belachelijke regels op stal of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Re: belachelijke regels op stal of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:22

Eh, pardon :o , ik bedoelde niet de aanleg maar hooi, stro en mestafvoer

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:23

Ik had het wel geweten hoor, ik zou lekker een andere stal op zoeken.

Heb je ook een contract getekend? wand dan zou ik dat dus even nog een keer na lezen. Als deze regels er niet in staan mag je in prencipe gewoon je ding doen. Je heb hiervoor namelijk niet getekend dus zou betekenen dan het contract ook niet meer geldig is. Ik heb dit namelijk ook mee gemaakt op een stal alleen toen gebruikte ze ongevraagd mijn spullen ook nog eens... (en ja dat hebben ze geweten ook xD )

Succes met je beslissing!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:25

Ik had die stal allang doei gezegd..
Ik wil wel garantie dat mijn paarden buiten komen.

Regels over longeren in een bak, springen in bepaalde bakken snap ik wel, bodems zijn duur en daar ben je zuinig op.
Maar niet ten koste van je paard.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:32

De eerste regel snap ik nog wel, ik kan er ook altijd verschrikkelijk boos van worden als ik zie dat er weer mensen van buitenaf in de bak zijn komen springen en hun balken niet opruimen waardoor ik het eerst nog moet doen voordat ik kan gaan rijden, maar de rest van de regels zijn toch te gek voor woorden?

Moest ik weten dat er uitzonderingen gemaakt worden zou ik me echt niet schamen om gewoon te doen wat ik wil, als ze er iets van zou zeggen zeg ik gewoon "oh, maar klant x mag toch ook zonder longe in de bak?" ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:38

Ik vind dit toch eigenlijk altijd stiekem van die gekke topics...

TS, je weet toch zelf heel goed dat het absurde regels zijn en dat er zaken gewoon niet kloppen.

@Snollygoster: de regel zou dan moeten zijn: verplichten tot opruimen. Niet verbieden iets neer te zetten. Wat is dat nou toch.

Aan TS de keus: is het je waard te verhuizen of niet?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:40

Na gebruik graag uw eigen materiaal opruimen.
Ofzo.

Bij ons is de regel om mest direct op te ruimen. (als dit mogelijk is), en anders er omheen rijden en na de training opruimen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:44

Ja normaal is die regel er ook, maar er komen vaak mensen van buitenaf rijden (met toestemming van staleigenaar) op tijdstippen dat de staleigenaar niet thuis is en er dus ook niets van gezegd wordt. Ik heb al vaak genoeg een kwaad bericht gestuurd naar die mensen met de vraag als ze terug willen komen voor hun spullen op te ruimen, dat wordt dan gelukkig wel altijd gedaan, is toch niet meer dan normaal om je parcours af te breken als je gesprongen hebt?!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:34

Malyma schreef:
ingvdh schreef:
Soms zijn er gekke regels, maar gelukkig heb ik die nog niet meegemaakt.

Maar 100% winst op een box? Dat ken ik niet, naast het hooi, strooisel, krachtvoer etc zit er ook veel geld in arbeid, (voeren, mesten) en het onderhoud/afschrijving van het complex en de terreinen. Want die box heeft ook geld gekocht, evanals aanleg bak, onderhoud gebouwen, hypotheek aflossingen, belastingen, electriciteit etc etc. Al met al tikt het toch behoorlijk aan en zal je zien dat je weinig overhoud.

Daarom zeg ik ook "over degenen die ik ken" ;) En daarbij zijn idd niet de arbeidskosten meegenomen, maar zeker wel de kosten van aanleg, onderhoud, elektriciteit en afschrijvingen.

Goh, bij hoeveel pensionstallen heb jij de boekhouding gezien dan :')

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:42

vervelend dat je geen instructie van buitenaf mag. hebben ze daar misschien lesgevers? :\

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:01

ingvdh schreef:

Maar 100% winst op een box? Dat ken ik niet, naast het hooi, strooisel, krachtvoer etc zit er ook veel geld in arbeid, (voeren, mesten) en het onderhoud/afschrijving van het complex en de terreinen. Want die box heeft ook geld gekocht, evanals aanleg bak, onderhoud gebouwen, hypotheek aflossingen, belastingen, electriciteit etc etc. Al met al tikt het toch behoorlijk aan en zal je zien dat je weinig overhoud.

