Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:11

Ayasha schreef:
spatter schreef:
Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!

Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.

Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.

Die is af betaald dus zit niet meer in de maandelijkse last. :+ bovendien kan ik die als ze daadwerkelijk aan huis komen volgend jaar voor minstens het dubbel verkopen als wat ik betaald heb. Daar ga ik dus met vrij veel zekerheid breakeven op draaien in het slechtste geval. :D
Maar dan nog. :) ik kom op 43 euro per maand nu (kostprijs weide /aantal maanden dat ik ze heb). Dan kom ik er nog niet aan. :=

En de hoeveelheden tijd niet te vergeten.

Nee, ik vind het 100 x fijner om het gewoon op een pensionstalling te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:17

Dat is hobby imo maar goed, daar verschillen de meningen kennelijk over, tis maar wat je er voor wil doen maar verzorging hoort er vind ik bij. Dat gezeik en onderling gekat op pensionstallen is niks voor mij. (en nee, ik geloof niet dat er een pensionstal is waar niet geroddeld wordt.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:23

Ayasha schreef:
Dat is hobby imo maar goed, daar verschillen de meningen kennelijk over, tis maar wat je er voor wil doen maar verzorging hoort er vind ik bij. Dat gezeik en onderling gekat op pensionstallen is niks voor mij. (en nee, ik geloof niet dat er een pensionstal is waar niet geroddeld wordt.)

Je begrijpt totaal niet wat ik bedoel.

Ik steek liever tijd in mijn paard en de goede verzorging en ben dan ook uren bij mijn paard en dat dan elke dag het hele jaar door en door weer en wind.

Dan dat ik de hopen tijd en geld in de weiland moet gaan steken en onderhouden, inkopen moet doen en weer voor een nette opslagplaats moet zorgen, stallen elk jaar schoonspuiten en een lik verf/ onderhoud, omheiningen onderhoud, zelf voor de mestopslag opdraaien en zorgen en de afvoer ervan en noem maar op en noem maar op. weilanden schoon houden en noem maar op.

Pensionstallen bij een boer, alles staat er al en je hoeft alleen maar je stal uit te gaan mesten en elkaar te helpen de paddocks poepvrij te houden en de weiland waarin jouw paard loopt, ff een kruiwagen poep opruimen en de rest steek je lekker de tijd en het geld in jouw paard..........en het fijne is, er zijn ook diverse soortgenoten waarmee mijn paard lekker kan gaan ravotten en het samen zijn. Want aan 1 paard heb ik voldoende en hoef niet er nog eentje bij te gaan nemen..........

En het gekat en het geroddel op de stallen........daar heb ik geen last van.........en dat dan in de 15 a 16 jaren dat ik een eigen paard heb en op slechts 3 verschillende stallen had gestaan.

Natuurlijk wordt er gemopperd en of af n toe gezeikt, maar praat het wel uit en of overleg het met je stalhouder............doet een hoop en verder is het gezelliger dan in je uppie op een eigen stal.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-02-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:25

tsja en dat 'probleem' heb ik dus niet want ik ben zo'n rare die dat onderhoud leuk vindt om te doen. :')
Manlief doet even voor hoe ik het best aan pak en helpt vaak ook gewoon mee en ik vind dat leuk. :D
Dat speelt dus ook mee in de keuze "pensionstal of zelf" dan blijkbaar. :)
Wat je verkiest hangt van veel meer dingen af dan je in eerste instantie zou denken blijkbaar. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:29

Als je erg veel vrije tijd hebt is het anders, ik heb een full time baan en er is nog een ander leven dan alleen maar paarden paarden en alles omheen..........

vind ook andere dingen leuk........dus voor mij ideaal en paardlief komt niks te kort.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:32

ik heb het ook wel eens berekend en was idd veel duurder uit om paard op eigen grond te gaan houden, dan mijn pensionstalling.
Omdat er niet veel mogelijkheid tot opslag was moest ik alles in het klein inkopen en dan betaal je de hoofdprijs. Dan nog de kosten van mestafvoer, vergunning van de gemeente, onderhoud en de pachtprijs van het land.... Was niet te doen.

Ik denk wel dat als je meerdere paarden hebt, het wel voordeliger is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:34

max66 schreef:
ik heb het ook wel eens berekend en was idd veel duurder uit om paard op eigen grond te gaan houden, dan mijn pensionstalling.
Omdat er niet veel mogelijkheid tot opslag was moest ik alles in het klein inkopen en dan betaal je de hoofdprijs. Dan nog de kosten van mestafvoer, vergunning van de gemeente, onderhoud en de pachtprijs van het land.... Was niet te doen.

Ik denk wel dat als je meerdere paarden hebt, het wel voordeliger is.

