Zijn jou spullen veilig op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lissacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:33

ik kan letterlijk NIETS laten liggen, alles wordt zo meegenomen :(
mijn halster wordt 1000x gebruikt bij een andere pony
en mijn poetsspullen , die soms gewoon voor mijn kluisje staan worden gebruikt voor andere paarden ;(
ik heb ook al eens een mooi halster van mij in de modderplas bij mijn wei zien liggen ( hadden het dus uitgedaan en gewoon er in laten " vallen " " smijten "
:/

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:38

Ik heb de paarden aan huis, dus wat kwijt is, heb ik zelf kwijt gemaakt. :Y)

Soms rijd ik voor mensen een paard dat ergens anders gestald staat en daar ging vrijwel nooit iets mis. Alleen de touwen werden aan het hek geknoopt en er zat dus altijd een ander touw aan je weidehalster. Eén keer was de singel kwijt. Net één voor een paard van 1.85 m, dus een singel lenen is vrijwel een onmogelijke opgave. Ook vreemd, want die singel zou voor vrijwel elk paard te lang zijn, dus de singel 'stelen' heeft weinig zin. Wie weet is er wat anders gebeurd. En als je een zak muesli bij de stal had staan, dan ging die soms iets sneller leeg dan gepland. Maar buiten dat niets aan de hand. Lang niet iedereen had een kast, dan lagen de spullen op de algemene zadelsteunen, hoofdstelhangers en planken. Je hoefde nooit bang te zijn dat iemand je spullen pakte. Ik schrik daarom ook wel van de verhalen!
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-11-14 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki_Tazz

Re: Zijn jou spullen veilig op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:40

Eigen kasten met eigen slot, en zodra de laatste van stal weg gaat, gaat ook de deur naar de kasten netjes op slot.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:42

Naast de poetskoffer en snoep bak gaat alles in de kluis, je weet nooit wat een eventuele bezoeker zo maar even mee kan nemen.

Dekens liggen in de winter bij mijn paard en de halsters hangen daar ook maar een reserve halster hangt in mijn kluis.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:52

Jeetje was een aso's lopen er rond op deze wereldbol zeg :oo

Ik heb op diverse pensionstallen gestaan en nergens werd er iets gestolen.
Als er te lang iets bleef liggen, belandde het vaak eerst op een centrale plek waar het een tijdje bleef liggen zodat je de kans had om het alsnog terug te pakken. Lag het na dat tijdje er nog, kreeg het een nieuwe eigenaar.

In mijn afgesloten kast op stal liggen alleen de noodzakelijke dingen.
Ik doe de kast altijd op slot om diefstal en misverstanden te voorkomen.
Dekens liggen ook in de kast. De dekens die ik op dat moment niet nodig heb (bv winterdeken in de zomer) liggen thuis. Ik hang ze nooit aan een dekenrek op stal.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:53

Op een stal waar ik een paar jaar geleden stond, was het ook zo erg. Niets kon je laten liggen. Soms hing ik m'n dekje aan m'n kast om te drogen. Je raad het al weg... en dat was nog wel het dekje van m'n verzorgpaard die verkocht is. Laaiend was ik.. niet veel later een nieuwe deken uit m'n kast gejat. Mijn kast was alleen open als ik er was.. Dus lef hebben ze wel. Ben daarna vrij snel vertrokken na meerdere incidenten. Stonden alleen eigen paarden.

Op die stal erna stonden we ook met evenveel eigenaren, maar daar nooit last gehad eigenlijk. Ja weleens een halstertje bij de verkeerde stal, maar verder nooit wat eigenlijk. En nu sta ik met twee vriendinnen, geen problemen mee dus.

Maar het is bizar hoeveel er verdwijnt en iedereen moet er hard voor werken toch? Je mag alles van me lenen, als je het maar vraagt!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:00

Waar ik vroeger op de manège stond met mijn paard verdwenen ook regelmatig spullen. Zo zijn mijn peesbeschermers en martengaal heel mysterieus verdwenen. Mensen met een eigenaarspaard hadden wel een eigen kast voor kleine spullen, maar die was nooit groot genoeg voor een zadel en hoofdstel in te leggen. Dat moest je dus in de gemeenschappelijke zadelkamer leggen bij de zadels en hoofdstellen van de manègepaarden. Het gebeurde dan ook wel eens dat manègeklanten de spullen van eigenaars gebruikten voor manègepaarden.

