verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:26

Met alle bovengenoemde spulletjes blijf je doen aan symptoombestrijding. Lijkt te werken, tot ze iets nieuws bedenkt tegen de verveling.
Een paard is gemaakt om minimaal 16 uur per dag te kunnen eten. Ga zelf eens na: red je dat? Zonder die 16 uur eten ontwikkelt een paard maagzweren en andere ellende. Het beste is altijd toegang tot ruwvoer.

Ik wil jou absoluut geen dierenbeul noemen, ik ga er vanuit dat jij het beste wilt voor jouw paard, en jouw Posts wijzen daar ook op.
Wel denk ik dat veel mensen (waaronder misschien ook jij) vergeten zijn hoe een paard zich van nature gedraagt. Een paard moet veel eten, bewegen en sociaal contact hebben om zich gelukkig te voelen.
Mensen bedenken veel oplossingen tegen de symptomen van een niet-natuurlijke-paard-omgeving, maar ze vergeten de oorzaak aan te pakken.

Mijn tip blijft: gooi haar naar buiten met onbeperkt hooi. Misschien krijgt ze een wat dikkere vacht, maar je krijgt er een fit, blij en gezond paard voor terug. Belooft! :)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:37

helena299 schreef:
sabine1979 schreef:
Ik heb ook een jollybal in de stal hangen, waar muesli uitkomt.
Het gat onderin iets groter gemaakt.
En met een trechter doe ik er 2 handjes meusli in.
Vanmorgen toevallig een filmpje gemaat.
Het gaat er best hard aan toe :o

[ Video ]

2015?

Sorry 2014

Ineke2

Re: verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:51

Anders scheer je je paard toch een 2de keer?

Ik scheer mijn paard niet volledig, wel scheer ik de hals en borst. Zo kan ze der warmte kwijt maar wel zonder deken blijven lopen.

Snap wel dat dat voor dressuurwedstrijden niet mooi is, maar als ze buiten wat meer vacht kweekt is een extra keer scheren dan geen optie?

500 grams op is overigens echt wel heel veel. Zoveel heb ik mijn vorige paard nog nooit opgedaan en die was volledig geschoren ( werd in oktober en begin december volledig geschoren incl. zijn hoofd) ook niet als het vroor... Genoeg hooi om te eten en hij zorgde er zelf voor dat hij genoeg at om warm te blijven met 300 gram op.

Heb je trouwens een enkele deken op van 500 gram op of een deken van 300 plus 1 van 200 gram?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:00

mariettek schreef:
Met alle bovengenoemde spulletjes blijf je doen aan symptoombestrijding. Lijkt te werken, tot ze iets nieuws bedenkt tegen de verveling.
Een paard is gemaakt om minimaal 16 uur per dag te kunnen eten. Ga zelf eens na: red je dat? Zonder die 16 uur eten ontwikkelt een paard maagzweren en andere ellende. Het beste is altijd toegang tot ruwvoer.

Ik wil jou absoluut geen dierenbeul noemen, ik ga er vanuit dat jij het beste wilt voor jouw paard, en jouw Posts wijzen daar ook op.
Wel denk ik dat veel mensen (waaronder misschien ook jij) vergeten zijn hoe een paard zich van nature gedraagt. Een paard moet veel eten, bewegen en sociaal contact hebben om zich gelukkig te voelen.
Mensen bedenken veel oplossingen tegen de symptomen van een niet-natuurlijke-paard-omgeving, maar ze vergeten de oorzaak aan te pakken.

Mijn tip blijft: gooi haar naar buiten met onbeperkt hooi. Misschien krijgt ze een wat dikkere vacht, maar je krijgt er een fit, blij en gezond paard voor terug. Belooft! :)

ik sluit me hier helemaal bij aan.
daarbij is wat stro in de stal misschien ook slim? kan ze aan knabbelen als het hooi op is en er zit veel minder in. misschien kun je ook kijken naar wat voedingsstof armer hooi. dan kun je haar meer geven. en ik weet niet hoeveel krachtvoer ze krijgt. maar als ze veel krijgt kun je haar gerust een stuk minder geven. als ze snel dik wordt heeft ze aan hooi genoeg. tot M niveau hoef je een gemiddeld paard eigenlijk geen krachtvoer te geven.

en inderdaad. paard naar buiten. paarden zijn gemaakt om tegen het weer te kunnen. (bij extreem weer kun je hem nog altijd binnen zetten)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:08

Ineke2 schreef:
Anders scheer je je paard toch een 2de keer?

