Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:06

Een hectare per paard is alleen als je er ook nog van wilt hooien. Persoonlijk denk ik dat grasland in Nederland niet zo heel best is voor paarden en dat ze er zeker niet dag en nacht op kunnen. Uitzonderingen nagelaten. Wij hebben hier 4000m2 grond en daar staat het huis, schuur enzo ook nog op. Effectief blijft er tussen de 2500 en 3000m2 over voor de paarden. Dit vond ik veel te klein toen ze nog bij huis stonden, ondertussen wil ik ze wel weer naar huis halen want ze worden alleen maar dik van veel land. En eigenlijk hebben ze wel genoeg aan een paar uur grazen en dan weer hooi. En thuis is gewoon veel leuker

ElCid

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:17

Wij hadden een perceel van ca. 2960 m2 met een kleine 2000m2 voor de paarden, daar lag een buitenbak ( 22 x 35) en 4 weilandjes van ca. 10 x 20, stal met 3 boxen met uitlooppaddocks van ca. 15 x 10. Omdat de paarden altijd naar buiten konden was dit te doen. Grazen konden ze een paar uur per dag ( behalve als het heel nat was) en de bak werd ook gebruikt als uitloop ( al gaat dit wel ten koste van de bodem!). Het kon maar was wel krap. Nu hebben we een eigen perceel van bijna 5000 m2 ( met daarop de stallen met paddocks , huis, binnenbakje, buitenbak en 2 stroken weiland van ca. 500 m2 en pachten er 1 hectare bij. Hooi kopen we altijd in; zelf hooien loont niet en de kwaliteit is nooit zo als wat we nu kopen ( Duits kruidenhooi).
Het kan dus op zo'n 2000 m2 maar 5000 m2 is beter. Een hectare per paard is alleen nodig als je er inderdaad van wil hooien en je zo ook het hele jaar weidegang wil bieden. Met goede paddocks, goed hooi en wat gras kom je met minder uit.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:46

Hier 3 hectare die ik verdeel heb in 2 stukken. zomer en winter wei. hier lopen ze het hele jaar op. 2 paarden en 1 shet. ze kunnen in de zandpaddock hooi eten en water drinken en er staan 2 open stallen van 3x6 genoeg. Als ik 1 ding geleerd heb sinds ik mijn paarden aan huis heb staan is maak het jezelf niet te moeilijk. als je de mogelijkheid heb om ze 24/7 buiten te houden met mogelijk tot schuilen zou ik dat zeker doen, scheelt een hoop gemest. Ook hebben wij geen stro, ze staan/liggen hier gewoon op zand en ook dat scheelt een hoop werk. Ik mest alleen de paddock uit en de wei niet, die sleep ik geregeld en laat ik rusten als ze van wei veranderen.

Paarden aan huis is heerlijk maar is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Denk aan mestput, hooiopslag,opslag voor je tuig. buren die het misschien geen tof idee vinden enz dit zijn dingen waar je wel rekening mee moet houden.

Ik zou eerst een nakijken om hoeveel "tuin" het gaat voordat je plannen maakt over stallen paddocks enz.. meten is weten. En wat al eerder is aangegeven niet elke tuin is geschikt ervoor of mag gebruikt worden om paarden op te houden.
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 27-02-18 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:47

Mijn paard staat op ren pensionstal. In de zomer op een eigen wei van 15x20 (meen ik) en in de winter op een goed gedraineerde paddock van dezelfde afmeting. Alleen nu met de flinke vorst komen ze (buiten stampmolen) niet buiten, hier is de paddock niet vlak genoeg voor. Dit gaat om enkele dagen..

TS, je bak moet wel van erg goede kwaliteit zijn om deze ook als paddock te kunnen gebruiken. In NL wordt dit nu eenmaal snel kapot gelopen, persoonlijk zou ik dat liever splitsen. Dan zou he met vorst eventueel nog de vlakkere bak als paddock kunnen gebruiken.

Ondanks dat de afmetingen waar mijn paard staat niet groot zijn, heb ik zeker niet het idee dat ze iets te kort komt!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:47

renee16 schreef:
Mijn paard staat op ren pensionstal. In de zomer op een eigen wei van 15x20 (meen ik) en in de winter op een goed gedraineerde paddock van dezelfde afmeting. Alleen nu met de flinke vorst komen ze (buiten stampmolen) niet buiten, hier is de paddock niet vlak genoeg voor. Dit gaat om enkele dagen..

