Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:billionache schreef:Dat lees je inderdaad goedklopt dat ik naar sommige weides wel een 10min moest wandelen. Dan tikt het gauw aan als je elke keer een paard moet gaan halen. Tijden zijn wel inclusief hooi geven voor de paarden op de paddocks maar dan nog had ik m'n handen daar dus flink mee vol als stalhulp. Ligt er natuurlijk ook aan hoever de weides liggen, maar ik vind het behoorlijk logisch dat pensionstallen er vaak voor kiezen om niet buiten te zetten.
Maar dat kunnen ze dan toch tegen betaling doen? Ik vind het wel dat je een beetje service kan verlenen als stal. Nu doe ik het ook zelf, maar dat is gezien reistijd behoorlijk tijdrovend én vroeg - vóór mijn werk. Ik snap niet dat buiten staan blijkbaar als een luxe wordt gezien.
Larakuhr: goed geregeld daar!
Joyce B: mest uit de paddock halen doen wij elke dag. Verder is er in geen jaren zand gevuld en wordt er slechts een doodenkele keer gesleept. Volgens mij kost het bij ons echt geen tijd en geld om die bak te onderhouden. En hij ziet er perfect uit.
billionache schreef:Tijd en ruimte
Ik ben stalhulp geweest op een pensionstal met een stuk of 20 paarden die iedere ochtend buiten gingen en 's avonds weer naar binnen. Weides lagen wel op een stukje wandelen, maar ik was op een dag tijd toch 3 à 4 uur kwijt enkel en alleen met het binnen- en buitenzetten. Als het dan later licht en vroeger donker is, kan ik me voorstellen dat staleigenaars het 'de moeite' niet vinden om ze elke dag buiten te laten
Ayasha schreef:gemakzucht, omdat je zo veel meer paarden op een veel kleinere oppervlakte kan "stapelen".
billionache schreef:Mijn dagje vandaag, behoorlijk veel vettenmaar na m'n laatste examen mocht dat ook!
Die panini lag enkel flink op m'n maag. Had niet zoveel honger daarnet en voel me niet 100%.
O: kom volkoren muesli met stukjes fruit + glas melk
L: panini met kip, mozarella, pesto en tomaat
A: loempia met wokgroenten + een beetje groenten
T: 2 x kamillethee met honing & citroen
D: 1,5L water
B: 5min naar de bushalte
joyce B schreef:Er werd gevraagd waarom op stal in de winter...
Daar komen dus antwoorden op met redenen. Dat de reden dan in jullie ogen onterecht is of aanstellerij, of te commercieel gedacht... Tja. Dat kan. Maar het zijn wel de redenen.
joyce B schreef:Verder vind je 20-40 min. Voor 4 paarden.
Als een stal 40 paarden heeft moet er dus 8000m2 gedraineerde zandpaddock aangelegd worden? (Want die ene rijbak red je het niet mee)
Een gedraineerde zandpaddock bouwen op bakformaat komt al snel neer op een bedrag van 2500-5000euro. Afhankelijk van je ondergrond (keren/voldoende geschikt zand of aan moeten voeren)
Dat x 10? En dan de vergunningen nog... een rijbak is soms al lastig. Laat staan zoveel extra m2 zand...
het is makkelijk praten als je het zelf niet hoeft aan te leggen en te bekostigen. Niet overal zit de bodem mee...
Heike schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb twee shetjes en twee geitjes. Ze hebben een ruime binnenstad. Een stuk is betegeld en een stuk modder. Maar ze kiezen ervoor om buiten te staan en niet op de stal.
Een stal is uitgevonden voor mensen, niet voor paarden...