We kunnen een weide huren maar er is geen water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: We kunnen een weide huren maar er is geen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:00

Ja toch? is simpel te maken,je moet alleen wel effe graven.Staat nog leuk ook nog op de wei,én de paarden vinden het heerlijk om vanaf de grond water te drinken.Hier kiezen ze ook voor de regenplas als die er een poosje ligt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:01

Ik heb 3 grote emmers die ik hermetisch kan afsluiten, daar kan telkens een 40 liter water in. In de kofferbak zetten, met de tuinslang tot de koffer, voor 3/4e vullen, rustig naar de weide bollen. Daar parkeer ik de auto in de weide, hup emmers eruit en gewoon open zetten. Ik ben maar 1m50 en kan ze met een beetje gestuntel zelf verplaatsen. In de zomer is het 2x per dag met de emmers rond bollen, maar aangezien ik toch sowieso 2x per dag ga kijken is het geen moeite een emmer of 2 mee te nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:14

tjady schreef:
Je kan het 1000 liter vat ook op een aanhanger laten staan. Dan kan je hem heen en weer rijden als je hem moet vullen.
is er in de buurt niet iemand met een tractor die hem af en toe voor je heen en weer wil rijden om bij te vullen. Dat moet toch te regelen zijn.

Op deze manier is het best te doen maar dan ben je te afhankelijk van de boer..........stel dat het water op is en de boer heeft ff geen tijd...............

Regenwater opvangen in zo'n 1000 liter vat zou ik niet doen, water gaat ook broeien in zo'n tank in de volle zon, dan is het water smerig..........vaak zat gezien en dan willen ze er niet van drinken.

Waarom wordt die vriend hier afgebrand? ik snap hem heel goed hoor, het is een heel gedoe en gesjouw en het is zo op......zeker op warme dagen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:40

Mijn ervaring is dat in de zomer er minder gevuld hoeft te worden dan in de winter. Ik moet zomers ongeveer 1 keer in de week vullen en 's winters om de dag. Ik heb een 90 liter kuip en daar drinken een B en D pony uit. Ook ik vind dat vriendlief zeurt. Lekker het zware werk overlaten aan een rugpatiënt. En ja, water sjouwen is zwaarder dan kuil of mest.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:44

Hier al meer dan 8 jaar zonder stromend water op de weide, enkele tips:

-dakgoot met daaronder een 1000 liter vat
-1000 liter vat op aanhangwagen, thuis vullen (uit onze regenwaterput) en dan de wei inrijden
-bidons van 60 liter, thuis vullen en naar de wei brengen (kan met auto, kruiwagen, karretje, afhankelijk van je fysiek opties genoeg :P )
-water putten uit de sloot: als het veel geregend heeft, is het bovenste van het slootwater heel zuiver (bij ons alleszins)
-zelf een pomp installeren. Tijdens de winter kan deze vastvriezen, dan putten wij water door een emmer met touw errond naar beneden te gooien en water omhoog te trekken.

De meeste opties zijn primitief en zwaar sjouwen, maar het werkt wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:48

Wij hebben ook jaren water moeten slepen, met de fiets zelfs. Een paar grote jerrycans achtop en fietsen maar,

De meeste mogelijkheden zijn wel genoemd, 1000 liter vat op aanhangwagen laten staan en die heen en weer rijden als het op is. Jerrycans vullen en meenemen en daarmee bv een badkuip vullen. Daar past dlink wat water in. Als er een dak is kun je regenwater opvangen. Plaats desnoods een paar grote regentonnen waar het in terecht komt. Dan kun je flink wat water verwerken en in combinatie met jerrycans kom je een heel eind. Put laten slaan en pompen maar.

