Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gebruik jij bij het staluitmesten?

Mestboy
55 (12%)
Schep
34 (7%)
Hooivork
57 (12%)
Mestvork
261 (57%)
Iets anders
44 (9%)

Totaal aantal stemmen: 451

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:08

Mijn paard staat op zaagsel met een laag stro daarover heen.
Achter in de stal heb ik niets liggen omdat hij daar altijd poept.
Ik schep de poep er uit met een schep (zo'n plastic geval) en de natte plekken in het stro met de mestvork. Meestal 1 a 2 kruiwagens per dag. En dan gooi ik er weer een verse lading stro overheen...

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 12:41

SBravour, dat komt omdat het 1 april is en al de smileys worden nu verandert in teksten, dus vandaag even geen smileys gebruiken ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:47

Paintlinger schreef:
Ik mest al jaren uit met een sneeuwschuiver/schep

Hier ook met sneeuwschep. Paarden staan buiten, met inloopstal die ze alleen gebruiken bij slecht weer, veel vliegen en als toilet. Heel handig om alles twee keer per dag met een sneeuwschep bij elkaar te vegen... Heb er ook geen bodembedekking in, als ze liggen doen ze dat buiten.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:56

Wij hebben een pensionstalling en mesten 1 x per week. Voor de rest strooien we met stro op zodat de paarden toch droog en schoon staan.
We mesten met de bobcat en de trekker uit!
Wij werken ook met grote balen .

ELpatcho

Re: Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:05

vlas hier, dus elke dag even de drollen eruit (en eventueel de hele natte plekken). Kost met klein half uurtje voor vier stallen. Eens in de zoveel tijd moet de gehele stal wel leeg, tja dan ben je even bezig. Gebruik hiervoor mestvork met veel tanden. Ideaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:29

bir schreef:
Wij hebben een pensionstalling en mesten 1 x per week. Voor de rest strooien we met stro op zodat de paarden toch droog en schoon staan.
We mesten met de bobcat en de trekker uit!
Wij werken ook met grote balen .

Stomme vraag misschien hoor, ik lees dit wel vaker maar heb het nooit gezien... maar wordt dat geen enorme vieze zooi?

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:58

Dan had ik geen klanten meer!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:12

Blegh, 1 keer per week uitmesten zou hier niet kunnen. dan is het ook gelijk een smerige klus :\ Maar jullie halen het dan met de trekker uit de stallen? Anders ben je volgens mij een eeuw bezig per stal. En kost het niet veel meer stro op die manier? je moet er immers steeds een flinke laag op gooien.

Bij ons zitten er putten in de stal die bedoeld zijn om vocht weg te laten lopen naar de mesthoop (die ligt achter tegen de stallen aan). Maar als het erg nat weer is, komt alle viezigheid weer naar boven. Als je dan niet iedere dag de natte plekken weg haalt wordt het binnen een week echt heel smerig. verschilt wel een beetje per paard natuurlijk. Er staat er bijvoorbeeld 1 met een stijf achterbeen. Dan kan je er wel 10 plakken stro op gooien, hij schuift alles aan de kant als hij draait in z'n stal. Ik doe meestal het enigzins schone/droge stro in éen hoek gooien, die vieze natte plekken en drollen er uit, dan het overgebleven stro een beetje achterin tot halverwege de stal (ligt er aan hoe veel het is) en op het voorste gedeelte weer schoon stro. soms aan 1 plakje al genoeg, soms 2 en in het ergste geval (bij de ruin die geweekt hooi krijgt en het door de hele stal sleept) 3.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:13

We halen het met de bobcat er uit. Met de trekker word het dan naar de mesthoop gereden. Idd het ene paard is "viezer" dan het andere. Bij de ene moet je idd wat meer stro bij strooien dan bij de andere!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:08

De onze staan in een schuilstal met paddock, behalve zand hebben we geen bodembedekking. Als het nat is in de paddock gebruiken we de mestboy. Als het zand mooi droog is, gebruiken we een metalen zaagselvork (zo een met heel veel tandjes). Rondom de palletboxen (waar we hooi in voeren) gebruiken we om de dag even de hark om de losse hooitjes bij elkaar te dweilen.