Op de stal waar ik nu sta zijn we maar met twee huurders, we hebben elk onze eigen kast voor prullendingen/kleine spullen en een gemeenschappelijke zadelkamer die steeds gesloten wordt door ons. Soms gebeurt het wel eens dat de staleigenaar onze spullen voor zijn paarden gebruikt, maar meestal is dat omdat de man verstrooid is of dringend iets nodig heeft, ik heb er dan ook geen probleem mee :')

Op de stal waar ik vroeger mijn bijrijdpaard had verdwenen wel regelmatig dingen en merkte ik ook dat mijn spullen gebruikt werden. Daar stonden we ook maar met drie huurders, maar er kwamen veel mensen van buitenaf die de bak afhuurden. Zo hadden de eigenaars een nieuw zadel voor het bijrijdpaard aangeschaft, een paar weken erna kreeg ik plots een sms van de eigenaar met de vraag of ik die krassen op het zadel had gemaakt. Ik wist helemaal van niets, en ik had de dag ervoor het zadel nog helemaal opgepoetst dus als die krassen er toen al opgezeten hadden had ik ze dan sowieso wel gezien, maar toen waren ze er nog niet. We merkten ook dat het hoofdstel vaak verdraaid was en dus anders dan dat ik of de eigenaar het hadden teruggehangen.
We zijn er nooit achter gekomen hoe die krassen er zijn gekomen, maar sindsdien deden we ook alles op slot.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:14

Ik schrik hier serieus best van! Wat een vreselijke mensen lopen er soms toch rond. Ik zou me op zon stal echt niet veilig voelen!

Bij ons wordt er echt niks gejat. Alle halsters hangen aan de stal om de paarden mee buiten te zetten. Ik heb zelfs 4 dekens aan de stal hangen en hier komt ook niemand aan. Laarzen (regen en rijlaarzen) passen niet in de kast dus die staan er buiten. Ik laat mijn dekjes altijd drogen aan een waslijntje, samen met nog meer mensen en ik heb nog steeds alles!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:18

Bizar dat er zoveel weg gehaald wordt bij sommige!

ik heb een kast met slot erop, dat is puur voor andere mensen die wel eens op het terein kom.
dekens, dekjes die ik net heb gebruik hangen op me deken rek en een aantal halsters hangen aan de zijkant van me stal.
moet zeggen dat ik een keer een goedkoop halster kwijt was en die lag bij mijn stal eigenaar ze paarden :+ heb daar geen punt van gemaakt en lekker laten hangen. soms worden mijn spullen wel eens verplaatst maar er verdwijnt niks..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:22

Bij de vorige stal vond ik mijn singel terug op de zadel van een ander (en zat ik zelf dus zonder singel), nog erger vind ik dat die griet glashard beweerde dat het háár singel was, maar ik heb het gewoon terug gepakt uiteraard. Mijn zweep werd ook gejat en mooiste was dat iemand beweerde dat het écht haar zweep was: mijn naam stond er gewoon op :+ Dus moest je noodgewongen maar elke keer met je zadel en hoofdstel op de fiets naar het paard.

Nu heb ik stal in eigen beheer, maar deel de stal wel en er lopen een handje vol meiden rond; wij hebben nu gewoon de insteek 'wat van jou is, is van mij'; dus ik vind mijn borstels terug in hun poetsbak, maar ik gebruik ook hun biks of shampoo. Als iets op is of stuk, vervangen wij het gewoon om de beurt. Zadel en hoofdstel zitten wij niet aan; maar halsters wisselen ook wel.
Zolang het maar gewoon netjes wordt opgeborgen; en bij wie is om het even :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:25

Bij ons kon ik in principe alles laten slingeren. Af en toe werd het wel opgeruimd omdat de staleigenaresse het rommelig vond, maar dan kon je aan haar vragen waar ze het had neergelegd. Tijdje terug hebben wij een meisje op stal gehad van 12 die werkelijk alles jatte. Hooi, voer, dekens, dekjes, halsters, peesbeschermers echt alles. Ze is van stal gestuurd en ze bleef maar beweren dat ze echt niks had gejat, behalve af en toe een plukje hooi.. Gelukkig hebben andere meisjes op stal bevestigd dat zij vaak op de uitkijk moesten staan als ze wat wilde stelen, dus dat geeft toch 100% bevestiging.

Heb trouwens een mini stal die dient als zadelkamer, kan iedereen eigenlijk in, maar er wordt niks uitgepakt. Op die paar paardensnoepjes na dan.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:27

ik lease een pony samen met een ander meisje (12 jaar is ze), ik rijd 5 dagen in de week en zij rijd er 2. We hebben samen een kast met een slot erop, alleen zij en ik kunnen in die kast.
Nu heb ik al een week niet gereden en ik kom vandaag aan, is er 1 spoor van mij weg. Ik heb alles afgezocht en zij zegt dat ze die niet gebruikt dus dat ze het niet weet.