Of ervan afzien en op zoek gaan naar een wei met water, je zou ook de vorige huurder kunnen vragen hoe die het heeft opgelost.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:49

De dichtstbijzijnde boerderij met tractor erbij benaderen, de situatie uitleggen en vragen wat het kost als hij enkele keren per jaar een 1000 liter vat met de tractor van het land wil halen, wil vullen en weer neer wil zetten. Dat is verreweg het makkelijkste.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:51

Dakgoot aan de schuilstal hangen en opvangen in zo'n 1000L vat inderdaad....paard hiernaast staat ook al jaren zo...enkel in de zomer als het lang niet regent, moeten ze bijvullen met jerrycans.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:49

Toch snap ik niet hoe julie dat doen met die 1000 liter vaten,Bij ons raakt dat water ten eerste al op door simpel emmers uit te spoelen,maar ook word het groen en gaat het stinken op den duur als het er langer in staat.Nu hebben we omdat het maar spoelwater is er chloortabletten in gegooid maar dan is het echt geen drinkwater meer.

Dus mensen met een 1000 litervat,hoe hou je die vaten schoon?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:04

2 x per jaar laat ik het helemaal leeg lopen, kruip erin en was het helemaal uit. Wij hebben zelden last van vuil, hier zal properder water uit de lucht vallen zeker.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:15

prugelpiet schreef:
Die 1000 liter tank 1 keer vullen en dan met regelmaat deze erin kieperen? Vullen in de kofferbak, bij de weide even snel in een kruiwagen laten vallen en dan kruiwagen gewoon omkieperen

[ Afbeelding ]

Klinkt toch wel makkelijker dan het is, dat "in de kruiwagen laten vallen" :D Da's 80l water, moet je toch een beetje aan trekken en sleuren hoor! Maar voor de rest wel iets handig, die zak :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:17

Ik zou dan ook informeren naar de mogelijkheden van een grondpomp. En wat ik ook een goede tip vind, is een 1000 liter vat neerzetten en in de buurt informeren of iemand deze eens in de zoveel tijd wil vullen die daar wel de middelen voor heeft.

Bedenk wel dat in tijden van vorst je toch twee keer per dag met jerrycans op pad zal moeten. Nu zijn we er wat dit betreft dit jaar goed mee weg gekomen :Y)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:21

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:25

TS heb je wel stroom op je wei?

Ik zou er twee 1000l tanks neerzetten onder een afdak (kan de zon het niet opwarmen en wordt het ook niet groen)

Met dompelpomp kan je dan elke dag vers water geven

Het regent zoveel in NL zonde om er geen gebruik van te maken

Met twee tanks doen je lang en van de zomer wil je vriend misschien wel een paar x rijden mocht hij leeg raken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:27

Heb verder het topic niet gelezen, maar ik heb het jaren met jerrycans gedaan. Tien stuks à 25 liter, in de auto en hoppakee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:29

beatje schreef:
Toch snap ik niet hoe julie dat doen met die 1000 liter vaten,Bij ons raakt dat water ten eerste al op door simpel emmers uit te spoelen,maar ook word het groen en gaat het stinken op den duur als het er langer in staat.Nu hebben we omdat het maar spoelwater is er chloortabletten in gegooid maar dan is het echt geen drinkwater meer.

Donkere folie er rond.
Groen wordt het o.i.v licht.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:22

Hier wat ervaringen van een sjouwer. Ik huur een weide waar ook geen water is. Vanwege asbest op het dak van de schuilstal durf ik het ook niet aan om de paarden regenwater te geven. Ik ga minimaal tweemaal daags naar mijn paard en pony. Ik neem dan 3 jerrycans van 10 liter mee. Soms met de auto, soms met de fiets, in twee fietstassen en een achterop. Het is ongeveer 1,5 km. Ik doe dit nu 4 jaar en het went. Ik moet er toch heen, extra tijd kost het niet. Het is alleen soms wel eens twee keer rijden wanneer het hard vriest of erg warm is, dan zijn ze er snel mee weg. 95% van het jaar is 60 liter per dag voldoende voor mijn dieren. In de zomer drinken ze minder als ze op het gras staan, in de winter als het droog is wat meer vanwege het hooi.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:31

Ayasha schreef:
beatje schreef:

Donkere folie er rond.
Groen wordt het o.i.v licht.

Helpt dat echt ayasha? Ik had er laatst idd zien staan die zwart gespoten waren.Ze zijn natuurlijk zo zwart geverfd.

