Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paintlinger schreef:Ik mest al jaren uit met een sneeuwschuiver/schep
bir schreef:Wij hebben een pensionstalling en mesten 1 x per week. Voor de rest strooien we met stro op zodat de paarden toch droog en schoon staan.
We mesten met de bobcat en de trekker uit!
Wij werken ook met grote balen .
felicity schreef:Ik die van mij staan sinds een maand op vlas.
Maar phoeee wat een ellende. Ik was altijd stro gewend. En dan iedere dag drollen eruit en natte plek en dan weer dik opsrooien.
Ik heb een ontzettende smeerkees. En mijn vlas stal ziet er al zo snel zoo smerig uit. Haal iedere dag de mestballen eruit. En 1x in de week de ergste natte plek. Maar ik vind dit niet echt lekker werken.
Hoe mesten jullie jullie vlas stallen? En ziet het er bij jullie ook al snel helemaal bruin?
xxCYNNxx schreef:felicity schreef:Ik die van mij staan sinds een maand op vlas.
Maar phoeee wat een ellende. Ik was altijd stro gewend. En dan iedere dag drollen eruit en natte plek en dan weer dik opsrooien.
Ik heb een ontzettende smeerkees. En mijn vlas stal ziet er al zo snel zoo smerig uit. Haal iedere dag de mestballen eruit. En 1x in de week de ergste natte plek. Maar ik vind dit niet echt lekker werken.
Hoe mesten jullie jullie vlas stallen? En ziet het er bij jullie ook al snel helemaal bruin?
haha ja ken dat probleem. Voor ik het paard uit mn profiel deed, was ik ook alleen stro gewent. Vlas was idd heel erg wennen en ja ziet er idd lang niet zo mooi en fris eruit als een strostal. Mijn mening dan.
Nu is mevrouw ook best wel een varkentje dus nee dan wordt je niet vrolijk van een vlasstal.
Afgelopen 2 weken heeft ze mooi op stro kunnen staan en wat was dat heerlijk; stal zag er een stuk beter uit en ook zijzelf bleef mooi schoon.
Helaas weer terug naar vlas dus zal wel weer snel mn varkentje terug hebben.
Haal iedere dag de mest eruit en de natte plek om de dag tot 2 dagen(om de 2 dagen in de zomer, want dan staat ze toch veel buiten). Langer kan bij haar echt niet, zeker niet met vlas. Dan heb je binnen 2 dagen dr hele box zeiknat. Met stro kon ik dan de natte plek wel weer wat langer laten liggen, maar ook dan red je het niet met maar 1 keer per week. Godzijdank heeft ze dan wel maar echt 1 natte plek en plast ze niet de hele box door, maar echt 1 vaste plek...die ik na 4 jaar met mn ogen dicht kan vinden onderhand![]()
Scheelt dan wel al weer dat ze, nu ze tegenover 2 hengsten staat ze alleen nog maar achterin poept. Daarvoor lag het dr hele box door. Dus dat houd de bende ook al weer wat schoner nu.
Overigens gebruiken we hier ook van die aardappelvorken; ideaal met vlas.
Toen ze op stro stond wel gewoon een mestvork, want dat werkt gewoon niet met zo'n aardappelvork.
overigens is dit serieus de allereerste keer in mn hele leven dat ik iemand hoor zeggen(nou ja; lezen in dit geval) dat die een box uitmest met een mestboy. Moet er niet aan denken met die ondingen een complete box uit te moeten mesten. Dan is het idd ook geen wonder dat je zo lang met een box bezig bent. Want eerlijk is eerlijk; een half uur voor 1 box is wel heel erg lang hoor.
nuscaniels schreef:De shets staan met zijn tweeen op stal op stro en maken er soms wel een rommel van. Ik doe met de mestvork het schone aan de kant, vieze eruit, aanvegen en een keer per week spuit ik zelfgemaakte stalverfrisser op de bodem. Gelijk is dan de ammoniaklucht weg. Schone stro weer terug en indien nodig wat erbij. Duurt ongeveer 10 minuten en er gaat dan geen onnodig schoon strootje op de mesthoop.
Mijn paard staat dag en nacht buiten met een schuilstal. Die staat gewoon op beton/stenen. We hebben daar de eerste winter stro gedaan maar het enige wat ze ermee deden was er een vieze bende van maken en alsnog buiten op de stenen liggen.
Daar ben ik ook met 10 minuten klaar met mest weghalen van twee paarden, alleen het plein vegen (overal ligt dan plukjes hooi e.d. gewaaid) kost me nog een kwartier extra.