ratten op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:12

Bij mij was de aanwezigheid al genoeg . Ze heeft er wel een heleboel gevangen,vooral jongen die net uit het nest kwamen.
In het asiel zitten nog wel eens boerderij katten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:42

amoj schreef:
Dat is toch per 01-06-2015?

Vanaf 01-01-2015 mogen er heel veel producten niet meer verkocht worden.
Vanaf 01-07-2015 is buitengebruik van giftig lokaas verboden. Boeren die in hun stallen zelf rattengif willen blijven gebruiken, moeten hier per 1 juli 2015 een licentie voor hebben.

Citaat:
Het toepassen van buitengif tegen ratten is uitsluitend mogelijk onder strikte
voorwaarden conform IPM (Integraded Pest Management):
• Wanneer er aantoonbaar voldoende weringsmaatregelen genomen zijn
(opgeruimd erf, geen schuilmogelijkheden, gaten en kieren in de stal dichtmaken,
géén gras en onkruid bij de stal, enz…)
• Wanneer aantoonbaar is dat het bestrijden van de plaag met vallen/ klemmen
niet voldoende werkt.
• Er een aantoonbare sprake is van een plaag.
• Het etiket van het toe te passen rattengif (rodenticide) aangeeft dat het toegelaten
is voor de bestrijding van bruine ratten om gebouwen en voedselopslagplaatsen
• De bestrijder (professionele ongediertebestrijder of agrariër) zich heeft aangemeld
bij IL&T (http://www.ilent.nl, ga naar ‘melden’, bij ‘rubriek’ kiest u voor ‘risicovolle stoffen’,
bij ‘soort’ kiest u voor “buitengebruik anticoagulantia”, Vervolgens kiest u voor
‘nieuwe melding’ en vult u de persoons- en bedrijfsgegevens in.
• De bestrijder per 1 juli 2015 in het bezit is van een KBA-bewijs
(een geldig vakbekwaamheidsbewijs).
Meer info : http://www.erkenningen.nl
Een preventieve toepassing van rattengif is niet toegestaan.
Ook moet de bron van de plaag worden aangepakt.
Daarnaast moet de bestrijder zorgen voor een adequaat
ongediertebestrijdingsplan met daarin duidelijk de noodzaak
beschreven tot het gebruik van rattengif. Het gebruik van een
rattenvergif mag pas als laatste redmiddel worden toegepast.

Heeft u géén toestemming om rattengif buiten/rondom gebouwen te gebruiken dan
staat hier een boete op van € 2000,- voor de professionele ongediertebestrijder,
maar ook € 2000,- voor de veehouder. Het IPM-protocol voor buitengebruik van
rattengif is nog steeds in ontwikkeling bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:06

tamary schreef:
Over ultrasoon : Je paarden horen dat geluid ook, geen optie dus met dieren op het terrein die er wel horen.

Gif worden ze inmiddels resistent tegen schijnt het en ze leren snel. Alles wat eetbaar zou kunnen zijn (incl. de paardensnoepjes in de poetskisten bv!) ratvrij opbergen en alles heel goed schoon houden. Gif eten ze ook beter als ze honger hebben. Andere optie is wat er in de UK veel gebeurt, nl 's nachts afschieten met een luchtbuks (zijn bedrijven die daar hun geld mee verdienen). Overdag gebruiken ze ook wel jack russels. Als het gif inderdaad niet (meer) werkt, de vallen kennen ze en de plek zelf te aantrekkelijk blijft moet je een andere manier zoeken.

* Gif werkt alleen als ze het ook echt eten.
* zorg ervoor dat AL je voer en eetbare zaken ratvrij zijn opgeborgen. (zoals Tamary beschrijft)
* Zorg dat alles extreem netjes en schoon is!
* Ratten schijnen gek op vlas te zijn, dus gebruik je vlas gooi dat voor nu maar even de deur uit.
* haal een kenner in huis met professioneel gif
* Zorg ervoor dat er altijd ruim voldoende gif in de doosjes zit, het mag absoluut niet opraken. Dan gaan de ratten ook andere dingen eten en raakt het gif "verdunt" en gaan ze er misschienn net niet dood aan.
* informeer eens bij je gemeente, dit is een volksgezondheid issue en proffesionele bestrijding wordt in sommige gemeentes gesubsidieerd.