We zijn wel bezig om ze zindelijk te maken; we leggen een aantal mooie mesthoopjes op een hoop op een door ons gekozen plek. De shetlander snapt het erg goed, de andere twee soms wel soms niet. Volhouden maar :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:56

Ik gebruik een mestvork en schep. Elke dag haal ik alles wat vies is eruit. De vloer schraap ik schoon met de schep en daarna vul ik het stro dagelijks bij zodat mijn paard altijd een schoon strobed van 20cm heeft.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:20

Dat zindelijk maken, probeer ik ook in mijn stal. De drollen gaan steeds meer de juiste richting op, maar dat kan ook puur geluk zijn. Ben er al een tijd mee bezig, om hem in de zaagselrand achterin de stal te laten mesten. Maar meneer vind het eerder een lekker kussen bij het liggen. De meeste drollen vind ik inmiddels in de overgang van het zaagsel naar het stro. Ik hoop zo dat het met een lange adem gaat lukken maar heb er een hard hoofd in.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:13

Ik schep al het schone stro aan 1 kant op een berg met de stro vork.
Ik schep alle mest en natte plekken in de kruiwagen.
Dan veeg ik al het laatste vuil in een mestboy.
Het schone stro doe ik allemaal naar het midden van de stal en ik gooi er een plak schoon stro over.
1 of 2 keer per week moet ik er geen schoon stro op doen want mijn paard is heel schoon en eet geen stro.
Ik mest elke dag zelf en het duurt ongeveer 5-10 min.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:33

felicity schreef:
Ik die van mij staan sinds een maand op vlas.
Maar phoeee wat een ellende. Ik was altijd stro gewend. En dan iedere dag drollen eruit en natte plek en dan weer dik opsrooien.

Ik heb een ontzettende smeerkees. En mijn vlas stal ziet er al zo snel zoo smerig uit. Haal iedere dag de mestballen eruit. En 1x in de week de ergste natte plek. Maar ik vind dit niet echt lekker werken.

Hoe mesten jullie jullie vlas stallen? En ziet het er bij jullie ook al snel helemaal bruin?

haha ja ken dat probleem. Voor ik het paard uit mn profiel deed, was ik ook alleen stro gewent. Vlas was idd heel erg wennen en ja ziet er idd lang niet zo mooi en fris eruit als een strostal. Mijn mening dan.
Nu is mevrouw ook best wel een varkentje dus nee dan wordt je niet vrolijk van een vlasstal.
Afgelopen 2 weken heeft ze mooi op stro kunnen staan en wat was dat heerlijk; stal zag er een stuk beter uit en ook zijzelf bleef mooi schoon.
Helaas weer terug naar vlas dus zal wel weer snel mn varkentje terug hebben.

Haal iedere dag de mest eruit en de natte plek om de dag tot 2 dagen(om de 2 dagen in de zomer, want dan staat ze toch veel buiten). Langer kan bij haar echt niet, zeker niet met vlas. Dan heb je binnen 2 dagen dr hele box zeiknat. Met stro kon ik dan de natte plek wel weer wat langer laten liggen, maar ook dan red je het niet met maar 1 keer per week. Godzijdank heeft ze dan wel maar echt 1 natte plek en plast ze niet de hele box door, maar echt 1 vaste plek...die ik na 4 jaar met mn ogen dicht kan vinden onderhand :)

Scheelt dan wel al weer dat ze, nu ze tegenover 2 hengsten staat ze alleen nog maar achterin poept. Daarvoor lag het dr hele box door. Dus dat houd de bende ook al weer wat schoner nu.

Overigens gebruiken we hier ook van die aardappelvorken; ideaal met vlas.
Toen ze op stro stond wel gewoon een mestvork, want dat werkt gewoon niet met zo'n aardappelvork.

overigens is dit serieus de allereerste keer in mn hele leven dat ik iemand hoor zeggen(nou ja; lezen in dit geval) dat die een box uitmest met een mestboy. Moet er niet aan denken met die ondingen een complete box uit te moeten mesten. Dan is het idd ook geen wonder dat je zo lang met een box bezig bent. Want eerlijk is eerlijk; een half uur voor 1 box is wel heel erg lang hoor.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:31

De shets staan met zijn tweeen op stal op stro en maken er soms wel een rommel van. Ik doe met de mestvork het schone aan de kant, vieze eruit, aanvegen en een keer per week spuit ik zelfgemaakte stalverfrisser op de bodem. Gelijk is dan de ammoniaklucht weg. Schone stro weer terug en indien nodig wat erbij. Duurt ongeveer 10 minuten en er gaat dan geen onnodig schoon strootje op de mesthoop.

