Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:02

Hebben jullie ook foto's van jullie accommodatie thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:05

Ja natuurlijk! ;) Maar die plaats ik liever in een PB..

EDIT: Dus als je die wil dan hoor ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:05

:+ accomodatie. Dat klinkt zo chic.....

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:06

Naja, de een heeft een wei met schuilstal, de andere een rij stallen, nog een ander een luxe gebouw met super bak, dus ik noem het in 1 woord accommodatie :P

Stuur me gerust een pb'tje Fresley, ik ben benieuwd ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:15

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:16

Ziet er inderdaad wel heel chique en mooi uit zeg! Succes met de werken :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:24

Heb je ook een pb gestuurd met mijn stal en weide.

De staldeuren zijn ondertussen ook zwart gemaakt :)
In de foto van de paddock zie je de watergeul die we getrokken hebben.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:49

Onze schuur is 11 bij 6 meter.
Het voorste gedeelte gebruiken we als zadelkamer en werkplaats en heeft ook een aanrecht.
Vanuit het voorste gedeelte kun je in het achterste gedeelte komen dmv een schuifdeur, je komt dan op de wasplaats uit. Ideaal omdat je niet ver hoeft te lopen met je zadel en omdat de kraan binnen handbereik is maar toch in het voorste gedeelte (dat is geïsoleerd, handig bij vorst) Het achterste gedeelte bestaat uit een gang met aan de ene kant 2 boxen en aan de andere kant 1 box en de wasplaats. Einde van de gang heeft een deur naar buiten. Twee van de 3 boxen hebben een luik naar buiten, alle 3 hebben ze een luik om op de gang te kunnen kijken.
Achter aan de schuur vast hebben we 2 buitenboxen, 1 daarvan heeft momenteel een uitloopje op de stenen. De kapschuur is 3 bij 9 meter en wordt gebruikt als opslag voor stro, hooi, de tractor etc.
Tegenover de kapschuur slaan we kuilpakken op. Er kunnen er volgens mij iets van 30 staan, te weinig voor het hele seizoen.
De bak is afgezet met hout en kan worden verlicht met 1 grote lamp, achter de bak ligt de zandpaddock. Hindernismateriaal staat voor de rijbak op de bestrating. Mest gaat op de aanhanger omdat de ruimte op ons erf te beperkt is voor een grote mesthoop. Het verwijderen van de mesthoop zou alleen zomers kunnen wanneer de weide droog genoeg is of bij stevige vorst, loonwerkers die steeds de afspraak wilden verplaatsen (een week later kan het weer te nat zijn op het land) gaven ons zoveel stress dat we het liever gewoon wekelijks afvoeren.
De voor ingang van ons perceel is te smal voor groot materiaal, onze kleine tractor kan er gelukkig wel langs met de aanhanger. In totaal hebben we ongeveer 4 hectare in gebruik dat achter, voor, naast en een paar honderd meter verder op om ons huis heen ligt.
Als we het over zouden mogen doen op dit perceel zouden we het niet veel anders doen.
Uitkomst is de bladblazer, onze paarden staan op stro en alles moet dagelijks geveegd of geblazen worden. Met de blazer is het erf in minder dan 5 minuten weer netjes :)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:23

ook wij hebben pas een woning met eigen grond gekocht. de kavel is 20 meter breed en 1km lang. Het huis hebben we inmiddels gesloopt en wij wonen in een noodwoning. De noodstal die wij voor onze 2 paarden wilden bouwen, gaf problemen bij de gemeente. Gelukkig kunnen we ons behelpen met de oude schuur die er nog staat. Ik las het al bij een ander, wij hebben klei grond :( , echt niet ideaal. De grond is op dit moment erg nat. Hierdoor staan de paarden overdag in de bak. De bak is gemaakt van gedraaide grond, zeg maar. De klei naar onder en de witte grond die er onder zat naar boven gehaald. Dit blijft gelukkig goed droog. De mest uit de stallen gaan in een grote aanhanger, we hopen dat we het tot het voorjaar halen en dan gaat dit het land over. Straks gaan we eerst natuurlijk ons huis bouwen en daarna pas de ideale stallen :D . Het hooi voor deze winter hebben we zelf geoogst. we hebben ook nog een deel hiervan verkocht.

de stallen, aan de krappe kant, maar kan net.
Afbeelding

het keren van de bak grond

Afbeelding

De bak,nu hij klaar is..

