2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:59

Yvank_ schreef:
En misschien moeten mensen ook maar eens beseffen dat het niet overal mogelijk is om je paard zomers en swinters op een paar HA land te zetten :)

Dat beweert ook niemand. Laten we de discussie dus ook (langs beide zijden) niet in het extreme trekken.
Maar het is gewoon zo dat niet op iedere scheet land een paard gehouden kan worden, hoe mooi en netjes je het ook inricht. Soms is te klein gewoon te klein.

manon1974

Re: 2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:20

Ik weet niet of je intussen je keuze al heb gemaakt? Maar ik zou het lekker doen! De mijne een Pre hengst staat ook bij mijn thuis in een paddock met inloopstal(kan ook dicht) en daarnaast heb ik nog een stuk wei van ongeveer 4000m2 waar hij lekker kan grazen met mijn 2 shets ;-) ik kijk altijd maar zo, op een manege staan ze ook een hele dag in een box en met een beetje geluk komen ze nog 1 of 2 uurtjes eruit.. ze kunnen lekker schooieren naast je huis ze zien nog wat en die sprint trekken ze maar buiten als je gaat rijden! Er is menig paard dat het slechter heeft hoor naar mijn mening :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:25

manon1974 schreef:
Ik weet niet of je intussen je keuze al heb gemaakt? Maar ik zou het lekker doen! De mijne een Pre hengst staat ook bij mijn thuis in een paddock met inloopstal(kan ook dicht) en daarnaast heb ik nog een stuk wei van ongeveer 4000m2 waar hij lekker kan grazen met mijn 2 shets ;-) ik kijk altijd maar zo, op een manege staan ze ook een hele dag in een box en met een beetje geluk komen ze nog 1 of 2 uurtjes eruit.. ze kunnen lekker schooieren naast je huis ze zien nog wat en die sprint trekken ze maar buiten als je gaat rijden! Er is menig paard dat het slechter heeft hoor naar mijn mening :-)

Is jouw stuk ook maar 4 meter breed?

Wat doet de vergelijking met paarden die het slechter hebben er toe? Maakt niet elk stuk land gelijk geschikt voor paarden natuurlijk omdat er nu eenmaal paarden zijn die het minder hebben :+
Ik heb een stuk van 1 hectare, dus als ik naar mijn paarden kijk moet ik dan zeggen dat ze het goed hebben omdat jouw paarden het slechter hebben omdat die van jou minder ruimte hebben en daarmee hebben mijn paarden het dus goed? Het gaat toch immers niet om die andere paarden, dus waarom daarmee vergelijken? :)

Doet mij denken aan vroeger dat als ik iets echt niet lustte dat mijn moeder zei dat er kinderen in Afrika er heel blij mee zouden zijn. Heel fijn, maakt het echter niet dat ik het opeens lekker vond omdat een ander geen eten heeft.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:33

SandraVerl schreef:
Ik begin echt te denken dat ik een abnormaal paard heb. De mijne is amper uit zijne stal te krijgen. Water staat een eind van zijne stal en ook het hooi geef ik altijd buiten, enkel de korrel krijgt hij meestal binnen. Als meneer niet wil, komt hij van gans de dag niet aan zijn hooi, maar staat hij wel in de stal om eten te zeuren. Ik heb hem 8 jaar geleden even op een wei gehad, daar stond hij ook meer in de stal als buiten. Ik slaag er zelfs in om sprietjes gras te houden in een paddock van amper 500 m2. Wat bewegen betreft, meneer loopt alleen uit zichzelf als hij om 1 of andere reden een paar uur niet in zijne stal mag (zo heeft hij donderdag nog heel de namiddag lopen brullen, omdat hij niet binnen mocht want de baasjes waren boordstenen aan het zetten), of als hij denkt dat hij moet werken en zo 1 keer om de 14 dagen zal hij eens uit zichzelf 5 minuten een spurtje trekken. Als je hem laat doen, komt hij enkel buiten om eens te rollen.
Waar ik vroeger woonde, stond hij ook op een paddock en daar kon hij af en toe grazen toen onze tuin nog niet was ingericht, na een uurtje stond meneer altijd op stal, waar hij alleen nog maar uit kwam om achter zijn avond eten te komen zeuren.
Ik probeer hem al jaren te zeggen dat paarden op de steppe leven en geen holbewoners zijn, maar hij wil me niet geloven. 8)7

En je paard staat niet alleen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:14

