Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:44

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb twee shetjes en twee geitjes. Ze hebben een ruime binnenstad. Een stuk is betegeld en een stuk modder. Maar ze kiezen ervoor om buiten te staan en niet op de stal.

Een stal is uitgevonden voor mensen, niet voor paarden...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:50

Bij ons liggen voor de (uitloop)stallen tegels waarop ook de hooibakken staan en ze kunnen onze bak in lopen aangezien die altijd open is. Ik ben wel zo blij met de tegels iig geen modder meer waar ze staan te eten. Als ze 's zomers buiten staan staan ze meestal in de bak, met het slechte weer nu echt niet, veel te nat. Overigens is de enige rede dat wij tegels kunnen hebben, de band tussen onze paarden er is (bijna) geen onenigheid als je dit op een pensionstalling zou doen denk ik dat het nogal gevaarlijk wordt..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:23

Andere bodem/ondergrond misschien? Stop hier niet voor mijn lol zoveel geld in ;(
En dan is hij nog niet eens altijd droog.

Verder vind je 20-40 min. Voor 4 paarden.
Als een stal 40 paarden heeft moet er dus 8000m2 gedraineerde zandpaddock aangelegd worden? (Want die ene rijbak red je het niet mee)

Een gedraineerde zandpaddock bouwen op bakformaat komt al snel neer op een bedrag van 2500-5000euro. Afhankelijk van je ondergrond (keren/voldoende geschikt zand of aan moeten voeren)

Dat x 10? En dan de vergunningen nog... een rijbak is soms al lastig. Laat staan zoveel extra m2 zand...

het is makkelijk praten als je het zelf niet hoeft aan te leggen en te bekostigen. Niet overal zit de bodem mee...

Verder neembikbpersoonlijk devkosten voor lief. Wij wonen nu eenmaal hier en mijn man wil niet verhuizen. Met drie ha voor max. 6 paarden in de zomer gras te veel maar in de winter is het binnen zeer korte tijd moeras als ik ze er op laat wanneer de bodem zacht wordt. Een pensionstsl moet winst maken en een werkloon opleveren. Dan moeten kosten en baten tegen elkaar opwegen. Dus kan me voorstellen dat die verhouding bij bepaalde stallen te scheef ligt.

Nikass schreef:
billionache schreef:
Dat lees je inderdaad goed :j klopt dat ik naar sommige weides wel een 10min moest wandelen. Dan tikt het gauw aan als je elke keer een paard moet gaan halen. Tijden zijn wel inclusief hooi geven voor de paarden op de paddocks maar dan nog had ik m'n handen daar dus flink mee vol als stalhulp. Ligt er natuurlijk ook aan hoever de weides liggen, maar ik vind het behoorlijk logisch dat pensionstallen er vaak voor kiezen om niet buiten te zetten.

Maar dat kunnen ze dan toch tegen betaling doen? Ik vind het wel dat je een beetje service kan verlenen als stal. Nu doe ik het ook zelf, maar dat is gezien reistijd behoorlijk tijdrovend én vroeg - vóór mijn werk. Ik snap niet dat buiten staan blijkbaar als een luxe wordt gezien.

Larakuhr: goed geregeld daar!

Joyce B: mest uit de paddock halen doen wij elke dag. Verder is er in geen jaren zand gevuld en wordt er slechts een doodenkele keer gesleept. Volgens mij kost het bij ons echt geen tijd en geld om die bak te onderhouden. En hij ziet er perfect uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:47

Maar als je dat niet kan is het imo ook niet eerlijk om zoveel paarden te houden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:58

billionache schreef:
Tijd en ruimte ;-)

Ik ben stalhulp geweest op een pensionstal met een stuk of 20 paarden die iedere ochtend buiten gingen en 's avonds weer naar binnen. Weides lagen wel op een stukje wandelen, maar ik was op een dag tijd toch 3 à 4 uur kwijt enkel en alleen met het binnen- en buitenzetten. Als het dan later licht en vroeger donker is, kan ik me voorstellen dat staleigenaars het 'de moeite' niet vinden om ze elke dag buiten te laten :-)

Als je op volpension staat ergens dan is dat toch zeker de moeite, je betaald er als klant namelijk voor. Volpension betekent dat het paard volledig verzorgd wordt. Als het paard niet naar buiten wordt gedaan, is het geen volledige verzorging.

