Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 10:20

Ayasha schreef:
Brendaaaa schreef:
Ben toch wel benieuwd hoe de mensen die dit maar niks vinden hun paarden hebben staan in de winter:-)

24/6 buiten op weides van 50*50 en 50*80. Nee ik vind 100vierkante meter voor drie paarden te weinig, dat is niet eens een rijbak.

Ja, te weinig, ik vind het al gauw te weinig, maar als ik de keuze heb tussen een doorsnee stal en dit? In deze regio en de omliggende regio's is het meestal op stal in de winter, of je hebt een paddock met een heleboel paarden erin. Ik weet dat in sommige regio's de keuze veel groter is, en de mogeljikheden ook, maar ik woon nu eenmaal hier, dus moet er het beste van maken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 10:24

_suus19_ schreef:
Brendaaaa schreef:
Wat bedoel je met meer ruimte?? Het is een supergroot stuk, alleen hebben we er werk aan. Waar zou ik mijn paard dan heen moeten brengen denk je? De paarden staan nergens op een mooi groen droog weiland hoor in deze periode :D hoe staan ze bij jou "buiten" dan? En hoe lang?

Het is zeker wel een heel klein stuk.. Beter dan een stal, ja tuurlijk. Maar wel erg klein. Het is goed dat je naar oplossingen zoekt maar mensen lijken je alleen te willen behoeden voor een grote (evt dure als je het op gaat knappen) fout.

Mijn paarden staan trouwens nogsteeds op een grote groene droge wei en dat zullen ze de hele winter blijven staan. Dus nergens is niet waar. Misschien dat het in jouw omgeving alleen niet mogelijk is..
Hier staan ze dan overdag in de wei, en snachts wel op stal in de winter. M'n pony's staan in droge paddock van 450m2 24/7 en 1 daarvan snachts in de wei.

Maar wat zou dan de 'fout' precies moeten zijn? Wat is er zo fout aan deze optie...
Ideaal dat jou paarden zo heerlijk kunnen staan, ik bedoelde ook de paarden HIER in de omgeving inderdaad. Ik zou willen dat ik zo kon staan, maar mn huis staat onder water en ik kan hier nog niet weg.... Ik hoop over een tijdje wel, en dan op zoek naar een plek die van mezelf is met mn paarden aan huis. Maar dat kan nog een paar jaar duren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:25

het punt is dat je met twee shetten en een jonkie zit, dat jonkie gaat groeien, ook mentaal, en er gaat met wat pech weer even onrust in de kudde komen omdat ie toch graag een trapje hoger staat. Dan is 4 meter erg krap om "weg te komen" en kunnen ze elkaar dus in de hoek drijven (en makkelijk ook.)
Dan heb je nog die sloot, als eentje met spelen er in sukkelt zal ie vast niet dood aan gaan (als je optijd bent.) maar gezond is het ook niet, zeker niet in de winter.
Het is groter dan een box maar ze moeten er ook met meer in. :) Dat de "vluchtroutes" beperkt zijn (ze kunnen elkaar niet echt ontwijken) baart mij nog het meeste zorgen. :) As ik zie hoe ver de kleinste pony moet kunnen vluchten als mijn rijpaard vindt dat ie "over de grens" gegaan is dan ga je met 4*25 niet toe komen... Dat is iets om even rekening mee te houden. :)
Als alles goed gaat, dan is dit beter dan een stal, maar denk ook even je "worst case scenario" uit en zorg dat je daarop ook voorbereid bent/snel aanpassingen kan doen. :)

smurfje

Re: Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:46

Een tip om de nattigheid wat in te perken. Nu het weer een aantal dagen regent even goed in je weide kijken waar het meeste water blijft staan. Hier een geul graven zeker wel 50 tot 100 cm diep. Dit vol storten met grint. Wortel doek er over een dan weer dicht gooien.