Ik scheer mijn paard niet volledig, wel scheer ik de hals en borst. Zo kan ze der warmte kwijt maar wel zonder deken blijven lopen.

Snap wel dat dat voor dressuurwedstrijden niet mooi is, maar als ze buiten wat meer vacht kweekt is een extra keer scheren dan geen optie?

500 grams op is overigens echt wel heel veel. Zoveel heb ik mijn vorige paard nog nooit opgedaan en die was volledig geschoren ( werd in oktober en begin december volledig geschoren incl. zijn hoofd) ook niet als het vroor... Genoeg hooi om te eten en hij zorgde er zelf voor dat hij genoeg at om warm te blijven met 300 gram op.

Heb je trouwens een enkele deken op van 500 gram op of een deken van 300 plus 1 van 200 gram?

Mijne heeft maar 1 deken op.. mijne is ook helemaal geschoren. Verder krijgt mn paard gewoon genoeg hooi en eten.. Wij hebben zelf geen scheer apparaat dus het is best een gedoe om haar 2x te laten scheren.. Wij zijn met scheren altijd een hele dag op pad omdat we het paard dan ergens heen brengen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:19

Een 500 grams deken gaat een wintervacht niet tegen houden. paarden maken vacht aan op licht...dus dan zou je eerder de verlichting langer aan kunnen laten en eerder aanzetten.

Ik denk eerder dat een paard wat zo warm is ingepakt het niet echt fijn heeft.
Word het dan nog een beertje zou ik hem gewoon nog een keer (gedeeltelijk) scheren en als dat zo lastig is is het misschien de investering waard in een scheerapparaat.

Paard naar buiten en het geld wat je bespaard met onzin jollieballetjes (sorry zo zie ik het) kun je een scheeraparaat kopen. 2e hands bv

Of plaats een advertentie op Bokt wie je paard wil scheren.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:24

Cowgirl schreef:
Een 500 grams deken gaat een wintervacht niet tegen houden. paarden maken vacht aan op licht...dus dan zou je eerder de verlichting langer aan kunnen laten en eerder aanzetten.

Ik denk eerder dat een paard wat zo warm is ingepakt het niet echt fijn heeft.
Word het dan nog een beertje zou ik hem gewoon nog een keer (gedeeltelijk) scheren en als dat zo lastig is is het misschien de investering waard in een scheerapparaat.

Paard naar buiten en het geld wat je bespaard met onzin jollieballetjes (sorry zo zie ik het) kun je een scheeraparaat kopen. 2e hands bv

Of plaats een advertentie op Bokt wie je paard wil scheren.

Ik weet dat het met licht te maken heeft ;)

Geen commentaar meer op mn 500 grams deken graag (niet alleen naar u maar in het algemeen) want ik heb het allemaal zo afgestemd en overlegd.. met 300 stond ze rillend binnen doordat het zo regende..

Ik laat het mooi zoals ik het nu doe en ik vroeg om tips voor de stal dus niet voor mn dekens enzovoort want daar wordt echt wel over nagedacht :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:28

de dakspanten zou ik inderdaad zeker met gaas bespannen, je wilt niet dat het dak onstabiel wordt omdat je paard er stukken uitgeknaagd heeft. Dan maar zijn bezigheden beknotten, dat liever dan dat het dak naar beneden komt.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:30

Ik zou gewoon al die dingen proberen die genoemd zijn, berken en jollybal en zo. En dan daarna verder kijken. Kan ze over de deur heen kijken? Misschien vind ze dat prettig.

Mijn paard staat in de nacht ook gewoon op stal, maar mocht die de tent afbreken mag die lekker naar buiten. Ik weet niet op welk nivo je rijd? Maar ik ging ook gewoon op concours met een teddybeer, het is inderdaad niet zo praktisch. Maar kwa punten had ik nooit het idee dat ik benadeeld werd.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:31

Is het alleen knagen of ook luchtzuigen/stalondeugd?

Ik zou zeker een slowfeeder ook aanbevelen.... Doen ze lekker lang mee en zker niet heel groot... Paarden moeten eigenlijk 18 uur eten :')

Ik zou desnoods (als je geen geld hebt voor Jollyballen en likstenen) gewoon plastic jerrycannetjes (of hoe je het ook schrijft) en dan vullen met een beetje brokjes...

