Paard in de blub..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:52

Ja zo had ik mij de paddock ook voorgesteld. Hele herkenbare situatie en geloof mij zo begin januari staan er weer een hoop blijvend op stal vanwege mok en einschuss.
Ik heb 1 winter aan het land hek gevoerd en toen stonden die van mij ook enkele uren in de drek. Ik dacht dat het wel meeviel omdat de rest van de wei gewoon droog was. maar toen het in maart droger werd liet er heel veel huid los. Die drek laat niet los die koekt gewon aan en dat geeft verstikking. Gelukkig staan ze nu beter.
De eerste foto van het zanderige paard is genomen in een knappe paddock.
dat beetje zand valt er zo af als het droog is.

joyce B

Re: Paard in de blub..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:07

Dit stelde ik me ook voor, heb het ook nog wel dieper gezien.

Heb je geen foto van de hele paddock? Dat geeft een beter/eerlijker beeld. Nu zie je gras er naast dus kan net zo goed een klein stukje zijn bij de ingang van de wei...

Alleen de doorgangen zo modderig komt heel vaak voor, of als er in de wei op 1 plek gevoerd wordt op die voerplek rond de baal. Eventueel helpt het dan een extra draad er voor te zetten en de voerplek te verplaatsen maar meestal is dat slechts een tijdelijke oplossing omdat er dan een nieuwe modder plek ontstaat. Daarom laten veel stalhouders/boeren het zo.
Maar een hele paddock of groot gedeelte van de wei zo stukgelopen is echt niet prettig. Daar kan een paard ook niet in liggen of prettig rollen en met de nieuwe welzijnsregels mag dat ook niet meer. Dat kan reden zijn tot gedwongen aanpassing van de situatie tot zelfs verplaatsen of als er niets verbeterd in beslag nemen van de paarden. Zo'n wei of paddock is ongeschikt voor het houden van paarden. In elk geval in de natte maanden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:29

Zoals op de foto zou ik mijn paard niet buiten willen hebben staan, zelfs voor een doorloop vind het veel te nat. Als dit alleen zo is bij veel regen en alleen bij de doorloop, okay. Maar als dit de halve winter zo is en over het hele gebied, dan moet er echt een andere oplossing komen.
Maar het is niet TS haar paard, dus de eigenaar zal hier stappen voor moeten ondernemen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:33

Tsjesus, TS, ik stelde me gewoon wat modderig land voor, en bemodderde benen, maar gezien je laatste foto zeg ik ook dat dit ECHT niet kan zo! Is het paard gedwongen om hierin te staan (dus is het hele stuk land zo?) of is dit alleen een stuk bijv. bij de water/voerbak of uitgang?
Als een paard hier gedwongen urenlang in moet staan snap ik dat-ie mok krijgt, bovendien is volgens de recente aangescherpte Dierenwelzijnswet (ook @pipo haalt dit al aan) dit tegenwoordig gewoon verboden.
Ik ben erg voor liever langer vrij buiten in de modder dan langer op stal, maar dit is wel de overtreffende trap van BLUB, als het paard nergens uit die blubber kan staan in de uren dat het buiten is (en het heeft al Mok, zeg je), dan is dit onacceptabel.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 00:53

karuna schreef:
Ik zie op de foto gras staan dat nog redelijk groen is, dan zou je zeggen alleen prut vooraan of bij de drinkbak oid.

Gras is van een afgezet stukje waar eerst 2 paardjes in stonden, stukje wordt nu niet meer gebruikt.

Ze staan echt alleen in de blub, dus geen gras o.i.d.
Nu moet ik wel zeggen dat bij de ruinen (waar de mijne dus ook bij hoort) een klein stukje hebben om ''droog'' te staan. Maar niet genoeg voor het aantal paarden wat er staat. De merries kunnen helemaal niet droog staan.

joyce B schreef:
Alleen de doorgangen zo modderig komt heel vaak voor, of als er in de wei op 1 plek gevoerd wordt op die voerplek rond de baal. Eventueel helpt het dan een extra draad er voor te zetten en de voerplek te verplaatsen maar meestal is dat slechts een tijdelijke oplossing omdat er dan een nieuwe modder plek ontstaat. Daarom laten veel stalhouders/boeren het zo.