De geul naar de sloot toe graven. En het grint mag alle soorten grint zijn. Dus dat word hamsteren op marktplaats. Het is even werk. En tuurlijk is het geen volledige drainage. Maar het verbeterd wel je water afvoer in je weide.

Verder is een deel om je schuilstal bestraten een hele goede.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:47

Ik denk dat het een prima plek is in die omgeving voor de winter. Ik heb met mijn paard in voorschoten gestaan en ik weet hoe lastig het is een goede plek te vinden waar ze jaar rond buiten kunnen staan. Ik sta nu in het oosten van het land en bij ons staan ze ook op een bestfate paddock met 6 paarden en een grote hooiruif tot hun beschikking. Ze hebben een zandpaddock die erg modderig wordt in de winter en dan ook afgesloten wordt.

Ik denk dat je hier wel wat moois van kunt maken!
Veel succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:56

Ik vind het een heel leuk stukje voor je paarden,lekker 24/7 buiten!Je gaat een stuk bestraten,dus ze staan niet in de modder.Willen ze wel in de modder staan dan kunnen ze dat ook doen als ze willen,ze hebben zelf de vrije keuze.Ze krijgen een afdak en kunnen droog staan als ze willen.
Met schuttingdelen kan je een heel leuk afdak/schuilstal bouwen.
Heel veel succes,ben heel benieuwd straks naar een foto als het klaar is.

Je kan geulen graven richting de sloot,dat heb ik hier ook gedaan en dat scheelt echt zoveel water minder op je land! Je moet wel regelmatig de geulen weer open graven,maar dat is niet heel veel werk.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 11:02

Ayasha schreef:
het punt is dat je met twee shetten en een jonkie zit, dat jonkie gaat groeien, ook mentaal, en er gaat met wat pech weer even onrust in de kudde komen omdat ie toch graag een trapje hoger staat. Dan is 4 meter erg krap om "weg te komen" en kunnen ze elkaar dus in de hoek drijven (en makkelijk ook.)
Dan heb je nog die sloot, als eentje met spelen er in sukkelt zal ie vast niet dood aan gaan (als je optijd bent.) maar gezond is het ook niet, zeker niet in de winter.
Het is groter dan een box maar ze moeten er ook met meer in. :) Dat de "vluchtroutes" beperkt zijn (ze kunnen elkaar niet echt ontwijken) baart mij nog het meeste zorgen. :) As ik zie hoe ver de kleinste pony moet kunnen vluchten als mijn rijpaard vindt dat ie "over de grens" gegaan is dan ga je met 4*25 niet toe komen... Dat is iets om even rekening mee te houden. :)
Als alles goed gaat, dan is dit beter dan een stal, maar denk ook even je "worst case scenario" uit en zorg dat je daarop ook voorbereid bent/snel aanpassingen kan doen. :)

Zinvolle bijdrage, en ik kan je zeggen dat ik daar idd ook over heb nagedacht. Zowieso is er precies op de helft een mini-stalletje waar de grote niet in kan en de kleintjes wel. Dat kan dus eventueel worden afgezet met een stukje ervoor in noodgevallen. Ik verwacht niet direct problemen maar hou er wel rekening mee. Mn veulen is een heel rustig beestje, tuurlijk spelen is leuk, maar verder niet een druktemaker.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 11:03

smurfje schreef:
Een tip om de nattigheid wat in te perken. Nu het weer een aantal dagen regent even goed in je weide kijken waar het meeste water blijft staan. Hier een geul graven zeker wel 50 tot 100 cm diep. Dit vol storten met grint. Wortel doek er over een dan weer dicht gooien.

De geul naar de sloot toe graven. En het grint mag alle soorten grint zijn. Dus dat word hamsteren op marktplaats. Het is even werk. En tuurlijk is het geen volledige drainage. Maar het verbeterd wel je water afvoer in je weide.

Verder is een deel om je schuilstal bestraten een hele goede.

