Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:01

Aangezien ik tweespan rijd met Belgen zou het niks voor mij zijn.
1 ik zou het niet aandurven bitloos voor de wagen.
2 ijzerloos is geen optie, ik rijd zoveel dat ze soms opnieuw beslagen moeten worden omdat de ijzers versleten zijn. Was eerst van mening dat een paard zonder ijzers beter was, totdat de hoeven zo kort werden en 1 paard daadwerkelijk kreupel liep. (Heel erg ik weet het).

Daarnaast zou zo'n instelling vanuit een pensionstal me al niet aanstaan, krijg er toch altijd een beetje geitenwollensokken gevoelens bij.

Deze paarden lopen nu op ongeveer 15 hectare in een kudde van ongeveer 10 Belgen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:08

Ook vor mij zou het geen optie zijn, Ook al had ik mijn vorige paard altijd ijzerloos staan.
Ik heb haar later voor de wagen laten beleren en haar hoeven sleten zo snel dat ze wel ijzers onder moest, en dat zou bij jou dan niet mogen, dat zou betekenen dat ik niet meer met haar zou kunnen mennen. Mijn nieuwe paard is nu twee en blijft ijzersloos tot we buitenwedstrijden gaan rijden. In de winter er weer af maar op gras of eventueel springen gaan er toch ijzers onder.
Ik zou dus niet kiezen voor jou stal.

Ik sta nu op een stal waar eigenlijk alles mag, en dat bevalt me prima.
Het is kleinschalig en de mensen helpen elkaar en laten elkaar in hun waarde ook over ijzers en bit of bitloos en dat heb ik liever dan dat een staleigenaar dingen voor mij e n mijn paard gaat beslissen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:09

Alleen al het lezen van de eerste post van de ts zou ik nooit op jouw pensionstal willen staan.

In de post ben je al bewust bezig je mening op te dringen aan de toekomstige pensionklanten
Ik houd mijn paard zoals ik het wil, is al een reden om niet bij jouw type mens te gaan staan.
Bemoeizucht van pensionhouder is het laatste wat ik wil

Lezen van je 2e post twijfel ik al aan je kennis van je paarden.

Lezen van jouw 4e post over de "mode" bevestigd mijn vermoedde........
Bemoeizuchtig, geen inlevingsvermogen........... Mode
Teveel bezig met het opdringen van jouw manier

Ps. mijn merrie staat blootsvoets maar niet omdat ik tegen ijzers ben
Laatst bijgewerkt door tita op 03-04-15 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:12

Ik begrijp je wel en het is jou pensionstal dus je kan mensen toe laten die je zelf wilt en waar jij je goed bij voelt.
En met dezelfde denkwijze over paarden houden.
Hier ook 4 kant op ijzers. Zie het liever ook anders maar rij veel buiten en het bos is toch een stuk stappen.
En bij ons op stal is er wel een paard met aangepast beslag om medische redenen.

Als jij je eigen pensionstal begint gewoon gelijk duidelijk zijn weten de klanten waar ze aan toe zijn.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:18

mijn paard heeft ook op zo'n stsl gestaan. geen achter ijzers in de kudde. de huidige pension klanten (daar 1 iemand) kreeg de keus of achter eraf en in de kudde of alleen apart op een stukje (wat tussen de kudde in lag).
inmiddels sta ik om andere redenen ergens anders. kleine kudde aan huis bij kennis waar 2 van de 5 rondom ijzers hebben.

mijn paard heeft geen ijzers, ook mijn hoefsmid is tegen ijzers en zolang hij mij er van kan overtuigen dat ijzers niet nodig zijn blijft mijn paard lekker zonder. maar hij loopt veel op beton en veel buiten dus geen idee of dat goed blijft gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:32

Ik denk als je een pensionstalling begint dat je dan het beste mensen kunt hebben staan die een beetje met jouw op een lijn liggen.
Anders geeft dit wrijvingen.
Maak dan duidelijke regels.
Alleen geen achterijzers willen vind ik raar, want van een blote hoef waar net een braam aan zit kunnen ook lelijke wonden komen.
En dan moet je ze ook de tanden uit de mond halen :D
Maar ik blijf erbij dat als je zoiets gaat beginnen je het beste mensen kunt pakken die er hetzelfde over denken ook voor je eigen is dat leuker.

