paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:37

hmm als ik mijn paardje ergens zou moeten stallen, en het land stond vol jacobskruid, wist ik wel hoe snel ik mijn paardje daar weg ging halen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:07

Ik zou daar geen paard neerzetten. Gelukkig eigen weilanden en bemest goed weer wat er uitkomt trek ik eruit bij t uitmesten.
Hier staan bermen om vol met jjk. Koolzaad ziet er echt wel anders uit.Veel lichter geel en ander soort blad.
hooi is via een oom. 2 jaar geleden tijdelijk ander go gehad en paard toevalig bloed laten nakijken voor wat anders en bleek levertontsteking te hebben. Meten gestopt met dat voeren en 2 mbd lager was t over. Ik durf ben Hooi van " vreemden" meet te kopen

colunder

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 23:20

Senta en Sees,knap dat jullie weten over welke wei ik het heb.
het gaat inderdaad over die wei.
Dat de paarden er niet van eten is niet waar,ik weet 1 paard die daar weg is gegaan met ernstige leverproblemen.
Ik heb bij onze vorige wei ook wel gezien dat de toppen er af gegeten waren.
Ben blij dat we nu bij een stal staan zonder jacobskruiskruid.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:03

ik heb net een mail gestuurd naar iemand die ik ken die veel weet rond planten,hoe natuurlijk weides onderhouden,....
die sproeien,in natuurgebied,de distels met een groeihormoon ipv een verdelgingsmiddel.
daardoor bloeien ze niet en worden ze ook niet voortgeplant.

als dit ook zou werken voor JKK,zou het een goeie oplossing zijn voor bv natuurgebieden,want is een 2-jaarse plant,dus na 2j gaat een plant dood,als ze niet bloeit,is er ook geen voortplanting.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:01

Zag gister nog een hele bak vol getrokken jkk. Dus hij is er echt wel mee bezig. Je bent wel even bezig met 50 hectare :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:18

tengeltje11 schreef:
ik heb net een mail gestuurd naar iemand die ik ken die veel weet rond planten,hoe natuurlijk weides onderhouden,....
die sproeien,in natuurgebied,de distels met een groeihormoon ipv een verdelgingsmiddel.

als dit ook zou werken voor JKK,zou het een goeie oplossing zijn voor bv natuurgebieden,want is een 2-jaarse plant,dus na 2j gaat een plant dood,als ze niet bloeit,is er ook geen voortplanting.

Interessant ! Hou je ons op de hoogte als je antwoord hebt? Heb daar ooit ook eens iets over gehoord, over dat groeihormoon..maar echt geen idee meer hoe of wat :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:18

Selina schreef:
Zag gister nog een hele bak vol getrokken jkk. Dus hij is er echt wel mee bezig. Je bent wel even bezig met 50 hectare :=

Daar ben je idd eventjes mee zoet... :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:47

Even een kleine illustratie van onze wei:
Afbeelding

Al het gele is JKK, en dan hebben we echt al hele bergen vol eruit getrokken. -O- Dit is maar een zesde van het totale oppervlak van de weide denk ik, gelukkig is het meeste wel vrij.

Alles eruit gaat niet meer lukken voor de plantjes zijn uitgebloeid, is er nog iets anders wat we kunnen doen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:52

Voor het uitbloeit,gewoon laten afmaaien door tractor,en zo verzamelen?

Is dan niet dood,maar kan niet uitzaaien en zal een stuk vlotter gaan,en dan in het voorjaar sproeien?

Ofwel gewoon telkens afmaaien en verzamelen voor het bloeit?is een 2-jaarse plant,dus na 2 jaar gaat een plant dood,en als ze niet kan uitbloeien komen er ook geen nieuwe planten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:53

tengeltje11 schreef:

Is dan niet dood,maar kan niet uitzaaien en zal een stuk vlotter gaan,en dan in het voorjaar sproeien?

Ofwel gewoon telkens afmaaien en verzamelen voor het bloeit?is een 2-jaarse plant,dus na 2 jaar gaat een plant dood,en als ze niet kan uitbloeien komen er ook geen nieuwe planten?

