Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:00

Elisa2 schreef:
Ik denk persoonlijk dat je wellicht wat harder moet zijn tegen deze pensionhouder...dus eisen dat je paard of alleen of met een ander paard komt te staan waar het wel mee klikt.

Hij moet het even "voelen" zeg maar..

Ik denk dat de staleigenaar dan heel simpel 'eist' dat je dan kan verhuizen :+
Zo werkt het natuurlijk niet in het leven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:05

Wat een vreemde reacties hier, leest niemand, of spreekt niemand tegenwoordig een beetje paardentaal?

TS vertelt dat paard in een koppel staat en het andere paard dominant maar rustig is. Dat is perfect voor een paard zoals de TS de hare beschrijft; angstig en rennerig. Het andere paard straalt die rust en duidelijkheid dat hij de baas is uit, maar jaagt het paard niet op (omdat het uiteraard wel een "kudde" wil vormen). Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is, in koppels komen zelden problemen voor, tenzij je twee dominantie paarden neerzet die echt gaan knokken, maar dat is hier niet het geval.

Is er niet iets in de omgeving of het roepen van zijn vriendinnetje dat hem triggert te gaan rennen? Een tikkend stroomdraadje, een spiegel, of iets anders?

Als stalhouder zou ik in dit geval het paard overigens ook gewoon laten lopen. Jij als eigenaar weet ervan, jij als eigenaar betaalt voor volpension incl. dagelijks op de paddock, en dat krijg je. Als jij het anders wilt is het aan jou om dat te overleggen met de stalhouder, en zal je naar hem toe moeten gaan, en beslist niet andersom. Het zou misschien loyaal zijn als hij naar jou zou komen, maar je wist van te voren dat je bij een koeienboer ging staan en daar dus dan niet op hoeft te rekenen (beetje mensenkennis heb je wel toch? )

Ik heb hier mijn passief dominante merrie afgelopen weekend gekoppeld aan een jongere quarterruin, die rent ook wel eens een rondje omdat hij fris is, maar hij hoeft maar naar mijn merrie te kijken en hij staat alweer stil, en hij weet dat hij haar niet op moet zoeken, precies zoals het hoort.

Overigens vind ik 100 gram wel degelijk veel voor deze temperaturen, tenzij het paard 's nachts ook buiten blijft.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:13

ikke schreef:
Rowdine schreef:
Mijn paard is twee weken geleden verhuisd naar een nieuwe stal. Opzich een prima stal, waar ik wel wat op en aanmerkingen bij had toen ik het besluit maakte m'n paard daar neer te zetten. Ik besloot m'n eisen pakket echter ietwat bij te stellen.

Nu, m'n paard staat daar dus twee weken en de eigenaar van de stal is van origine koeienboer. Aan de paarden wil hij zo weinig mogelijk werk hebben. (Dit heeft hij tot m'n verbazing 3 keer tegen me gezegd in de afgelopen week).
M'n paard wordt voor nu even aan de hand binnen en buiten gezet. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat m'n paard overdag in de paddock ontzettend onrustig is en alleen maar aan het rennen is. Dit heeft de eigenaar van de stal ook gezien, en ik heb het tot 2 keer toe tegen hem gezegd.

Eergisteren ging ik even naar m'n paard toe om hem wat te borstelen, en ik trof een compleet natte deken aan. Dit betreft een water en winddichte buiten deken (0 Gr) met daaronder een 100 grams deken. Niet te warm voor deze tijd van het jaar dus.
Beide dekens totaal doorweekt!! En de haren van m'n paard op z'n rug, hals, kont en buik helemaal hard van het opgedroogde zweet.

Nu mijn dilemma: ik dat de pensionhouder dit had moeten zien, en ik vind dat ik hierover had moeten worden gebeld. M'n paard loopt op deze manier nog een keer een longontsteking op, met alle gevolgen van dien.
Bovendien vind ik het onverantwoord dat m'n paard zo lang en zo hard door de paddock heen raast zonder dat er wat aan wordt gedaan.

Mijn vraag is dus: stel ik me aan of hadden zij beter op moeten letten?

(Dit betreft een all-in stalling, redelijk aan de prijs!)

Duidelijk: wel geld vangen, geen prestaties leveren. Opzouten daar!