Mijn paard staat dag en nacht buiten met een schuilstal. Die staat gewoon op beton/stenen. We hebben daar de eerste winter stro gedaan maar het enige wat ze ermee deden was er een vieze bende van maken en alsnog buiten op de stenen liggen.
Daar ben ik ook met 10 minuten klaar met mest weghalen van twee paarden, alleen het plein vegen (overal ligt dan plukjes hooi e.d. gewaaid) kost me nog een kwartier extra.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:37

Wij hebben een inloopstal met paddock eraan vast, en aan de overkant van de weg een weiland. Er staat bij ons een paard in de kost dus wij wisselen onze 'diensten' wat betreft voeren & mest ruimen. Waar het vooral om gaat bij mest ruimen; de paddock geheel poepvrij maken en de stal aanschuiven(dus alle poep + zand + andere troep op een hoop) en de inloopstal moet dus ook leeg zijn. De wei doen we 1x in de 2 weken samen, deze moet ook helemaal leeg. Dit doen wij overigens met een plastic mestvork.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:52

Ik heb ook anders aangeklikt.
Die van mij hebben altijd op vlas gestaan.
De haflingers en nu de shet en de mini ook.

Ik raap de drollen.
Als de stal leeg is doe ik er 1 pak vlas in, raap de drollen en ik doe 1 maand met een pak vlas.
Natte plekken doe ik met een ijzer blik.

Ik heb van alles in de stal staan, mestboy, hooiriek enz.
Maar ik vind dit het fijnste.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:06

Ik haal eerst alle zichtbare drollen weg met de mestboy. Vervolgens verzamel ik met de hooivork al het schoon stro. Stro wat vies is gaat de kruiwagen in. Hij heeft vaste plas plekken. Als ik alles gescheiden heb dan heb ik meestal een hele grote berg stro over. Die vlak ik weer recht in mijn stal en dan gaat er nog een klein laagje nieuw stro op. Dan aanvegen en klaar! Zo zijn iedere dag alle plas plekken en drollen eruit en verbruik ik heel weinig stro. Dit kan alleen omdat mijn ruin super schoon is!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:10

xxCYNNxx schreef:
felicity schreef:
Ik die van mij staan sinds een maand op vlas.
Maar phoeee wat een ellende. Ik was altijd stro gewend. En dan iedere dag drollen eruit en natte plek en dan weer dik opsrooien.

Ik heb een ontzettende smeerkees. En mijn vlas stal ziet er al zo snel zoo smerig uit. Haal iedere dag de mestballen eruit. En 1x in de week de ergste natte plek. Maar ik vind dit niet echt lekker werken.

Hoe mesten jullie jullie vlas stallen? En ziet het er bij jullie ook al snel helemaal bruin?

haha ja ken dat probleem. Voor ik het paard uit mn profiel deed, was ik ook alleen stro gewent. Vlas was idd heel erg wennen en ja ziet er idd lang niet zo mooi en fris eruit als een strostal. Mijn mening dan.
Nu is mevrouw ook best wel een varkentje dus nee dan wordt je niet vrolijk van een vlasstal.
Afgelopen 2 weken heeft ze mooi op stro kunnen staan en wat was dat heerlijk; stal zag er een stuk beter uit en ook zijzelf bleef mooi schoon.
Helaas weer terug naar vlas dus zal wel weer snel mn varkentje terug hebben.

Haal iedere dag de mest eruit en de natte plek om de dag tot 2 dagen(om de 2 dagen in de zomer, want dan staat ze toch veel buiten). Langer kan bij haar echt niet, zeker niet met vlas. Dan heb je binnen 2 dagen dr hele box zeiknat. Met stro kon ik dan de natte plek wel weer wat langer laten liggen, maar ook dan red je het niet met maar 1 keer per week. Godzijdank heeft ze dan wel maar echt 1 natte plek en plast ze niet de hele box door, maar echt 1 vaste plek...die ik na 4 jaar met mn ogen dicht kan vinden onderhand :)

Scheelt dan wel al weer dat ze, nu ze tegenover 2 hengsten staat ze alleen nog maar achterin poept. Daarvoor lag het dr hele box door. Dus dat houd de bende ook al weer wat schoner nu.

Overigens gebruiken we hier ook van die aardappelvorken; ideaal met vlas.
Toen ze op stro stond wel gewoon een mestvork, want dat werkt gewoon niet met zo'n aardappelvork.

overigens is dit serieus de allereerste keer in mn hele leven dat ik iemand hoor zeggen(nou ja; lezen in dit geval) dat die een box uitmest met een mestboy. Moet er niet aan denken met die ondingen een complete box uit te moeten mesten. Dan is het idd ook geen wonder dat je zo lang met een box bezig bent. Want eerlijk is eerlijk; een half uur voor 1 box is wel heel erg lang hoor.

Ik heb inmiddels mijn tactiek ook aangepast. Dagelijks de drollen eruit en 1x in de week het natte en een pak erbij was geen doen.

Ze staat van 8 tot 8 ongeveer buiten. Elke dag haal ik de drollen eruit. En in een keer in de drie dagen spit ik de box om. Het beetje natte haal ik er dan al uit. Ze piest helaas niet op een plek maar ze laat het gewoon kletteren waar ze op dat moment staat. Dan verspreid ik het oude weer helemaal over de box en gooi dan een half pak erbij wat ik met de bovenste laag meng.