Dat hangt er maar vanaf waar je staat...

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:36

Malyma schreef:
ingvdh schreef:

Daarom zeg ik ook "over degenen die ik ken" ;) En daarbij zijn idd niet de arbeidskosten meegenomen, maar zeker wel de kosten van aanleg, onderhoud, elektriciteit e

Goh, bij hoeveel pensionstallen heb jij de boekhouding gezien dan :')

Oei oei jaja, had het al aangepast...! Had het ook beter anders kunnen zeggen want dit ging NIET over mensen die op professionele wijze doen en er speciaal voor een accommodatie voor hebben neergezet.
Ik ken enkel mensen die in allang bestaande boerenschuren (die dan ook allang de kosten eruit hebben), stallen hebben gemaakt en deze toch echt zeker voor minstens het dubbele van wat het hun zelf per paard, per maand kost verhuren.

Zo beter?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:49

Ik ken ze ook hoor Malyma, in verschillende versies :) En boekhouding. .. alles zwart gewoon.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:24

Ik vind die regel van dat je geen eigen instructie mag laten komen altijd zo bizar. Als of je allemaal de zelfde tak en zelfde stijl rijdt :+

Vreemdste wat ik mee gemaakt heb, was dat ik mijn paard verhuisde van een doe het zelf stal naar vol pension en vervolgens nog geen maand na de verhuizing kreeg ik een brief dat de nieuwe stal per de eerste van de volgende maand ook doe het zelf werd :roll: . Wat voor mij onmogelijk was geworden vanwege een nieuwe baan buiten de stad dus moest ik mijn paard nogmaals verhuizen :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:03

Dat is niet leuk paardjes 123, snap niet dat die staleigenaar die wijziging niet eerder aangegeven hebben toe je kwam kijken ofzo. Tenzij het overmacht is vanwege plotseling ziekte (of zwangerschap) of overlijden. Dan kan ik me voorstellen dat zaken dan ineens anders moeten.

Ook mensen met paarden aan huis die stallen over hebbenkunnen hun kostprijs berekenen nav hun vaste lasten, onderhoudskosten etc. Ook oude gebouwen moeten onderhouden worden en gereserveert voor nieuwbouw. En afschrijven op stallen of huis heeft niet alleen met de leeftijd van je stal te maken maar ook met de looptijd van hypotheek. Rentekosten, onderhoud wei en omheining. Je moet veel paarden hebben staan voor een redelijk bedrag om zoveel winst te maken dat je er een redrlijk uurloon aan over houdt. Mij kost het een half uur werk per paard exclusief algemeen onderhoud en periodieke klussen. Minimumloon is 8, 50 per uur. 4, 25*30 is aan werkloon netto 127, 50 per maand. Excl. Btw en excl. Loonbelasting of inkomstenbelasting.

Dan heb je je voer en strooisel, vaste lasten en onderhoudskosten, verbetering, vervanging... onderhoud en materiaal is duur...

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:50

ik heb op een stoeterij gewerkt daar waren de hun vaste lasten (met voer sto en kuil) 6.000 per maand (30 tot 35 paarden) er ging al aan 80 euro brok per dag door heen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:14

Nikass schreef:
Ik ken ze ook hoor Malyma, in verschillende versies :) En boekhouding. .. alles zwart gewoon.

Dat was bij mij ook het geval, betaling moest gewoon handje contantje :')

Er stonden een paar paarden van de eigenaar zelf, de rest van de stallen (zo'n 10 stuks) werd verhuurd.
Nadat hij dit zo een jaar of 10/15 deed, heeft hij een kast van een huis op zijn terrein, naast de stallen met flink stuk weiland, laten bouwen. Nou heb ik zo ergens het idee dat hij dit niet heeft kunnen doen van alleen het opsparen van zijn loondienst salaris..