3 a 4 uur per dag? Das niet zo gek als je alles alleen moest doen. Dan deed je ook ieder paard apart waarschijnlijk en hielp niemand je even? Op de stallen waar ik gestaan heb was er altijd meer dan 1 stalhulp, op de kleinere stallen hielp de pensionhouder altijd wel even mee.

Waarom doet het ertoe hoe lang de dagen zijn?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:59

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen:

Ik vind het een interessante vraag waar vele antwoorden op mogelijk zijn.
De meeste stallen die ik ken zetten de paarden niet buiten omdat ze niet genoeg weides hebben voor alle paarden (zomers staan ze dus ook op stal) en de paarden de weides kapot lopen in de winter vanwege de blub.

Dan heb je nog de stallen waarbij genoeg grond is, maar die de weides goed willen houden voor de zomer en/of waarbij ze de paarden ook goed willen houden.

Onze stal had genoeg weides om te voorkomen dat de weides blubber werden. Helaas zijn we van de zomer ons grootste weiland kwijt geraakt. Nu hebben alle paarden 1 weiland die ze deze winter kapot lopen en de rest bewaren we.
Onze paarden staan nu ook vaker op stal, ze lopen hun benen kapot op de modder en daarnaast heeft de mijne ook nog mok.

Waarom wij niet investeren in een goede paddock? Omdat dat gewoon weg geen zin heeft.
Onze stal staat vlakbij het kanaal. Als de grond verzadigd is staat het kanaal heel hoog. Het water loopt gewoon niet meer weg. Dat geld ook voor onze bak. Onze bak is ook door de vele regen onbegaanbaar nu en net zo slecht als onze weides...
Het is roeien met de riemen die we hebben... en ik verlies er dan voor om mijn paard een paar uurtjes op het puinpad te zetten zodat de mok niet verder uitbreid maar hij wel buiten komt...
Echter moet dat pad gedeeld worden met meer paarden die helaas niet allemaal samen kunnen...
Dus staan ze als het kan in de wei en als het te nat is 3 uurtjes op het puinpad.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:20

Ik heb niet alles gelezen.
Ik heb geen pensionstal maar heb er nu wel 8 lopen.
Allen lopen 24 uur per dag buiten met schuilstal of inloopstal..
Met slechtweer staan ze veel binnen, maar tussen door lopen ze ook de wei door.

Er komen drie stallen, die heel enkel gebruikt zullen worden.
Ik heb liever de inloopstal groter.
Nooit opgekropte energie, stalbenen, een dode blik in de ogen of dat ze stijf zijn enz.
Wel hebben we een stuk voor de stal verhard.
Dit laatste hoeft niet veel te kosten dus wanneer men het er op gaat gooien van omdat de grondsoort het niet toelaat is onzin.
En van het vertrappen van de weide trek ik me ook niets aan, dat groeid altijd weer terug.
En anders even dat stukje afzetten en dan komt het wel weer
.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:38

Omdat de buur boer het hekwerk van onze paddock per ongeluk heeft plakgereden, 60 meter hek in de puin, oops -O-

Buiten dat.. Het is meer modder en water dan wat anders, die van mij krijg ik er met geen mogelijkheid in, die stopt bij de rand van de paddock en verzet geen stap meer.
Als het droog is staat ze wel uren per dag buiten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:44

Het is handig omdat je zo relatief meer paarden kan houden en dus meer inkomsten hebt.

Waarschijnlijk is het niet rendabel om minder paarden te houden die dan langer naar buiten kunnen of worden de kosten dermate hoog dat (potentiele) klanten liever ergens gaan staan waar het goedkoper is.

Mijn paard gaat van 10:00 tot 16:00 dagelijks op de paddock en dat is wel voldoende, zeker met slecht weer, dan staan ze in de blub en merk ik dat hij hier last van heeft (stijver) Helaas zijn de winters hier nat en moet je wel heel veel geld en onderhoud in de paddock gooien willen ze altijd goed en droog zijn.
Denk alleen maar aan het weghalen van alle mest bij 10+ paarden.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:45

ook hier blubber in de paddock die er zomers echt een stuk gezelliger uitziet. Ik laat ze er een paar uurtjes in en dan kunnen ze tot hun eigen vreugde lekker in hun stal. Ze lopen niet maar rennen terug naar hun stal. Daar staan ze droog en krijgen onbeperkt hooi. En nu maar wachten op betere(lees drogere) tijden..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:57

Mest weghalen moet wel meevallen. Bij ons staan ze overdag met 6 paarden buiten en snachts met 4. Iedere dag wordt er uitgemest en dat is meestal nog geen uur werk als je het alleen doet.