NiFallor schreef:
SandraVerl schreef:
Ik begin echt te denken dat ik een abnormaal paard heb. De mijne is amper uit zijne stal te krijgen. Water staat een eind van zijne stal en ook het hooi geef ik altijd buiten, enkel de korrel krijgt hij meestal binnen. Als meneer niet wil, komt hij van gans de dag niet aan zijn hooi, maar staat hij wel in de stal om eten te zeuren. Ik heb hem 8 jaar geleden even op een wei gehad, daar stond hij ook meer in de stal als buiten. Ik slaag er zelfs in om sprietjes gras te houden in een paddock van amper 500 m2. Wat bewegen betreft, meneer loopt alleen uit zichzelf als hij om 1 of andere reden een paar uur niet in zijne stal mag (zo heeft hij donderdag nog heel de namiddag lopen brullen, omdat hij niet binnen mocht want de baasjes waren boordstenen aan het zetten), of als hij denkt dat hij moet werken en zo 1 keer om de 14 dagen zal hij eens uit zichzelf 5 minuten een spurtje trekken. Als je hem laat doen, komt hij enkel buiten om eens te rollen.
Waar ik vroeger woonde, stond hij ook op een paddock en daar kon hij af en toe grazen toen onze tuin nog niet was ingericht, na een uurtje stond meneer altijd op stal, waar hij alleen nog maar uit kwam om achter zijn avond eten te komen zeuren.
Ik probeer hem al jaren te zeggen dat paarden op de steppe leven en geen holbewoners zijn, maar hij wil me niet geloven. 8)7

En je paard staat niet alleen?

Nee, er staat een pony bij, die wel meestal buiten staat en regelmatig een poging onderneemt om zijn grote vriend te laten rennen (wat dus meestal niet lukt). Het enige wat mijn paard een paar uur uit de stal kan houden, is de wekelijkse voetbalwedstrijd, dan staat hij in de hoek (zonder een voet te bewegen) naar de match te kijken. Denk dat hij ondertussen hun trouwste supporter is.
Ik kocht hem toen hij 4 was en hij heeft altijd al abnormaal veel gelegen. In zijn vorig paddock lag hij zelfs te slapen terwijl we bomen aan het rooien waren naast hun paddock.
Zo lang er nog geen bestrating voor de stal is (we zijn er mee bezig), ligt er ook geen strooisel in de stal. Het is droog, dus hij kan even goed een paar weken buiten slapen en toch gaat meneer op de harde stenen in de stal liggen ipv buiten.
Hij is nochtans op een wei, in een kudde opgegroeid. Ik vind zijn gedrag al jaren bizar, ieder ander paard zou zich gek vervelen, maar hij niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:27

We hebben hier 700m2 om het huis, maar bij mij is het ook nog niet opgekomen eigenlijk om daar twee grote paarden in te zetten. 1 bok en ze zijn aan de overkant.
De buren hebben ongeveer 800m2 vierkant, maar als ik hun kippen, eenden en het hangbuikzwijn zie dan vind ik dat daar precies groot genoeg voor.
Ik zie liever mijn beesten in de locale stal waar ze veel sociaal contact en grote weides hebben.
Maar misschien ben ik gewoon veeleissend.

Een andere buur heeft er wel twee op 600m2 zandpaddock, maar die huurt nog 4000 m2 weide bij.
Dat is natuurlijk een andere situatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:48

Dan zal het er wel aan liggen dat ik merries heb, die gaan echt niet elke dag sprinten. Spelen vinden ze maar kinderachtig geloof ik. :=

Kijk de breedte die TS heeft, 4 meter dat schiet inderdaad niet erg op. Maar van mij hoef je ook echt weer geen 1,5 hectare te hebben. :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:50

Ik heb ook merries :Y)
Idiotdn zijn het..... :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:55

Serieus? Kan het er dan nog aan liggen dat ik een trekpaardkruising heb?
Op buitenrit vind ze rennen leuk maar verder... neh...
En de welsh geeft haar weidemaatjes liever een rotschop dan dat ze er mee speelt. :=

En nogmaals, ze hebben de gelegenheid.... Maar het lijkt ze niet te interesseren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:59

125m lengte is prima maar 4m breed is vragen om ongelukken.
Waar mijn paard staat hebben we een pad tussen de weilanden 5m bij ong 100m, daar staat af en toe 1 paard als die om wat voor reden dan ook even niet in de groep kan maar ik zie daar echt geen 2 paarden staan.
Als daar een paard staat gaan we ook niet met andere passeren, dan lopen we wel even om.
Laatst bijgewerkt door barbar op 13-06-15 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:02

Gypsy, Ze spelen niet zo als ruinen die stoeien en elkaar etteren.
Ze gaan gewoon loeihard en proberen zo idioot mogenlijk te bokken. In de winter gaan ze ook regelmatig op hun gat. Durf soms bijna niet te kijken.
In de bak is het echt eng, dan rennen ze in omgekeerde richting, stoppen net op tijd, draaien om en gaan staan bokken waarbij ze elkaar in principe niet willen raken, maar soms staat er toch een afdruk op een bil :\
Het zijn de dikste maatjes trouwens.