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:34

speurneusc schreef:
de dakspanten zou ik inderdaad zeker met gaas bespannen, je wilt niet dat het dak onstabiel wordt omdat je paard er stukken uitgeknaagd heeft. Dan maar zijn bezigheden beknotten, dat liever dan dat het dak naar beneden komt.

Kijk dat vind ik nou dus ook haha _/-\o_

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:38

kwii schreef:
Ik zou gewoon al die dingen proberen die genoemd zijn, berken en jollybal en zo. En dan daarna verder kijken. Kan ze over de deur heen kijken? Misschien vind ze dat prettig.

Mijn paard staat in de nacht ook gewoon op stal, maar mocht die de tent afbreken mag die lekker naar buiten. Ik weet niet op welk nivo je rijd? Maar ik ging ook gewoon op concours met een teddybeer, het is inderdaad niet zo praktisch. Maar kwa punten had ik nooit het idee dat ik benadeeld werd.

Ga zeker alles proberen! Ze heeft een halve deur dus kan lekker naar buiten kijken! Dat vind ik zelf ook belangrijk. nu L dressuur starten met haar en heb ook de eerste punten bij B springen binnen (rij nu net 2 maand wedstrijden met dr) trainen doe ik wel op een hoger niveau.
Mijn vriendin ging wel met een teddybeer op wedstrijd en heeft daar commentaar op gekregen..

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:41

Ai balen dat ze daar dus wel degelijk wat van zeggen!
Moet ik zeggen ik was dertien dus dat was misschien ook wel een schattigheidsfactor op een paard van 1.65 :=

Hopelijk kom je tot een goede middenweg.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:43

Anniek22 schreef:
Is het alleen knagen of ook luchtzuigen/stalondeugd?

Ik zou zeker een slowfeeder ook aanbevelen.... Doen ze lekker lang mee en zker niet heel groot... Paarden moeten eigenlijk 18 uur eten :')

Ik zou desnoods (als je geen geld hebt voor Jollyballen en likstenen) gewoon plastic jerrycannetjes (of hoe je het ook schrijft) en dan vullen met een beetje brokjes...

Alleen knagen.. maar dit is begonnen toen mn andere paard tijdelijk niet op stal kon en ze dus even alleen op stal stond.. het kan dus ook zijn dat ze verder is gaan knagen uit gewoonte. Ze heeft verder geen gebreken of gebreken gehad.. slowfeader helpt denk ik ook idd! En jolly bal ga ik denk ik ook aanschaffen :j

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:45

kwii schreef:
Ai balen dat ze daar dus wel degelijk wat van zeggen!
Moet ik zeggen ik was dertien dus dat was misschien ook wel een schattigheidsfactor op een paard van 1.65 :=

Hopelijk kom je tot een goede middenweg.

Haha wss wel.. Toen ik 13 was had ik hier ook nooit problemen mee..
Jaa heb al een hoop goede ideeën Door de tips van iedereen :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:18

Nog even over de dekens toch. Als tip.
2 dunnere dekens over elkaar heen is warmer dan 1 enkele deken.

Als je zelf in de winter een t-shirt, een dun shirt en trui over elkaar heen aan hebt is dat warmer dan alleen een trui.
Komt omdat laagjes isoleren :)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 21:25

Ineke2 schreef:
Nog even over de dekens toch. Als tip.
2 dunnere dekens over elkaar heen is warmer dan 1 enkele deken.

Als je zelf in de winter een t-shirt, een dun shirt en trui over elkaar heen aan hebt is dat warmer dan alleen een trui.
Komt omdat laagjes isoleren :)

Jaa klopt! Maar deze is 500 dus is opzich ook wel warm genoeg in die kou :brr:

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 02:53

Lastig dit... mijn gevoel zegt ook 'geen symptoombestrijding' maar je doet het ook niet superslecht vind ik met toch flink wat uren buiten (is er daar eten? gezelschap (en dan niet achter een draad)?).

Berken/wilgen hebben een zacht pijnstillende werking, zou ik niet continue geven...

Staat ze op stro? Kunnen ze ook nog lang op knabbelen. Dingen met ballen en zo geloof ik bij paarden niet in, staat niet in hun systeem geprogrammeerd.

Overigens zou ik wel overwegen om zelf een scheerapparaat te kopen als het zo'n gedoe is, en idd 2 keer scheren, en anders erg laat scheren. Qua scheren zou je wel kunnen kiezen om het toch enkel het lijf te doen en benen en hoofd niet en toch langer buiten te zetten. Een goede jury hoort er niet mee bezig te zijn, zeker niet op L niveau.