Op vorige stal hielp ik ook weleens mee met de stallen. Alleen drollen wippen en opstrooien van 45 stallen was 3 uur werk. Daarnaast moesten ook de paddocks van de volpension-ers gemest worden. Alles bij elkaar geteld zal het dus wel meevallen hoeveel extra werk het mesten is. Daarnaast heb je ook veel minder bodembedekking nodig wat ook weer kosten bespaard.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:24

Naast alle bovengenoemde redenen, blubber e.d. is het denk ik toch ook niet te doen om zo'n paddock netjes te houden.
Ze mesten er allemaal in en dan moet je door de blubber met je kruiwagen (vaak in de regen of kou) daar de mest er proberen uit de punniken.. dan liever op stal en sta je droog met je kruiwagentje en ligt het lekker op een bult en ben je zo klaar.
Als je ze dan ook nog wil voeren.. nooit alles eten ze op en probeer maar dat maar eens netjes uit het zand te vissen.. niet te doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:33

Ayasha schreef:
gemakzucht, omdat je zo veel meer paarden op een veel kleinere oppervlakte kan "stapelen". :)

Kijk dit vind ik nu een geniaal antwoord. Wat na mijn gevoel ook gelijk een feit is !

Ik liep er ook elke keer tegenaan dat ik opzoek was naar een nieuwe plek.
Overal moesten ze op stal. Vreselijk mijn handen gaan er direct van jeuken.
Waar ik nu sta zouden ze eerst ook op stal moeten, maar nu toch anders geregeld en blijven ze 24/7 buiten *\o/*
Op een paddock met nog weiland open. Lekker bewegen en geen blubber. En ze kunnen droog staan & droog eten.
Mijn jongste pony die flipt als ze op stal moet, ze doet er alles aan om eruit te komen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:46

edit: inderdaad verkeerde topic :=
Laatst bijgewerkt door billionache op 26-01-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:08

billionache schreef:
Mijn dagje vandaag, behoorlijk veel vetten := maar na m'n laatste examen mocht dat ook!
Die panini lag enkel flink op m'n maag. Had niet zoveel honger daarnet en voel me niet 100%.

O: kom volkoren muesli met stukjes fruit + glas melk
L: panini met kip, mozarella, pesto en tomaat
A: loempia met wokgroenten + een beetje groenten
T: 2 x kamillethee met honing & citroen

D: 1,5L water
B: 5min naar de bushalte

? Denk dat dit in ander topic moest?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:29

Er werd gevraagd waarom op stal in de winter...
Daar komen dus antwoorden op met redenen. Dat de reden dan in jullie ogen onterecht is of aanstellerij, of te commercieel gedacht... Tja. Dat kan. Maar het zijn wel de redenen.

Ik ken onze situatie, met weinig paarden en veel grond. En ook hier is het lastig. Dus ik snap de redenen heel goed. Zie ook hoeveel geld wij hier er in moeten pompen om het netjes te houden (en nog niet perfect)

Hier is dus alles in orde, maar zo makelijk als sommigen er over denken is het niet. Ik mest 3! x per dag de paddock uit om te voorkomen dat de drollen verzuipen, kapotgelopen worden en de paddock vervuilen. En sleep hem geregeld. En nog slibt de bodem dicht, komen er plassen in en moet het zand geregeld aangevuld en opgeschoond. Als je een proffessionele stal hebt is alles grootschaliger. Overal kleine partijtjes stoeptegels vandaan halen is niet reeel... Heel veel mensen mesten de wei al niet uit omdat ze dat te veel werk vinden met 10 of meer paarden... Die slepen ze af en toe. Met een paddock is dat onverstandig.

Heb eens bij een manege gekeken waar de paarden 24/7 buiten lopen in 20-40 paddocks met inloopstallen. Daar werd elke 3 maanden uitgemest en elke dag opgestrooid. Het was 1 vieze bende! Behalve die paddocks die ze net opgeknapt hadden ivm de open dag...
Bij Actiefstallen zie je ook hoeveel of hoe weinig onderhoud er wordt gepleegd... Maar vaak rekenen die wel een flinke prijs. Ook ivm de hoge investeringen voor de inrichting.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:36

joyce B schreef:
Er werd gevraagd waarom op stal in de winter...
Daar komen dus antwoorden op met redenen. Dat de reden dan in jullie ogen onterecht is of aanstellerij, of te commercieel gedacht... Tja. Dat kan. Maar het zijn wel de redenen.

