Naar buiten vs. Op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liever je paard in de wind en regen naar buiten of toch liever dan 23 uur op stal?

Liever naar buiten in de regen en wind.
295 (86%)
Nee ik wil niet dat mijn paard in de wind en regen buiten staat.
21 (6%)
Overig: ligt je antwoord toe in het topic.
26 (7%)

Totaal aantal stemmen: 342

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:00

Onder buiten versta ik alles buiten zijn stal waar hij vrij los kan lopen. Dus of een weiland of een paddock/bak.
'S winters kunnen ze hier op het kleigrond helaas niet op het land. Dus staan ze dan in de paddock. En dan rond april weer lekker 24u het land op

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:05

Mijn paard en pony's staan in een paddock met inloopstal eraan vast. Ze hebben dus de keuze tussen droog & nat. En het verbaast je misschien, maar ze staan toch voor een heel groot deel buiten in de regen en wind.

Wij hebben buiten en in de inloopstal een aantal hooinetten hangen, in totaal zijn dat er 6.(5 hele grote + een kleinere) En meestal staan ze buiten aan het hooinet te knabbelen. Paard heeft deken om 200 grams regen of winter weet ik niet zo goed, maar in ieder geval waterdicht. Pony's staan 'bloot'.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:28

Jennyj01 schreef:
In weer en wind buiten of 23 uur op stal? Dat is wel een beetje van het ene naar het ander uiterste. Die van mij doet het niet hoor. Die heeft een hele royale schuilstal en komt er echt niet uit bij dit weer. Terwijl zijn weidemaatjes niet in de schuilstal gaan zolang er geen hele grote emmer eten staat. Voor hooi komen die weer niet. Het ligt dus ook aan het paard.

Mee eens. Wel 'extreme' uitersten van elkaar.
De pony's hier hebben een inloopstal. Met regen en wind (zoals afgelopen dagen) staan ze echt wel veel binnen. Ze vinden dat wel erg prettig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:59

Ze gaan bij ons nog wel steeds elke dag naar buiten, maar als het weer echt heel slecht is gaan ze wel korter.
De paddocks staan onder water en de paarden staan op een gegeven moment te hangen in de regen en de wind met hun voeten in de natte bagger...
Dan vind ik het ook niet erg als ze op die dagen wat eerder hun droge stalletje in gaan.
Maar helemaal binnen houden (want op mijn vorige stal ook met dit weer vaker gebeurde) vind ik zelf niet fijn, zeker niet als je dan 's avonds ook nog niet echt iets kan doen vanwege het slechte weer...
Dan ben ik altijd blij als ze toch een paar uurtjes buiten zijn geweest!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:40

Hier staan ze 24/7 (minus dan de tijd dat ze getraind worden ;-) ) buiten, met onbeperkt hooi en een schuilstal. Soms gebruiken ze de schuilstal, maar vaak staan ze ook gewoon in de stromende regen of harde wind in de wei. Ze kunnen zelf kiezen wat ze willen. Helaas zijn er momenteel maar weinig droge plekken, maar ze zijn er nog wel. Blijkbaar staat het erg lekker in de grote plassen haha

Afbeelding

Plukje

Re: Naar buiten vs. Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:58

Theoretisch gesproken staat mijn paard overdag in het land (weer of geen weer) en ' s nachts op stal. In de praktijk is ze moeilijk te vangen en slaapt ze dus vaker buiten dan binnen (weer of geen weer). Ze is compleet ongevoelig voor lekker versnaperingen, ze heeft maar een behoefte; gras!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:00

bij slecht weer, dus langdurige regen, doe ik een regendeken op.

In pension wilde ik hem weer of geen weer, elke dag minstens een aantal uren buiten hebben.

Nu bij huis hebben ze en inloopstal en afdakje om te schuilen, lopen ze nu het land verzopen is 24/7 in de paddock of gaan er 2 voor de nacht op stal. Nu het droog is vind ik het eigenlijk zonde, maar wil ze apart kunnen voeren en ze gingen 's nachts naar elkaar toe omdat ik geen stroom op het tussendraadje had dus opsplitsen maakten ze zelf ongedaan. Komt straks wel weer.

Echt in de wei met langdurig rotweer is hier geen succes. Als ze er genoeg van hebben gaan ze langs de draad rennen om er uit te mogen en dan lopen ze het heel erg stuk. Dan haal ik ze er zsm uit en gaan ze terug de paddock op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:44

Joyce, misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar zoals ik het nu lees heb jij de paarden altijd apart staan, ook snachts, omdat je ze apart wilt voeren. Wat ik hier doe: ze staan gewoon bij elkaar en als het voertijd is, zet ik ze even op een apart stukje. Zodra iedereen zijn emmer leeg heeft, gaan de linten weer los en zijn ze weer bij elkaar.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:59

Mijn paard staat normaal van 9 tot donker buiten met nog 6 andere paarden. Op dit moment is het winterweiland verworden tot zwart bouwland en worden de droge plekken steeds schaarser.
Nu gaan ze voorlopig eerder naar binnen omdat voeren in de wei nu lastig is en ze ook niet gelang zonder voer mogen staan.