De mest eruit halen doe ik met een emmer en huishoudhandschoenen. Mevrouw heeft er ook een handje van om ze te begraven.
Dan trek ik de kantjes met een gewone riek naar binnen en trek hem glad.
Omspitten doe ik ook met de riek en de plashoekjes eruit halen doe ik met een zaagselvork.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:16

nuscaniels schreef:
De shets staan met zijn tweeen op stal op stro en maken er soms wel een rommel van. Ik doe met de mestvork het schone aan de kant, vieze eruit, aanvegen en een keer per week spuit ik zelfgemaakte stalverfrisser op de bodem. Gelijk is dan de ammoniaklucht weg. Schone stro weer terug en indien nodig wat erbij. Duurt ongeveer 10 minuten en er gaat dan geen onnodig schoon strootje op de mesthoop.

Mijn paard staat dag en nacht buiten met een schuilstal. Die staat gewoon op beton/stenen. We hebben daar de eerste winter stro gedaan maar het enige wat ze ermee deden was er een vieze bende van maken en alsnog buiten op de stenen liggen.
Daar ben ik ook met 10 minuten klaar met mest weghalen van twee paarden, alleen het plein vegen (overal ligt dan plukjes hooi e.d. gewaaid) kost me nog een kwartier extra.

Wat is die stalverfrisser *D

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:26

wat lees ik hier veel dat mensen de bodem van een vlasstal omspitten. Bij ons is dit (op de plasplekken na) een harde koek van zo'n 15 cm. Het enige wat wij doen is:
iedere dag de drollen eruit. 1x per week de losse bovenlaag tegen de kanten aangooien, daarna de RODE plasplekken wegscheppen. Het schone wat tegen de kant aan ligt gaat in het gat van de plasplek en daarna evt een baal erop.

Kost me met alleen drollen scheppen nog geen 5 minuten, en met de natte plek eruithalen een klein kwartiertje. In de winter (als ze wat meer binnenstaan) gaat er wekelijks een pak in, in de zomer om de 2 tot 3 weken 1 pak.

We hebben hele schone paarden, maar ook varkens op stal gehad, de ene stal is dan net iets bruiner, of heeft af en toe eens een pak extra nodig, maar alle stallen zijn droog.

1x per jaar wordt alles leeggeschept, en schoongespoten. Dan gooien we 1 baal in de stal, gaan hier met de gieter overheen zodat het vochtig / nat is, Na een nachtje drogen gaan er nog 5 balen op, en hebben we weer een goede start voor weer een jaar.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:20

Ik ben veelste bang dat ze hier het schone vlas gaan eten. Dat ik het dus altijd meng met het oude vlas wat er nog in ligt.
Daarbij vind ik het ook niet fijn werken om zo'n dikke laag te hebben. Mijn paard piest door heel de box en heeft geen vaste plasplek. En heb helaas ook geen tractor of sterke man die eens in de zoveel tijd de stal leeg kan halen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:34

je hebt een spulletje te koop. Cresil. Dit meng je met water en giet je over het schone vlas. Wedden dat ze er na een hap echt wel vanaf blijven? En heeft je paard wel gewoon voldoende hooi?

Wij hebben de sterke man ook niet nodig om het leeg te scheppen. Ik laat ongeveer 2 maanden voordat we gaan spuiten de stal leeglopen. Dit houd in dat ik er niks meer bij gooi. Dit is de laatste week wel echt een bende, maar daarna hoeft er maar 1 volle kruiwagen (grote met 2 wielen) uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:59

Ik heb ook gewerkt met een potlaag vlas. Echt zo ideaal! Ook zo lekker warm.

Het lukt niet bij alle paarden maar toch zeker bij 90%.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 00:52

heb dat geprobeerd om een potstal op te bouwen, aangezien dat de meest voordelige manier is met vlas. Maar het lukt gewoon niet met dr. Ze maakt er gewoon te veel een bende van, waardoor je er best wel aardig wat er uit moet halen en dus ook aardig wat weer erin moet gooien.
Dan is het ook nog eentje die schone vlas lekker vind, dus moet wel het oude met het nieuwe mengen.

Er staat hier ook een D pony.....dat dier is wel zo schoon; poept alle hopen op elkaar in een hoek en heeft een vaste plasplek. Rest van de box is onaangeroerd. Daar hoef je zo weinig in te gooien, dat als alle paarden zo zouden zijn zouden vlasboeren binnen een jaar failliet zijn.

Helaas weet hij die gave niet door te geven aan 'mijn' paard.