Dat is een goede tip, het stuk bij de kar zal dat niet nodig zijn, het stuk het dichtste bij de wei misschien wel, ga ik zeker proberen, dank je wel!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:14

Fout is misschien een groot woord. Als het niet bevalt kan je immers altijd weer je paarden eraf halen. Maar dan heb je er wel een hoop werk en geld in zitten. Dus dat is ook zonde.
Maar het klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt en het is voor die regio een mooi plekje.
Tip van de geul met grind is ook een goede, handig :) ben benieuwd hoeveel het werkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 11:35

_suus19_ schreef:
Fout is misschien een groot woord. Als het niet bevalt kan je immers altijd weer je paarden eraf halen. Maar dan heb je er wel een hoop werk en geld in zitten. Dus dat is ook zonde.
Maar het klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt en het is voor die regio een mooi plekje.
Tip van de geul met grind is ook een goede, handig :) ben benieuwd hoeveel het werkt

Ja, maar het is zowieso een plekje die voor de shets zowieso goed blijft, dus verloren vind ik het nooit, de grote shet is mijn pleegkind en het allesje van mn dochter dus mocht het voor mn veulen de oplossing niet zijn, kan ik voor hem altijd weer naar andere opties uit gaan kijken of hem snachts gewoon op stal houden, en alleen overdag in de winter erbij zetten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:51

Brendaaaa schreef:
Ja, maar het is zowieso een plekje die voor de shets zowieso goed blijft, dus verloren vind ik het nooit, de grote shet is mijn pleegkind en het allesje van mn dochter dus mocht het voor mn veulen de oplossing niet zijn, kan ik voor hem altijd weer naar andere opties uit gaan kijken of hem snachts gewoon op stal houden, en alleen overdag in de winter erbij zetten.

In dat geval is het al helemaal geen verspilde moeite ;) . Gewoon proberen en kijken hoe het je bevalt. Als je op marktplaats kijkt voor gratis tegels hoeft het ook niet alles te kosten..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:55

Inderdaad :) succes ermee!
Lijkt me leuk als je in het topic een update plaatst hoe het uiteindelijk geworden is en bevalt :o

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:20

Ayasha schreef:
Brendaaaa schreef:
Ben toch wel benieuwd hoe de mensen die dit maar niks vinden hun paarden hebben staan in de winter:-)

24/6 buiten op weides van 50*50 en 50*80. Nee ik vind 100vierkante meter voor drie paarden te weinig, dat is niet eens een rijbak.

Ik vind ook wel dat je een onderscheid mag maken in de ruimte waarmee een groot paard toe komt, of waarmee een shet het kan stellen voor een paar maanden.
Er zit idd een veulen bij, maar het is ook niet zo dat er straks 3 grote paarden gaan lopen.
Ging hier dus ook prima met 2 tinkers en 2 shetten.
Dat stuk was ook maar 4,70 m in breedte, die 70 cm kunnen de zaak niet echt maken.
Ze deden ook af en toe wel eens gek, maar dat bleef beperkt.
Als ik ze de ganse dag binnen had gehouden en dan bv maar een uurtje of 2 op die uitloop zou gelaten hebben, dan had ik wel stukken kunnen verwachten.
Ze moeten dan immers hun energie eruit gooien.
Maar omdat ze er van 's morgens tot 's avonds op liepen viel dat prima mee.
Die van Brendaaaa staan straks 24/24 buiten, dus ik denk dat het best zal meevallen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:25

_suus19_ schreef:

Die geulen met grind werken prima.
Je moet er enkel aan denken om ook worteldoek te gebruiken bovenop het grind, voordat je het weer dicht maakt met zand.
Anders gaat het zand tussen het grind zitten en zitten je geulen heel snel weer dicht.
Hier hebben we het laten afhellen richting maîsveld en is het de hele winter goed gegaan.
Stond wel eens nat, maar niet zodanig dat ze erin zakten en in de blubber stonden.
Wij hebben toen ook gekozen voor die oplossing met geulen, omdat het simpelweg de goedkoopste manier was.
We wilden nl eerst uittesten of het stuk ook daadwerkelijk wel groot genoeg zou zijn.
Moet zeggen dat het prima meegevallen is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 12:27