Maar goed, toen was de economie nog een stuk beter.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 13-01-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:22

Als mijn paard niet buiten kan wanneer ik dat wil zou ik al een andere stal opzoeken :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:36

hoe groter de pensionstal hoe meer regels er zijn meestal, daar ontkom je niet aan. Ik ben blij dat ik op een kleine stal sta (drie pensionklanten) en dat er geen regels zijn, heerlijk!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:58

Dat komt omdat hoe groter de pensionstal, hoe meer zaken je tegenkomt waarvan je denkt: oooh, daar moeten we blijkbaar een regel voor maken :')

Wij hebben na 25 jaar een regel moeten maken omdat iemand haar eigen paard taartbodems voerde en dit ook bij de andere paarden in de stal ging doen :') .

Echt, je begint zonder regels maar als je maar genoeg zaken meemaakt krijg je steeds leukere regels :+

Ik kan niet zoveel met dat hele ' stalhouders zijn rijk gedoe' , wij zijn dat niet omdat we wel netjes verzekeringen, belastingen e.d. betalen... ohja en omdat er veel concurrentie is van stallen die het zwart doen, waar iedereen gaat staan omdat het (logisch) goedkoper is. Snap ook niet zo goed wat dat met regels te maken heeft? Als je er geld aan verdiend mag je geen regels hebben oid?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:04

Ik denk niet dat alle stalhouders rijk zijn. Wel denk ik dat een aantal stalhouders flink aan mij hebben verdient (structureel niet/te weinig voeren, alles dhz dus geen arbeidskosten, geen onderhoud aan gebouwen of terrein enz)
Verder is het een misverstand dat mensen op een zwarte stal gaan staan omdat het goedkoper is. Voor mij geldt althans dat ik op de stal ga staan die het beste biedt voor mijn paard en die nog enigszins te bereiken is op de fiets. Ik sta nu bepaald niet goedkoop (275,- pm) als je bedenkt dat ik op mijn stal alles zelf moet doen. Maar de rust en ruimte zijn voor mijn paard heerlijk.
Ik vind het nogal een beledigende opmerking, alsof goedkoop de meeste prioriteit voor mij zou hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:17

Je hebt gelijk, ik moet niet generaliseren.

:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:32

je hebt "zwart" en "zwart"... als je geen winst maakt, haal je er geen inkomen uit of juist een negatief inkomen en hoef je geen inkomstenbelasting te betalen of zou je het verlies zelfs af kunnen trekken van je normale hoofdinkomen. Dat accepteert de BD ook maar heel kort en dan zeggen ze: dit is geen onderneming, dit is hobby...

Als je omzet beneden een bepaald bedrag blijft en daarmee ook eventuele BTW dan ben je niet BTW plichtig. Als je meer BTW hebt uitgegeven dan terugverdiend kun je terugvragen, dat heeft de BD ook liever niet op langere termijn.

je hebt omzet en winst. Als je kosten hoger zijn dan je omzet maak je verlies. Als je inkomsten hoger zijn dan je kosten en andere aftrekposten, maak je pas winst. Dan heb je nog allerleid vrijstellingen voor ondernemers en evt. algemene vrijstellingen en dan houd je het bedrag over waar belasting over geheven gaat worden. Je moet dus al best wat winst maken om belasting te gaan betalen. Met loondienst heb je minder vrijstelingen en aftrekposten en betaal je wel meer belasting over je inkomen.

Als je les geeft heb je eerder dat je goed bijverdient en in verhouding weinig kosten hebt en je dus belastingplichtig bent, dan wanneer je kleinschalig enkele stallen verhuurt met veel kosten.

meestal is op grotere schaal paarden houden in verhouding goedkoper dan op kleine schaal.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rsregeling

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ondeneming

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ondeneming

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:19

ik vind puntje 3 echt ZO belachelijk... ik bedoel je betaald er voor dus dan moeten ze het ook zo uitvoeren! ik had me geld dubbel en dwars terug geeisd! of gewoon weg een andere stal gezocht.. maar 1 uurtje beweging! das toch veel te weinig?!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:57

mee eens...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:01

Ik zou al nooit op een stal gaan staan waar je geen eigen instructie mag komen. Dat maak ik zelf wel uit.

Heb ook ooit een stal gehad waarbij ze steeds gekkere dingen verzonnen. Paarden rennen in de wei = eruit. Paarden niet met neus tegen bakrand, wordt hij vies. Zomers verplicht in buitenbaan rijden etc.

Ik zou even overleggen en anders vertrekken.