TS, je bak moet wel van erg goede kwaliteit zijn om deze ook als paddock te kunnen gebruiken. In NL wordt dit nu eenmaal snel kapot gelopen, persoonlijk zou ik dat liever splitsen. Dan zou he met vorst eventueel nog de vlakkere bak als paddock kunnen gebruiken.

Ondanks dat de afmetingen waar mijn paard staat niet groot zijn, heb ik zeker niet het idee dat ze iets te kort komt!

Als ik nu eens heel eerlijk ben komt jou paard zeker wat te kort.Jou paard en die van vele anderen die pleiten paarden op inimini stukjes te houden.Die paarden kunnen nooit eens paard zijn in vrijheid voluit galopperen met je vriendjes ik vind dat toch maar triest als je enige beweging een ruiter op je rug en een stapmolen is.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:04

Een paard kan bewegen in een stuk van 300 m2 hoor ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:08

Los van wat mijn mening is, maar meen je nou echt dat paarden in de natuur grote stukken gaan rennen met hun vriendjes, voor de lol? _/-\o_ :x

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:17

LEAHHH schreef:
Wij willen ook gaan verhuizen, en omdat ik altijd al een paard wil, ook een stuk grond erbij dit is ongeveer 800m2 is dit voldoende ? (voor een D pony)

En omdat paarden echt gezelschapsdieren zijn kan je er ook gewoon een schaap ofzo bijzetten, want om bijvoorbeeld een shetlander erbij te zetten is deze grond zeker te klein?

Oud topic en nee dat is niet voldoende.

Caily schreef:
Los van wat mijn mening is, maar meen je nou echt dat paarden in de natuur grote stukken gaan rennen met hun vriendjes, voor de lol? _/-\o_ :x

Ja paarden ravotten daar en trekken sprintjes die langer zijn dan 40 meter.

Paarden die je zelf 24/7 buiten hebt staan of een hele dag doen dat ook. Of ik heb al heel mijn leven uitzonderingen van kwpn tot tinker en fjord.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:26

Heb ooit 2 paarden op kleine 4000 m2 gehouden.
Maar zou het noooit meer doen.

Te veel werk om schoon te houden want de blubber staat je zo tot aan de enkels. Verharde oppervlakte en een goede ruime stal is een must, wat weer van de weide afging. En je moet veel hooi/kuil inslaan wat ook zo weer 20m2 kost.

Inloopstal en paddock van 750 m2. Maar eens en nooit weer.

Ik heb er van geleerd. Het is niet te doen.
Dus 2500 per paard exclusief de rijbak, stal en verharde oppervlakte, kuilopslag en mestbak is nu mijn minimum.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:30

Caily schreef:

wij hebben hier weides met rond alle weides een grote track(denk dat de volledige ronde meer dan een kilometer is).
hebben tinkers,zijn liever lui dan moe,maar je zou ze moeten zien telkens de track helemaal opengaat.

ze gaan stuk voor stuk helemaal los,crossen als een kudde idioten minstens 1x de track helemaal rond.

dus ja,paarden vinden het echt wel leuk om uit zichzelf even helemaal los te gaan.

en ja,ik volg dan ook dat paarden die op een postzegel gehouden worden,echt iets tekort komen.
die kunnen nooit een voluit gaan en een sprintje trekken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:37

Caily schreef:

Jup, toen die van mij nog op 11 hectare stonden deden ze regelmatig een rondje :j
Verschil is wellicht dat die nooit bang hoefte te zijn voor voedselschaarste maar toch.

Voor de mensen die willen weten hoeveel grons je nodig hebt. Ik heb nog steeds een paddock van 200 vierkante meter verhard, 700 vierkante meter leem en een wei van 2500 voor mijn 2 e ponys en hoewel ik er goed mee uit kom vind ik dit wel heel minimaal.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:40

Ons perceel is ruim 4500m2.
Min huisoppervlak, voortuin, terras en kippenren(15x5meter) blijft er als getal nog best veel ruimte over, wat ik hier mag geloven.
We hebben de twee paarden af en toe een weekend in de tuin om gras te eten, maar ik vind het toch echt veel te klein om ze aan huis te houden (achtertuin is alleen grasveld).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:41

Maar hoezo kan je dan op 2000m2 geen track maken :+ Dat is dus de ruimte genoeg maar wat volgens beatje te klein is. Ik ben echt heel erg benieuwd naar hoe jullie paarden allemaal staan. Als ik dat dus begrijp op XXL paddocks in de winter, of droge zandgrond, en allemaal niet op stal, en allemaal niet in de modder. Als het anders is dan dat, mogen mijn paarden nog steeds in hun hoefjes knijpen volgens mij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:44

Hier hebben ze 3 hectare weiland (nu vind ik dat niet nodig hoor maar zat hier toevallig bij), paddock heb ik geen.
Daarom ook geen modder want ze hoeven niet op een postzegel steeds op hetzelfde stukje te staan.
Nu staan ze allemaal in de nacht op stal, maar vorig jaar stonden de jonge paarden 24/7 buiten met een grote schuilstal.