Wij kunnen het hier heel simpel de sloot in laten lopen, want het loopt al een heel klein beetje schuin af naar de sloot dus dat is wel simpel te realiseren!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:28

Beetje hulp van de natuur kan nooit kwaad ;-)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:55

Ik heb niet alles door gelezen, maar dit moet de winterplek gaan worden van 2 shets en je veulen. Volgens je onderschrift een arabo fries. Voor je 2 shets is dit een prima oplossing, maar voor je veulen in mijn ogen niet. Ik zou voor hem naar een goed opfok adres zoeken, waar hij met soort en leeftijds genootjes kan opgroeien.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 13:17

SumSum schreef:
Ik heb niet alles door gelezen, maar dit moet de winterplek gaan worden van 2 shets en je veulen. Volgens je onderschrift een arabo fries. Voor je 2 shets is dit een prima oplossing, maar voor je veulen in mijn ogen niet. Ik zou voor hem naar een goed opfok adres zoeken, waar hij met soort en leeftijds genootjes kan opgroeien.

En dan? Lekker de hele dag in een loopstal met tig veulens? Zie geen voordelen daarin. Mijn paardje heeft nu een vriendje waar hij net zo leuk mee speelt als met een veulen, en de grotere merrie is zn opvoeder, dus ik heb in mijn ogen wat dat aangaat de ideale combinatie. Is trouwens ook weer een ander onderwerp, het gaat me nu puur om de huisvesting.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:42

Je hebt pb. Ik zou geen grote stukken straten, veel te link met spelende paarden en blubber of ijs.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:22

Brendaaaa schreef:
SumSum schreef:

En dan? Lekker de hele dag in een loopstal met tig veulens? Zie geen voordelen daarin. Mijn paardje heeft nu een vriendje waar hij net zo leuk mee speelt als met een veulen, en de grotere merrie is zn opvoeder, dus ik heb in mijn ogen wat dat aangaat de ideale combinatie. Is trouwens ook weer een ander onderwerp, het gaat me nu puur om de huisvesting.

Ik heb een paar keer veulens gehad en nooit naar de opvang gedaan.
Ik zelf vind een opvang niks.
Als je ze thuis houd met andere paardjes heb je ze eerder mak.
Mijn mening.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:50

Nou het hele feest gaat niet door... de boer en ik hebben elkaar verkeerd begrepen. Hij dacht dat ik mijn paardje er alleen maar bij wilde hebben zolang hij zo klein is nog, en niet als volwassen paard. Bovendien gaat het opknappen ook niets worden, want buiten een betegeld stukje onder de schuilstal wil hij niet dat we verder nog wat neerleggen. De schuilstal kan volgens hem ook niet gerealiseerd worden uit die plaat die er al ligt, dus het gaat m niet worden. Helaas... bedankt allemaal voor het meedenken. Wat anders verzinnen....

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:18

-O-

Heb je al iets anders op het oog?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:26

Nee......

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:52

Dat is Dus de pokkepest als je iets wil huren en zelf wil veranderen.
Daarom heb ik voor mijn shetten een vast bedrag per maand wat ik betaal en heb ik godzijdank zekerheid wat ik krijg.
Je mag hem wel bij mijn shetten zetten om mee te spelen maar ik woon in Brabant :=
Zitten er niet meer boeren in de buurt

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:06

Bah dat is natuurlijk stom nieuws ...
Dan verheug je je er al helemaal op en ga je plannen en dan krijg je zoiets te horen.
Maar aan de andere kant wel goed dat hij het nu meteen zegt.
Had je ook eerst kunnen laten opknappen en dan later zeggen dat hij toch liever had dat je ze daar niet meer neer zette.
Blijft niets over dan je succes te wensen op je zoektocht naar een nieuwe winterplek.