help!! paard eet stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:10

Mijn merrie at haar stal ook leeg..........mager was ze niet, eerder tegenovergesteld. Eten kreeg ze ook genoeg, maar ze heeft een onbedwingbare behoefte aan eten. Op gras staat ze ook te proppen alsof haar leven ervan afhangt. Altijd al!

Alle bloedonderzoeken etc gehad, paard mankeert niks.

Ze staat nu op vlas en voorheen gehakseld koolzaadstro. Dat laatste heeft mijn voorkeur omdat het geen kwaad kan als ze er wel van eten. Daarbij is het beter voor de hoeven.

Ze heeft niet meer zo'n volgevreten pens van het stro en beter in conditie.

Succes met keuze maken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:11

Mijn paarden eten ook minimaal het dubbele als de paarden van mijn stalgenoten, en dan heb ik nog van die slanke dieren..

Als je 2 grote hooinetten (ong. 10kg per net) in je stal hangt denk ik dat je veel meer stro over houd in de stal. 1 van mijn paarden eet 2 Littlebit hooitassen (zou per zak zeker 12u plezier moeten geven) leeg per nacht!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:13

Je gaat voorbij aan de vraag die iemand stelde:
Als je brok voert smorgens, kan je toch ook hooi of voordroog voeren?
Als je dit 'savonds klaarzet is het met 2 tellen klaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:15

Babootje schreef:
Misschien heb ik dat gemist maar hoe oud is je paard, is ze mager of dik en hoe is de vacht?

Vraag dat niet voor niets namelijk.
Mijn ruin at ook zijn stal leeg. Onbedwingbare honger. Kreeg ook genoeg ruwvoer te eten.
Alleen zijn eetlust werd bij hem veroorzaakt door insulineresistentie (IR) ofwel suikerziekte.
Er kan wel degelijk iets aan de hand zijn waardoor je paard zoveel eet. Zeker als de andere paarden dat niet hebben.

PowerReiner

Re: help!! paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:39

Mijn paard had in September oktober een redelijk groot weiland waar nog meer dan voldoende gras op stond, ze stond met 2 andere paarden en we voerden nog onbeperkt hooi bij dmv grote voerbakken. Ze wisselden hooi en gras zo'n 50/50 af.
Zelfs toen was de voedingswaarde dus niet voldoende om 3 paarden te voorzien van hun behoefte, laat staan hoe het nu is.

Het is niet moelijk een bak in de wei neer te zetten. Je kan het toch op zn minst proberen? Deze optie is al vaker gegeven maar het is net alsof je deze voor het gemak maar overslaat in je reacties.

1 voerbeurt op een dag is simpelweg niet voldoende. Zodra het op is zal ze wat anders gaan zoeken. Mijn gok is dat als je vlas neerlegt je hetzelfde probleem gaat krijgen.

In de avond zou ik een groot fijnmazig hooinet ophangen (20kg) en daarnaast nog hooi op het weiland gaan voeren. Dat ze teveel hooi krijgt is geen probleem, meestal zodra ze doorhebben dat ze altijd voer hebben, gaan ze niet meer schrokken en eten ze rustig en naarmate ze nodig hebben. Je hoeft dan waarschijnlijk dat hooinet niet eens meer iedere dag te vullen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:40

ik zal even een post posten en ik hoop dat iedereen deze even aandachtig wil lezen

gea99: ik ga niet voorbij aan deze vraag. ik heb al eerder benoemd dat ik hier de tijd s'ochtends niet voor heb. in elk geval niet om op stal te voeren.

wat voeren op de wei betreft. er word gezecht dat ik hier overheen lees, nee dat doe ik niet. een tijdje geleden heb ik dit een week geprobeert. omdat ze toen nog op de andere wei stonden. hier stond nog wel gras maar niet mega veel. ik heb toen 4 hopen hooi gemaakt dus voor ieder paard een hoop. de eerste dagen namen ze daar een paar happen van en begonnen toch weer aan het gras. toen het de 4e dag begon te regenen hebben ze nog geen hap van het hooi genomen. hier ben ik dus na een week mee gestopt omdat ik dit zonde vind van het hooi om het weg te moeten gooien.
daarnaast snap ik niet zo goed wat dit oplevert aan het feit stro eten. als ze s'ochtends om 07.30 brok krijgen en dan om 08.00 hooi. ze gaan om op zn vroegst 18.00 op stal. en krijgen dan hooi dan levert dat in dat opzicht toch weinig op? (ja je krijgt meer voerbeurten maar daar gaat dit topic niet over)

voernijd of een idee daar van hebben ze absoluut niet. ze weten dat ze de tijd krijgen om te eten. dus krachtvoer schrokken ze absoluut niet naar binnen. hier let ik ook erg op omdat ik dit absoluut niet wil hebben. en met het hooi tuurlijk als ik het naar binnen gooi beginnen ze meteen te eten, maar ook hier is het niet zo dat ze het zo snel mogelijk willen opeten.

