naar die stal waar je wel minder luxe hebt maar toch leuk kan rijden en je paard alles heeft wat hij nodig heeft.
Ik ben eens benieuwd wat er uit het gesprek zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:23

Dat het te lang zonder is zijn we het allemaal wel over eens maar in hoe verre de hoeveelheid te weinig is is wat anders :) . Meten is weten dus het hooi van smiddags en sochtens wegen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:33

Wat Yvank_ zegt inderdaad. :j
Hij staat zeker te lang zonder hooi, maar een maand lang bijv. een half plakje van een baal zoals op de eerste foto, zou je aan het paard echt wel terug moeten zien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:34

Is het geen optie om een wasmand-met-deksel voor je stal te zetten zodat daar een deel hooi in kan?
Staat veel netter dan los op een bult en kost niet veel extra tijd om de deksel open/dicht te doen.Ook voorkom je zo dat andere paarden zijn rantsoen snaaien :)