Afbeelding

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:49

Mijn tip is.. Ik heb zelf ook stallen en grond.. Een harde paddock, scheelt een hoop ellende met modder en goeie stalmatten.. Scheelt een hoop stro.. Dus groeit ook je mest stapel minder snel.. Dat scheelt echt enorm! Het is wel een investering maar t werkt super!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:37

chant_xx schreef:
Mijn tip is.. Ik heb zelf ook stallen en grond.. Een harde paddock, scheelt een hoop ellende met modder en goeie stalmatten.. Scheelt een hoop stro.. Dus groeit ook je mest stapel minder snel.. Dat scheelt echt enorm! Het is wel een investering maar t werkt super!

Bestraten bedoel je? Waarmee?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:23

Ik ben ook wel benieuwd naar wat de beste manier is om te bestraten voor de paarden, en het budget daarbij, ik wil ongeveer 900m2 laten verharden volgend jaar.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:46

Ook ik ga aankomende Februari naar een huis waar de paarden aan huis komen te staan,
het is weliswaar allemaal wat kleinschaliger maar dat maakt het er niet minder op.

De paarden staan letterlijk in de achtertuin, de tuin loopt over in een groot weiland.

Waar wij heel erg mee zitten is de afvoer van mest..
We hebben geen aanhanger om het allemaal op te gooien en hebben ook niet de mogelijkheid een mestput te bouwen, het huis is vrijstaand maar wel met omringde buren in de straat.
We hebben geinformeerd bij de gemeente en we mogen een deel in de groene container gooien ( hier zullen we er twee van hebben, twee grote) of dit genoeg zal zijn voor twee 1.40-1.50m paarden weet ik niet zo goed.. dus dit wordt vooral kijken..
Anders dachten we aan rol containers.
Of inderdaad een boer zoeken in de buurt, hier hebben we nog geen gelegenheid voor gehad.

Iemand nog tips voor het afvoeren van mest?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:58

Twee containers ga je niet redden vrees ik. Tinker en quarter hier mesten samen ongeveer een kleine kruiwagen per dag...

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 02:15

ik heb mijn paarden ook aan huis, voor foto's stuur maar een pbtje :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:55

Je kunt de mest ook deels composteren. Of er nog extra groene emmers bijnemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:17

Ik heb niet alles gelezen, maar hier hebben we nu sinds 2009 de ponies aan huis en wat ik altijd zou aanraden:

- vrije inloopstal zodat ze altijd zelf kunnen kiezen tussen binnen en buiten staan
- rubber drainagematten op de vloer waar ze altijd redelijk zacht en warm op kunnen liggen
- als strooisel bevalt houtkorrel verreweg het beste, meest comfortabel, praktisch en minste afval
- aansluitend op inloopstal een stuk bestrating, waarover je alles kan bereiken (mesthoop enzo)
- aansluitend op bestrating een stukje zand waar ze lekker kunnen liggen en rollen en liefst ook even wat rennen
- indien mogelijk aansluitend op zand je weiland. Zo kun je d.m.v. hekken op allerlei manieren de boel open en dicht zetten
- een looppad rondom de wei is erg fijn: daar kunnen ze altijd lopen en de weides (en te vol vreten) kun je zo "sparen"
- slowfeeder hooinetten zowel binnen als buiten ophangen is fijn, zodat ze echt de keuze binnen / buiten hebben
- liefst zo veel mogelijk ruwvoer in 1 keer erin kunnen stoppen zodat je niet elke dag bij hoeft te vullen (vies weer, drukte, nette kleren....)

En als je nu een wei hebt met lang maar verder wel goed gras zou ik dat in principe liever niet laten maaien of door schapen laten opeten, maar als je de mogelijkheid hebt, gewoon lekker door je eigen paarden op laten eten, scheelt weer hooi-kosten :j

Gewoon steeds een strookje erbij geven zodat ze het niet vertrappen maar echt weg eten.

En inderdaad eerst uitzoeken waar je je mest het makkelijkst & goedkoopst kwijt kan, misschien wel bij je leverancier van hooi op stalbedekking en dan pas je je stalbeleid daar op aan :)

Zelf een composthoop maken kan ook handig zijn, en leuk om dat te gebruiken voor een eigen moestuin(tje) :j

Mest afvoeren in gewonen HTK-kliko's is hier ècht geen optie in ieder geval... heb wel eens een keer een deel mest er in gedaan maar dat werd te zwaar en dan laten ze het staan....kan je nog een boete voor krijgen ook. Een paar drollen kan dus wel een keertje maar vol met mest: echt niet :')

Onze D-ponies scheiten al een kruiwagen per pony per dag vol :P

Wij hebben dus gewoon een oude aanhanger. Voorheen konden we deze kosteloos leegscheppen op het land van de hooi- en stroboer. Die draaide het dan gewoon door het land heen eens in de zoveel tijd. Deze kreeg echter problemen met de gemeente of waterschap ofzo omdat de mest niet zo in een hoop op het land mocht liggen in de winter -O-

Toen hebben we het nog een paar keer bij een stal hier in het dorp op de mestplaat gegooid, maar daar moesten we voor betalen.