Ze krijgen de tijd dat ze buiten staan geen voer, ze staan dus ook niet op het gras. :(
Sterker nog ze krijgen 1 keer op een dag ruwvoer.
Ben het hier absoluut niet mee eens.. Maar als ''simpele'' bijrijdster niks tegen te doen..

Ik ben trouwens ook voor de paardjes lekker zo lang mogelijk buiten hoor, maar niet met deze omstandigheden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:32

Oei... Als ze gewoon niet droog kunnen staan met zijn allen is dit echt slecht. Zo erg heb ik het nog niet gezien...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:05

Als ik mijn paarden in een groepje op een klein stukje laat lopen nu het natter wordt, dan is het stukje land binnen enkele dagen ook zo en zelfs dieper. Daarom heb ik zandpaddocks en zelfs dan heb ik bestrating nodig om ze onder alle omstandigheden een droge plek te kunnen garanderen. Als het al zo modderig is is het moeilijk hoedkoop op te knappen. Je moet dan alle modder afgraven tot op harde laag er onder en dan weer aanvullen met voldoende dikke laag zand.

Ziet de eigenaresse/eigenaar hoe haar/zijn paard er bij staat overdag? En hoe vind die dat? Is er een reden waarom ze niet bij die stal weg wil?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:47

Daar laat je je paard toch geen dag langer staan, in zulke blub :?

Ik vind het al vervelend dat sommige stukken zo zijn en ze daar doorheen lopen terwijl ze keus genoeg hebben om het niet te doen, omdat we stukken met zand en bestrating hebben gemaakt waar ze hooi kunnen eten :j

Maar dan vinden ze het toch wel interessant ter afwisseling om nog de modder in te gaan op zoek naar lekkere grasjes.

Paard elke dag in een saai stukje met alleen maar zulke modder dumpen, stal - modder - stal.... en verdorie nog zonder ruwvoer ook...wat heeft zo'n dier daar nou aan :x

Tja dan heeft zo'n paard het ook niet bepaald getroffen met zijn baasje :(:)

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 11:53

De eigenaresse komt nooit, maar heb het allang aangegeven. Ze wil wel weg (n.a.v. mijn gezeur), maar ze kan daar niet weg i.v.m. betalingsachterstand. :(

@pmmarena Ik doe mijn best echt voor het beestje, maar het is mijn paard niet.. Weet dat dit geen goede situatie is, tegenovergesteld juist, maar kan zelf moeilijk nog meer geld neerleggen dan ik al doe, anders had ik een eigen paardje gehad.
We zijn wel op zoek naar wat anders maar kunnen niet zomaar weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:03

dan is er een groter probleem. Als ze deze stalling al niet kan betalen, kan ze de volgende dan wel betalen. Betaal jij nu een lease bijdrage? En hoeveel loopt ze achter? Misschien kan ze het lenen, de stal in 1x terugbetalen en diegen die haar het geld leent in termijnen terugbetalen. Eventueel een betalingsregeling treffen met de stal dat ze vertrekt als ze in 1 x een bepaald bedrag betaald waardoor die staleigenaar verder geen risico meer loopt met haar qua oplopende achterstanden?

Maar dan nog het probleem van het vinden van betere stalling die liefst ook nog goedkoper moet zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:12

Ik heb het ook niet over jou, het is duidelijk dat dit jouw keuze niet is :(:)

Maar vindt het erg laks van een eigenaar die elke dag dat dier weer in die prut gooit / laat gooien... alles heeft uiteraard een reden maar het paard is er mooi weer de dupe van.

Waarom zet ze het dier niet te koop als ze toch nooit komt...?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:07

Het is best een bedrag, ze heeft hier 2 paarden gestald. De laatste 4 maanden heeft ze wel netjes de stalling betaald. Maar van hiervoor staat nog wat open.