Amen _/-\o_

Werd zowat aangevallen hier met. Excuse me, maar er werden redenen gevraagd waarom paarden binnen houden handig is voor staleigenaren, die heb ik gegeven. Wilt niet zeggen dat ik erachter sta en mijn paarden op die manier zou houden, maar ik zie het gewoon veel gebeuren hier in de buurt. Met tegenargumenten moet je niet bij mij zijn, maar bij de staleigenaren hier in de buurt :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:45

joyce B schreef:
Verder vind je 20-40 min. Voor 4 paarden.
Als een stal 40 paarden heeft moet er dus 8000m2 gedraineerde zandpaddock aangelegd worden? (Want die ene rijbak red je het niet mee)

Een gedraineerde zandpaddock bouwen op bakformaat komt al snel neer op een bedrag van 2500-5000euro. Afhankelijk van je ondergrond (keren/voldoende geschikt zand of aan moeten voeren)

Dat x 10? En dan de vergunningen nog... een rijbak is soms al lastig. Laat staan zoveel extra m2 zand...

het is makkelijk praten als je het zelf niet hoeft aan te leggen en te bekostigen. Niet overal zit de bodem mee...

Ja voor mijn paard is het anders geen leven. Dan zou je haar in ieder geval met zijn 2en of alleen moeten zetten (en dat laatste heb ik liever niet). Mij hoor je niet zeggen dat je dit keer tien moet doen. Ik begrijp best dat het lastig is om huidige stallen om te vormen. Je zou je wel af moeten vragen met welk idee iemand een stal met 40 paarden begint als er helemaal geen ruimte is voor 40 paarden.
Hier op bokt staan meerdere topics over dat je niet aan een paard moet beginnen als je die niet alles optimaal kunt bieden, maar pensionhouders mogen blijkbaar wel een stal beginnen die bij voorbaat niet genoeg mogelijkheden biedt voor paarden om een gezond leven te leiden.

En wat de bodem betreft... kom maar even kijken hoe de veengrond er hier uit ziet... maar blijkbaar heeft iemand daar ooit -voor ik op deze stal stond- wel wat op gevonden. Het uitmesten van onze paddock waar dus alleen 4 paarden een uur of 9 per dag in staan, is tien minuten werk. Hooi krijgen ze in netten en daar ligt wel iets onder geknoeid, maar is verwaarloosbaar.

Nogmaals: ik zeg nergens dat het makkelijk is, maar wel dat je (in algemene zin gesteld) van te voren zou moeten bedenken waar je aan begint als je een pensionstal wilt runnen. En ja als er puur alleen antwoord mag worden gegeven op wat de redenen zijn, dan hoeft hier geen heel topic plaats te vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:54

je bent van harte hier uitgenodigd Nikass, als je eens in het noorden bent ;) De buren 200 meter verderop zitten op een zandkop. Mijn buurvrouw en ik hebben minder geluk. Ik weet dat het anders kon. Op mijn oude stal was het vooral modder rond voerplaats, water plaats en doorgangen, maar verder bleef het vrij hard. Heb ook stukken gezien (waar ik vroeger reed ook) waar alles heeeeelemaal zwart was en kniediep modder. Hier ook de eerste winter tussen hek en bak.

Een pensionstal als bedrijf moet winstgevend zijn. Dan heb je al veel paarden nodig en moeten de kosten zo laag mogelijk zijn. Of de prijzen moeten omhoog. Maar dan moet men concureren met alle hobbystallen, particulieren of boeren die er wat bij doen en prijzen ze zich de markt uit. Dus wordt er een balans gezocht. Een balans tussen schaalvergroting, luxe trainingsfaciliteiten waar de klant extra voor wil betalen en de voorzieningen en ruimte voor het paard. Daarin spelen bodembelastbaarheid en grondprijzen ook een rol...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:03

ik zou graag komen kijken :) en ik snap je verhaal ook wel, maar waarom is het welzijn van een paard alleen de verantwoordelijkheid van de eigenaar, die zich helemaal een slag in de rondte moet zoeken om een enigszins acceptabele pensionstal te vinden, en niet ook een beetje die van de pensionhouders?

