Wat kan ik doen om teken te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:37

tamary schreef:
XxDiandraxX schreef:
De dosering is 10ml op 100kg (volgens da, alles in overleg) lichaamsgewicht dus dat is niet zo gauw een dubbele dosering.

Met een max. van 30ml. Ik gebruik het spul, 30ml is hier niet voor niets max.

Is niet wat mijn dierenarts aangaf maar dat geeft niet, het is fijn spul/werkt goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:38

De appie heeft ook bio kokosolie. Maar zoals ik het lees is bio niet persé nodig en gaat het er meer om dat het extra pure kokosolie is?

Magica

Re: Wat kan ik doen om teken te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:47

Klopt, zo puur mogelijk al dan niet biologisch. De Tuinen verkoopt het ook.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:56

Koper schreef:
De appie heeft ook bio kokosolie. Maar zoals ik het lees is bio niet persé nodig en gaat het er meer om dat het extra pure kokosolie is?

Deze is ook goed, als er op staat extra vierge dan betekend dat kokosolie van de hoogste (extra vierge) kokosoliekwaliteit.

Ook moet het niet ontgeurd zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:56

Koper schreef:
Dank je wel voor het meedenken :) Ik bedoelde eigenlijk in niet-webshops.

Ik heb vandaag alles gekocht bij zo'n natuurvoedingswinkel. Ben benieuwd of het werkt.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:30

Ik gebruik frontline (de spray). Nog tot en met zaterdag in de aanbieding bij de Welkoop.
Wil je iets sterkers, kun je Butox gebruiken.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:46

mbt die kokosolie: hoe werkt dat dan precies en hoe dien je dat op het paard aan te brengen?

Mijn paard heeft er zelf gelukkig geen last van (gelukkig geen enkel paard bij ons op stal) maar het verzorgpaard van mijn zus op een andere stal (bij het bos) wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:07

Vandaag meteen maar de daad bij het woord gevoegd en op weg naar stal een pot (koudgewonnen, niet-ontgeurde, bio) kokosolie gescoord. Wát een geklieder :') Het is natuurlijk een vast vet, wat je eerst vloeibaar moet maken in je handen. Mijn merrie vond het bijbehorende "smelt"geluid niet zo leuk, kan ik ook best in komen na 16 veulens. Het klinkt een beetje als haaaa die gaan we eens even opvoelen. Zo'n geluid.

Goed, ik paarden inzepen. Er werden meteen 2 voordelen duidelijk: je kunt het aanbrengen terwijl paard staat te eten (met de deetspray kan dat echt niet, je krijgt dan een wolk van chemische meur waar je van gaat hoesten. Staat ook op dat je dat niet in de buurt van voedsel moet gebruiken dus ik neem aan ook niet in de buurt van hooi), en het ruikt erg lekker.

Nadelen: het is nogal een geklungel en ik vond het tijdrovend. Eerst met een lepel een klompje uit de pot bikken, en dat dan zacht maken in je handen. Als je net als ik een beetje een kluns bent komt er heel wat van het smeltende vet op je broek en op de grond terecht. Ik vond het het beste werken als je het een beetje sopt in je handen, dan de olie in je ene hand afvegen aan je paard, klompje van hand wisselen, andere hand afvegen enz tot het klompje op is. Dat duurt best eventjes. Na 4 oksels, 4 liezen, 2 onderbuiken, 2 borstbeenzones en 1 uier was ik het dan ook wel een beetje zat. Op de pot staat dat je het ook voor je huid en haar kunt gebruiken dus nog even de wat schilferige, jeukende buiknaad en manen(kam) van mijn merrie ingesmeerd. Morgen ga ik de voeten doen.

Ben benieuwd. Mijn paardjes ruiken nu erg lekker, ik hoop maar dat het geen vliegen aantrekt ofzo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-05-15 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:36

Het is even wat onhandig om het uit de pot te halen maar je kan het bijvoorbeeld eerst overscheppen in een bakje? Het heeft een laag smeltpunt dus op het moment dat het in je handen komt is het al vloeibaar. Oke het is even wat "geklieder" maar het smeert wel fijn en ruikt daarbij ook nog eens naar bounty haha. Het is de laurinezuur (waarvan kokosolie veel bevat) wat de kruipende en vliegende beestjes heel vies vinden. Mocht een teek wel bijten, laten ze meteen weer los wat dan weer heel fijn is want op dat moment zijn teken zeker niet schadelijk mochten ze een ziekte dragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:38

Ik denk dat ik morgen eens aan de slag ga met een au bain marie-achtige constructie. Overdoen in potje, potje in warm water idee. Vond het tegenvallen, vooral qua druipen, hoe snel het smelt. Gesmolten is het meteen helemaal vloeibaar terwijl je dan wel nog ook brokjes hebt. Het smelt te bruusk zeg maar.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:39

Én je kan het inderdaad ook gerust op schaafplekjes en droge huid smeren. De plekjes zien er na een dag al beter uit.
Laatst bijgewerkt door Magica op 28-05-15 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:40

Koper schreef:
Ik denk dat ik morgen eens aan de slag ga met een au bain marie-achtige constructie. Overdoen in potje, potje in warm water idee. Vond het tegenvallen, vooral qua druipen, hoe snel het smelt. Gesmolten is het meteen helemaal vloeibaar terwijl je dan wel nog ook brokjes hebt. Het smelt te bruusk zeg maar.

