castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:08

Ik snap niet wat er de moeite van is om het hele spul dan 's morgens 2 uurtjes later naar buiten te doen of 's avonds 2 uurtjes eerder naar binnen te doen, zodat in die tijd de hengst nog even lekker buiten kan lopen.
Btw, waarom wel in de paddock en niet achter lint? Dat maakt toch zoveel verschil niet?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:20

anneliesdj schreef:
Ik snap niet wat er de moeite van is om het hele spul dan 's morgens 2 uurtjes later naar buiten te doen of 's avonds 2 uurtjes eerder naar binnen te doen, zodat in die tijd de hengst nog even lekker buiten kan lopen.
Btw, waarom wel in de paddock en niet achter lint? Dat maakt toch zoveel verschil niet?

De paddocks zijn gewoon van degelijk hoog hekwerk met nog eens dubbel stroom er op ook.
Dan is een dubbel lint wel wat anders, mensen wilden hun paard er gewoon niet bij in de buurt hebben.
Qua moeite: Ik kan er wel de moeite van in zien, als personeel ga je gewoon om 8 uur ik noem maar wat aan het werk. Dan is het eerste wat je doet voeren en/of die beesten allemaal naar buiten.
Dan kan je daarna gewoon je stallen gaan uitmesten, als je dan omwille van 1 heel paard dat hele proces maar stil moet leggen voor 2 uur is dat wel een probleem, daar kan ik best inkomen.
Het is ook wel iets wat ik als eigenaar niet eens zou willen, dat als je bijv 100 klanten hebt dat je 100 paarden twee uur later buiten zet omdat er een iemand is die zonodig een hengst wil houden.

Volgens mij mocht het paard wel naar buiten als alles van het land af was, als ze er zelf was zette ze hem nog buiten op een afgezet stukje.
Maar is dat vergelijkbaar met de optie om je paard 24/7 buiten te zetten?
Stal zal best die service gehad hebben om hem voor een bedrag per maand elke dag buiten te zetten hoor als alles binnen was, maar dat kost weer geld en dat wil men er vaak weer niet voor betalen.

Ik snap de moeilijkheden dus wel in het verhaal.. Ik denk toch dat ik voor mijn beest had gekozen en hakkie tjakkie gekozen had.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:36

Ja ik doelde ook op de eigenaar zelf, of wanneer er voldoende weide is kan dat zowieso wel lijkt me.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:38

Ik vind merries een groter risico dan hengsten, wat een hormonale rotpaarden kunnen dat zijn ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:48

anneliesdj schreef:
Ja ik doelde ook op de eigenaar zelf, of wanneer er voldoende weide is kan dat zowieso wel lijkt me.

Ik denk dat de angst gewoon te groot was dat hij dwars door de linten heen zou gaan..
En om een beest nou echt flink veel meters van de rest af op een afgezet stukje te zetten dat lijkt me ook vragen om moeilijkheden met een kuddedier.
De eigenaar zou dat in dit geval denk ik gewoon niet kunnen doen, een mens heeft gewoon werk.
Dan is even 2.5 uur eerder op staan om je paard buiten te zetten en binnen te halen een hele opgave.
Stel dat je 8 uur begint, zou je bijvoorbeeld met een half uur reistijd om half 5 je bed uit moet om om half 6 je paard buiten te kunnen zetten twee uur.
Daar dan blijven en om half 8 je paard binnen moeten zetten en naar je werk gaan.
Dat is niet te doen denk ik persoonlijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 04:11

Ik vind het wel bijzonder dat in topics als deze de hengst door sommigen zo opgehemeld wordt en de merrie zo 'laag' wordt neergezet. Jammer!

Ik heb al een aantal jaren een super merrie en ook nog een periode een jonge hengst gehad. Beiden super braaf.

Merrie of hengst (of ruin, uiteraard)dienen een fatsoenlijke opvoeding te krijgen.
Ik zie zelf de problemen van het castreren niet als je niet met je paard wil fokken en je hem als ruin makkelijker een socialer leven kan bieden. Kan je een hengst een net zo sociaal leven bieden en heeft hij geen last van zijn hormonen? Tja dan zou ik ook niet perse castreren denk ik.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 05:32

Ik vind het een ongeloofelijke onzin om een hengs te castereren zo dat hij in een groep kan komen te staan? Het is gewoon een kwestie van duidlijke grenzen te verleggen en dat geld voor elk paard of het nou een ruin of een merrie is. Een ruin kan ook net zo goed de boel op stelten zetten als een hengst kan doen het zelfde geld voor een merrie.
Ik ken een quarter hengst en staat gewoon 24/7 buiten en heeft alle kans om te ontsnappen maar blijf heel braaf op zijn stukje staan.
Ik heb een haflinger ruin en ik kan je zeggen hij wil nog wel eens denken dat hij een stoere show of hengst is. Hij stijgert ook regelmatig zowel naast als onder het zadel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:38

Ongelovelijke onzin? Ik zou niet blij zijn als mijn merrie met een hengst in 1 groep zou komen.
Als een ruin haar zou bespringen zit ik niet met een veulen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:08

Er is maar een reden waarom pensionhouders geen hengsten willen: teveel gedoe!

