vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:31

Het stukje waar ik over val in je verhaal is:

quarterH schreef:
geen stapmolen, longeren kan gewoon in de rijbak. moet wel zeggen dat de locatie zelf behoorlijk oud is, dus hier en daar lekkages aan het dak (bij looppaden, niet bij de stallen of rijbak) en dat soort dingen, is niet supermooi.

Ik verwacht voor €350,00 - €400,00 wel een heel klein beetje luxe en niet een oude locatie ( zoals het nu overkomt), waar het nodige onderhoud aan verricht moet worden.

Ik denk dat je tussen de 250-275 een mooie prijs biedt.

Hier in de regio zit deze stal :

Citaat:
Wij bieden aan onze pensiongasten het best denkbare vol-pension programma in onze regio.

Dit vol-pension houdt in:

Dagelijks uitmesten van de stallen (onze paarden staan op houtvezel)
In de zomer voeren wij 2 x daags hooi van top kwaliteit en in de winter is dit 3 x daags.
Daarnaast voeren wij uw paard altijd 2 x per dag krachtvoer. Wij hebben sportbrok, muesli en haver van Pavo.
In de zomerperiode, als het weer en de weilanden het toelaten, zetten wij uw paard iedere dag in de wei
In de winterperiode zetten wij uw paard dagelijks in onze ruime paddocks of in de stapmolen
Gratis gebruik van solarium en warm water.
In onze gezellige kantine kunt u gratis koffie en thee nuttigen.
Onze pension gasten krijgen een ruime zadelkast en voldoende ruimte voor dekens.
Uw trailer kan bij ons zonder meerkosten gestald worden.
Gezamenlijke ontworming, dit wordt door ons geregeld in overleg met een dierenarts.
Totale verzorging die met recht “vol-pension” genoemd kan worden. U betaald hiervoor 1 prijs zonder dat er nog verdere kosten bijkomen.

Naar wat ik vernomen heb in jou huidige prijsklasse op een locatie die eruit ziet om door een ringetje te halen.

Dus dat is mijn referentie kader.

Ik zelf sta op 2 soorten stalling:
Stal 16m2
3 ruwvoerbeurten hooi ( geen voordroog)
2 x brok ( naar eigen inbreng)
Onbeperkt stro
2 x mestbeurt
Binnen en buitenzetten
Minimaal 6-8 uur op de weide
Dagelijks toezicht
Bak 20 x 60
Spuitplaatst
Bospad achter de stal
4 pensionklanten

Stalling 2
Stalling 10,5 m2
2 voerbeurten voordroog 2-3 snede
2 voerbeurten brok naar eigen inbreng
Dagelijkse weidegang van 9-18 ook in de winter
Ruime zandpaddocks
Longeerkraal
Binnen en buiten zetten
Zelf mesten (vlas)
Spuitplaats
Vanaf volgend jaar een stapmolen
1 km van het Bospad
13 stallen, momenteel 9 bezet

Beide stallen zijn de helft van jou huidige prijs. Een binnenbak is mij geen €150 extra waard.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:33

quarterH schreef:
ja klopt Lotte, als ik dit allemaal zou krijgen ergens voor 180/200 per maand zou ik meteen verhuizen!!

Nou begin maar met op Funda zoeken dan, in Friesland. ;)

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:34

Hier in de regio (sittard), zitten ze toch rond de 220,- / 250,- sommigen ook wel 300 / 350 voor een paard.
Maar de duurdere zijn dan toch ook met weidegang, uitmesten, al het voer (krachtvoer, muesli) hooi / kuil en verschillende faciliteiten. Dus volpension. Jullie voordeel goede reiningbodem. Dat hebben ze niet allemaal hier ;)
Weet eentje voor 220, zelfmesten maar incl stro en hooi. Tegen meer prijs kan er gemest worden, en zelf voer kopen en klaar zetten. worden ook buiten en binnen gehaald.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:35

Waar zijn die stallen waar ik voor 200 euro all in kan gaan staan? Ik ben voor 1 paard aan hooi, stro vlas en muesli 115 euro kwijt per maand. De kosten die ik al eerder noemde dus niet mee gerekend.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:43

Jadybabe schreef:
Waar zijn die stallen waar ik voor 200 euro all in kan gaan staan? Ik ben voor 1 paard aan hooi, stro vlas en muesli 115 euro kwijt per maand. De kosten die ik al eerder noemde dus niet mee gerekend.