Dat schijnen ze al een paar jaar geprobeerd te hebben, zonder succes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:31

Azmay schreef:
tengeltje11 schreef:

Dat schijnen ze al een paar jaar geprobeerd te hebben, zonder succes.

Nou, dat is natuurlijk niet met een paar jaar klaar. De zaadjes blijven heeeeeel lang vruchtbaar, dus eer je minder nieuwe planten krijgt ben je ook heeeeeeel veel jaren verder. Wat tengeltje zegt, dat er geen nieuwe planten komen als de huidige planten niet tot bloeien komen, klopt dan ook niet omdat er nog heel wat zaad in de grond zit.
Maar door het zo maar te laten staan en te laten bloeien ga je het niet verminderen natuurlijk.
Ik zou deze bloeiende planten dan ook heel rap laten maaien en afvoeren. Weg met die giftdingen en nieuwe zaadjes. Daarnaast een beleid van spuiten en mesten en zeker telkens weer (laten) verwijderen voordat de hele zooi weer in bloei staat.
Ik zou er in ieder geval geen paarden op laten lopen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:51

en wat je ook niet mag vergeten.
als ze bijna uitgebloeid zijn(zoals op de foto ook wel te zien is),en je maait,gaat er zowiezo wat onrijp zaad in het land terecht komen en toch weer uitschieten.

ze zouden al veel vroeger gemaaid moeten hebben om het beste resultaat te hebben.

ik zou ook zeker aan de bodem werken.

er staat ook behoorlijk wat zuring,zegt ook veel over de staat van de bodem....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:05

tengeltje11 schreef:
en wat je ook niet mag vergeten.
als ze bijna uitgebloeid zijn(zoals op de foto ook wel te zien is),en je maait,gaat er zowiezo wat onrijp zaad in het land terecht komen en toch weer uitschieten.

ze zouden al veel vroeger gemaaid moeten hebben om het beste resultaat te hebben.

ik zou ook zeker aan de bodem werken.

er staat ook behoorlijk wat zuring,zegt ook veel over de staat van de bodem....

Er word al 4 jaar gemaaid, helaas komt het elk jaar weer meer terug. De wei was in heel slechte staat maar is al een stuk verbeterd en er word ook beter naar gekeken. De zuring staat alleen op 1 strook, het grootste deel van de wei is gras en wilde munt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:07

Wanneer wordt er gemaaid? Want als ik hier de hooilanden zie, dan staat die troep begin mei al vol in het zaad, terwijl maaien op zijn vroegst half juni gebeurt. Maaien verspreid dan eerder de zaden dan dat het bestrijdend werkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:09

tamary schreef:
Wanneer wordt er gemaaid? Want als ik hier de hooilanden zie, dan staat die troep begin mei al vol in het zaad, terwijl maaien op zijn vroegst half juni gebeurt. Maaien verspreid dan eerder de zaden dan dat het bestrijdend werkt.

Maaien voor gras werd nooit gedaan, vorig jaar was het een zandvlakte heb ik me laten vertellen. Ik sta er zelf pas een paar maanden, dus ik kan de details niet vertellen helaas.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:16

we hebben hier een natuurgebied in de buurt en staat echt helemaal bomvol JKK, er lopen vaak 3 koeien om alles te begrazen ( maar ik kan er geen gras meer zien alleen dus jkk) en dan nog een fjord stik alleen in die ellende voor maanden....
Ik heb het idee dat dat, door constante wind hier, ook overwaait naar de weiden etc, het is echt vechten tegen de bierkaai met dat spul, heel hardnekkig want zonder uitgraven van wortel of compleet kapot spuiten ( en dan nog verwijderen) is het geen beginnen aan. Ik zie ook paarden in weides vol met JKK, helemaal afgegrazen tot op millimeter en geen hooi :-(, nee, ik zet daar ook mijn paarden niet neer... Ik zit nu zelf met een ingezaaide weide die echt bomvol melganzevoet staat, ook zo'n rotzooi, nog nooit gehad :-( en dure paardenmix erin gezaaid.. .het lijkt elk jaar een erger gevecht te worden.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:54