En Ine er zal bij ons best ander water uit de lucht vallen,best bizar als je allebei bij Antwerpen woont.Wij zullen aan de andere kant van de schelde zitten :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:17

Ik heb er een soort isolatiespul omheen met aan de buitenkant grijs spul dat zonlicht weerkaatst. Zorgt er ineens voor dat het water in de winter minder snel bevriest. (met -20 houd je het niet tegen natuurlijk maar -5-6 kon ik nog water nemen) en ik heb eigenlijk nooit groen water. :)
Je moet er wel ook aan denken om geregeld het dak en de goten proper te maken. Als daar veel vuilgheid en groen op ligt is de kans ook groot dat je water sneller vuil/groen gaat zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:38

Bij ons ligt de stal in de zon en het dak dus ook.dak en de goten worden altijd schoongemaakt.
Maar goed zelfs de drinkbakken van de kippen worden groen end aar gaat gewoon kraanwater in en worden iedere keer schoon gemaakt.
Bevriezen doet de waterbak bij ons ook amper,juist omdat hij in de zon staat,maar dat veroorzaakt natuurlijk ook veel groen.Ik ga hem idd eens proberen te schilderen,baat het niet schaad het niet :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:12

kippen zijn sowieso vuillappen met hun water dus dat dat vuil wordt is niet zo verbazend. :D

Maar heel veel heeft te maken met het licht en warmte. Het groene wordt veroorzaakt door algen en die houden van warmte en zonlicht en kunnen razendsnel vermenigvuldigen. :) Dus het kan heel snel groen worden met zonlicht en warmte. :)
Door 'm donker te maken haal je het licht weg (dat hebben ze nodig voor fotosynthese) en als je er nog wat reflecterends omheen doet, haal je ook een stukje warmte weg. :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:48

Alicia2u schreef:
Hier wat ervaringen van een sjouwer. Ik huur een weide waar ook geen water is. Vanwege asbest op het dak van de schuilstal durf ik het ook niet aan om de paarden regenwater te geven. Ik ga minimaal tweemaal daags naar mijn paard en pony. Ik neem dan 3 jerrycans van 10 liter mee. Soms met de auto, soms met de fiets, in twee fietstassen en een achterop. Het is ongeveer 1,5 km. Ik doe dit nu 4 jaar en het went. Ik moet er toch heen, extra tijd kost het niet. Het is alleen soms wel eens twee keer rijden wanneer het hard vriest of erg warm is, dan zijn ze er snel mee weg. 95% van het jaar is 60 liter per dag voldoende voor mijn dieren. In de zomer drinken ze minder als ze op het gras staan, in de winter als het droog is wat meer vanwege het hooi.

jeetje wat een gedoe! de asbest kan geen kwaad op je dak zolang je dak gewoon blijft zitten. ik zou een regenpijp en regenton of 1000 liter tank aanschaffen, je kan ook een oude panty bij je regenpijp doen zodat het water gezeefd wordt als het vuil is, voordat je het geeft of een gewone zeef er neerleggen, maar die asbest komt er niet af hoor.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:49

Ayasha schreef:
kippen zijn sowieso vuillappen met hun water dus dat dat vuil wordt is niet zo verbazend. :D

Maar heel veel heeft te maken met het licht en warmte. Het groene wordt veroorzaakt door algen en die houden van warmte en zonlicht en kunnen razendsnel vermenigvuldigen. :) Dus het kan heel snel groen worden met zonlicht en warmte. :)
Door 'm donker te maken haal je het licht weg (dat hebben ze nodig voor fotosynthese) en als je er nog wat reflecterends omheen doet, haal je ook een stukje warmte weg. :)

daarom schreef ik ook je 1000 liter tank onder een afdak te plaatsen, wij hebben er zelfs een afdakje voor gemaakt waar ze onder staan, altijd helder water :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:17

Ik heb gewoon een gardena dompelpomp in de sloot. Werkt prima.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 01:28

Rivendell schreef:
Ik heb gewoon een gardena dompelpomp in de sloot. Werkt prima.

ts heeft geen sloot