waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:04

Selka schreef:
Jelleee schreef:
Bij ons op stal zijn ook gewoon ringen aan de muur, op diverse plekken. En anders kun je je paard aan je box vastzetten. Op mijn vorige stal was dat ook zo. Mijn pony's zijn dus niet anders gewend en staan dus keurig stil aan 1 touwtje, zonder te etteren of hun kop eronder door te steken. Ik denk dat dat ook gewoon een kwestie van opvoeding is.

Ik vind mijn paard "opvoeden" dat hij zijn hoofd en hals stil moet houden echt te ver gaan. Het is een dier geen robot. Ik wil soms ook even uitrekken of naar iets kijken.

Ik vind het ook wat ongezellig worden. Ik hou wel van het contact wat je met poetsen hebben kan, dat ze steeds naar je omkijken als je wat anders pakt, als ze aan je kont snuffelen of langs je been. Veel pennymomentjes onder het poetsen, gewoon lekker tutten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:27

ariatje schreef:
Nikass schreef:
Mijn paard wordt er ook eerder paniekerig van dan rustig. Ze kan haar hoofd niet meer draaien om iets goed te zien.

Zie daarom mijn eerdere reactie! Een paard dat nerveus of zelfs paniekerig wordt tussen twee touwen heeft óf géén vertrouwen óf is niet opgevoed. Beide zaken dienen door de eigenaar te worden opgelost en juist niet op zn beloop worden gelaten óf om het probleem heen gewerkt te worden. Daarmee los je niets op. Op de lange termijn worden de problemen alleen maar groter...

Wat een onzin, ze kan zonder problemen los staan, buiten en loopt niet weg. Ik werk niet "om het probleem heen" want ik heb geen probleem. Op mijn eigen stal hebben we niet eens een plek om ze tussen twee touwen te zetten. IK hou niet van dat gedwongen, gecontroleerde, laat dat paard toch een beetje paard zijn.

Ik lees hier vooral dat tussen twee touwen handig is omdat een paard dan niet vervelend kan doen. Over opvoeding gesproken... die van mij doet nooit vervelend.

CaPrIoLe`79

Re: waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:33

Het ligt er een beetje aan hoe het er ter plaatse uitziet, maar als je een paard met zijn hoofd richting muur vastbind hebben ze weinig uitzicht en zo tussen 2 touwen hebben ze meestal een prettiger uitzicht de ruimte in. Het is een stukje extra `luxe`voor je paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:56

Bij ons zit de ring niet aan een muur maar aan een stang die tot halverwege het paard komt ongeveer. Genoeg te zien dus. Op mijn vorige stal was een binnenpoetsplaats maar stond ze voor de open deur. Ik geef mijn paard graag vrij uitzicht. Tussen twee touwen kunnen ze niet veel zien hoor. Ze kunnen hun hoofd niet draaien om ergens op te focussen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:32

Nikass schreef:
ariatje schreef:

Zie daarom mijn eerdere reactie! Een paard dat nerveus of zelfs paniekerig wordt tussen twee touwen heeft óf géén vertrouwen óf is niet opgevoed. Beide zaken dienen door de eigenaar te worden opgelost en juist niet op zn beloop worden gelaten óf om het probleem heen gewerkt te worden. Daarmee los je niets op. Op de lange termijn worden de problemen alleen maar groter...

Wat een onzin, ze kan zonder problemen los staan, buiten en loopt niet weg. Ik werk niet "om het probleem heen" want ik heb geen probleem. Op mijn eigen stal hebben we niet eens een plek om ze tussen twee touwen te zetten. IK hou niet van dat gedwongen, gecontroleerde, laat dat paard toch een beetje paard zijn.

Ik lees hier vooral dat tussen twee touwen handig is omdat een paard dan niet vervelend kan doen. Over opvoeding gesproken... die van mij doet nooit vervelend.

Wat een lange tenen! Lees je eigen eerdere post nog eens goed door en dan mijn reactie. Je hebt wel een probleem want je paard wordt paniekerig! Dus omzeil je het door em zijn zin te geven en em los te laten staan....Leer hem geduldig vast te staan, voor ZIJN, JOUW veiligheid en die van anderen op jouw stal

Daarnaast opvoeding is iets heel anders dan een paard murw maken waar jij op doelt. Een eerlijk opgevoed paard is geen murw paard. Een murw paard is een NIET eerlijk opgevoed paard!

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:47

Ik zet mijn pony van (bijna) 4 jaar
Aan 1 halstertouw buiten de box,
En is verder braaf, is ook stukje van opvoeding denk ik

Elienee

Re: waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:47

ik zet mijn paard ook steeds tussen 2 touwen.
Wanneer ik hem aan een gewone box zet gaat hij helaas hangen terwijl hij dit tussen 2 touwen nooit doet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:15

Ariatje: "mijn paard reageert eerder paniekerig dan rustig" is de tekst. Dat wil niet zeggen dat ze volledig in paniek raakt, en nogmaals ik heb op mijn eigen stal niet eens de mogelijkheid om haar tussen twee touwen te zetten. (dus omzeilen?) Als het moet dan kan ze het echt wel, (kwam het vroeger tegen op een andere stal waar ik af en toe kwam) maar ik vind het niet nodig dus waarom zouden we?
Dus wat is het probleem dan volgens jou?
Ik hou van zoveel mogelijk vrijheid voor mijn paard, bovendien was ik haar nooit, dus daar is het ook al niet voor nodig ;)