Duidelijke foto's verschil tussen valse knik/LDR

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:47

Lissy, op je foto is geen valse knik, het hoogste punt zit gewoon achter z'n oren, jammer dat z'n hoofd dan zo afknikt. Maar er is dan ook niet echt sprake van oprichting.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:48

Tyrza schreef:
Lissy, kan je vanuit deze positie je paard bv ook lager instellen, zo diep als jij wilt?

Veel paarden hebben nml een bepaalde zelfhouding: voor het oog ziet het er prima uit, maar vaak als je dan probeert vanuit deze houding het paard ronder, lager in te stellen, lukt het het gros van de ruiters niet. Voor mij een teken dat de aanleuning nog niet correct is Knipoog

Overigens een compliment voor de houding van de ruiter, ben jij dat?

jup dat ben ik met shadow.
vanuit deze houding heb ik hem meestal (nog niet altijd dus) binnen een pas of 5 met zijn neus bij de knieen. ook wat ronder en dieper is meestal geen probleem, behalve als er spannende dingen gebeuren Haha!
enne bedankt voor het compliment Haha!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 23:49

Sanne83: dus LDR is volgens de makers van die site niet goed/nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:50

sanne83"]
[quote="Lovely schreef:
Maar Sanne, heeft Theresa je toestemming gegeven om de tekeningen te gebruiken?

oeps, heb ze gewoon van die site afgehaalt, ik vond het zulke duidelijke plaatjes. (was heel erg blij dat ik eindelijk snapte hoe ik plaatjes hier neer moet zetten Haha! )
Alvast mijn exuses als het niet mocht
[/quote]

Het zijn ook duidelijke plaatjes Lachen. Volgende keer even netjes aan haar vragen of je haar materiaal mag gebruiken he Knipoog.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:00

je kan natuurlijk ook gewoon op die site gaan kijken www.kahlin.net
ik snapte er ook geen donder van Knipoog, dus ik heb de hele site gelezen. Er staan ook wat pro's van ldr trouwens, maar de maker is er tegen (staan allemaal anatomische tekeningetjes enzo). Ik vind hem heel interessant en duidelijk.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:02

sanne83"]
[quote="carina"][quote="sanne83 schreef:
Het punt bij de oren moet het hoogste punt zijn in de oprichting (altijd trouwens). Dat is bij deze twee paarden duidelijk niet het geval. Het is ook moeilijk te zien, omdat achter de oren zoveel kan betekenen. Een mm achter de oren, of zoals bij deze foto's een paar cm achter de oren. Hierbij ligt het breekpunt dus bij de 3 wervel en niet bij de eerste, zoals het hoort.

Sanne, ik heb een jonge pony. Op advies van m'n instructrice rijd ik haar met halverwege haar hals het hoogste punt, en met de neus iets achter de loodlijn. Als ik jouw stukje lees, zal zij met een valse knik lopen. Sterker nog, als ik jouw stukje lees zal 90% van de paarden die ik zie met een valse knik lopen, ik denk namelijk dat er weinig ruiters zijn die hun paard zover oprichten dat de oren ook echt het hoogste punt zijn.
[/quote]

Ik heb er dus ook de laatste tijd wat op gelet, en volgens mij rijden idd heel veel mensen (ook hoog!) met een meer of mindere valse knik, maar dit heeft dus niets met het africhtingniveau te maken. ik denk dat daarom ook een soort discussie is over dat de hele dressuur op z'n kop zal staan als dit echt slecht is, omdat heel weinig mensen dan echt goed rijden.
Ik zal nog even wat plaatjes van die site afhalen die aangeven hoe het paard dus wel moet lopen (volgens die site hoor, ik weet het ook niet allemaal, maar ik heb een hele site erover doorgespit Haha! )
[/quote]

Als ik mijn (jonge) pony dus zo in stel dat ze haar oren als hoogste punt heeft, dan rijd ik goed? Ookal kan zij dit nog niet verwerken en zal ze gespannen en helemaal uit balans gaan lopen?
Als je je paard anders insteld, wanneer de oren dus niet het hoogste punt zijn, maar het dier dan ontspannen en in balans loopt, rijd je dan niet goed?

Naar mijn mening is een valse knik meer een probleem in de aanleuning, die is er (grof gezegd) namelijk niet. Het paard buigt zijn hals wel leuk, maar gebruikt de rug, en daarmee zijn achterhand niet zoals het moet.
Als jij je paard lekker van achter naar voren rijdt zal hij eerst zijn rug/achterhand gaan gebruiken, waardoor die hals er vanzelf op komt te staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:03

sanne83 schreef:
je kan natuurlijk ook gewoon op die site gaan kijken www.kahlin.net
ik snapte er ook geen donder van Knipoog, dus ik heb de hele site gelezen. Er staan ook wat pro's van ldr trouwens, maar de maker is er tegen (staan allemaal anatomische tekeningetjes enzo). Ik vind hem heel interessant en duidelijk.

