Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:Lissy, kan je vanuit deze positie je paard bv ook lager instellen, zo diep als jij wilt?
Veel paarden hebben nml een bepaalde zelfhouding: voor het oog ziet het er prima uit, maar vaak als je dan probeert vanuit deze houding het paard ronder, lager in te stellen, lukt het het gros van de ruiters niet. Voor mij een teken dat de aanleuning nog niet correct is
Overigens een compliment voor de houding van de ruiter, ben jij dat?
sanne83"]
[quote="Lovely schreef:Maar Sanne, heeft Theresa je toestemming gegeven om de tekeningen te gebruiken?
sanne83"]
[quote="carina"][quote="sanne83 schreef:Het punt bij de oren moet het hoogste punt zijn in de oprichting (altijd trouwens). Dat is bij deze twee paarden duidelijk niet het geval. Het is ook moeilijk te zien, omdat achter de oren zoveel kan betekenen. Een mm achter de oren, of zoals bij deze foto's een paar cm achter de oren. Hierbij ligt het breekpunt dus bij de 3 wervel en niet bij de eerste, zoals het hoort.
sanne83 schreef:je kan natuurlijk ook gewoon op die site gaan kijken www.kahlin.net
ik snapte er ook geen donder van, dus ik heb de hele site gelezen. Er staan ook wat pro's van ldr trouwens, maar de maker is er tegen (staan allemaal anatomische tekeningetjes enzo). Ik vind hem heel interessant en duidelijk.
Citaat:Ik heb er dus ook de laatste tijd wat op gelet, en volgens mij rijden idd heel veel mensen (ook hoog!) met een meer of mindere valse knik, maar dit heeft dus niets met het africhtingniveau te maken. ik denk dat daarom ook een soort discussie is over dat de hele dressuur op z'n kop zal staan als dit echt slecht is, omdat heel weinig mensen dan echt goed rijden.
Nouja omdat er verder waarschijnlijk niemand meer achter de computer zit zal ik er maar wat over leuteren hahaCitaat:hoe zit dit??
sanne83 schreef:vervelend he, mijn hele beeld van wat mooi is, is een beetje omver![]()
Wat ik me trouwens ook afvraag, is dat als ik in wat oudere boeken kijk (bijv jennie lorriston-clarke), dan wordt daar een uitgestrekte gang gereden, waarbij wordt verteld dat het hoofd dan meer naar voren moet komen, dus als het paard verzameld is op of voor de loodlijn, en als het paard uitstrekt veel verder voor de loodlijn dus.
Als ik dus naar wat moderner rijden kijk, zie ik alleen maar paarden in uitgestrekte gangen met hun hoofd op of zelfs achter de loodlijn (ik vind dit er zelf altijd wat geforceerd uitzien, vandaar dat het me opvalt) hoe zit dit??
carina schreef:
Naar mijn mening is een valse knik meer een probleem in de aanleuning, die is er (grof gezegd) namelijk niet. Het paard buigt zijn hals wel leuk, maar gebruikt de rug, en daarmee zijn achterhand niet zoals het moet.
Als jij je paard lekker van achter naar voren rijdt zal hij eerst zijn rug/achterhand gaan gebruiken, waardoor die hals er vanzelf op komt te staan.
dierenvriend schreef:ik had laatst gelezen dat Ankie een paard verkocht had, en die bij de nieuwe eigenaar kort daarna gestorven is van de stress door de trainmethode van Ankie. Hierbij dwingen ze het paard continu rond te lopen, het paard had hier zo'n stress van ondervonden dat het dus later gestorven is. ik weet niet of adt deze methode is die jullie bedoelen, maar vreselijk toch, het arme dier, had wel iets anders van Ankie verwacht.
Antoinette schreef:Over het algemeen ben ik het met de 'definitie' eens die hier wordt gegeven.
Maar...je kan tijdens je training zeker je paard achter de LL instellen zonder dat het een valse knik is. Als het paard van achter goed mee blijft komen, dus rug dus ook goed gebruikt en de hand van de ruiter blijft volgen is het naar mijn mening geen valse knik.
Zeker bij nog wat jongere paarden kan niet je verwachten dat ze al helemaal in oprichting lopen.
Lenn schreef:Ja ik val hier ook over, het lijkt mij wel een graad van africhting, vooral als je het over oprichting en nek op hoogste punt hebt, dan moet het paard toch wel wat verder zijn wil het zijn rug nog steeds loslaten... sommige mensen zal het inderdaad nooit lukken, maar je kan toch niet stellen dat de vrouw van hierboven daar niet goed genoeg voor rijdt ofzo? Lijkt me niet hoor. Het lijkt me ook niet bij elk paard even makkelijk?