Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:50

Nu ken ik de situatie niet, maar alleen maar omdat een dier alleen staat, zou ik geen dierenbescherming gaan bellen.

Dan kan je voor 90% van onze 'luxere' pensionstallen ook wel gaan bellen, want 9 v/d 10 keer mogen die ook absoluut niet met andere in paddock en staan over het algemeen op een half uurtje per dag na ook opgesloten in stal....

Mijn ponys staan swinters ook op een (wel eens waar uitloop-)stal met een stukje verhard als uitloop (maar dan weer niet alleen, oke). Vast niet heel veel meer ruimte dan deze pony; dus dat als enige reden noemen vind ik ook niet echt genoeg om op te staan.

Ideaal is het dan niet, maar kan me ook niet voorstellen dat het voor die mensen ideaal is. Misschien is er inderdaad wel een goede reden voor.

Als ze het wel uit uhh, geld-issues doen, dan moet het diertje ook geen goede verzorging krijgen lijkt mij, en zal hij binnen no time 'ongezond' worden. Al vind ik de conditie voorzover je het van deze foto kan zien al niet al te best.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:08

Lijkt me eerlijk gezegd lógisch dat je niet gaat bellen naar 114 omdat de pony alleen staat.
Dat komt een beetje zweverig over in mijn ogen.
Maar als ík het totaalplaatje bekijk is er reden genoeg om gewoon terecht actie te ondernemen.
Lijkt mij wel belangrijk dat met de eigenaars van de pony eens een gesprekje wordt aangegaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:11

Ik woon echt in het centrum van denhaag, en hier staan zat paarden op binnenplaatsjes alleen. Die beesten komen dus echt niet buiten of met elkaar. Daar doen ze ook al niets aan, dus succes..

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:17

Ik lach me rot! Hoe komen die mensen er bij om een pony in de achtertuin te houden :') ?
Ik zal zeker eens gaan bellen.. Ik ben benieuwd wat voor actie er ondernomen word.

Qwertyui25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:33

Bij ons in de straat (met zelfde idee achtertuin) stond ook eens een pony, vanwege medische redenen. Er is toen contact gezocht met de gemeente. Zij komen dan langs en geven aan dat de pony binnen x tijd verplaatst moet zijn. Binnen twee weken was de pony ergens anders gestald.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:34

Ik zou zeker eens gaan bellen, dat is geen doen voor die pony...zie ook nergens gras of dergelijke alleen harde ondergrond waar de pony dus 24/7 op staat als die niet op stal/in de schuur staat.

Lijkt me ook niet echt mogen...

Benieuwd wat eruit komt !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:38

denice schreef:
Ik woon echt in het centrum van denhaag, en hier staan zat paarden op binnenplaatsjes alleen. Die beesten komen dus echt niet buiten of met elkaar. Daar doen ze ook al niets aan, dus succes..

Inderdaad hartje binnenstad (echt naast het wandelgebied), daar wordt niets aan gedaan. Zolang er niet wordt geklaagd en de dieren worden goed verzorgd zal er geen actie ondernomen worden.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:38

niet de ideale situatie voor het diertje, maar goed waarom die er staan ?

zou de wijkagent eens opzoeken en hem/haar is vragen of die actie kan ondernemen, of enkel even met de mensen praat hoe wat waar en waarom ?

ben benieuwd hoe het afloopt en mailen naar de gemeente?
ik zit al een half jaar te wachten op antwoord terug haha , (om iets anders hoor ;))

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:39

Volgens mij heb ik een tijdje geleden iets gehoord over dat een pony niet in de verboden wet staat als huisdier, alleen paarden. :') Echt onwijs krom was dat toen, maar man mocht gewoon een pony houden.

Klinkt natuurlijk ronduit belachelijk en is ook geen paardwaardig leven, dus zou hoe dan ook een melding maken! :j Zou gewoon even het 0800 nummer van de politie bellen ipv je mail terug afwachten. Pony ziet er verder niet slecht uit inderdaad.