Ben ik met je eens, maar vraag me af in hoeverre dit ook echt via grondig wetenschappelijk onderzoek bewezen of is dit haar kijk op de zaak?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:05

volgens mij is het niet wetenschappelijk, maar het geeft in ieder geval stof tot discussie Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:22

Afbeelding
Zelfs hij moet er -strict genomen- aan geloven, terwijl het er toch spectaculair uitziet.

Citaat:
Ik heb er dus ook de laatste tijd wat op gelet, en volgens mij rijden idd heel veel mensen (ook hoog!) met een meer of mindere valse knik, maar dit heeft dus niets met het africhtingniveau te maken. ik denk dat daarom ook een soort discussie is over dat de hele dressuur op z'n kop zal staan als dit echt slecht is, omdat heel weinig mensen dan echt goed rijden.

Ja ik val hier ook over Tong uitsteken, het lijkt mij wel een graad van africhting, vooral als je het over oprichting en nek op hoogste punt hebt, dan moet het paard toch wel wat verder zijn wil het zijn rug nog steeds loslaten... sommige mensen zal het inderdaad nooit lukken, maar je kan toch niet stellen dat de vrouw van hierboven daar niet goed genoeg voor rijdt ofzo? Lijkt me niet hoor. Het lijkt me ook niet bij elk paard even makkelijk?
Laatst bijgewerkt door Lenn op 29-12-03 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:30

vervelend he, mijn hele beeld van wat mooi is, is een beetje omver Tong uitsteken
Wat ik me trouwens ook afvraag, is dat als ik in wat oudere boeken kijk (bijv jennie lorriston-clarke), dan wordt daar een uitgestrekte gang gereden, waarbij wordt verteld dat het hoofd dan meer naar voren moet komen, dus als het paard verzameld is op of voor de loodlijn, en als het paard uitstrekt veel verder voor de loodlijn dus.
Als ik dus naar wat moderner rijden kijk, zie ik alleen maar paarden in uitgestrekte gangen met hun hoofd op of zelfs achter de loodlijn (ik vind dit er zelf altijd wat geforceerd uitzien, vandaar dat het me opvalt) hoe zit dit??

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:36

Citaat:
hoe zit dit??
Nouja omdat er verder waarschijnlijk niemand meer achter de computer zit zal ik er maar wat over leuteren haha Tong uitsteken

Het lijkt me geen moderne trend om je paard achter de loodlijn te stellen ofzo hoor, eerder een uitkomst van de huidige trainingen? Misschien te spectaculair willen rijden door hem voor meer tegen te houden waardoor hij niet gaat racen. Maar hier zal ik weinig over zeggen zolang mijn uitgestrekte draf nog ontzettend bagger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:55

sanne83 schreef:
vervelend he, mijn hele beeld van wat mooi is, is een beetje omver Tong uitsteken
Wat ik me trouwens ook afvraag, is dat als ik in wat oudere boeken kijk (bijv jennie lorriston-clarke), dan wordt daar een uitgestrekte gang gereden, waarbij wordt verteld dat het hoofd dan meer naar voren moet komen, dus als het paard verzameld is op of voor de loodlijn, en als het paard uitstrekt veel verder voor de loodlijn dus.
Als ik dus naar wat moderner rijden kijk, zie ik alleen maar paarden in uitgestrekte gangen met hun hoofd op of zelfs achter de loodlijn (ik vind dit er zelf altijd wat geforceerd uitzien, vandaar dat het me opvalt) hoe zit dit??

Uhm ja, dat is dus gewoon fout, maar wordt door de jury goed gevonden hoor OK dan!.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:17

carina schreef:

Naar mijn mening is een valse knik meer een probleem in de aanleuning, die is er (grof gezegd) namelijk niet. Het paard buigt zijn hals wel leuk, maar gebruikt de rug, en daarmee zijn achterhand niet zoals het moet.
Als jij je paard lekker van achter naar voren rijdt zal hij eerst zijn rug/achterhand gaan gebruiken, waardoor die hals er vanzelf op komt te staan.

En daar ben ik het mee eens! OK dan!
Rond rijden waarbij het punt achter de oren niet het hoogste punt is, is geen valse knik.
Wanneer het paard niet in houding te veranderen is en dus niet nageeflijk is, veroorzaakt een valse knik.
Vanaf de 'knik' tot aan de oren is het recht. Dat is bijvoorbeeld met de schimmel in een van de voorbeelden niet het geval. Dat paard zal ook netjes de hand volgen en bij hem is dus ook geen sprake van een valse knik.
De valse knik is inderdaad een blokkering in het lichaam dat zich uit in en meer of minder zichtbare knik bij de derde halswervel en het in een houding houden van het hoofd van het paard.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 13:33

paardje schreef:
Deze foto is van een half jaar geleden, ondertussen hebben we denk ik de oprichting veel beter voor elkaar. Loopt mijn paard op deze foto nou met een valse knik?
Afbeelding

Heeft mijn paard op deze foto nou een valse knik dan?