wat de slowfeeder betreft, hier heb ik al een keer op geantwoord samen met het ophangen van een hooinet. ik wil dit best proberen, hooi net ben ik al mee bezig. heb nu een ruif van 5*5 maar dit vind ik net iets te groot dus wil kijken op welke manier ik dit kan verkleinen, en wat de slowfeeder betreft, hier moet ik eerst een idee voor verzinnen hoe ik dit maak. als ik er namelijk in de wei aan wil beginnen moet ik er zowiso al 4 hebben, en die pfficielen kosten volgensmij iets van 100/150 ps.

Verhuizen naar een andere stal is geen optie zoals aangegeven. hier kom ik ook niet meer op terug.

Heb ik zo de laatste vragen ideeen tips etc mee beantwoord?

wat voer betreft is er pas gewisseld. ze staat nu op muesli met kruiden en condition van pavo. en misschien haat de muesli nog wisselen naar natures best

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:21

Zamba schreef:

Nee, Ik vroeg naar leeftijd en gewicht van je paard. :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:27

Zamba schreef:
ik zal even een post posten en ik hoop dat iedereen deze even aandachtig wil lezen

gea99: ik ga niet voorbij aan deze vraag. ik heb al eerder benoemd dat ik hier de tijd s'ochtends niet voor heb. in elk geval niet om op stal te voeren.

wat voeren op de wei betreft. er word gezecht dat ik hier overheen lees, nee dat doe ik niet. een tijdje geleden heb ik dit een week geprobeert. omdat ze toen nog op de andere wei stonden. hier stond nog wel gras maar niet mega veel. ik heb toen 4 hopen hooi gemaakt dus voor ieder paard een hoop. de eerste dagen namen ze daar een paar happen van en begonnen toch weer aan het gras. toen het de 4e dag begon te regenen hebben ze nog geen hap van het hooi genomen. hier ben ik dus na een week mee gestopt omdat ik dit zonde vind van het hooi om het weg te moeten gooien.
daarnaast snap ik niet zo goed wat dit oplevert aan het feit stro eten. als ze s'ochtends om 07.30 brok krijgen en dan om 08.00 hooi. ze gaan om op zn vroegst 18.00 op stal. en krijgen dan hooi dan levert dat in dat opzicht toch weinig op? (ja je krijgt meer voerbeurten maar daar gaat dit topic niet over)

Het levert in zoverre op dat de maag dan wrijving krijgt die ze nodig hebben. Ik ben geen expert maar ik denk dat hier een stukje in zit. Hooi heeft structuur, nat gras In deze tijd van het jaar niet, terwijl de maag die frictie wel nodig heeft. Aangenomen dat het paard 6 uur doet over die 10 kilo hooi die je voert, is het paard dus om 12 uur klaar met eten en heeft dan niets meer met structuur tot de volgende dag 18.00.
Experts onder ons: klopt dit zo een beetje?????

voernijd of een idee daar van hebben ze absoluut niet. ze weten dat ze de tijd krijgen om te eten. dus krachtvoer schrokken ze absoluut niet naar binnen. hier let ik ook erg op omdat ik dit absoluut niet wil hebben. en met het hooi tuurlijk als ik het naar binnen gooi beginnen ze meteen te eten, maar ook hier is het niet zo dat ze het zo snel mogelijk willen opeten.

Hooi kunnen ze ook schrokken zonder dat jij het direct ziet. Ik zag met name pas verschil toen ze onbeperkt kreeg. Nu eet ze op de dag ontzettend veel kleine porties. Voorheen kreeg ze ook meer dan zat maar was het veeeeeeel sneller op.

wat de slowfeeder betreft, hier heb ik al een keer op geantwoord samen met het ophangen van een hooinet. ik wil dit best proberen, hooi net ben ik al mee bezig. heb nu een ruif van 5*5 maar dit vind ik net iets te groot dus wil kijken op welke manier ik dit kan verkleinen, en wat de slowfeeder betreft, hier moet ik eerst een idee voor verzinnen hoe ik dit maak. als ik er namelijk in de wei aan wil beginnen moet ik er zowiso al 4 hebben, en die pfficielen kosten volgensmij iets van 100/150 ps.