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:47

Je mag een Shetlander in je tuin houden....

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:57

je kunt altijd bellen voor inlichtingen of dit is toegestaan.
Het huis is immers toegewezen als functie: huisvesting en bewoning.
Het houden van een bedrijf moet je ook toestemming voor krijgen van de gemeente.
Dan nog te spreken over de mest ballen, mogen die in een groente/tuin en fruitafval container?

Het houden van een pony en paard, in een woonwijk in een tuin van een rijtjeshuis, vind ik niet normaal. De tuin is niet eens veilig ingericht.
Beestje kan niet eens even lekker rennen of bokken. Lekker rollen op een zachte gras of zand grond.
Vind het mega zielig.

Zijn het trouwens huur of koopwoningen? Dan zou je ook eens anoniem de woning verhuurder kunnen inlichten.
Maar uiteindelijk denk ik dat je toch bij de gemeente uit komt eventueel of dit ook is toegstaan in het kader van bestemmingsplan en/of APV.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 02-06-15 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:59

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:40

Zal nu wel heeeeel de wereld over mij heen krijgen maar goed...ik wil het toch ff kwijt.

Ik zou dus niet bellen...waarom niet?
Nou..het beestje ziet er op het oog niet slecht uit. Het beest kan zich bewegen. Ok..tuurlijk is het niet de meest ideale plek voor het beestje maar kom op zeg ken zat paarden die op een erkend paarden bedrijf staan en minder bewegingsvrijheid hebben en er slechter uitzien/alleen staan.

Krijg beetje nare bijsmaak van de bemoeizucht van mensen naar elkaar
. Die mensen kunnen misschien geen dure stalling veroorloven maar zijn op hun manier hartstikke goed voor die pony.

Stel je eens voor..jij rijd zonder licht op je fiets..en je hoort heel de tijd..oh mag niet ik ga de politie bellen. Of weet ik veel maar de wereld zou er zoveel beter uitzien als we eens wat minder op elkaar Letten.
Heb je echt overlast van de pony in de vorm van stank of lawaai of loopt de pony of omgeving direkt gevaar ..dan is het een ander verhaal, maar enkel omdat het zielig zou zijn...dan zeg ik Nee bel niet en laat het zo.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:43

@jaime_andrea vind de vergelijking van een levensloos ding, fiets, en een levend wezen, shetlander, wel heel ver gezocht ;)

Snap heel goed je punt hoor ! Maar t beestje kan dus alleen maar op stenen lopen of in de schuur? lijkt me ook geen ideale plek voor zo beestje. Ja t beestje ziet er goed uit, maar wij weten vanachter de pc ook niet hoe het dier verzorgd word verder we zien alleen paar fototjes. En als je je zorgen maakt, en de dierenbescherming zou bellen en na controle is t goed. Dan is t toch prima? voel je zelf ook beter... Al kan TS misschien ook eens aanbellen en vragen hoe t zit, puur voor dat ze zich beetje zorgen maakt maar misschien wel helemaal onterecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:44

jaime_andrea schreef:
Zal nu wel heeeeel de wereld over mij heen krijgen maar goed...ik wil het toch ff kwijt.

Nou..het beestje ziet er op het oog niet slecht uit. Het beest kan zich bewegen. Ok..tuurlijk is het niet de meest ideale plek voor het beestje maar kom op zeg ken zat paarden die op een erkend paarden bedrijf staan en minder bewegingsvrijheid hebben en er slechter uitzien/alleen staan.

. Die mensen kunnen misschien geen dure stalling veroorloven maar zijn op hun manier hartstikke goed voor die pony.

Stel je eens voor..jij rijd zonder licht op je fiets..en je hoort heel de tijd..oh mag niet ik ga de politie bellen. Of weet ik veel maar de wereld zou er zoveel beter uitzien als we eens wat minder op elkaar Letten.
Heb je echt overlast van de pony in de vorm van stank of lawaai of loopt de pony of omgeving direkt gevaar ..dan is het een ander verhaal, maar enkel omdat het zielig zou zijn...dan zeg ik Nee bel niet en laat het zo.