Mijn eerste merrie was ook al zo'n debiel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:25

:oo

Oef da's niet goed voor 't hart van 't baasje. Nee al jaag ik ze op, dat soort fratsen zie ik hier niet.
Mijn merrie heeft gewoon zoiets van, op buitenrit, als je echt ergens naar toe gaat, dan is het leuk om lekker door te lopen. (Lees, fikse draf) maar verder hoeft dat in haar ogen niet.

Het pad naar de wei toe galloperen ze wel, maar zodra ze bij hun gras zijn is het over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:31

Ik jaag eigenlijk nooit echt op.
Als ik wil dat ze de energie kwijt raken (voor wedstrijd bijvoorbeeld) stamp ik even met mijn voeten op de grond ga er dan rustig bij zitten kijken hoe ze vervolgens 10 minuten idioot doen :')
Mijn appie is de grootste gek.
Als ik een sprongetje in de bak zit gaat ze er zelf overheen, als ik dan iets wil veranderen moet ik echt flink met mijn armen zwaaien zodat ze niet probeert te springen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:32

:oo

Ik moet ze wel opjagen, met een beetje mazzel rennen ze dan 7 rondjes in de bak en doen 2 of 3 bokken voor ik buiten adem ben. :=

En niet dat ze geen energie hebben, want ga ik op buitenrit dan doen we rustig 20 km in 2 uur. Inclusief in en uitstappen.

Gekke, gekke paarden. :') Lijkt me wel makkelijk zo'n autopiloot met springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:35

Oh nee dat doen mijn paarden ook echt niet! Van de fjord oke dat snap ik :') maar mijn paard is een typisch rillerige warmbloed en die doet dat ook niet _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:40

Haha, we gaan wel erg off topic zo :+
Sorry TS :o

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 11:10

Geen probleem hoor, leuk om te lezen. Ik heb nog geen beslissing gemaakt. Maar heb wel alles nog eens opgemeten, getekend, terug gemeten, andere mogelijkheden uitgetekend, als ik de stallen vooraan zet ipv opzij heb ik het meeste ruimte. Dan heb ik een gangpad van 4×10m om daarna een stuk paddock te maken van 8x100m. 8m breedte lijkt me al acceptabeler. En ineens is het stuk grond waar ze op staan al groter.

Mijn merrie staat zeer goed op pension, hele dag op grote wei in grote kudde, en snachts op stal. Mijn ruin staat veel slechter, die komt dagelijks maar 2u op de paddock, maar op de eerste stal is geen plaats meer (en ik vrees dat er ook niet rap plaats zal komen). Dus voor mijn ruin zal alles een verbetering zijn.

En ondertussen blijf ik rondkijken naar een zomerwei ofzo, maar ik woon in een zeer moeilijke regio. Grond genoeg, maar veel delen beschermt en al de rest wordt opgekocht voor landbouw.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:13

8x100 klinkt inderdaad niet zo raar.
Waar heb je ineens die 300m2 extra vandaan getoverd?
Of had je voorheen niet goed gemeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:16

8 x 100 lijkt me een prima stuk hoor!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 11:19

Op de linkerkant wou ik eerst mijn stallen met opslag zetten, maar heb die nu voor het huis gezet. Mijn stuk grond op zich is best groot(2000m2), maar het huis staat pal in het midden iets meer naar achter. Mijn vriend wil de paarden niet vooraan op de wei, maar de stallen en opslag mag van hem wel daar staan, dus wordt de ruimte achteraan een stuk groter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:22

Dar klinkt ineens heel anders en zeker het overwegen waard.
Stukje zand, en vooraan een stukje verharden met evt een dakje en dan kun je best tevreden zijn als paard denk ik zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:32

Lijkt mij wel een betere optie je plan b :j

Ik heb voor de winter een best stuk betegeld en daar hangen de hooinetten, staat hun water en ook een afdak. Ideaal ook met schoonmaken :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:52

Klinkt idd opeens een sruk beter.