Verhuizen naar een andere stal is geen optie zoals aangegeven. hier kom ik ook niet meer op terug.

wat voer betreft is er pas gewisseld. ze staat nu op muesli met kruiden en condition van pavo. en misschien haat de muesli nog wisselen naar natures best

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:13

Zamba schreef:

hoe kan je nou geen tijd hebben om je paarden te voeren? dan gaat er toch ergens wel iets mis. misschien moet je dan hulp zoeken, iemand die wel tijd voor jou paarden heeft of ipv 4 terug gaan naar 2 paarden zodat je ze wel goed kan voeren? waarom de een het wel doet en de rest niet is in vorige reacties al duidelijk uit gelegd. nu is het aan jou wat er aan te doen. voor de wei zou ik gewoon zon grote overdekte hooi ruif aanschaffen. deze kan je ook 2ehands kopen en dan valt de prijs vaak best mee. zo gooi je geen hooi weg en als het eenmaal normaal word dat het er is gaan ze er ook echt wel van knabbelen. verder blijf ik er bij dat ze tegelijk met brok ook hooi goed kunnen gebruiken zodat ze daar mee verder kunnen en wanneer je ze buiten zet er nog geen kans is geweest om stro te eten. zoals eerder iemand al zei, je kan hooi gewoon savonds al klaar leggen die 3 seconden om het dan over de deur te gooien lijkt me niet bepaalt tijd rovend werk. als je rond 18-19 uur binnen zet en hooi brok plus hooi voert maar hooi in een slowfeeder weet ik zeker dat er een stuk meer bodem bedekking (stro) over is de volgende dag.

niet helemaal onbelangrijk maar volgens mij wel overheen gelezen is het suikerziekte verhaaltje wat ook ergens tussen de reacties staat. zou het zeker even na laten kijken of hij niet zijn stro eet ivm een kwaaltje. kost wel wat maar goed dat hoort er bij als je paarden hebt. het is altijd belangrijk zulke dingen eerst 100% uit te sluiten voor dat je een ander voer systeem begint. nou is voor jou een ander voer systeem gewoon zowiso van belang ook voor je andere 3 paarden omdat er simpelweg niks meer in het gras zit. het kan dan wel "voldoende" ogen. alhoewel ik hier echt nergens in deze omgeving een weiland heb gezien waarvan ik denk, ja daar kunnen nog 4 paarden lekker van grazen. dus wat is precies een vol groen weiland als we het hebben over de eetbehoeftes van 4 paarden. echter zit er niks meer in het gras dus krijgen ze simpelweg niet genoeg voedingstoffen binnen dit is ook een reden dat ik geen voorstander ben van paarden in een wei zetten in deze tijd wanneer er nog op graasbare hoogte gras staat. want het is wel waar dat paarden eerder grazen dan naar het hooi gaan. ze zullen maar 25% van de tijd hooi eten en zon 75% voedingsloos gras staan te grazen maar goed 25% is beter dan niks en nu hebben ze niks overdag dus ik zou toch voor die 25% gaan. zelf heb ik ze rond deze tijd liefst op een lege wei of in een grote paddock.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:15

Wij hebben ook zo'n paard op de manege. Vrat dagelijks de hele stal leeg. Elke keer stond ze weer op een kale bodem... Azijn etc hielp allemaal niet. Zelfs vlas niet. Uiteindelijk zaagsel geprobeerd, en dat werkt als een tiet :j ze ziet er nu veel beter uit, krijgt wat meer persvoer en is veel fitter. Dus misschien kan je regelen dat jouw paard zaagsel in de stal krijgt? Eerst eens proberen. Goed opletten dat ie dat niet eet, en bijv. direct persvoer er bij in doen, zodat ze/hij de gewoonte daarop eerst kan voortzetten.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:12

hoe kan je nou geen tijd hebben om je paarden te voeren? dan gaat er toch ergens wel iets mis. misschien moet je dan hulp zoeken, iemand die wel tijd voor jou paarden heeft of ipv 4 terug gaan naar 2 paarden zodat je ze wel goed kan voeren?