Hopen op beter weer en drogere weilanden, dan krijgen ze een ander stuk en gaan ze weer langer naar buiten. Nu een ander stuk geven werkt 1 dag, daarna is dat ook zwart als bouwland dus daar beginnen wij niet aan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:27

Ik ben altijd voor buiten zetten. In de winter staan ze ook in slecht weer nog minimaal 8 uur (meestal 11 uur) buiten. Als het kan in de wei, maar als de vette klei te nat is, dan in de paddock. Maar nu…. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. –O- De gedraineerde paddock, met gedeeltelijke verharding, is een drama. Alles staat blank, ook onze tuin en onze oprit. Sneeuw, ijs, wind en regen, ik had ze in elk geval overdag buiten. Maar ik durf het nu niet meer. Ze zijn gisteren in de paddock niet van hun plek gekomen en hebben alleen met de kont tegen de wind in gestaan. Ik merk voor het eerst dat ze stijver zijn. Hoewel ze bij mij heel veel gewend zijn, staan ze voor het eerst te drammen of ze alsjeblieft naar binnen mogen. De paddock is vreselijk nat en daar komt de regen dan nog bij. Ze rollen nu uitgebreid in de stal. De afgelopen dagen heb ik ze echt beperkt buiten gehad. Gisteren 6 uurtjes en ze waren het zo vreselijk zat…

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:34

tine10 schreef:
Joyce, misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar zoals ik het nu lees heb jij de paarden altijd apart staan, ook snachts, omdat je ze apart wilt voeren. Wat ik hier doe: ze staan gewoon bij elkaar en als het voertijd is, zet ik ze even op een apart stukje. Zodra iedereen zijn emmer leeg heeft, gaan de linten weer los en zijn ze weer bij elkaar.

Gaat om ruwvoer... Dat is lastiger.
Mijn pony mag onbeperkt, die neemt pauzes, maar de andere vreten door en als ik zoveel geef dat zij nog wat overlaten voor later in de nacht voor mijn pony dan worden zij moddervet. Dat zijn ze nu al en dus moeten ze op dieet. Dan staat mijn pony dus weer met opgetrokken buik en valt af.
Heb ruwvoer van eigen land en vul aan met stro. Anders staan ze veel te lang zonder ruwvoer.

Had lintje door paddock, en dat kan straks ook wel weer maar moet een manier bedenken er stroom op te kunnen zetten maar dan zo dat wanneer ze er door gaan dat ze niet de rest van de omheining meenemen... Zonder stroom pakt 1 paard de poortgrepen vast en trekt ze los en ze gaan de palen gebruiken om tegen te schuren.

Nu het juiste materiaal en de tijd niet ivm andere drukte.

Ook is mijn kleine inloopstal gevoelig voor inregenen en inwaaien. als ik wil opstrooien moet ik 1 deur sluiten. Dat kan alleen als de 2 die daar staan samen gebruik van moeten maken elkaar niet klem zetten. 2 jaar geleden liepen daar 2 oudjes die beste maatjes waren. Vorig jaar liepen er voor de winter een shet en ijslander van 1 eigenaar en dat was wel eens hommeles maar keus en risico eigenaar. Nu heb ik een andere samenstelling en kan dat niet. Zou mijn pony er nog wel alleen kunnen zetten. Dus de 3 dikkerds en 1 gewone aan de ene kant en de oude pony aan de andere kant, maar dan hebben de 4 in verhouding veel minder ruimte.

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:06

Helaas kunnen ze ivm klei grond niet op de wei, aangezien ik op een stal sta met weinig paddocks moeten we delen en komen ze er elke dag 2 uur uit en daarnaast worden ze nog gereden of gelongeerd of gewandeld. Ik merk wel dat het met veel regen en wind ze voor het hek staan te wachten en graag weer naar binnen willen, tis ook maar net wat ze gewend zijn denk ik...

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:21

hier staan ze ook 24/24 buiten in de zomer op de weide in de winter in de paddock.
Door de onophoudende regen hier in belgie is ook onze paddock een zwembad en een hele modderpoel, paarden gan gewoon buiten en hebben de mogelijkheid droog te staan of te liggen.

ze krijgen hun eten ook gewoon in de stal ( 2 stallen op paddock die dicht kunnen ) smorgens en savonds dus ze staan zowiso tijdens het eten van hun muesli binnen. Ondertussen leggen wij buiten hooi klaar en na heteten gaan we weer buiten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:30

Het is zelfs op de zandgrond hier bijna niet meer te doen, 7 paarden op een stuk van ruim een halve hectare en alles is nat. Zelfs het hoogste stuk is, voor het eerst in de 30 jaar dat ik op deze stal kom, doorweekt.
Gelukkig is het vandaag droog en zakt het water hier relatief snel weg. Van mij mag het gaan vriezen, dan kunnen ze het andere stuk winter-weide op.