Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anneliesdj schreef:Ik snap niet wat er de moeite van is om het hele spul dan 's morgens 2 uurtjes later naar buiten te doen of 's avonds 2 uurtjes eerder naar binnen te doen, zodat in die tijd de hengst nog even lekker buiten kan lopen.
Btw, waarom wel in de paddock en niet achter lint? Dat maakt toch zoveel verschil niet?
anneliesdj schreef:Ja ik doelde ook op de eigenaar zelf, of wanneer er voldoende weide is kan dat zowieso wel lijkt me.
tiwi1969 schreef:Ik vind het echt beter om hengsten die niet zijn goedgekeurd voor de dekdienst bij enig stamboek te castreren. Als ruin hebben ze een veel socialer leven dan als hengst en je voorkomt ongewenste en wilde dekkingen.
Deze hengsten zijn immers niet veterinair gekeurd op erfelijke gebreken (helaas doen niet alle stamboeken dit en zijn ook sommige ggk hengsten niet gekeurd) of erger nog ze zijn wel veterinair gekeurd en niet goed bevonden.
Er zijn al zoveel stumperds op de markt dat veulens van niet ggk hengsten gewoon onwenselijk zijn.
ariatje schreef:tiwi1969 schreef:Ik vind het echt beter om hengsten die niet zijn goedgekeurd voor de dekdienst bij enig stamboek te castreren. Als ruin hebben ze een veel socialer leven dan als hengst en je voorkomt ongewenste en wilde dekkingen.
Deze hengsten zijn immers niet veterinair gekeurd op erfelijke gebreken (helaas doen niet alle stamboeken dit en zijn ook sommige ggk hengsten niet gekeurd) of erger nog ze zijn wel veterinair gekeurd en niet goed bevonden.
Er zijn al zoveel stumperds op de markt dat veulens van niet ggk hengsten gewoon onwenselijk zijn.
Het is meten met twee maten! Niet goedgekeurd is een geweldig excuus voor castratie. Maar sommige paarden presteren in de sport beter als hengst dan als ruin vanwege een extra " drive" . Daarnaast moeten merries ook eindelijk eens geselecteerd en goed gekeurd gaan worden voor de fokkerij! De hengsten krijgen meestal de schuld maar er wordt te vaak voorbij gegaan aan de bagger kwaliteit van de merries. Niet meer geschikt voor de sport ( mankement al dan niet erfelijk) gooi maar op de wei en trek er veulens van.... Maar de hengsten moeten aan honderdduizend eisen voldoen!
lolotjeh schreef:Ik vind het een ongeloofelijke onzin om een hengs te castereren zo dat hij in een groep kan komen te staan? Het is gewoon een kwestie van duidlijke grenzen te verleggen en dat geld voor elk paard of het nou een ruin of een merrie is.
Ayasha schreef:Waarom zouden hengsten een minder sociaal leven hebben?
hier staan er twee die gewoon een sociaal leven hebben hoor.