En het is alleen maar "teveel gedoe" als je niet over genoeg kennis beschikt HOE met hengsten om te gaan.
Niet de hengst maakt de ellende maar juist een onkundig pension/stalhouder. Je kunt een eindeloze discussie aangaan welk geslacht het meest moeilijk of makkelijk is het feit blijft dat een HENGST ook maar gewoon een PAARD is. Als prof. paardenmens moet je dus met IEDER paard overweg kunnen. En daar wringt em de schoen.

Men denkt vakkundig te zijn, maar staat te bibberen als een rietje zodra een hengst even als " man" reageert. Eigenlijk kan ik het ze ook niet kwalijk nemen. Nederland heeft een rijke castratie traditie. Ballen zijn lastig en gevaarlijk. Een paard zonder ballen is makkelijk, men hoeft er niet te veel over na te denken.

Wat de boer niet kent dat vreet ie niet! En dus moeten hengsten worden gemeden.

Ik zou als hengsten eigenaar me niet druk maken over dit soort stallen. Ze schieten te kort in kennis of zijn gewoon te lui om hengsten te willen opnemen. Want ja er moet toch wat meer georganiseerd worden. Gewoon omdraaien en hard weglopen óp naar de volgende, waar ze er geen probleem in zien. Die andere stallen draaien alleen maar uit op ellende!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:39

Punt schreef:
Ik vind merries een groter risico dan hengsten, wat een hormonale rotpaarden kunnen dat zijn ;)

Ja maar die kunnen geen andere merrie's dekken (of hengsten) en dat risico is dus enkel voor degene die er mee handelt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:43

Ik vind het echt beter om hengsten die niet zijn goedgekeurd voor de dekdienst bij enig stamboek te castreren. Als ruin hebben ze een veel socialer leven dan als hengst en je voorkomt ongewenste en wilde dekkingen.
Deze hengsten zijn immers niet veterinair gekeurd op erfelijke gebreken (helaas doen niet alle stamboeken dit en zijn ook sommige ggk hengsten niet gekeurd) of erger nog ze zijn wel veterinair gekeurd en niet goed bevonden.

Er zijn al zoveel stumperds op de markt dat veulens van niet ggk hengsten gewoon onwenselijk zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:50

Waarom zouden hengsten een minder sociaal leven hebben?
hier staan er twee die gewoon een sociaal leven hebben hoor. :)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:23

tiwi1969 schreef:
Ik vind het echt beter om hengsten die niet zijn goedgekeurd voor de dekdienst bij enig stamboek te castreren. Als ruin hebben ze een veel socialer leven dan als hengst en je voorkomt ongewenste en wilde dekkingen.
Deze hengsten zijn immers niet veterinair gekeurd op erfelijke gebreken (helaas doen niet alle stamboeken dit en zijn ook sommige ggk hengsten niet gekeurd) of erger nog ze zijn wel veterinair gekeurd en niet goed bevonden.

Er zijn al zoveel stumperds op de markt dat veulens van niet ggk hengsten gewoon onwenselijk zijn.

Het is meten met twee maten! Niet goedgekeurd is een geweldig excuus voor castratie. Maar sommige paarden presteren in de sport beter als hengst dan als ruin vanwege een extra " drive" . Daarnaast moeten merries ook eindelijk eens geselecteerd en goed gekeurd gaan worden voor de fokkerij! De hengsten krijgen meestal de schuld maar er wordt te vaak voorbij gegaan aan de bagger kwaliteit van de merries. Niet meer geschikt voor de sport ( mankement al dan niet erfelijk) gooi maar op de wei en trek er veulens van.... Maar de hengsten moeten aan honderdduizend eisen voldoen!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:30

En ook niet goedgekeurde hengsten kunnen ontzettend goede sportpaarden voortbrengen.
Niet elke hengstenhouder heeft de ambitie om door de hele molen te gaan met zijn paard in de hoop een deklicentie te krijgen. En bij veel stamboeken is het bijna onmogelijk om als onbekende particulier je paard goedgekeurd te krijgen.
Ik ken een heel aantal zeer goed in de sport presterende paarden die met een eigen hengst gefokt zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:39

ariatje schreef:
tiwi1969 schreef:

Het is meten met twee maten! Niet goedgekeurd is een geweldig excuus voor castratie. Maar sommige paarden presteren in de sport beter als hengst dan als ruin vanwege een extra " drive" . Daarnaast moeten merries ook eindelijk eens geselecteerd en goed gekeurd gaan worden voor de fokkerij! De hengsten krijgen meestal de schuld maar er wordt te vaak voorbij gegaan aan de bagger kwaliteit van de merries. Niet meer geschikt voor de sport ( mankement al dan niet erfelijk) gooi maar op de wei en trek er veulens van.... Maar de hengsten moeten aan honderdduizend eisen voldoen!

Volgens mij proef ik een ruime frustratie...
Maar ook dit is off-topic

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:48

Er bestaan ook andere mogelijk heden om een hengst hengst te houden zonder dat de ballen er af gaan.
Ik weet zo niet hoe dat heet maar het is een gewoon door middel van de zaad lijders door te knippen waardoor ze niet meer vruchtbaar zijn en wel gewoon in de kudde kunnen staan met merries zonder enige risoco's van dien en het schijnt ook dat de merries rustiger en minder homonaal zijn op deze weize en tja ze hebben wel hen gezonde behoefte dat ze willen bevredigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:50

Je weet dat de meeste dieren enkel gemeenschap hebben om voort te planten he?
Hun behoefte is dus niet de gemeenschap op zich maar de natuurlijke drang om nakomelingen te produceren.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:51

Ik heb een 2 jarige Paint hengst en die gaat dit jaar gecastreerd worden. Nu staat hij nog in de opfok.
Ten eerste omdat hij drager is van PSSM1 en dus nooit nakomelingen mag krijgen (was sowieso niet van plan om met hem te dekken) en ten tweede omdat ik hem in een grote groepshuisvesting wil stallen waar hij 24/7 buiten loopt en dit is een grote gemengde groep van ongeveer 50 paarden (paarden vrijloop stal van manege de Burght). Daar kan natuurlijk echt geen hengst bij.
Toen ik hem kocht, wist ik nog niet van het PSSM1, maar ik wist vanaf het begin al dat ik hem zou castreren vanwege de stalling. Zo'n paardenvrijloop stal is geweldig en dat wil ik hem kunnen bieden, dus dan moet hij gecastreerd worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:52

lolotjeh schreef:
Ik vind het een ongeloofelijke onzin om een hengs te castereren zo dat hij in een groep kan komen te staan? Het is gewoon een kwestie van duidlijke grenzen te verleggen en dat geld voor elk paard of het nou een ruin of een merrie is.

Maar op het gedrag in de groep heb je toch geen vat? Je kan een merrie (om het eens niet over een hengst te hebben ;) ) nog zo goed opvoeden aan de hand, als ze een enorme bitch blijkt te zijn wanneer ze in de groep wordt gegooid, kan je dat toch niet voorkomen/eruit trainen?
Net zomin kan je een hengst leren om niet te spelen en niet te dekken.
Moet je op zich ook niet willen, kuddegedrag moet van de paarden blijven, maar het is dus geen onzin om om die reden een hengst te castreren.
Als ik een merrie zou hebben die ieder paard consequent het licht uit de ogen wil slaan, zou ik ook klachten krijgen en een oplossing moeten verzinnen. En die oplossing is jammer genoeg minder gemakkelijk dan bij hengsten.
Moest een castratie bij merries even snel, gemakkelijk en risicoloos zijn als bij hengsten, dan zou een gecastreerde merrie ook gemeengoed zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:58

Ayasha schreef:
Waarom zouden hengsten een minder sociaal leven hebben?
hier staan er twee die gewoon een sociaal leven hebben hoor. :)

Het gaat niet om het feit dat dit kan, maar dat er weinig stallen zijn die dit willen en kunnen bieden.
En dat laatste is doorgaans uit kosten oogpunt dus is het logisch dat je minder goedkope stallingen zal vinden.
Maar ook enge ruinen en merries zullen moeilijker een goedkope stal vinden. Bij de stal waar ik sta worden eigenaren waarvan het paard niet sociaal is ook weer verzocht om een andere stal te zoeken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:02

Och hier zijn ze taboe.ik heb zelf enkel merrie,s maar ook 2 hengsten gehad super beestjes.ik heb niks met ruinen die je merrie iedere keer weer proberen te dekken enz.