Je zit aan je profiel te zien in alphen a/d Rijn, oftewel Randstad Ik betaalde in Bodegraven des tijds ook 250,00 excl binnenbak per paard. Maar wel een 20*50 buitenbak met super goede bodem.

Daarbij is paarden houden voor anderen altijd een duurdere aangelegenheid dan je zelf zou wensen, maar wellicht zijn jou aanpassingen niet alleen investeringen voor je pensionklanten, maar ook waardevermeerdering voor jou object?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:05

Voor zo'n accomodatie in midden limburg, omg venlo betaal je 230-250 dat is de ook de max die ik hiervoor zou willen betalen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:27

Jildau schreef:
quarterH schreef:
ja klopt Lotte, als ik dit allemaal zou krijgen ergens voor 180/200 per maand zou ik meteen verhuizen!!

Nou ik woon in Friesland maar zulke stallen als TS omschrijft kan ik hier niet vinden hoor! Er zijn zowiezo weinig westernstallen hier met goede bodem.
En vaak is het hier vol in het gras met een groep of een paar uurtjes paddock zonder ruwvoer of binnen op stal, iets met meer keuze dan dat heb ik nog niet gevonden voor dat geld en met onbeperkt goed ruwvoer al helemaal niet.

Zelf sta ik nu niet meer op een westernstal maar wel op een stal die verder redelijk ruim aan mijn eisen voldoet en naar de persoonlijke behoefte van mijn paard kijkt. Betaal ruim 300 euro per maand all in.

quarterH ik zou zeker 300 euro over hebben voor de stal die jij beschrijft.
Zelf mesten zou ik overwegen maar zou liever wat meer betalen voor all in dan.

Wel heb ik vraagtekens over bijv het stalbeleid of daar niet teveel in veranderd gaat worden bijv. als ook die oudere man die daar rond loopt en geen stallen meer kan mesten.
Wat doe je bijv als hij helemaal uitvalt? Hoe vaak wordt dan de bak nog gesleept, paarden gevoerd enz?
Over dat soort dingen zou ik nog wel even nadenken voor ik zou verhuizen mocht ik al ergens fijn staan en in de buurt zou wonen.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:37

lucifertje schreef:
Voor zo'n accomodatie in midden limburg, omg venlo betaal je 230-250 dat is de ook de max die ik hiervoor zou willen betalen.

In die omgeving zijn ook duurdere hoor. En vergeet de bodem niet. De meeste plaatsen hebben een bodem om te springen of te dressuren maar geen reining bodem.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:53

Funnygirl schreef:
In die omgeving zijn ook duurdere hoor. En vergeet de bodem niet. De meeste plaatsen hebben een bodem om te springen of te dressuren maar geen reining bodem.

Maar hoeveel klanten in je regio doen reining en hoeveel daarvan zouden willen verhuizen?

Als dat je grote plus is, moet je kijken hoeveel klanten dat ook vinden en wat zij daar voor over hebben.

Het aantal uren buiten is juist laag en dat zal weer zorgen voor minder klanten...
(In de zomer dus)

Kies je voor vol pension en voor half pension, zal je daarmee beide klanten aantrekken. Echter zullen er ivm prijsverschil de meeste voor half pension gaan. Dit iig uit ervaring bij 1 van de nette stallen waar ik heb gestaan.

quarterH

Re: vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:47

nou ja dat is een beetje het probleem :-)
we zullen het niet vol krijgen met alleen maar fanatieke reining ruiters.
dus moet je anderen aannemen. en de vraag is of die interesse erin hebben (wil bv een dressuurruiter wel in een 95% western stal staan? en idd een recreatieruiter, wil die niet liever hele andere dingen (bv liever 24/7 buiten dan een mooie binnenbak).

dus met onze doelgroep krijgen we het niet vol in de regio.
maar is wat wij bieden ook interessant voor andere doelgroepen en is de prijs die we nodig hebben om het te kunnen betalen acceptabel voor deze andere doelgroepen.

dat is een beetje het dilemma.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:49

Het is balen dat hij stopt natuurlijk, maar snap dat jullie er graag willen blijven staan en trainen.

Dat het oud is, lijkt me geen probleem. Volgens mij zijn de stallen nieuw, toch? En ik denk dat groot onderhoud zoals het dak bij de verhuurder blijft liggen.