ik heb al eerder verteld dat ik bij mensen thuis sta, dus niet aan huis, ik moet er dus naartoe rijden voor schooltijd. ik heb zelf 2 paarden en de andere 2 zijn van die mensen welke er wonen maar ook deze doe ik zelf, omdat de eigenaar het niet doet.

waarom de een het wel doet en de rest niet is in vorige reacties al duidelijk uit gelegd. nu is het aan jou wat er aan te doen. voor de wei zou ik gewoon zon grote overdekte hooi ruif aanschaffen. deze kan je ook 2ehands kopen en dan valt de prijs vaak best mee. zo gooi je geen hooi weg en als het eenmaal normaal word dat het er is gaan ze er ook echt wel van knabbelen. verder blijf ik er bij dat ze tegelijk met brok ook hooi goed kunnen gebruiken zodat ze daar mee verder kunnen en wanneer je ze buiten zet er nog geen kans is geweest om stro te eten. zoals eerder iemand al zei, je kan hooi gewoon savonds al klaar leggen die 3 seconden om het dan over de deur te gooien lijkt me niet bepaalt tijd rovend werk. ik snap neit wat je hiermee bedoeld? ik kan wel hooi neerleggen maar wnr zou ik dat moeten voeren dan?

als je rond 18-19 uur binnen zet en hooi brok plus hooi voert maar hooi in een slowfeeder weet ik zeker dat er een stuk meer bodem bedekking (stro) over is de volgende dag. ??? snap het niet helemaal, je bedoelt brok voeren en hooi in een slowfeeder? ik heb het hooi al in een ruif zitten zoals gezecht. of bedoel je iets anders?

niet helemaal onbelangrijk maar volgens mij wel overheen gelezen is het suikerziekte verhaaltje wat ook ergens tussen de reacties staat. zou het zeker even na laten kijken of hij niet zijn stro eet ivm een kwaaltje. kost wel wat maar goed dat hoort er bij als je paarden hebt. het is altijd belangrijk zulke dingen eerst 100% uit te sluiten voor dat je een ander voer systeem begint.

het is niet mijn eigen paard. dit paard is van mensen bij mij in de buurt welke nu bij mij op stal staat omdat die mensen 5 paarden hebben en 4 stallen dus er moest er een weg. en aangezien ik deze al reed is ze bij mij op stal gekomen. en over de dierenarts dingen ga ik niet.

nou is voor jou een ander voer systeem gewoon zowiso van belang ook voor je andere 3 paarden omdat er simpelweg niks meer in het gras zit. het kan dan wel "voldoende" ogen. alhoewel ik hier echt nergens in deze omgeving een weiland heb gezien waarvan ik denk, ja daar kunnen nog 4 paarden lekker van grazen. dus wat is precies een vol groen weiland als we het hebben over de eetbehoeftes van 4 paarden. wij hebben nog minimaal 1 ha miss meer waar minstens 30-40 cm gras op staat. en binnenkort begint het gras ook weer met groeien. dus hier komen we zeker de winter mee door

echter zit er niks meer in het gras dus krijgen ze simpelweg niet genoeg voedingstoffen binnen dit is ook een reden dat ik geen voorstander ben van paarden in een wei zetten in deze tijd wanneer er nog op graasbare hoogte gras staat. want het is wel waar dat paarden eerder grazen dan naar het hooi gaan. ze zullen maar 25% van de tijd hooi eten en zon 75% voedingsloos gras staan te grazen maar goed 25% is beter dan niks en nu hebben ze niks overdag dus ik zou toch voor die 25% gaan. zelf heb ik ze rond deze tijd liefst op een lege wei of in een grote paddock.[/quote]

net wat ik aangaf. ik heb het dus een week miss iets langer geprobeert. om ze hooi te geven op de weide. maar elke dag bleef er veel liggen, dus ze zullen toch genoeg hebben aan het gras. anders zouden ze wel aan het hooi beginnen lijk mij? :? of zie ik dit verkeerd? ik bedoel kan ook maar zo zie ik het

thesserd: waarschijnlijk wil ik als ik ze op iets anders zet ze idd ook op houtvezel achtig spul zetten, dit is ook makkelijker schoon te houden dan vlas

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:13

Babootje schreef:
Zamba schreef:

Nee, Ik vroeg naar leeftijd en gewicht van je paard. :D

ze is 4,5 en goed op gewicht.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:00

ze staat nu op 1/4 museli met kruiden, 1/4-1/2 condition van pavo en 1/4-1/2 luzerne per keer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:29

Als je een slowfeeder ophangt in je stal (is echt zó gepiept, zijn geen moeilijke constructies voor nodig) kun je ervoor zorgen dat je paard de hele nacht aan hooi kan knabbelen.
Resultaat: zeer waarschijnlijk veel minder opgegeten stro én altijd een goede bodem in de maag om krachtvoer goed te kunnen verwerken. Win win +:)+ .