Behalve voeren en minder lang binnen zetten ken ik eigenlijk helemaal geen methodes om verveling tegen te gaan, zo simpel is het...

invest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 04:56

Wat een ontzettend overtrokken reacties hier zeg. Lijkt mij dat de paarden van ts een gouden leventje hebben. Paarden kunnen nou eenmaal echte slopers zijn. Waarom denken jullie dat houten weideomheiningen altijd beschermd worden met een draadje? Omdat paarden ondanks al het groene gras er nu eenmaal graag aan vreten! Ts: even een stalen bescherming maken en voor tijdelijk wat dikke groene zeep erop smeren

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:16

invest schreef:
Wat een ontzettend overtrokken reacties hier zeg. Lijkt mij dat de paarden van ts een gouden leventje hebben. Paarden kunnen nou eenmaal echte slopers zijn. Waarom denken jullie dat houten weideomheiningen altijd beschermd worden met een draadje? Omdat paarden ondanks al het groene gras er nu eenmaal graag aan vreten! Ts: even een stalen bescherming maken en voor tijdelijk wat dikke groene zeep erop smeren

Ga ik doen! Dankjewel!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:20

invest schreef:

Altijd moeten worden beschermd?
Niet tegen het bijten hoor, maar wel om te voorkomen dat paarden door het hek heen "duwen" (omdat het gras nu eenmaal groener is aan de andere zijde).

Vaak zie je juist op paddocks dat paarden wel aan het hout gaan zitten omdat ze geen eten hebben of omdat ze alleen staan en zich vervelen.

Mijn paarden kunnen helemaal rondom hun stal lopen (volledig hout) en die vreten hem gelukkig niet op hoor.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:22

poes schreef:
Lastig dit... mijn gevoel zegt ook 'geen symptoombestrijding' maar je doet het ook niet superslecht vind ik met toch flink wat uren buiten (is er daar eten? gezelschap (en dan niet achter een draad)?).

Berken/wilgen hebben een zacht pijnstillende werking, zou ik niet continue geven...

Staat ze op stro? Kunnen ze ook nog lang op knabbelen. Dingen met ballen en zo geloof ik bij paarden niet in, staat niet in hun systeem geprogrammeerd.

Overigens zou ik wel overwegen om zelf een scheerapparaat te kopen als het zo'n gedoe is, en idd 2 keer scheren, en anders erg laat scheren. Qua scheren zou je wel kunnen kiezen om het toch enkel het lijf te doen en benen en hoofd niet en toch langer buiten te zetten. Een goede jury hoort er niet mee bezig te zijn, zeker niet op L niveau.

Behalve voeren en minder lang binnen zetten ken ik eigenlijk helemaal geen methodes om verveling tegen te gaan, zo simpel is het...

Ik heb zelf nog 2 andere paarden dus op stal of in het weiland is ze nooit alleen.. het is gewoon Weiland waar nog gras in staat maar we gooien er s morgens ook nog wat hooi in..

stro hebben we nog niet nee dus dat is ook nog een optie.. bedank voor de tip :)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:24

Brainless schreef:
invest schreef:

Altijd moeten worden beschermd?
Niet tegen het bijten hoor, maar wel om te voorkomen dat paarden door het hek heen "duwen" (omdat het gras nu eenmaal groener is aan de andere zijde).

Vaak zie je juist op paddocks dat paarden wel aan het hout gaan zitten omdat ze geen eten hebben of omdat ze alleen staan en zich vervelen.

Mijn paarden kunnen helemaal rondom hun stal lopen (volledig hout) en die vreten hem gelukkig niet op hoor.

Niet alle paarden eten hout... ik heb nog 2 andere en die doen het niet.. terwijl die even veel hooi enz krijgen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:27

En zelfs dat is geen garantie, Brainless -O-

Mijn ezels eten ook hout.
Onbeschermd zien de planken van hun paddock er na een paar dagen uit als platte, langgerekte, halfafgekloven appeltjes...
En die staan in groepsverband, komen om in het speelgoed, kunnen de wei op en hebben daarnaast ook nog onbeperkt hooi.

Het hout binnen laten ze gek genoeg (maar gelukkig!!) geheel met rust...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:52

Shirley schreef:
Mijn ezels eten ook hout.

Je gaat nu toch niet beweren dat TS een ezel heeft ipv een paard hè.
:+