Woont er niemand bij, dus geen 24/7 toezicht? Dat vind ik zelf moeilijk, maar ligt ook aan de ligging en situatie.

Zijn er nog meer westernruiters in de omgeving? Als je mensen wil aantrekken, moeten ze er wel zijn.

Wil je wel ''andere'' ruiters erbij? Het kan goed gaan, maar ook helemaal niet. Ik sta op een engelse stal en een aantal mensen zouden niet geschikt zijn om op een westernstal te staan. Maar misschien heb je wel recreatie ruiters nodig om vol te komen. Zij zullen dan voor andere dingen komen dan de reining bodem.

Ik denk ook dat je erg moet waken voor meerdere kapiteinen op 1 schip. Je doet het samen, maar vaak is een duidelijk beleid wel nodig.

Is het mogelijk om een trainer een deel compleet te laten huren? Of misschien wel 2 trainers en dan ieder 5 bijv. Of iemand die 2 lespaarden heeft en wat lesjes gaat geven? Mooi voor iemand die zoiets zoekt of wil beginnen met trainingspaarden etc. Diegene betaald bijv wel de kale kosten en vlas en hooi naar gebruik of regelt dat zelf.

Voor hoelang moeten jullie het huren? Stel dat het toch niet gaat, kun je er dan makkelijk vanaf?

Wij wonen op de Veluwe en wij hebben; een 20x40 binnenbak, 30x60 buitenbak, longeerbakjes/losgooibakjes, molen, solarium, 2 wasplaatsen met koud en warm water, weidegang ( zomers 9-5 en swinters 9-3 ongeveer! ) solarium betaal je los 1 euro. We mesten zelf uit en hebben zaagsel wat je onbeperkt kunt pakken. We hebben allemaal eigen hardvoer wat 2x wordt gegeven. Rwvoer is voordroog en wordt zomers 2 a 3x gegeven en swinters gaat dat naar 4x ongeveer. Je mag zelf onbeperkt pakken. Trailer stallen is gratis.
De stallen zijn 225 en 250.

Ik heb op een aantal westernstallen gestaan en gekeken, maar overal zit je wel rond de 300 euro of meer. Vaak krijg je er minder voor. Paarden komen idd minder buiten of je betaald dit nog eens apart. Ruwvoer is vaak maar 2x en hardvoer verschilt. Feitelijk betaal je vaak veel voor de bodem. Bij veel kun je ook vrijwel niet uitrijden bijvoorbeeld, dus meestal alleen geschikt voor een doelgroep.
Wij hebben bijv wel een westernstal in de buurt, maar daar wil ik never niet staan. Verder geen keus hier, dus dan houdt het wel op.

Ik denk eerlijk dat de prijs niet het grootste probleem is, maar wel de regio en of daar genoeg mensen zitten die dit zoeken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:23

ja precies, eigenlijk zou je alleen reining ruiters willen maar dat gaat niet lukken als er 7 bij moeten.
dan zul je (zeker in het begin) iedereen moeten aannemen en de vraag is of dat positief is voor de sfeer.

en inderdaad, die zijn niet bereid te betalen voor de bodems en vinden het ook prima vaak in een buitenbakje door de modder te rijden bijvoorbeeld, dan is het veel geld. en dus zal de prijs laag moeten om eerst überhaupt mensen te krijgen.

het ligt in een woonwijk en er zijn 2 huizen voor (van huurders). dus in geval van brand of inbraak hoort wel iemand het en doet iets. maar verder geen woonhuis erbij nee.

maarja, heel eerlijk, ook als je paarden achter huis hebt kan er bv eentje in de nacht koliek krijgen en dan heb je het ook niet door....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:39

quarterH schreef:
dus moet je anderen aannemen. en de vraag is of die interesse erin hebben (wil bv een dressuurruiter wel in een 95% western stal staan? en idd een recreatieruiter, wil die niet liever hele andere dingen (bv liever 24/7 buiten dan een mooie binnenbak).

maar is wat wij bieden ook interessant voor andere doelgroepen en is de prijs die we nodig hebben om het te kunnen betalen acceptabel voor deze andere doelgroepen.

volgens mij is de kalverhoek manege in zaandam ook een periode over gegaan naar western. Geloof toch dat dat toen niet zo goed heeft uitgepakt, maar dat weet ik niet zeker. Kan ook een ander probleem zijn geweest of zelfs dat ze beide deden. Misschien eens wat googlelen?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:41

Bij mij in de buurt is een manege/pension waar heel veel actieve western ruiters zijn en dat gaat prima samen met de dressuurprikkers en de gewone manege klanten. Sfeer is er erg goed, dus ik denk dat het prima kan samen gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:42

quarterH schreef:
maarja, heel eerlijk, ook als je paarden achter huis hebt kan er bv eentje in de nacht koliek krijgen en dan heb je het ook niet door....