Echt, de allerbeste tip is de slowfeeder.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 10:26

net wat ik al zij dat we al een ruif hebben hangen. en dat ik even aan het kijken ben hoe de gaatjes nog wat kleiner te krijgen. bv door nog een stuk erachter te doen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:44

Volgens mij ben ik het nog niet tegengekomen.. maar hoe mest je uit?

De stal gaan potten kan helpen.
Laat de vieze onderlaag liggen, schep alleen mestballen uit de stal. en strooi dik op. Paard mag niet in de nattigheid staan. Haal een keer per week, of al het goed gaat per twee weken de stal helemaal uit.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 10:47

wij mesten gwn uit.maar bij haar heeft dit weinig nut want ik haal al alleen de drollen weg. maar ze blijft kaal staan. en ze krijgt bijna een halve baal stro (klein)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:50

Je moet ook wel een bodem maken, gooi er anderhalve of twee balen in. Half baaltje is echt te weinig.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:58

Ik weet niet of dit al gezegd is. Maar is vlas ook een optie?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:00

Kelly_ann schreef:
Je moet ook wel een bodem maken, gooi er anderhalve of twee balen in. Half baaltje is echt te weinig.

Ja en er dan een paar dagen zo goed als niks uithalen, alleen bijstrooien, na een dag of 4 eens beginnen met wat mest weghalen en na een week eens wat van de natte onderlaag weghalen maar niet alles, zeker niet te schoon willen werken

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:02

Weet je zeker dat het 10 kg hooi is, vaal denkje dat het wel zo veel is maar is het toch aanzienlijk minder.
weeg het hooi een keer, en stop het in een net zodat ze er langer mee druk is

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 11:50

ik weeg het, en daarnaast krijgt ze een halve kleine baal hooi en deze balen zijn gemiddeld 20 kg. we doen het al in een net. en zaagsel word overwogen. vlas ben ik niet zn fan van want dit is moeilijk schoon te houden.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:03

Ik heb er 5 staan. 3 ponies en 2 paarden. Deze staan op vlas. Maar er is enorm veel verschil in de hoeveelheid ruwvoer dat ze eten. Is al het hooi op s'morgens? Of laat hij/zij het hooi liggen om het stro op te eten? Als dit niet het geval is zou ik toch proberen van ze meer hooi te geven. Desnoods alleen s'avonds. Er zijn nu eenmaal paarden die echt wel veel ruwvoer verzetten op een dag. Meer als gemiddeld.

DashenkaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:38

Ik hoor alleen maar vanuit jou uit: Ik kan niet, het lukt niet, gebeurd niet. Verkoop je paarden dan als je er niet de moeite en tijd voor wil nemen of neemt.

Zoals al tig x is gezegd is een keer hooi niet genoeg. Een paard mag maximaal 4-6 uur zonder voer staan. Gras is niet voldoende in de winter. Zou daarbij de muesli sowieso weg laten en de kruiden en luzerne samen met bietenpulp (zonder melasse!) & tarwezemelen voeren.Dan kun je dat ook zien als volwaardig ruwvoer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:55

Een half baaltje hooi is echt te weinig .
Begin idd eens met minimaal 1,5/2 baaltjes .
Drollen er wel uit en zichtbare natte plekken . Om de dag half baaltje erbij of heel baaltje .
En neem een groot fijnmazig hooinet . Je hebt ook recht hoekige die je met musketons aan de spijlen vast maakt en je opent dmv een rijgkoord .
Deze netten zijn ook buiten te gebruiken of je neemt gewone fijn mazige hooinetten die je bv aan een weidepaal vast maakt .
Er Zijn echt paarden die meer als de minimale aanbevolen hoeveelheid ruw voer nodig hebben .
Miss is je hooi wel heel fijn van structuur en eet ze graag grover spul .
Je zou ook wat wilgen takken op de weide kunnen aanbieden .
In t weekend hoef je toch niet naar school . Dan kun je dat mooi doen