Mijn vriendin heeft een hengt en staat gewoon naast mijn merrie op de trailer,mijn merries slaan wel en hij vind alles prima.ook staat hij gewoon buiten en nasst de merries in de wei.hij is super makkelijk.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:27

""Volgens mij proef ik een ruime frustratie...
Maar ook dit is off-topic""

Dus?

Het gaat over de onmogelijkheid in NL een fatsoenlijke pensionstal te vinden waar hengsten welkom zijn. Het heeft NIETS met hengsten te maken maar met de onkunde en onwetendheid van veel stallen. Om over fatsoenlijke accomodatie nog te zwijgen.ipv hengsten de schuld te geven kan men zich beter eens laten bijscholen...

Ik geef alleen maar aan hoe onnozel er soms in paardenland wordt geredeneerd ten aanzien van hengsten. Hengsten zijn lastig, gevaarlijk, blijven niet achter de omheining, kunnen niet op pensionstallen etc. etc...
De werkelijkheid ligt een stuk genuanceerder. De gemiddelde hengst is beter opgevoed dan de doorsnee merrie of ruin. Het blijven echter wél hengsten. Ook is het fokbeleid met hengsten stukken prof. dan met de gemiddelde (ohja, regelmatig áfgekeurde) merrie. Lijkt me behoorlijk ontopic al deze vooroordelen eens te ontzenuwen en HENGSTEN ipv van gevaarlijke monsters gewoon als PAARD te gaan betitelen....

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:31

TS, de landen die jij noemt hebben een veel groter oppervlakte waar ze paarden kwijt kunnen. Ons kleine kikkerlandje heeft, vooral in de randstad, schaarste in weideoppervlakte. De mogelijkheid om een extra weide te maken voor een groep hengsten is gewoon kleiner.

Daarnaast zie ik regelmatig hengsten die, zodra ze buiten staan, continu staan te brullen omdat ze last hebben van mannelijke hormonale opvliegers. In de omstandigheden van Nederland, snap ik dat mensen hun paard castreren. Wanneer een hengst niet gebruikt wordt om te dekken, maar voor het mooi, dan snap ik wel dat mensen laten castreren als er moeilijk een stal gevonden kan worden.

Ik denk ook dat er gecastreerd wordt om de verkoop te verbeteren. Zeker sport gerelateerd is het niet iedereen toegestaan om een hengst uit te brengen in de sport. Tenzij ze een dusdanige prestatie hebben neergezet. Omdat er toch wel veel handel gedreven wordt in de (hobby)sport is het verkopen van ruinen misschien wel meer winst opbrengend. Wat ook al eerder is genoemd, hengsten schrikken af. En dit is misschien onterecht maar het is zoals het is.

Ts, ik ken een redelijke groep paardenmensen uit het oosten die in dezelfde branche zitten, en die jij ongetwijfeld ook wel kent. En dat zijn de echte paardenmensen. Dat soort mensen zie je tussen de gemiddelde hobbyruiters weinig. Dus het houden van een hengst is misschien niet zo moeilijk als men het doet lijken, maar je hebt er wel een flinke dosis skills voor nodig om ze de baas te zijn. En laat dat nou zijn wat de reguliere ruiter niet altijd heeft. Nu wil ik niet de betweter uithangen, zelf heb ik ook nog een boel te leren, maar dit is wel mijn kijk erop. Mijn paard was al gecastreerd toen ik hem kocht, maar krijg nog regelmatig de vraag of het een hengst is. Ik ben dan ook blij dat het geen hengst meer is omdat het in combinatie met zijn karakter een moeilijk paard zou kunnen zijn, al vraag ik me nog wel eens af hoe hij er uit zou zien als hij nog hengst was.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:34

ik snap al die angst voor hengsten ook niet, de meesten zijn prima te hanteren en als ze echt brallerig worden dan gaat dat in stappen, ze zijn niet ineens staatsgevaarlijk, heb er 3 gehad en die waren goed hanteerbaar zolang ze maar door hadden dat ik de baas was, je moet iets meer op je strepen staan, maar als je dat consequent doet accepteren ze het al snel, bij de laatste hadden veel mensen het niet eens door, totdat ze het van iemand hoorden en dan ojee dit en ojee dat, genoeg merries die echt link zijn, je moet het per paard bekijken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:56

Sorry Ariatje... Kan het niet met je eens zijn. Er zijn gewoon risico's aan hengsten, zeer als je ze in de wei zet in de buurt van merries. het maakt mij niet uit of mijn stalhouder hengsten toelaat, maar mocht mijn merrie onbedoeld gedekt worden dan is het huis te klein. Dat accepteer ik onder geen beding. Ik wil niet dat mijn merrie de dupe wordt van een of andere hormoonbom.