Wat blijkt, van de week is die spoor op een of andere manier uit het kastje gevallen toen zij daarin in geweest en lag die voor de kast op de grond. (Lijkt me dat je dat wel moet zien maargoed).
Iemand anders heeft die spoor gevonden en in zijn eigen kast gestopt, dus als ik niet aan iedereen had gevraagd of ze hem gevonden hadden, had ik hem nooit terug.

Dus blijkbaar is een gedeelde kast met slot nog niet veilig :')

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:29

Bij ons op stal wordt niet gejat. Vorige stallen ook niet echt. Heb wel eens op een manege gestaan en als je daar niet oplette kon wel je zweepje weg zijn of je handschoentjes, maar verder niet en dat ging dan vast ook prongelijk.

Sta nu op een kleine stal en kan alles gewoon open en blood laten liggen. Alleen m'n zadel ligt achter slot en grendel, maar dat is voor de verzekering..
Halstertouwen worden nog wel eens gepakt en ergens anders teruggelegd of iemand pakt een handje voer van me, maar dat mag en andersom is dat ook wel eens zo. Blij toe, dat het allemaal zo makkelijk is bij mij als ik alles zo lees!

@vuurneon: is dat niet vervelend, dan moet je continue zoeken naar je spullen?
Ik kan er sowieso niet tegen als iemand m'n borstels leent. Haal altijd het ergste stof en haren eraf na het poetsen. De meeste mensen kwakken ze maar terug in de bak en dan de x erna wordt het paard alleen maar viezer van de borstels..

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:48

Op de vorige pensionstal waar we stonden kon je ook alles laten liggen tot hij een nieuwe vriendin kreeg...
Toen was er constant van alles weg... Mijn pony stond als enige op mueslie en kreeg 1/2 kg per dag.. Binnen 1 week was m'n ton leeg.. En niemand wist er iets van :n

Waar we nu staan hangt er ook een deken aan m'n stal en halster en touw ook.. En spullen boven op m'n kast, maar iedereen blijft van elkaars spullen af :)

Horsegirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:08

Bij ons waren zo opzich alle spullen veilig. We hadden een erg ruime zadelkast (2 meter hoog en zeker 1 meter breed) en volgensmij 80 of 90 cm diep dus vrij veel plek.
Deze deed iedereen op slot. Hier lagen doorgaans zadel/hoofdstel, poetsspullen, niet gebruikte dekens en dekjes etc.
Wat je bij je stal Had moest je zelf weten. Je mocht wat aan je stal bevestigen dus meeste hadden daar te dekje wat ze in gebruik hadden liggen, deken die ze in gebruik hadden en bezem/mestboy.en minimaal 1halster. Je kon zelf je paard buiten laten zetten of dit met andere regelen. Betaald of als wederdienst. Ik zetten toen vaker een haf buiten en deed ook wel eens grondwerk of de stal. Eigenares Had 2halstersetjes, 1 die buiten mocht hangen en dus waarmee je dr naar de wei bracht en ander voor op het erf. Dit werd ook netjes gedaan. Door iedereen eigenlijk.
We hadden ook allemaal een voerkist die verdeelt was in 3 ruimtes. Deze kon je afsluiten indien je wou. De een deed dat de ander niet.

We hebben wel eens dwalende toe ers gehad die wat gestolen hebben en een nieuweling op stal die dacht dat je zomaar ander mans spullen kon pakken zonder toestemming. Gelukkig hielden die er snel mee op aangezien iedereen het snel door Had.
Kortom Opzich een fijne sfeer daar op een enkele rotte appel na

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:18

Jeetje wat een rare boel bij jullie op stal. Had dus echt al mijn spullen in de auto of thuis neergelegd.
Aan alle staldeuren hier hangt een halsterhaak, hier hangt dus het halster van het paard in de stal. De meeste hebben hun eigen touw erbij hangen, maar vaak wordt er gewoon een touw van de manege zelf gebruikt. Gebeurt wel eens dat er touwen van anderen wordt gebruikt, en ook wel eens dat die rondslingeren, dat is dan ook het enige wat een ergernis oplevert. Daarom heb ik een loswerktouw, vindt hem zelf fijn, maar de rest vindt hem te lang, en wordt dus niet gepakt. Gebeurt dat wel eens, dan valt die lekker op.

Iedereen is vrij om zijn eigen kast er neer te zetten, maar er zijn ook een aantal die zo'n verfbok hebben en daar hun zadel op hebben liggen met een aantal dekjes erbij. Maar bij ons op stal blijft iedereen ervan af.