Ga niet zelf allerlei soorten gif uitproberen, écht haal een kenner in huis! Ratten zijn zo extreem slim, daar heb je echt iemand voor nodig die goede ervaring heeft.

meggiemeg

Re: ratten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:10

Ik heb van die blauwe graankorrels, zit in groene emmers.
Dat werkt super tegen die nare beesten! Zal zo even kijken hoe dat heet en waar je het eventueel kunt kopen.

Amanda010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:24

Wij hebben ook last van ratten op stal.
Bij ons komt wekelijks iemand van de gemeente langs, om de ratten te bestrijden en haalt de dode ratten ook weg.
Misschien even bij je gemeente eens informeren of dat bij jullie ook kosteloos kan worden gedaan. Succes

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:40

Ik wou al zeggen dat je de gemeente moet bellen, die komen ze bestrijden en het kost niks, zo doen wij het ook.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:40

Dat is wel interessant, hier ook maar eens een belletje doen, je kan wel opruimen, maar het blijft een schuur...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:42

Ik ga niet met gif aan de gang heb kippen lopen en een hond die overal in zit.
Bij ons lopen er gezellig 20 katten rond hebben hun eigen huisje op tijd ontvlooit en ontwormd en is nog leuk ook al die katten beesten die in de avond komen eten.
Kijk wel uit met die gore zwarte beesten zijn wel dragers overbrengers van de pest.
In hun bloed leeft een bacterie genaamd Yersina pesttis die vlooien bijten dat beest springen zo op een mens en bijten met hun speeksel in een mens en zo komt die bacterie bij mensen binnen zo ontstaat de pest maar goed deze waarschuwing wilde ik even geven schrok er wel van zwarte ratten eerlijk gezegd nog nooit in het echt gezien.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:46

bij ons komt de gemeente die heeft op stal en thuis in de schuur kastjes neergezet.
die komt ze zelf iedere keer controleren dat kost niks

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:47

Zwarte zijn erg lastig. Als je de looproutes weet kun je het beste enkele klemmen achter elkaar zetten (over 1 springen ze vaak heen).
Sowieso gemeente inlichten spmmige gemeente die sturen dan iemand omdat ze deze absoluut niet richting het woongebied willen krijgen.
Gif mag officieel niet, moet je geloof ik certificaat oid voor hebben. Als je bevriende boer hebt die hebben meestal wel wat staan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:53

Kosta schreef:
Ik wou al zeggen dat je de gemeente moet bellen, die komen ze bestrijden en het kost niks, zo doen wij het ook.

helaas, gemeente bestrijd alleen in openbare gebieden als er sprake is van gevaar voor de gezondheid.
Op je eigen erf is het helaas jammer

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:03

waarom komen ze dan wel bij mij thuis ?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:07

Wij zijn er vanaf gekomen door twee katten en een nieuwe hond. Het scheelt dat wij wel bruine hadden.

Daarvoor hebben we ze jarenlang op allerlei manieren geprobeerd uit te roeien, zonder succes.

We hadden gif staan en borgen al het voer op. Daarnaast lagen er plankjes met lijm waar ze aan vast bleven zitten, zodat ze in één keer doodgeslagen konden worden. Ook heeft mijn vader er een aantal kunnen onthoofden met een schep. Ik heb er als kind eens drie laten stikken toen ik ze in een (stapelbare) voerton aantrof, door er een ander voerton op te zetten en daar 20 kilo biks in te gieten. Hoe walgelijk die beesten ook zijn, ik schaam me daar nog steeds ontzettend voor. :+

Het zijn allemaal gruwelijke manieren, maar ratten zijn dan ook onmogelijk intelligent. De beste optie is mijns inziens nog een kat/hond. Kun je niet een keer een Jack Russel o.i.d. lenen en een nachtje op stal laten slapen?

speurneusc schreef:
Kooitje met een klein oud stukje brood ingesmeerd met pindakaas, eenmaal gevangen zijn ze in een dag dood in het kooitje want ze kunnen daar totaal niet tegen van de stress gaan ze slapen en worden gewoon niet meer wakker, heel rustig.