Ik betaal een leaseprijs, 140 in de maand. Hoefsmid, wormenkuren, dekens etc. betaal ik ook.
Wat ik betaal is meer dan de helft van de stalling.

Achja had laatst ook een stalling gevonden, 7 minuten fietsen voor mij, paard staat er super. Heb dan niet de "luxe" van een binnenbak, maar daar gaat het mij niet om. Paard staat er altijd op fatsoenlijk land, krijgt genoeg ruwvoer e.d. Dan zou de eigenaar helemaal uit de kosten zijn (stalling bedraagt mijn leaseprijs), maar dat was niet goed want ze wilde de paarden samen houden.

Ik probeer oplossingen te zoeken maar het haalt niks uit. Kom dagelijks voor het beest, en kan me niet voorstellen dat ik er mee stop.
Deze situatie zorgt er wel voor dat ik soms met tegenzin ga.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:20

Wat zou het probleem zijn om de paarden samen te verhuizen dan? Neem aan dat ze nu ook samen in die blub staan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:56

Oei, ondanks jouw behoorlijke leasebijdrage en onderhoudskosten voor het ene paard, heeft de eigenaresse toch betalingsachterstand opgelopen bij de staleigenaar. En ze heeft er nog een paard staan en komt verder niet of nauwelijks?
Hier spelen wat meer persoonlijke problemen mee, vermoed ik.

Staan beide paarden van haar zo in die blub of alle paarden van die stal?
En dan 1 x per dag ruwvoer... tsja, dat kan eigenlijk zo niet.
Op zo'n manier verliest een paard bliksemsnel z'n weerstand.

Waarom wil eigenaresse als ze toch nooit komt niet verhuizen van stal (omdat ze niet weg kan vanwege de financiele schuld bij de staleigenaar, of wil ze het echt niet)?
En wat vindt zij zelf van de wijze waarop de paarden erbij staan en gevoerd worden?
Waarom houdt ze eigenlijk twee paarden als ze nauwelijks op stal komt, TS, zit daar een emotionele waarde voor haar aan (bijv. uit het verleden)?

De situatie is duidelijk gecompliceerder dan op het eerste gezicht leek, maar is hier nu echt niets aan te bepraten/op te verzinnen zodat iedereen (met name ook de paarden) beter af is?

Heeft het andere paard van eigenaresse ook een lease-regeling eigenlijk?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:02

Poeh, daar zou ik toch veel moeite mee hebben. Zoveel betalen zonder zeggenschap en aanzien hoe het paard in de blubber staat.
Ik snap heel goed dat je dit paard ook niet zomaar opgeeft/in de steek laat. Maar ik zou toch een serieus gesprek aanknopen met de eigenaresse dat jij dit zo niet langer meer aan kan zien en dat als zij jou als leaser wil houden, er iets moet gaan veranderen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:55

anders verhuist ze eerst jouw leasepaard, kan ze haar helft van de stalling de komende maanden direct aan de staleigenaar overdragen en blijft het andere paard eerst als borg achter om straks ook die kant op te verhuizen, houdt ze de helft van die stalling ook over.

Of ze leent het bedrag wat nog open staat, verhuist beide paarden naar goedkopere stal en houdt het oude stallingbedrag van 1 paard over per maand om de schulden snel af te kunnen lossen. Met goedkopere staling is ze veel sneller uit de schulden dan dat ze daar nu moet blijven staan. Kun jij het haar niet lenen en in ruil daarvoor de komende maanden geen leasebedrag betalen op die nieuwe stal? Dat ij zelf de stalling de eerste maanden betaald?

afijn... en wil en kan er niets dan zou ik toch afscheid nemen denk ik. Nu blijf je hangen. Schandalig dat een stal wel een binnenbak kan betalen maar paarden de hele dag in diepe modder zonder uwvoer laat staan.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:59

@terpentijn Ze heeft idd nog een paard, en komt niet langs idd.
Alle paarden van deze stal staan in de blub, niet alleen die van haar.
Ze kan niet weg ivm finanfinanciële schuld, wilt wel.
Kijk in mijn profiel maar naar het topic: From the day that I met you en dan de eerste foto's. Zo zag hij er eerst uit..
Zit inderdaad een emotionele waarde aan die dieren..
Haar andere paard heeft ook een leaser die 2x in de week komt rijden, maar betaalt niet zoveel als mij en is een 13-jarig meisje.