Ja, als je meer paarden hebt en het ook graag wilt, ben je er wel voordeliger uit naast veel tijd.

bruintje123

Ik vind dat werk ook fijn om te doen. Lekker buiten. Paarden en honden om je heen.
Natuurlijk wel grommen als het net met rot weer moet gebeuren.
Maar ik werk parttime en daarom is het fijn.
Werkt iemand fulltime lijkt mij er geen beginnen aan.
Ook daar zit denk ik wel verschil of paarden in eigen beheer wel past.

spatter

Toch snap ik dat niet, ik ben nu per dag 3 kwartier bezig met de verzorging van de paarden, heb er 5.
Dat zijn de meeste mensen al kwijt met heen en weer rijden naar pensionstalling.
Nu voer ik voer wat ik graag wil voeren, zoveel hooi als ik vind dat ze moeten hebben en ik heb in die tijd ook nog contact met ze.

Wil ik overdag als ik vrij ben gewoon even met ze bezig zijn kan dat in principe voor zelfs een 5 minuten.

En ik beschouw het hetzelfde als een hond, die stop ik ook niet in pension, maar is lekker thuis bij mij.
Het zijn mijn huisdieren, letterlijk.

Nu heb ik wel kinderen en een man die het eens kan overnemen als ik weg ben maar dat komt niet vaak voor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:35

Ragdollcat schreef:
Als je erg veel vrije tijd hebt is het anders, ik heb een full time baan en er is nog een ander leven dan alleen maar paarden paarden en alles omheen..........

vind ook andere dingen leuk........dus voor mij ideaal en paardlief komt niks te kort.

Dat dus. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:36

Dat is onzin, kwestie van goed organiseren en daar zie ik nogal eens flink wat mis gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:38

bruintje123 schreef:
Ragdollcat schreef:

Dat dus. :D

Ja, precies net wat iedereen zelf wilt en het prettig vind.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:38

@spatter. Dat vind jij onzin :)
Als ik nu fulltime ga werken ( werk onregelmatige diensten)
Dan zette ik ze vandaag nog op pension.
Nu geniet ik met volle teugen want ik vind het heerlijk ze elk moment te zien.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 19-02-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:41

Ieder zijn eigen keuze en wat men graag wilt en wat men ervoor over hebt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:48

Ik houd mijn paarden zelf thuis.
Dat is wel degelijk goedkoper.
Wij kopen wel alles groot in.
Meerdere pakken van 6 euro is veel duurder dan een baal van 500 kilo voor bv 60 euro.
Misschien kun je ook bij boeren in de omgeving kijken? Die willen het ook nog wel eens goedkoper verkopen dan internet en dan kan de kwaliteit goed beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:55

Als ik zo lees ben erg blij dat ik mijn paardjes op een pension stal heb staan. Niet alleen vanwege :$ Maar ook gezien tijd. Misschien ben ik wel 3 kwartier kwijt met heen terug reis, maar dit hoef ik niet dagelijks te doen en in de auto zitten vindt ik minder vermoeiend. En ik hoef niks te regelen wanneer even weekendje of een week weg ben.
(Hoef op stal ook niks te doen en ze krijgen juist onbeperkt ruw voer)
Ik denk zelf dat het hebben van paarden aan huis pas voordelen beid wanneer je er meerder hebt (Zeg van af 3 en meer?) Een hoop mensen vergeten de kosten van de hypotheek, onderhoud en het hebben van hogere woz waarde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:59

Of de hypotheek meetelt hangt er vanaf of je het huis uitgekozen heb op het houden van paarden. Of naderhand besloten heb, dat het houden van paarden aan huis eigenlijk wel kan. Wij wonen nu 15 jaar in ons huis, we hebben nu ruim 2 jaar paarden aan huis. De gedachte van paarden was niet eens in mijn ouders opgekomen toen ze het huis kochten. We hadden één konijn, in een hokje. En één cavia, een kooitje. Dat was het.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:08

Wat ben ik jaloers op de stalprijzen die ik hier lees. Ik sta voor €250 volpension en dat is echt het allergoedkoopste hier in de buurt. Wil je een binnenpiste mag je hier meer dan €400 per maand neertellen.

Nogtans heb ik hier veel grond achter het huis, waar paarden van iemand anders op staan. Ik werk in fulltime shiften en heb geprobeerd de paarden aan huis te houden. Maar voeren voor een vroege, na een late, of nog erger, na een nacht werken, dat hield ik echt niet vol. Ook heb ik maar tijd om 1 paard te rijden, waarom moet ik dan er meer dan 1 kopen, of een ontsnapshetlander een thuis geven? Nee, mijn paard staat volpension, op mijn grond staan 8 paarden van anderen waar ik niks voor moet doen buiten geld ontvangen, en die mensen onderhouden mijn grond, stallen en weiden.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:09

Ayasha schreef:
Het is bullshit dat aan huis vele malen duurder zou zijn. Een pensionstal kan in grote hoeveelheden aankopen maar moet ook winst maken. Dus hoe dan ook zou je minstens even duur moeten kunnen uit komen.
Ik gaf voor zes maandelijks niet eens zo veel uit als de gemiddelde pensionstalling hier voor eentje vraagt per maand.
Onbeperkt hooi en ze krijgen gewoon krachtvoer. :+

Heeft allemaal te maken met schaalgrootte.