Ik had eerst mijn mentuig bij de binnenbak hangen, daar kwam ook niemand aan, inmiddels heb ik daar een kast voor. En daarnaast heb ik nog een kast voor mijn zadel en longeerspullen en dergelijke. De kast voor mijn mentuig kan met een sleutel op slot, en die van mijn zadel zit een cijfer slot op.

Dekens heeft bijna iedereen aan zijn stal hangen, sommige hebben een dekenbeugel, en andere hebben een touwtje waar ze de dekens overheen hangen. Ik heb een dubbele dekenbeugel, daar hangen nu 3 dekens op en hij heeft er 1 op.

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:40

Bij ons op stal kun je in principe ook je spullen gewoon laten liggen als je aan het rijden bent. Ik heb inderdaad nog nooit meegemaakt dat iemand in mijn kast zat laat staan mijn paarden gebruikte voor de les!
Vind dat ook gewoon echt niet kunnen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:43

Hier bij ons nooit problemen, soms een halstertouw op een verkeerde plek, doordat men niet meer wist bij welke box het hoorde, maar je kan hier gerust zijn.

Er wordt nooit wat gestolen ofzo.

Heerlijk.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:18

Op de manege was ook alles zo weg.. Telefoon gaf ik tijdens het rijden aan de instructeur, dat was het veiligste :=
Nu bij mijn bijrijdpaard heb ik een kast, maar zelfs die kan ik open laten staan en er gebeurt niks :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:22

Bij ons op stal wordt er netjes met de spullen omgegaan.
Nou heb ik voor mijn paard sowieso een halster wat vies mag worden voor zijn stal hangen.
Want vind het zonde om hem met een "goed" halster op de wei te zetten.
Touwen slingeren nog wel eens rond, maar komen altijd boven water. Nou ben ik ook niet zo gehecht aan mijn touw.
Peeskappen, dekens, dekjes, kunnen we allemaal voor onze stallen laten hangen.
Bij ons is er niemand die zomaar iets van iemand anders pakt.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:24

Gezamelijk kast, iedereen kan bij je spullen maar we staan er ook maar met z'n drieeën. Als ik iets laat slingeren, leggen ze het gewoon op het tafeltje. Vind het echt heel fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:28

Op onze oude stal werd voer gestolen, als iemand geld weg legde voor bijv. de bijrijders dan werd het zo weg gepakt. We zijn inmiddels verhuisd en daar zit alles in een kluis zonder slot, tuig enz hangt voor de staldeur.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:29

Bij ons zijn er algemene spullen die iedereen mag gebruiken, borstels, hoevenkrabbers halsters etc. Sommige mensen verwarren dan eigen spullen nog wel eens met de spullen die iedereen mag gebruiken. Maar dan gebruiken ze mijn spullen, niet expres en niet om vervolgens zelf te houden. Natuurlijk zo ik ook mijn naam op mijn spullen kunnen zetten. :o

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:35

Wat een lef hebben sommige mensen zeg!!

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:40

Ik rijd momenteel niet, maar ik voltigeer wel op een manege. Heb echt nog nooit gehoord dat er dingen verdwenen zijn (althans, niet op de 'drukke' zaterdag of doordeweeks). Als er wedstrijd is met mensen van buitenaf, wordt er wel altijd gezorgd dat alleen de 'eigen' leden bij de zadels, hoofdstellen etcetera kunnen.

Er is een kluisjeskast voor de mensen met pensionpaarden, een zadelkamer met in principe alle zadels (ook van pensionklanten), een ruimte met alle poetsbakken en waar de rijlaarzen en zweepjeskoker staan etcetera. Dan is er nog een kleedkamer met alle voltigespullen en bij de wasplaatsen een ladekast waar spullen liggen voor 'algemeen' gebruik. Hiervan is het gros van de manege.

Maar echt, mijn telefoon en portemonnee zou ik zelfs gewoon op die ladekast kunnen leggen en 99 van de 100 zaterdagen zal dat nog gewoon op dezelfde plek liggen aan het eind van de dag. Soms legt iemand het voor de zekerheid in een lade.

Gevonden voorwerpen worden of in de ladekast gelegd of, indien het kleding is, in de hal aan de kapstok gehangen. Deze kapstok wordt jaarlijks of halfjaarlijks geleegd (na aankondiging) en de spullen die er dan nog hangen worden naar zo'n inzamelcontainer gebracht.

Vreemd dat zoiets op ander stallen niet kan, kan me daar echt geen voorstelling bij maken..