1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:32

Op mijn vorige pensionstal kregen de paarden 2 keer per dag een klein beetje hooi (dat ze na 15min al op hadden).
Op mijn huidige stal gaf ik in het begin zelf hooi.
Ik had 2 grote hooinetten met kleine mazen en wisselde deze telkens. In het begin kreeg hij in de ochtend de eerste en was die tegen de avond leeg, dus die wisselde ik dan.
Nu sinds hij weet dat hij niet zonder hooi komt te zitten, eet hij niet de hele dag door en doet hij een hele dag met 1 hooinet.
Hij krijgt nu 2 keer per dag een normale (ruime) portie hooi, en s avonds ligt er nog steeds een deel van het hooi van s ochtends.
Dus hij zit nooit zonder.

Het is perfect mogelijk om maar 1 keer per dag te geven, als je hoeveelheid maar groot genoeg is zodat je paard niet zonder komt te zitten.
Mijn paard is trouwens een stal-paard en eet ook helemaal geen stro meer sinds hij verhuisd is.

roosjanssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:36

hmmmm
het kan wel natuurlijk
maar dan zou ik wel een grote portie geven
want het lijkt me niet fijn als ze s'avond in hun stal staan zonder eten
maar alsje een grote portie geeft dan zal het prima te doen zijn
groetjes /3 /3 /3

Hilary

Re: 1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:23

Wij voeren onze pony's minimaal 1 keer per 24 uur; als we weten dat de tussentijd tussen bijv. woensdagochtend en donderdagavond te lang wordt ivm werk / studie, gaan we op woensdagavond nog een keer om bij te vullen. Ze krijgen met z'n drieen ca 35 - 40 kg per 24 uur, in 6 hooinetten (kleine maas) die we in palletboxen vastleggen.
Deze hoeveelheid zijn we proefondervindelijk achter gekomen; in het begin gaven we ze flink te veel, dus dat hebben we iets naar beneden bijgesteld. Omdat we het hooi nat maken, kunnen we niet voor meerdere dagen in de hooinetten stoppen, na een dag vinden ze het toch echt minder lekker en met warm weer ruikt het dan ook niet zo fris meer...
Ze hebben heel goed door dat het hooi eigenlijk niet opraakt, dus gaan ze tussendoor rustig even slapen, spelen of naar de verbouwing bij de buurkoeien kijken. De hooinetten zijn eigenlijk nooit helemaal leeg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:08

Al zet je 1x in de week voer neer, het maakt niet uit als ze daar een week mee doen en ze niet zonder komen te staan.
Ik voer mijn paarden momenteel ook maar 1x per dag. Eind van de middag krijgt mijn shetje een netje (twee netten over elkaar) in een slowfeeder, mijn grote krijgt 2 grote netten vol hooi in een palletbox (14 a 15 kilo). Als ik de volgende dag eind van de middag kom, hebben ze nog en komen niets te kort. Dan is 1x voeren echt geen probleem. Weet ik dat het wat kouder wordt, ik de volgende dag later ben etc, dan geef ik ze wat extra hooi (of laat sochtends wat bijvoeren).

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:39

Hier krijgen ze twee fijnmazige hooinetten vol en hier doen ze ruim twee dagen mee (twee shetlanders). Dus één hooinet per shetlander per twee dagen. De boer loopt de hele op het erf dus wel de gehele dag controle van de paardjes en dus ook het hooi. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Ik zou niet durven zeggen hoeveel kilo ze eten op een dag. In de winter krijgen ze hooi op de paddock en zomers gras. Als ze weer het weiland op gaan, doen ze ongeveer 3 dagen met hun netten.
Nu mogen wij ons zeer gelukkig prijzen met twee shetlanders die gewoon netjes stoppen met eten als ze genoeg hebben _/-\o_
Erg fijn :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:07

Mijne doet met een slowfeeder van 150X100 ook 2 dagen, tweede dag zit ie nog halfvol. Maar de pensionhouder gooit er ondanks de slowfeeder nog wel gewoon hooi in 2x per dag, gewoon iets minder zodat hij het niet de stal gaat doorsmeren.

Afbeelding
Afbeelding

Van zo'n gigantische rechthoekige hooibaal gaat er 1 hele plak in als ik hem helemaal aanduw (a 20/25 kilo) Nu is mijn paard net 4, dus die mag zeker onbeperkt eten.

ual_95

Re: 1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:14

Sorry, maar ik vind één keer per dag hooi voeren echt te weinig. Naar mijn weten is de spijsvertering van een paard er zo opgebouwd dat het paard eigenlijk heel de dag hoort te kunnen eten. Zo niet, kunnen er darmklachten ontstaan die kunnen leiden tot koliek, of het paard gaat zich vervelen en gaat stro eten. Nu zeg ik niet dat je continue maar hooi in de stal moet gooien, maar ik zou wel zorgen dat er continue iets is om op te knabbelen, bijvoorbeeld door middel van een slowfeeder of door de portie over de dag te verdelen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:18

ual_95 schreef:
Sorry, maar ik vind één keer per dag hooi voeren echt te weinig. Naar mijn weten is de spijsvertering van een paard er zo opgebouwd dat het paard eigenlijk heel de dag hoort te kunnen eten. Zo niet, kunnen er darmklachten ontstaan die kunnen leiden tot koliek, of het paard gaat zich vervelen en gaat stro eten. Nu zeg ik niet dat je continue maar hooi in de stal moet gooien, maar ik zou wel zorgen dat er continue iets is om op te knabbelen, bijvoorbeeld door middel van een slowfeeder of door de portie over de dag te verdelen.