Nu mogen we het gratis op de hoop gooien bij een appelkweker een stukje verderop, die is er blij mee en wij zijn er vanaf :)

Ook komen er regelmatig mensen voor volkstuintjes een karretje halen, en een deel gaat nog op onze eigen composthoop / bak voor de moestuin en onder de heggen enzo, mooie compost hoor :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:25

Ik heb met 2 grote E's per jaar een kleine 15 m3 mest (houtkrul), dat is echt een beetje veel voor een groentetuintje hoor, daar kun je een heel complex van voorzien :D

@Sillyent: het afhalen van de mest door een loonwerker is de meest simpele manier, dan moet die put alleen wel goed toegankelijk zijn.
Mijn buren hebben de mestput gewoon langs de weg liggen (naast de oprit in de voortuin), verdiept/ingegraven met boompjes er omheen. Als je niet weet dat er iets ligt zie je hem niet. Ook hoef je een mestput niet te ruiken zolang je geen stro gebruikt.
Mocht je teveel last van vliegen hebben dan is daar ook poeder voor, maar dat valt hier ook heel erg mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:28

Dat zeg ik toch ook niet, dat je àlle mest zelf moet houden voor compost :P

Alhoewel er zat paardenhouders zijn die dat wel doen, gewoon de hoop van een jaar oud over het land uitrijden als voeding voor de grasmat :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:29

Imo moet je dat alleen doen als je het land minimaal 2 jaar rust kunt gunnen, anders loop je grote kans een worminfectie in stand te houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:32

Mja ach. Mijn keuze is het ook niet, maar met een stabiel clubje van 2 paarden waar je geen rare dingen mee doet en die je goed verzorgt, zal dat allemaal wel meevallen denk ik zomaar :)

Rena heeft jaren op het land gestaan bij een stalhouder die altijd de eigen (oude!) mestbult uitreed en die had wel heel mooi er bij liggende weilanden :)

Jammer genoeg zie je vaak dat mensen de eigen mest gebruiken om het land te bemesten en dat het dan een zooitje wordt van allerlei onkruid enzo :=

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:35

pmarena schreef:
Dat zeg ik toch ook niet, dat je àlle mest zelf moet houden voor compost :P

Alhoewel er zat paardenhouders zijn die dat wel doen, gewoon de hoop van een jaar oud over het land uitrijden als voeding voor de grasmat :)
Doen we hier ook en bevalt prima. Dat land wordt dan eerst gemaaid voor er weer paarden op komen, dus geen gevaar voor wormbesmetting.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:36

Oh voor het land zal het best wel goed zijn, alleen meestal voor de paarden niet :)
Idd met een klein vast clubje wat goed ontwormt het land op gaat (en bijgehouden wordt) zal het wel meevallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:37

koeke schreef:
...Dat land wordt dan eerst gemaaid voor er weer paarden op komen, dus geen gevaar voor wormbesmetting.

Ik durf niet zo keihard te zeggen of dat juist is. Wat ik weet van mijn weiland is dat de mest behoorlijk plat op de grond kon liggen. Daar komt geen maaier in de buurt.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:05

DubbelDun schreef:
koeke schreef:
...Dat land wordt dan eerst gemaaid voor er weer paarden op komen, dus geen gevaar voor wormbesmetting.

Ik durf niet zo keihard te zeggen of dat juist is. Wat ik weet van mijn weiland is dat de mest behoorlijk plat op de grond kon liggen. Daar komt geen maaier in de buurt.
Oeps... had me een beetje onhandig uitgedrukt. Er wordt niet gewoon gebloot hoor, maar dat land wordt eerst gehooid. En hooien doe je meestal in een droge tijd ;) Wat er nog aan mest ligt gaat dan uit elkaar en eitjes en larfjes verdrogen.

En het lijkt me niet iets dat je moet toepassen als je maar weinig grond hebt, dan is mest afvoeren de enige optie. Ik las iets over een mestplaat in de voortuin, dat zou ik wel even checken bij de gemeente. Mag hier in ieder geval niet.