Dit klinkt ook nog enigszins diervriendelijk. Heb je dan niet het probleem dat de ratten op een gegeven moment niet meer die kooi indurven?

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:20

Heel vroeger stond ik op een boerderijtje waar ze ook zwarte ratten hadden. En groot wat die beesten waren! De boer destijds ving ze wel levend en stak ze wel in de brand.... Het werkte wel... Diervriendelijk was t alleen niet, ging door merg en been het gekrijs.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:51

Wij zitten ook met (zwarte)ratten in de stallen. De katten vangen regelmatig wel een jonge rat, maar niet voldoende om de rattenplaag onder controle te krijgen. Dankzij de katten worden de paletten met eten nu gelukkig wel gevrijwaard!

Wij gebruiken toch ultrasone toestellen hoor. De "ultrasonic attack wave pestrepeller" om precies te zijn. Met dit toestelletje hebben we de ratten weggekregen uit onze woning (jawel! 4jaar geleden oude hoeve gekocht die 5 jaar leegstond, en waar meerdere families rat hun intrek genomen hadden :oo ), en we gebruiken ze nu ook in de stallen. Met succes!

We hebben honden en katten, naast paard en ezels, en ik zie geen gedragsveranderingen bij mijn huisdieren door die toestellen, dus ik ga ervan uit dat ze er geen hinder van ondervinden. Liever dit dan vergif!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:56

tinkert_tje schreef:
waarom komen ze dan wel bij mij thuis ?

Dat is per gemeente verschillend.
Is geen landelijke aangelegenheid.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:09

ja dat moet zo wezen
ging er vanuit dat dat overal zo is :D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:17

Misschien zeg ik iets heel raars hoor, maar oke een rat levend verbranden gaat niet werken. En een dode rat verbranden? Er komen misschien niet de zelfde geuren vrij als bij een levende (brr, lekker luguber tekstje zo:') ) maar wellicht zaait het nog steeds angst?

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:15

Bij dat verbranden gaat het niet om de geur geloof ik, maar om de krijs die ze maken, dat doen ze niet meer als ze al dood zijn. Ik zou het zelf nooit durven, maar schijnt idd wel te werken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:20

Kijk eens op youtube, daar zijn heel veel geluidsfragmenten te vinden. Wellicht ook wel het geluid van een gillende rat :)*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:25

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:34

Jennifuur schreef:
Misschien zeg ik iets heel raars hoor, maar oke een rat levend verbranden gaat niet werken. En een dode rat verbranden? Er komen misschien niet de zelfde geuren vrij als bij een levende (brr, lekker luguber tekstje zo:') ) maar wellicht zaait het nog steeds angst?

de andere zouden zich dan een tijdje koest houden want een rat schreeuwt alleen als er paniek is. als mijn honden er een pakken dan gillen ze ook, maar liever in een keer doodgebeten door een hond dan levend doodbranden. Ik vind het nog steeds niet kunnen

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:37

Cemlys schreef:
Jennifuur schreef:

de andere zouden zich dan een tijdje koest houden want een rat schreeuwt alleen als er paniek is. als mijn honden er een pakken dan gillen ze ook, maar liever in een keer doodgebeten door een hond dan levend doodbranden. Ik vind het nog steeds niet kunnen

Naar wat ik ervan begrijp is het levend verbranden van een rat dan ook allang van de baan, in dit topic.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:44

Katten wat 2 a 3 dagen niet voeren, snachts laten opsluiten in de paardenstal/schuur.

Misschien is dat een optie!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:50

Ten eerste is het ware dierenmishandeling wat je van plan bent. Ik hoop dat je dit niet echt gaat doen.
Heb je al contact gehad met de Milieudienst afdeling ongediertebestrijding? Die hebben ons ook goed geholpen.