Dat kan ook door 1x per dag te voeren als het maar genoeg hooi is..

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:20

Tabaluga12 schreef:
ual_95 schreef:

Dat kan ook door 1x per dag te voeren als het maar genoeg hooi is..

Dat bedoelde ik met de slowfeeder :P

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:28

Ik had een heel groot fijnmazig hooinet waar mijn paard nog van over had na 24 uur. Ik heb nooit gewogen wat erin kon, maar ik denk toch wel een kilo of 25.
Werkte fantastisch en heel makkelijk te vullen en op te hangen. En dat terwijl ik de beetje hooinetten ondingen vind, vooral degene met strotouwen. Daar raak ik wel zo ontzettend gefrustreerd van :)

Volgens mij is dit hem:
http://www.ruitersportsissi.nl/stal-en- ... -5-cm.html

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:47

Ik heb altijd maar 1x dag mijn paarden gevoerd, maar dan wel altijd genoeg zodat ze nooit zonder eten staan.
Zeker als het zeer koud is in de winter reken ik per paard/pony een volledige baal van 10-15kg. Dan was er ook altijd over als ik 24 uur later terugkwam.

Ik heb mijn paarden nooit meer zo mooi op gewicht gehad als in 2012 (die ene eindeloze winter met temperatruren tot -20°). Nu overwinter ik op pension voor mijn weide te sparen en te kunnen rijden, maar qua gewicht en gezondheid doen ze het veel beter op de eigen weide waar ik altijd exact weet wat ze krijgen en dat zelfs als ik maar 10 min. per dag bij hen ben.

Nu sta ik op pension met grote hooibalen waar ze steeds een deel van krijgen, maar ik weet nooit hoe veel juist en als de hooiruif leeg is weet ik nooit sinds hoe lang. Ik vind het dan een stuk makkelijker om eerst iets te veel te geven en dan te kijken wat ze zo ongeveer op 24 uur tijd eten.
2-3x per dag naar mijn paard begin ik niet aan en degenen die vinden dat je dan maar je paarden op pension moet zetten zouden bang worden als ze mijn paarden na 3 maanden pension te zien krijgen. Neen mijn paarden doen het veel beter met 1x per dag voerbeurt in eigen beheer dan 3-4x dag een schep krachtvoer er in en een handje hooi. Ik heb hier nog geen pension gevonden waar ze mooi op gewicht blijven, maar misschien ook wel omdat ik weiger van ze 5kg musli per dag te voeren wat hier in de buurt grote mode is om op hooi te besparen. Bij mij krijgen ze enkel krachtvoer als ze gewerkt hebben en dan moet je inderdaad behoorlijk veel hooi gaan voeren. Ik ken geen enkel paard die 1 bot hooi (en dan geen van 6kg) op 2-3 uur naar binnen krijgt dus als de paarden op 2 uurtjes hun volledige portie opkrijgen ga ik er toch van uit dat wat ze krijgen te weinig is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:03

ual_95 schreef:

En waarom zou het paard met 1x per dag ruwvoer voeren niet de hele dag kunnen eten? Als je er maar genoeg inflikkert.

Nadeel is alleen dat als je het op de grond gooit dat je heel veel duur ruwvoer verspilt omdat ze het verlopen en je de helft weg kan gooien, maar je hebt echt niet perse een slowfeeder nodig.

Ik heb jarenlang mijn pony maar 1 maal per dag hooi gevoerd. Grote hoeveelheden uiteraard, tot haar knieen in het ruwvoer zegmaar :+ (In 't begin kocht ik ook nog mijn eigen balen, haha, dus tja, verspil mijn eigen geld)
Omdat stalbazen opgegeven moment toch wel begonnen te zeuren over het verspillen (begrijpelijk!!) heb ik in Amerika van die XXXL fijnmazige hooi netten gekocht, nou daar kan meer hooi in dan ik kan tillen.

Als ik die dan vol had deed ze daar een hele ruime 2 dagen mee. Dus zelfs 1x in de 48 uur voeren is haalbaar.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:43

lizy29 schreef:
wij spelen vals en voeren balen van 250kg dus voeren maar eens in de 5 dagen hooi.

In theorie moet eens per dag wel lukken maar veel paarden zullen blijven schranzen zolang het hooi eindig is. Pas zodra ze door hebben dat er altijd hooi is zullen ze het zelf beter gaan reguleren maar dat bereik je pas door eigenlijk te overvoeren in eerste instantie. Dit doe je door steeds weer aan te vullen voordat het op is. En daarvoor moet je dus in de beginperiode wel echt meerdere keren per dag kunnen voeren.

Al met al lijkt het met niet ideaal.

Amen!