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:55

ik had laatst gelezen dat Ankie een paard verkocht had, en die bij de nieuwe eigenaar kort daarna gestorven is van de stress door de trainmethode van Ankie. Hierbij dwingen ze het paard continu rond te lopen, het paard had hier zo'n stress van ondervonden dat het dus later gestorven is. ik weet niet of adt deze methode is die jullie bedoelen, maar vreselijk toch, het arme dier, had wel iets anders van Ankie verwacht. Verdrietig

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:58

Ik heb het idee of loopt die van Paardje niet in een valse knik. Maar ikheb er niet veel verstand van, dus ben benieuwd wat jullie denken Lachen

Naar mijn idee loopt een paard sowieso niet in de valse knik als je hem over de rug rijdt?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 14:10

dierenvriend schreef:
ik had laatst gelezen dat Ankie een paard verkocht had, en die bij de nieuwe eigenaar kort daarna gestorven is van de stress door de trainmethode van Ankie. Hierbij dwingen ze het paard continu rond te lopen, het paard had hier zo'n stress van ondervonden dat het dus later gestorven is. ik weet niet of adt deze methode is die jullie bedoelen, maar vreselijk toch, het arme dier, had wel iets anders van Ankie verwacht. Verdrietig

Ik geloog niet echt dat Idool aan de stress is overleden, maar wie ben ik?! Ik train mijn paard ook op de Anky methode en ik en mijn paard voelen zich er heel prettig bij. De methode is idd LDR en het is echt niet zielig ofzo, maar het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe je de manier toepast.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:10

Dat paard hierboven, (ik het er weinig verstand van, maar heb het topic wel gevolgd) heeft volgens mij geen valse knik, van zijn halsspier gezien is het punt bij de oren het hoogste punt, en ik zie bij de derde halswervel ook geen "valse knik" , maar ik wacht mee tot iemand met meer verstand het heeft gezegd Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:21

Citaat:
Vanaf de 'knik' tot aan de oren is het recht.

Aha, als dat een voorwaarde is klopte mijn mooie schimmel-foto inderdaad niet. Maare.. wat heet dan 'recht', het lijkt me niet altijd even makkelijk te zien. Maar ik denk niet dat die van paardje een valse knik heeft.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:53

Over het algemeen ben ik het met de 'definitie' eens die hier wordt gegeven.
Maar...je kan tijdens je training zeker je paard achter de LL instellen zonder dat het een valse knik is. Als het paard van achter goed mee blijft komen, dus rug dus ook goed gebruikt en de hand van de ruiter blijft volgen is het naar mijn mening geen valse knik.

Zeker bij nog wat jongere paarden kan niet je verwachten dat ze al helemaal in oprichting lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:20

Het allerbelangrijkste blijft of een paard draagt. Dat dragen begint natuurlijk in de rug en loopt door in de hals. Een paard hoort zijn hals te dragen met het eerste gedeelte van de hals vanaf de schoft. Als een paard wel in de krul loopt, maar niet in dat gebied aanspant, dan spreek je ook van een valse knik.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 22:24

Antoinette schreef:
Over het algemeen ben ik het met de 'definitie' eens die hier wordt gegeven.
Maar...je kan tijdens je training zeker je paard achter de LL instellen zonder dat het een valse knik is. Als het paard van achter goed mee blijft komen, dus rug dus ook goed gebruikt en de hand van de ruiter blijft volgen is het naar mijn mening geen valse knik.

Zeker bij nog wat jongere paarden kan niet je verwachten dat ze al helemaal in oprichting lopen.

Precies, het lijkt me helemaal niet goed als je je paard alleen maar in oprichting insteld.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:48

Lenn schreef:
Ja ik val hier ook over Tong uitsteken, het lijkt mij wel een graad van africhting, vooral als je het over oprichting en nek op hoogste punt hebt, dan moet het paard toch wel wat verder zijn wil het zijn rug nog steeds loslaten... sommige mensen zal het inderdaad nooit lukken, maar je kan toch niet stellen dat de vrouw van hierboven daar niet goed genoeg voor rijdt ofzo? Lijkt me niet hoor. Het lijkt me ook niet bij elk paard even makkelijk?

kijk nog eens naar het getekende plaatje van het paard dat niet opgericht maar wel nageefelijk is. Ook daar is achter de oren het hoogste punt en het hoofd niet achter de loodlijn. Als dat echt nageefelijk is, dan doen wel heel veel mensen het fout Haha!
Ik denk zelf nog steeds dat je beter je paard niet nageeflijk kan rijden dan slecht nageeflijk, maar dat is persoonlijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:01

LaagDiepRond....doe ik ook, maar niet zo diep als Anky, vind ik te diep voor mijn paard. Valse knik is, als je achter het hoogste punt van de nek, duidelijk een knik ziet. Dan is het vaak het geval, dat het paard zijn hoofd wel afbuigt, maar niet goed door de hals komt en de rug niet laat swingen. Voor niet-kenners ziet het er misschien goed uit, maar het is dus niet goed.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:52

Goed topic!!

Maar je ziet nu duidelijk wat de valse knik is, meestal krijg je het paard ook niet uit dit houdinkje!

Ik rijd ook zo'n paard die met moeite uit die houding te krijgen is, je hebt dan ook totaal geen aanleuning.

Met de valse knik lopen paarden vaak ook zonder rug, het plaatje ziet er wel mooi uit, maar het klopt niet...