Ik zie dat je vlakbij woont, ik heb al meteen een klant voor je misschien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:18

Hoe ik tegenover zo'n pensionhouder sta? Niet, ik denk er het mijne van, trek mijn schouders op en zoek verder naar een pensionstalling waar geen beperkingen zijn. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:25

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

En daar ga je al, dan zien de andere klanten van hé waarom marietje wel en wij niet.
Regels zijn er om duidelijkheid en gelijkheid te geven en niet om steeds maar aan te passen.
Waarom zou je niet in een medische indicatie geloven voor ijzers?
Of als iemand dusdanig veel over het harde moet/gaat en juist dat paard geen geweldige voeten heeft en dus op ijzers moet omdat deze anders geen voeten meer overhoud?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:32

Voor ons ivm de sport ook geen optie om de ijzers af te laten. Ik vind het trouwens kort door de bocht, tanden kunnen ook een hoop leed veroorzaken. Zelfs in een stabiele groep kan onrust ontstaan, en kan het fout gaan. Je kan nooit 100% voorkomen dat het een keer mis gaat.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:33

Nekharen gaan overeind staan als ik een pensionstal zou tegenkomen die ijzers verbiedt, en ik lees nu ook bitten verbied.
Getsie. Ik heb een paard die al Jaren zonder ijzers staat en dit ik ook eventueel bitloos zou kunnen rijden maar toch zou ik niet op jou stal komen staan dan.

Ik zou er zelf voor kiezen dan om aparte plekken aan te bieden voor paarden die wel ijzers hebben. Dan heeft de klant een keuze, heeft u ijzers, ja? Helaas kan uw paard dan niet in de groep, maar de hebben daar wel aparte plekken voor.

Bitloos kan ik met mijn hoofd niet bij. Waarom geheel bitloos? Met een bosal kun je soms meer pijn doen dan met een bit imo.

Heb wel ooit op een stal gestaan die hulpteugels verbood. Snap ik geheel. Maar dat is imo heel wat anders dan bitloos en ijzerloos.
Heb immers meerdere paarden meegemaakt die wegens medische redenen zooltjes moesten dragen, was de enige mogelijkheid nog, en met zooltjes zullen er toch echt ijzers onder moeten.
Zou een mooie zijn als dat jouw paard overkomt en bij de diagnose moet je meteen een andere stal gaan zoeken.

O ja, mijn paard staat in kleine kudde op grote paddock. De bijtwonden zijn vele malen erger dan de trappen zoals ik het heb gezien.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:35

Ik denk dat je een flinke beperking op legt bij mensen. Mijn paard staat ook veel buiten met anderen. Die van mij heeft zelf geen ijzers achter maar de andere wel. Het is mijn eigen keuze en verantwoordelijkheid om mijn paard daar toch tussen te zetten. Ik zou het niet oke vinden als iemand mij oplegt hoe ik mijn paard moet beslaan.
Daarbij zijn er genoeg andere manieren waar op paarden elkaar kunnen verwonden en hoe zie je dat voor je? Dat kan je toch ook niet voorkomen? Ik denk dat mensen tegenwoordig een fijne stalling willen omdat hun paard er goed staat. Mensen zoeken niet een stal waar ze super veel regels hebben en zeker niet over dit soort persoonlijke vraagstukken. Ik zal er althans niet heel blij van worden.
En wat als bijvoorbeeld mensen een paard hebben zonder ijzers en ze besluiten toch om er wel achterijzers onder te latten zetten omdat ze toch opeens hogere dressuur willen rijden en vinden dat achterijzers dan kunnen helpen en omdat ze dat fijner vinden met buiten rijden. Zet je ze dan buiten?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:36

Ik zou een stal weren waar me dit soort regels opgelegd worden.

Wij hebben 4 paarden en 2 kunnen niet zonder ijzers. 1 paard loopt voor de kar en is een zware koudbloed en 1 paard springt in de sport en durft niet te springen op gras zonder stiften.
Ik sta met 1 van deze paarden op een pensionstal waar groepen zijn van ongeveer 10 paarden met en zonder ijzers. De trapverwondingen per jaar over alle 70 paarden zijn op 1 hand te tellen.

Als een pensionstal houder mij gaat vertellen welke optoming enz ik mag/moet gebruiken ben ik weg. Onze pensionstalhouder heeft 1x ingegrepen bij een klant die regelmatig het paard/pony tegen het hoofd aan sloeg onder het rijden. Andere klanten hadden hier namelijk grote problemen mee.

Onze andere paarden staan 24/7 buiten in een wei en hebben ijzers en ook hier geen problemen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:37

Je hebt het recht het te verbieden, als dit per direct duidelijk is word je niet gedwongen maar kun je kiezen wil ik daar staan of zoek ik verder. Ik zou niet moeilijk doen om zoiets, genoeg mensen die dezelfde gedachten hebben, deze mensen zullen juist blij zijn met een stal die zoiets verbiedt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:37

Neonlight schreef:
Hoe ik tegenover zo'n pensionhouder sta? Niet, ik denk er het mijne van, trek mijn schouders op en zoek verder naar een pensionstalling waar geen beperkingen zijn. :)

Ja, zo denk ik er ook over. Ik doe met mijn paard wat ik wil. Al wil ik m groen verven bij wijze van spreken. Dat gaat een ander/pensionhouder niet voor mij bepalen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:39

rien10 schreef:
Neonlight schreef:

Ja, zo denk ik er ook over. Ik doe met mijn paard wat ik wil. Al wil ik m groen verven bij wijze van spreken. Dat gaat een ander/pensionhouder niet voor mij bepalen.