Heb op een stal gestaan waarvan de eigenaar veel hoorde.
Ook ik heb gehoord dat onze pony koliek had terwijl ik op bed lag....
(Had wel het raam open toen)
dus een woonhuis erbij geeft echt wel voordelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:44

Dat ligt er helemaal aan hoe dicht je slaapkamer bij de stallen is :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:46

Persoonlijk zou ik liever voor een echte dressuur stal gaan als dat kan in de omgeving.
Motivatie is beter wanneer andere ook wedstrijden rijden. Maar ook met contacten - instructeurs etc is het gewoon handiger.
(Nu bedoel ik niet de stallen die elkaaronderling niks gunnen - daar heb ik gelukkig geen ervaring mee, maar weet dat die bestaan)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:46

quarterH schreef:
Dat ligt er helemaal aan hoe dicht je slaapkamer bij de stallen is :)

In beidegevallen niet aan de stal vast.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:56

ik denk dat het niet speciaal dat het niet werkt met dressuur ruiters erbij of juist springers, maar het gaat om de personen zelf.

ik ken genoeg voorbeelden van hoge show ruiters die samen in de bak trainen terwijl de ene dressuur rijdt en de ander reining. maar het gaat om het inlevingsvermogen in elkaars sport.
en het respect voor elkaar, en vooral communicatie.

reiners rijden graag op cirkels, en dat kan prima met dressuur samen wanneer je dan de binnenhoefslag pakt en er kan om je heen gereden worden.

alles valt en staat met de normen en waarden van je stal klanten.
dan kan je alles bij elkaar zetten, sportruiters in alle richtingen, maar ook recreatie hobbelaars. :D

edit: een reining bodem is prima om op te dressuren, springen weet ik niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:09

Ik zou 250 betalen,maar eerlijk gezegd afhaken op het feit van toch wel weinig weidegang en maar 2x hooi.Want met 2x hooi voeren kan je niet onbeperkt voeren dan zou je de stal moeten volgooien waar vervolgens de paarden op gaan staan pissen en kakken

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:09

Jildau schreef:
quarterH schreef:

ik heb niks aan friesland als ik daar niet woon.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:10

Mister01 schreef:
reiners rijden graag op cirkels, en dat kan prima met dressuur samen wanneer je dan de binnenhoefslag pakt en er kan om je heen gereden worden..

Ik heb er geen ervaring mee.
Krijg je dan geen "hoefslagen" in het midden?
En in hoever blijven ze op die cirkels, is het mogelijk om evengoed daar te kunnen rijden met zijwaartse gangen, a-c lijn rijden, gebroken lijnen??

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:11

Hier zou je dan zitten op de ongeveer 250 euro per maand denk ik.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:13

quarterH schreef:

in mijn ogen begin je een stal, of wil je een stal beginnen waar je niet veel recreatieruiters zal hebben.
Ten eerste al omdat de prijs te hoog ligt voor veel mensen, lees het topic.

Wat maakt het uit of je op een western stal staat.
Wanneer je de faciliteiten goed voor elkaar hebt, dat zowel spring dressuur als reining ruiters gebruik kunnen maken van de bakken, zie ik geen probleem waarom dressuur of springruiters niet op een westernstal willen staan.

Ik vind een goede stal vaak belangrijker dan de rest.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:14

sneeuwpop schreef:
Mister01 schreef:
reiners rijden graag op cirkels, en dat kan prima met dressuur samen wanneer je dan de binnenhoefslag pakt en er kan om je heen gereden worden..

Ik heb er geen ervaring mee.
Krijg je dan geen "hoefslagen" in het midden?
En in hoever blijven ze op die cirkels, is het mogelijk om evengoed daar te kunnen rijden met zijwaartse gangen, a-c lijn rijden, gebroken lijnen??

en bij deze wordt er in de openingpost verteld dat de bak dagelijks onderhouden wordt, waardoor je eigenlijk geen last zult hebben van sporen/hoefslagen etc.