En toen wij huizen gingen kijken ooit eens, sloeg ik de huizen met minder dan 7500m2 over.
Dat zijn in mijn ogen geen paarden objecten.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-02-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:45

Wij hebben een perceel van 5200 m2, 3000m2 daarvan is weide, 800 m2 rijbak en 180m2 paddock met een schuilstal van 8x3. Ik beschik over 4 stallen, momenteel bezet door 3 paarden. Bij zonsondergang gaan ze naar binnen en zonsopkomst naar buiten.

In de winter staan ze in de paddock wat doorgang geeft aan de rijbak 20x40 zodat ze genoeg kunnen rennen, hier krijgen ze onbeperkt hooi. Ze kunnen bij regen of te veel zon schuilen. Zo nu en dan met goed weer komen ze op het weiland.

Straks in de zomer wil ik de paarden 24/7 lekker buiten houden, ze hebben dan hun schuilstal waar ze kunnen verblijven. Van de zomer mogen ze 's morgens op het weiland zo'n 5-6 uurtjes, 's middags in de paddock met hooi. Zo spaar ik mijn weiland, deze deel ik overigens in 3 delen op zodat ik per week kan switchen.

Ik geloof dat ondanks dat het niet extreem groot is, ik er gemakkelijk 4 - 5 paarden kan houden, het is maar net hoe je het managed! :j

Als je het leuk vind kun je mijn topic volgen.. ik heb de paardjes nog maar net 4 maandjes aan huis en zo krijg je een beeld hoe het allemaal zit.. *D Mijn topic: [PP] [VOLG] Mijn droom werd werkelijkheid..
Laatst bijgewerkt door Michelle_S op 27-02-18 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:47

hier staan ze in de winter niet in de weides,en in de winter kunnen ze ook geen sprintje trekken,maar er is een groot verschil tussen paarden die enkel maanden overbruggen in kleinere stukken dan paarden die nooit op iets groters dan een postzegel staan.
vooral in het voorjaar hebben paarden toch vaak het gek in hun kont.

en op 2000m² kan je een track maken,maar die is nooit lang genoeg om een paard zijn volle gas te laten openzetten,nog voor die voluit gaat moet die terug afremmen om een bocht te nemen,dus neen,op zo'n beperkt stukje kan je nooit volop gek doen(om dan nog te zwijgen over de breedte van die track,want dan kan je al niet breed gaan,en als ze hun kont durven opgooien,dus veel kans dat ze ergens een draad raken)

hier is de track bv zeker 500m rechtdoor zonder bocht of versmalling.

en hier zware kleigrond trouwens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:09

Maar ik heb dus in de zomer 2ha weiland waar gebruik van gemaakt mag worden. De langste zijde is 120 meter, wat voor meerwaarde heeft dat? Wat is dan de grens?

En wat ga je met al die paarden doen die niet zolang op de wei kunnen? Zon paddock van die afmetingen is voor de gemiddelde particulier geen doen, al zou de gemeente wel meewerken.

Los van dat. De meeste paarden in NL gaan op stal snachts. Van 9 tot 17 buiten wordt al prima gezien, maar dat is slechts 8 uurtjes, dus 16uren op 10m2 of zelfs minder met minimaal sociaal contact en continu binnen 2 meter van hun eigen stront. Is dat dan beter? Logisch dat dat paard buiten komt en de benen gaat strekken. Ik interpreteer dat als opgekropte energie. Mijn paarden hebben dan nu zandpaddock van 15x50 (+verharding en met vriesweer de wei), dat is niet ruim, maar ze staan wel 24/7 buiten met onbeperkt voer en kunnen doen en laten wat, en wanneer, ze dat willen. Ik zie ze nooit dusdanig rennen dat ze slidings of scherpe bochten maken oid. Als ik de wei open doe staan ze nog met hun achterbenen op de verharding als de neus aan de grond is, ze denken niet eens aan rennen.