:j :j :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:39

Ik zou een stalhouder niet laten beslissen of mijn paard wel of geen ijzers heeft.

IrishDraught

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:43

Hoe ver wil je gaan?

Alleen bitloos,
geen ijzers,
alleen boomloos of juist niet.
Geen hulpteugels,
geen dekens,
geen geschoren paarden,
geen tastharen afknippen.
Geen sporen,
geen zweep
Geen krachtvoer

Billy

Ach jongens, dit is toch te verwachten?
Dit is dezelfde mevrouw die beweert dat als een paard niet zonder ijzers kan en gevoelige voeten heeft je gewoon de ijzers moet aflaten want dan went hij er vanzelf wel aan.... over diervriendelijkheid gesproken

Billy

friesam schreef:
Hoe ver wil je gaan?

Alleen bitloos,
geen ijzers,
alleen boomloos of juist niet.
Geen hulpteugels,
geen dekens,
geen geschoren paarden,
geen tastharen afknippen.
Geen sporen,
geen zweep
Geen krachtvoer

Geen stalgeld? :D

Collie2008

Mijn paard staat blootsvoets. Overigens zonder echte reden. Hoeven zijn gewoon goed, maar ben verder niet echt van de bitloze/blootvoetse groep.

Toch zou ik niet op een stal willen staan waar bitten of ijzers verboden worden. Ik hoef niet in een keurslijf en wil graag zeggenschap over mijn eigen paard. Dus ook al zou ik perfect in het plaatje passen, dan nog haak ik af.

Overigens denk ik dat je veel beter kan kijken naar de samenstelling van een groep dan naar wel/geen ijzers.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:44

Vroeger was het hier in de buurt heel gewoon om in de zomer de achter ijzers er af te halen voor de weidegang.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:44

Ik ben altijd pro blootsvoets geweest, maar wegens een blessure komt mijn paard nu toch op corrigerend beslag op alle 4 de benen, als de dierenarts zoiets zegt doe ik dat.

Dus een stal die dat verbied, zou ik niet blij van worden. Paard is al geblesseerd, een hoop stress van op en neer naar de kliniek rijden, en dan zou ze niet terug naar haar eigen weitje mogen...

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:45

Ik zou het prima vinden als mijn stal eigenaar zijn beweegredenen uitlegt, waarom hij/zij liever geen achterijzers heeft. Misschien dat je je er dan positief door laat beïnvloeden als paardeneigenaar. Maar als er dat soort 'verboden' zouden zijn op een stal, zou ik er niet zo snel gaan staan denk ik.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:46

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Zo, dat is nogal een veronderstelling zeg! Heb jij een opleiding tot vee-arts of hoefsmid genoten?
Onze merrie stond juist alleen op achterijzers, en toch echt op medische indicatie.
Ik zou nooit ergens op een stalling komen staan waar dat soort regels opgedrongen worden, zéker omdat je uit alles 'proeft' dat jij gewoon principieel tegen het beslaan van paarden bent en dat ook een achterliggende gedachte is bij deze regel.

Ik denk dat jij je beter op een bepaalde richting kan focussen en daar stalling voor aanbieden.
Specifiek voor mensen die de sroming, ijzerloos, bitloos, 24/7 buiten aanhangen. Als je je daar helemaal op richt, trek je een bepaalde doelgroep aan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:48

tita schreef:
Alleen al het lezen van de eerste post van de ts zou ik nooit op jouw pensionstal willen staan.

In de post ben je al bewust bezig je mening op te dringen aan de toekomstige pensionklanten
Ik houd mijn paard zoals ik het wil, is al een reden om niet bij jouw type mens te gaan staan.
Bemoeizucht van pensionhouder is het laatste wat ik wil

Lezen van je 2e post twijfel ik al aan je kennis van je paarden.

Lezen van jouw 4e post over de "mode" bevestigd mijn vermoedde........
Bemoeizuchtig, geen inlevingsvermogen........... Mode
Teveel bezig met het opdringen van jouw manier

Ps. mijn merrie staat blootsvoets maar niet omdat ik tegen ijzers ben

Precies wat ik dacht...

Hier staan ze zonder ijzers en zomers 24/7 buiten maar een pensionhouder die op zo'n manier dingen verbied krijg ik de kriebels al van. Maar de manier waarop meerdere dingen gezegd worden door ts vindt ik misschien nog wel erger. Als pensionhouder moet je heel simpel vrij blanco blijven over wat andere mensen goed achten voor hun paard. Anders krijg je heeeel veel gezeur en gezeik straks En ben je snel klaar met je pension.