Ons weiland is in de loop der jaren ook bevuild met jkk. Begon met 1 plant 11 jaar geleden. Toen kwam er een natuurgebied naast onze weide. Vol jkk. De gemeente maait pas na de bloei. Alle omliggende stallen hebben dus flink last van de jkk.
Wij haalden ze met wortel en al er uit en op die plek kwamen dan 5 zaailingen terug. Inmiddels dweilen met de kraan open. Onkruid spuiten helpt alleen tegen zuring en ook op bemeste wei genoeg jkk. Nu knippen we het maar je kunt wel bezig blijven.
Ook hier in de buurt iemand die hooi verkoopt uit het jkk gebied.
Wij kopen het hooi bij koeienboer met goede naam. Geen jkk in het hooi.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:49

tengeltje11 schreef:

Is dat groeihormoon niet gewoon roundup? Roundup is namelijk een groeihormoon die voor een extreme groei van een plant zorg waardoor deze zich 'kapot' groeit en dood gaat, wordt veel gebruikt, ook voor de bestrijding van onkruid tussen de uien (uien stippen, agrarisch werk) waaronder ook JKK.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:04

Al zou je nu round up spuiten in je weiland tegen zuring en ander onkruid, helpt dat dan meteen? Moet het weiland nog een bepaalde tijd leeg blijven?
Dan zou het misschien voor bij ons op stal wel interessant zijn. Hier word JJK wel weggespoten. Hebben altijd maar een paar plantjes staan gelukkig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:10

Ja, zolang de plant niet nat is en het niet binnen een uur gaat regenen (roundup trekt in principe in 30 minuten in de plant). Volgens mij kun je na 1-2 dagen zien dat de plant geel wordt, waarna deze dood gaat. Ik zou voor de zekerheid wel voorzichtig zijn dat eventueel gespoten JKK alsnog weggehaald wordt zodat de paarden het niet op gaan eten.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:50

Na het spuiten met roundup mag een wei een bepaalde tijd niet gebruikt worden, ik meen iets van minimaal 14 dagen maar dat zou je even moeten nagaan.

avd_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:57

Wat ook werkt is wanneer de plant in het voorjaar begint te groeien er een handje zout op gooien, kost bijna niets en de plant gaat dood (werkt ook bij varkensoorblad).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:06

Ik zou mijn paard ook niet op zo'n stalling zetten.Wij hebben 4 ha wei,we hebben de eerste keren gesproeid,daarna is het een kwestie van bijhouden.We hebben hooi van eigen weide dus ik wil hier ook geen één plantje hebben staan.

De buren hebben ook een pensionstalling,helaas staat die vol met JKK.Ik zou daar mijn paard niet willen hebben staan,de weien zijn kaal dus en er word geen hooi op de wei gevoerd dus de paarden hebben weinig ander keus.
Dat je paarden toch JKK eten kom je helaas pas een paar jaar later achter,ze worden er niet gelijk ziek van.De schade is dan ook onherstelbaar.Ik neem het risico liever niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:37

avd_b schreef:
Wat ook werkt is wanneer de plant in het voorjaar begint te groeien er een handje zout op gooien, kost bijna niets en de plant gaat dood (werkt ook bij varkensoorblad).

Heb je dit zelf al geprobeerd ? Ik doe dit met gewoon onkruid, maar soms zitten er toch nog hardnekkige exemplaren tussen }> , vandaar mijn vraag...dacht dat het niet goed genoeg zou werken voor JKK. Anders wel een goed alternatief idd...gewoon met een emmer zout de wei rondgaan in het voorjaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:50

Pandora2 schreef:
avd_b schreef:

Heb je dit zelf al geprobeerd ? Ik doe dit met gewoon onkruid, maar soms zitten er toch nog hardnekkige exemplaren tussen }> , vandaar mijn vraag...dacht dat het niet goed genoeg zou werken voor JKK. Anders wel een goed alternatief idd...gewoon met een emmer zout de wei rondgaan in het voorjaar.

Ga je dan niet de hele grond verzouten?