Dus omdat er ook andere paarden zijn die er misschien nog slechter aan toe zijn is dit opeens goed? Ik snap niet dat mensen dit goedkeuren, het paard staat alleen, heeft bijna geen ruimte, en ja het dier ziet er goed uit, maar dit hoeft niet te betekenen dat het dan oke is om een kuddedier in zo'n kleine ruimte op te sluiten. Totaal niet. Ik vind dit gewoon dierenmishandeling, dus ja ik zou me hier zeker mee bemoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:45

Ik zou ook niet bellen om t feit dat de pony alleen staat, maar t feit dat ie in een achtertuin staat en dat mag vaak gweoon niet.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:54

Ik vind het eerlijk gezegd zieliger om een paard 23 uur per dag in een stalletje van 3x3 te zetten, dan om een shetlander in de tuin te zetten..

En om al helemaal te zwijgen over de dieren in de bio industrie. Die met zijn allen hutje mutje staan en nog niet eens daglicht zien.

Ja dit beestje zou beter af zijn met een soortgenootje en nog beter op een lekker weiland met soortgenootjes. Maar kom op zeg, hij ziet er prima uit. Kan zo te zien lekker scharrelen in de tuin en krijgt met een beetje geluk hartstikke veel aandacht. Zou er geen drama van maken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:01

En natuurlijk ziet hij er (nog) goed uit, hij is er pas een paar weken.
Over een x aantal maanden dan pas kun je zeggen of hij er nog goed uit ziet.
Dus om een conclusie te trekken hoe hij er uit ziet, vind ik op dit moment geen goed argument om niet te bellen.

Het gaat hier voornamelijk over de huisvesting van het dier of dat wel of niet gemeld mag worden en is toegestaan en of het een geschikte plek is om zo een pony in de tuin te houden.

En dan maar niet te spreken over zijn veiligheid, hij kan er amper een drafje maken, en als hij dat doet dan breekt hij half zijn nek over de tuinslang. En even lekker een bokje en zijn been zit vast in de spaken van een fiets.

Ik vind het geen goede en veilige huisvesting van het dier en dus reden om te bellen.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 02-06-15 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:02

Staat de pony serieus in dat houten hok? Zou hier zeker melding van maken. Tuin is mega klein en alleen maar stenen.

Ze zien de pony waarschijnlijk voor hond aan. Gewoon zielig ondanks dat het beestje misschien wel goed verzorgd wordt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:15

En volgens mij mag een pony dus wel gewoon in je tuin gehouden worden hoor.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:22

Gelijk melding van maken!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:26

En hoe zit het dan met vliegen en mest in de zomer? Ik zou er niet blij van worden als buren.

Of het nou wel of niet mag. Het zou niet moeten mogen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:38

Denk dat dat ook inderdaad hier niet gewenst zou zijn. Hoe goed ik ook voor me dieren ben, maar als ik in onze redelijke ruime tuin een shet neerzet, weet ik zeker dat binnen 24 uur mijn buren aan de deur staan.

In de zomer krijg je er toch stank overlast van, vliegen en alles erom heen...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:42

jaime_andrea schreef:

Dit is gewoon een kwestie van het belang van het dier boven dat van de eigenaar stellen. Het is misschien vervelend de dierenbescherming over de vloer te krijgen, maar deze zouden de situatie moeten kunnen inschatten en naar behoren reageren. Als ingrijpen niet nodig is zullen ze dat niet doen en kan iedereen verder met zijn leven.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:14

Wat ik gewoon bloed irritant vind aan deze constatering is : kan je je beschuldiging ook waterdicht onderbouwen? Staat het beest 24/7 in de tuin? Wie weet gaan de mensen er heerlijk uren mee wandelen of fietsen en staat ie uren ergens op een veldje te grazen. Als er geen direkt gevaar dreigt voor de omgeving zeg ik nogmaals. ..laat toch gaan.