Dat kan je inderdaad ook proberen. De mijne is redelijk hard maar zodra ik het in mijn handen heb is het na twee seconden vloeibaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:43

Blijkbaar ben ik dan te onhandig ofzo :')

Edit: wacht! :)* Paard is natuurlijk ook warm. Morgen smeer ik de witte brokjes/klontjes gewoon rechtstreeks op paard en dán smelten -:)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:13

Vandaag de resultaten terug gekregen van de teken die ik heb laten onderzoeken. Babesia caballi besmet. Niet best dus! Ook al zijn het nimfen!

Weer verder zoeken naast het juiste anti middel.. Zonnebrand werkt tot nu toe heel aardig..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:46

Waar heb je ze naartoe opgestuurd om te testen?

Naam, adres etcetera?
Dat zou ik echt graag willen weten, dan stuur ik een keer een handvol uit mijn omgeving op.
Ben echt heel benieuwd of er Borrelia of andere rotzooi zit. (kans groot)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:49

Welkoop verkoopt ook tekentesten tegenwoordig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:52

Ja, maar die lijken me dan weer te simpel, te weinig betrouwbaar . Sommige campingwinkels en outdoorzaken hebben die ook.

Maar een serieus adres is meer dan welkom!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:57

Ze gebruiken hier iets als DEET, maar speciaal voor paarden, honden en veedieren. Het heet Baiticol en zodra de teek wil bijten, vergiftigt hij zichzelf en gaat 'ie dood. Wel vrij chemisch ook.

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:56

Ik heb de oplossing.

Heb van alles geprobeerd, niets hielp goed.
Mijn 3 paarden staan ook langs een bosrand.

Ik kon dagelijks wel 5 à 6 teken verwijderen per paard.
Voornamelijk kleine teken op de neus, kin.

Na overleg met m'n dierenarts heb ik frontline spray besteld.
Dit spuit ik 1x per week op een kleine zachte borstel en vervolgens met de borstel op de hoofden van de paarden.
GEEN teken meer gezien, uiteraard wel uitkijken dat het niet in aanraking komt met de ogen.

Kortom ; super spul en je kan ontzettend lang met een flesje.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:23

Femke_Tweety schreef:
Waar heb je ze naartoe opgestuurd om te testen?

Naam, adres etcetera?
Dat zou ik echt graag willen weten, dan stuur ik een keer een handvol uit mijn omgeving op.
Ben echt heel benieuwd of er Borrelia of andere rotzooi zit. (kans groot)

http://www.uctd.eu/nl/tickbusters/

http://uctd.eu/documents/Inzendformulier.pdf

Het beste is via je da, hoeft ie niets voor te doen maar geloof dat de test op ziektes/ bacteriën anders zo'n €45 kost. Wat via je da geloof ik niets is. Je kan ze altijd mailen met al je vragen!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:24

natasjuh schreef:
Ik heb de oplossing.

Dit spuit ik 1x per week op een kleine zachte borstel en vervolgens met de borstel op de hoofden van de paarden.
GEEN teken meer gezien, uiteraard wel uitkijken dat het niet in aanraking komt met de ogen.

Één keer ingesprayd met Frontline en de dag erna 25 teken van d'r neus gehaald.. Vond de werkzaamheid mwah ;-)

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:38

_Ananas_ schreef:
natasjuh schreef:
Ik heb de oplossing.

Één keer ingesprayd met Frontline en de dag erna 25 teken van d'r neus gehaald.. Vond de werkzaamheid mwah ;-)

ik breng het in lichte vorm alleen aan op haar hoofd. "Masseer" het goed in, tot op heden nog geen teken waargenomen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:51

Alles al gehad en nog teek in oksel en op hoofd. Ga die van de kokosvet ook eens proberen! Nu hoogtijd teken bij ons dus goede test. Als ze weg blijven ik blij! En als het ook nog vliegen/muggen enz weg houdt nog beter! Stikt er hier nu rond schemer van. Heb ik meerdere vliegen in een klap en niet met stinkspullen:) Gebruikte nu tea tree olie hielp iets maar het ruikt zo:)

Ook al Frontline gehad..kon mijn paard niet tegen verloor zijn haren er door:) Zeker als ze altijd buiten staan en zon erop! Dus met zulke dingen ben ik nu iets voorzichteriger geworden. Dat is leuk bij 1x gebruiken onderweg maar niet voor mij in de weide waar ze helaas genoeg voorkomen.

Zandpaddock gaat het goed maar keer op gras en klaar is het weer.

DOe ook nog weleens met zn plakroller voor kleding over het hele lijf paard rollen:) Helpt om de los lopende tekenen eraf te halen:)