Ik heb nu mazzel met mijn stal, maar dit blijft ook niet eeuwig zo, en dan heb ik een groot probleem. En als je dan op bokt zou aangeven dat je paard maar een paar uur per dag buiten komt (ik hoop niet dat het zover komt) dan ben je "niet paardwaardig" en had je maar geen paard moeten nemen... Maar als het aanbod er niet is, wat moet je dan? En ja, dan ga ik liever bij een boer staan (als ik die kan vinden) die mijn paard de ruimte buiten biedt. Maar niet dat ik dat ideaal vind, want ik vind een goede bak ook heel belangrijk.

Maar ik weet heel zeker dat als mijn paard nu terug moet gaan in uren buiten, en weer in een 3x3 hok zou komen staan, met twee voerbeurten per dag, ze heel hard achteruit gaat en niet zo oud gaat worden als ik hoop dat ze doet. Terwijl het nu super met haar gaat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:25

@Nikass, die stallen met voldoende ruimte kunnen best gebouwd worden, maar de gemiddelde pensionklant is niet bereid de kosten hiervoor te gaan betalen.
Want als het op de kosten aankomt kunnen we in ene wel een hoop eisen laten varen. Zeker in het segment waarbij de eigenaren vinden dat de paarden zoveel mogelijk buiten moeten staan, tenminste, als ik om mij heen kijk zijn niet veel mensen bereid om 2x zoveel (of meer) te betalen voor het altijd of zoveel mogelijk buiten staan op een droge ondergrond.

Men vergeet nl dat die grond, mooie paddock en groene wei ook veel geld gekost hebben en ook onderhouden moeten worden.

Pensioneigenaren gaan dan schipperen en iets aanbieden waarvan zij denken dat de prijs/kwaliteit verhouding wel aantrekkelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:54

daarom staan die 24/7 op stal stallen waar je zelf moet losgooien of in stapmolen zetten, ook gewoon vol... Gemiddelde eigenaar wil wel betalen voor eigen luxe en trainingsfaciliteiten, maar minder voor luxe voor het paard zonder luxe voor zichzelf...

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:02

Ik lees vaak dat de paarden de blubber niet erg vinden, mijn paard doe je daar echt geen lol mee. Hij heeft misschien twee weken in de blub moeten staan omdat het water niet meer wegliep en heeft daar drie hoeven met rotstraal aan over gehouden....

Paardlief staat ook bij het hek te wachten om naar binnen te gaan.

Een paddock bouwen zal qua prijs niet zoveel verschillen van goede stallen maar persoonlijk wil ik wel graag een stal tot mijn beschikking voor eventuele blessures of erg slecht weer en om het beide aan te schaffen is echt ontzettend duur. Daar moet je wel een portemonee voor hebben..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:19

Dit lijkt wel wat op de discussie over scharrelvlees/supermarkt/consument/plofkip. Wie betaald er voor het welzijn van dieren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:36

Heike schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb twee shetjes en twee geitjes. Ze hebben een ruime binnenstad. Een stuk is betegeld en een stuk modder. Maar ze kiezen ervoor om buiten te staan en niet op de stal.

Een stal is uitgevonden voor mensen, niet voor paarden...

Misschien gewoon niet generaliseren op basis van je eigen dieren?
Mijn paarden maken zeer veel gebruik van hun inloop stal. Als het regend vind ik ze doorgaans in de stal of in de eetstands (soms gewoon op rust staand zonder te eten).
Hun dekens zijn bijna nooit nat.
Dan zit er ook nog verschil tussen die twee. De een vind in de zomer regen daarentegen absoluut geen punt (in de winter wel), maar de ander rent bij 2 druppels al naar een boom om daar heel teleurgesteld te gaan staan kijken.
Andere paarden kan het misschien weer niets schelen, zomer of winter.

Er zijn trouwens genoeg pension klanten die ook gewoon een box willen ipv groepsstalling. Vaak ook ivm wedstrijden.
Als je dan én een nette stal én een perfecte droge paddock met hooi en onderdak én een goede bak wilt dan zul je diep in de buidel moeten tasten want dat krijg je met 300 euro per maand niet fatsoenlijk rendabel zodat je zelf ook nog een beetje leuk kan leven.