Wie zijn jullie dan die beweren dat mijn paarden het niet goed zouden hebben? Degenen die hun paarden 2/3 van hun leven opsluiten? Laten die iig snel stil zijn...

Andersom, een paar maanden per jaar beperken qua ruimte klinkt niet zo vervelend, maar hier (ook zware klei) is weidegang mogelijk van mei - oktober. Dus de helft van het jaar op winterlocatie. Lijkt me dus ten minste net zo belangrijk om dat goed voor elkaar te hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:13

Citaat:
Los van dat. De meeste paarden in NL gaan op stal snachts. Van 9 tot 17 buiten wordt al prima gezien, maar dat is slechts 8 uurtjes, dus 16uren op 10m2 of zelfs minder met minimaal sociaal contact en continu binnen 2 meter van hun eigen stront. Is dat dan beter? Logisch dat dat paard buiten komt en de benen gaat strekken. Ik interpreteer dat als opgekropte energie. Mijn paarden hebben dan nu zandpaddock van 15x50 (+verharding en met vriesweer de wei), dat is niet ruim, maar ze staan wel 24/7 buiten met onbeperkt voer en kunnen doen en laten wat, en wanneer, ze dat willen. Ik zie ze nooit dusdanig rennen dat ze slidings of scherpe bochten maken oid. Als ik de wei open doe staan ze nog met hun achterbenen op de verharding als de neus aan de grond is, ze denken niet eens aan rennen.

Hier gaan ze niet rennen als ze buiten komen, dat doen ze pas als ze al uren buiten staan. :D
En de 24/7 buiten paarden renden hier ook elke paar uur rond.
Dus ik ga niet mee in wat je schrijft. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:28

Hier staan van twee vriendjes het ene paard 12/7 buiten (dat is die van ons) en de ander 24/7 buiten. Het rennen gebeurt niet met buiten zetten, maar gewoon random als ze er zin in hebben. En dan rennen ze bij ons inderdaad rondjes (track om het weiland heen, banen van 65m lengte minimaal tot de volgende bocht). Op de wei maken ze meer bochten (die is 58x55 minus een punt van 1 hoek), maar bij een sprintje hebben ze eigenlijk wel al de hele ruimte nodig en is het nog aan de krappe kant. De rest van de paarden trekken minder sprintjes (zijn veel ouder en heel rustig van karakter).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:32

@ Caily,tja,er is nergens een regel over een grens,maar op 2000m² kan je gewoon nooit een stuk zodanig groot hebben dat een paard eens volop kan gaan.
als je dan bv mini's hebt,is dat weeral een ander verhaal.

en omdat mensen paarden 24/7 opsluiten in en stal,moet dan maar ok zijn om ze op een postzegel te houden,want dat is beter dan 24/7 stal?
tja,als dat een goeie manier van denken is....

volgens mij vergelijk je beter met het ideaal voorbeeld en probeer je daar zo hard mogelijk naar te streven ipv jezelf te 'paaien' met vergelijkingen hoe het niet hoort en dan te denken van 'oh,maar het kan toch slechter?'

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:40

2000m2 hangt heel erg af van de vorm. Als het 20x100 is, kunnen ze er echt wel voluit op gaan. Als het 40x50 is en daarvan wordt ook nog eens een bak aan de rand afgehaald, stallen op gezet en een stukje hooiopslag zodat er nog maar een stuk van 40x25 overblijft, dan niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:08

Ik vind 2000m2 echt geen postzegel hoor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:46

Ons vorige huis had een stuk grond van 175 meter. Het was slechts 13 meter breed. Voor ons was dat gunstig. De paarden hadden het idee dat ze erg ver konden rennen. Een bak kan niet op zo'n stuk, maar we zaten tussen twee rijbakken van de vereniging en na twee straten reden we in het bos. Van april tot en met oktober stonden ze in onze zomerwei. Het is dus inderdaad maar net hoe de afmetingen zijn van je perceel en hoe het is ingedeeld.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:36

Caily schreef:

:oo :oo :oo Ohhh heb ik hele rare paarden dan? Dacht altijd dat ze door de wei crossen voor hun lol deden....

En ze staan 24/7 buiten op 4 ha,ik snap wel dat dat een hele luxe is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:25

De vraag is wat het ideale is om na te streven. Kan iemand me dat vertellen?
4ha zou hier een modderpoel worden...