Aan huis kan wel degelijk duurder zijn dan op een pensionstal. Mits je wel een type pensionstal met dezelfde faciliteiten als thuis vergelijkt.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:14

Ik ben ook al wakker geworden dat pensionstalling goedkoper is dan paarden aan huis. Het is net een beetje als een huis huren of kopen.
Maar gras inzaaien , weien herstellen, de grond gelijktrekken palen herstellen , mesten , voeren, ook nog leuke dingen doen met je paard. Kost ook allemaal bij mekaar geld. Als je een huis zoekt met eigen accommodatie dan moet je die meerprijs ook meetellen. Vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:17

Een hoop pension stallen verbouwen ook hun eigen hooi wat vaak goedkoper is dan om het elders in te kopen. Maar ja is net hoe je bekijkt en aan beide kanten zitten voor en nadelen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:24

ik denk dat je het ook goedkoper kunt hebben maar het er inderdaad aan ligt wat je zelf kunt doen *bv hooien* hoe groot je inkoopt, hoeveel je moet voeren en of je stallen hebt, en zoja hoeveel je eruit haalt etc en waar je in het land woont.

Ikzelf vind het pension waar ik stond wel fijn (wel zelf binnen/buiten zetten al kon je er iemand voor betalen) zelf voer/hooi klaar zetten etc. Voordeel is dat je alles zelf kunt bepalen, hoeveel hooi je vraagt hoeveel stro, of je ergens anders andere stalbedekking haalt, of je je paard 24/7 buiten had of op stal. overdekte rijbak, gelijk op het land etc.
Nadeel voor mij was dat ik alleen ga als er weinig mensen op stal waren ivm dat ik niet goed ben met veel mensen. Ik alleen in de bak reed als er NIEMAND was etc. Kortom voor mij zou het een enorm voordeel hebben ze aan huis te hebben met eigen bak of iets.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:06

Mizora schreef:
Het hangt er ook ontzettend vanaf hoe er gevoerd en gemest wordt op stallen. Als er 6kg hooi gevoerd wordt (of 7kg voordroog) en 3kg basisbiks, elke dag een plakje stro erbij gegooid wordt en eens in de week wordt uitgemest, waarna er 1 pak stro bij komt, dan is dat de prijs die je moet vergelijken met aan huis houden. Op pensionstallen moet je vaak ook gaan bijbetalen als je het anders wil (of zelf aankopen, soms zelfs beide).

1.5 pak zaagsel kost 15€ per week, dus 2.10€/dag, 1.5-2 baaltje stro 5€ per week, dus 0.70€/dag. Idem dito voor hooi, een baaltje van ±25kg hooi kost 5€. Ik doe daar 1.4 dag mee (18kg hooi per dag) dus 3.60€, dan 4 dagen dus 1.25€. Basisbrok gaat voor 0.45€/kg, dus 1.35€ per dag, Marstall Freizeit kost 0.65€/kg (eerder cornmuesli, 0.80€/kg), laat ik voor het gemak zeggen 1kg dus 0.65€/dag. Los van alle supplementen die ik nog voer en de verminderde mestafval en het goedkopere inkopen.

Dan is voor de gemiddelde pensionstal hier in de buurt: 1.25+1.35+0.70 = 3.30€/dag
versus
Stalling zoals nu aan huis: 2.10+3.60+0.65 = 6.35€/dag

Dat is dus alleen al ruim 100€ verschil per maand in puur het stalmanagement.

En het ligt eraan hoe je je paarden houdt
Die van mij zijn veel buiten. Met een pak zaagsel doe ik 3 weken. Stro voer ik bij. 2 baaltjes per week (kosten hier rond de 1, 00 per baaltje)
Ik heb een stuk van3x3 met stro wat ze niet eten 5x3met zaagsel en 7 x3 met rubberen matten. Plassen doen ze meestal in het stro, mesten op de matten en in het zaagsel.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:14

Mijn tinker eet +\- 45 aan ruwvoer per maand (10kg per dag ) en 25 aan vlas. En dan nog mn brokken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:43

Dat maakt inderdaad veel uit. Mijn paard staat op een verharde paddock met een schuilstal van 6x4 met daaronder rubber matten met daarop zaagsel. Dit is dus qua verbruik bij de huisvesting vergelijkbaar als een box. Hoewel hij gelukkig wel een deel van de mest naast de rubber matten doet. Maar door meer ruwvoer, drinkt hij ook meer, waardoor er weer meer geplast wordt en meer zaagsel verbruikt. De shetten ernaast verbruiken gemiddeld 1 pak vlas per 2 weken, dus een pak vlas per shet per maand ongeveer.

Stro is hier wel duurder 2.50-3.50/baal.