@Grit Het gesprek ben ik al aangegaan maar ze zei laat maar weten als je stopt dan hou ik daar rekening mee..

Ik zelf zit financieel niet breed, mijn moeder kan hierbij ook niet helpen. Dus dat vooruit betalen gaat me niet lukken.
Heel gedoe allemaal en lig er echt van wakker.

Volgende week gaan we ergens anders kijken, maarja hoe we hier weg komen blijft natuurlijk lastig. Ik wil er niet aan meewerken hem mee te nemen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:14

Wat een lastige situatie blijft het. Ik vind het eerlijk gezegd ook kwalijk dat iemand 2 paarden heeft terwijl ze dit niet financieel kan waarborgen, maar goed, dat staat los van jou en daar zal ook vast een verhaal achter zitten.

Ik hoop dat er een oplossing komt, zodat ook jij weer kan gaan genieten van je paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:20

Wow die blubber.. Ik dacht eerst aan de openingspost te lezen dat het
nog wel meeviel maar dit is echt erg.

Ik zou mijn serieus liever op stal houden dan in die blubberzooi zetten. Logisch dat
paarden mok en einschuss krijgen hiervan. Bah zeg, wat een ellende. Geloof ook nooit
dat de paarden hier gelukkig van worden. (van op stal staan ook niet hoor) Ik ben echt
pro buiten lopen in de winter, maar niet op deze manier :n

Ik lees dat je er weinig aan kan doen maar persoonlijk zou ik het paard liever binnenhouden,
zeker omdat ze al mok heeft. Hierdoor kan het nooit genezen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:18

Ik zou proberen de rest van de verzorgers en eigenaren een soort front vormen want dit mag gewoon niet meer van de wet. Net als het op stal houden van paarden/pony's. Daar staan uren voor (minimaal dus) Meer mag altijd minder niet. Dus of de stalhouder gaat zijn best doen of je licht de instantie in die toezicht houd op het dierenwelzijn. Met zijn alle sta je sterk, maar ik weet ook dat sommige ja zeggen en nee doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:29

terpentijn schreef:
Scheren is het stomste wat je kunt doen bij blub-paarden. Dan is er helemaal geen afweer meer.

Een gezond sokkenpaard kan blub echt wel aan en zeker als die in de nacht opgestald staat.

Kun jij mij dan vertellen waarom mijn kerngezonde jonge Tinker mok krijgt van de kleinste nattigheid? Niet elk paard is hetzelfde, er zijn zat paarden die van een klein beetje nattigheid al mok krijgen.

Dierenarts is er bij geweest beest is verder kerngezond... Stond overdag buiten in een gedraineerde paddock, die op een paar natte plekken als het heel erg geregend had nagenoeg altijd droog was. Het was ook geen mijt.
Sinds hij in overdekte loopstal staat 's winters, nooit meer mok.

Ik vind dit ook te erg hoor TS en ik ben een fervent 'paard moet lekker naar buiten kunnen' persoon. Dit is geen doen.
Is het inderdaad geen optie dit paard alvast te verhuizen zodat de eigenaresse aan jouw leasepaard geen kosten meer heeft zodat ze kan aparte om haar schuld af te betalen?

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:42

na aanleiding van de laatste foto is het inderdaad veel drek en dat kan nooit goed zijn, ik ken helaas een oude boer die ook een aantal paarden heeft staan die 24/7 in de echte blubber/drek heeft staan zonder schuilstal of niks en daar waren de problemen aan de benen echt wel bij te zien.
gezond is het niet op de lange duur !

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:58

nogmaals het mag niet eens meer! meld het.