Ja dat vind ik nu toch ook wel eigenlijk. Koeienboer of niet, die man die geeft niks om de paarden die daar staan. Dan houdt het voor mij al op, hoor. Zelfs als je paard niet zo zou doen zou ik al weg zijn gegaan, maar dat is mijn mening.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:03

ik kon me tot nu toe inhouden niet te reageren maar naar de ... opmerking over het feit dat 100gram veel is met dit weer kon ik het niet meer laten.

ik vind 100 gram absoluut niet veel!! jullie hebben het over 12 graden maarrrrrrr het is tussen 1400 en 1600 misschien 12 graden maar daarvoor niet. stel het paard gaat om 8uur naar buiten dan is het pas 5 a 6 graden. als het een beetje waait (en dat doet t bijna overal wel) is de gevoelstemperatuur al een stuk lager. op het moment dat je paard geen dikke vacht heeft of je wilt proberen die niet te dik te laten worden dan zul je hem/haar toch echt warmer in moeten pakken. ongeacht het licht percentage.
mijn merrie staat met 300 gram en heeft het lekker onder dr deken maar absoluut NIET WARM. daarbij staan er bij mij op stal zo'n 10 paarden al met 200grams of meer geschoren of niet.

@TS hoelang staan de paarden buiten?
ik zou het zelf niet appreciëren als mn merrie 8uur buiten staat zonder knabbel waar om de motor aan de gang te houden!
ik zou als ze geen eten krijgen sowieso al op zoek gaan naar een andere stalling!

palousa_boy

Re: Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:05

Ach, hier staan ze 24/7 buiten zonder deken en klagen deze over kou? Niet echt nee.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:18

Ja maar elk paard is anders, de een is een koukleum de ander heeft het altijd warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:19

koetje28 schreef:
ik kon me tot nu toe inhouden niet te reageren maar naar de ... opmerking over het feit dat 100gram veel is met dit weer kon ik het niet meer laten.

ik vind 100 gram absoluut niet veel!! jullie hebben het over 12 graden maarrrrrrr het is tussen 1400 en 1600 misschien 12 graden maar daarvoor niet. stel het paard gaat om 8uur naar buiten dan is het pas 5 a 6 graden. als het een beetje waait (en dat doet t bijna overal wel) is de gevoelstemperatuur al een stuk lager. op het moment dat je paard geen dikke vacht heeft of je wilt proberen die niet te dik te laten worden dan zul je hem/haar toch echt warmer in moeten pakken. ongeacht het licht percentage.
mijn merrie staat met 300 gram en heeft het lekker onder dr deken maar absoluut NIET WARM. daarbij staan er bij mij op stal zo'n 10 paarden al met 200grams of meer geschoren of niet.

ik zou het zelf niet appreciëren als mn merrie 8uur buiten staat zonder knabbel waar om de motor aan de gang te houden!
ik zou als ze geen eten krijgen sowieso al op zoek gaan naar een andere stalling!

De paarden staan de ene dag een uurtje of 8 buiten en de andere dag 5. Er is weinig structuur en het lijkt dat de paarden pas naar buiten gaan als de pensionhouder daar zin in heeft. Soms is dat om 10u, soms is dat pas rond 12.30.
Ze hebben idd geen eten op de paddock, dat krijgen ze van tevoren, en als ze weer naar binnen gaan.

Ik ben ook niet geheel tevreden over het management, en zeker niet over het feit dat ik niet even gewaarschuwd word over het rennen van mn ruin.
@minikatje: er is eigenlijk niks te doen: geen gras, geen hooi en niets om mee te spelen. Daar ga ik eens naar kijken :) Dank!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:22

Geen eten op de paddock zou voor mij al een reden zijn om te vertrekken.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:46

das voor paarden ook niks als er weinig structuur is!!
het kan maar zo zijn dat mede een reden is dat hij uit z'n plaat gaat want ja voor je het weet moet je alweer in je 'hok'.

daarnaast zou ik echt wat anders zoeken want geen eten op de paddock is voor een big NONO
bij ons krijgen ze al eten bi als het gras kort is en ze nog op de wei staan!

ik weet niet in welke omg. je zoekt maar er moeten toch wel andere opties zijn!?!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:32

koetje28 schreef:

Over deken gebruik heeft elke paardenhouder een andere mening dat is altijd zo geweest. Elk paard reageert ook anders op een deken. Het is prima als iemand zen paard een deken op doet maar als al meerdere malen door stalgenootjes vermeld is dat het paard onrustig is kan je verwachten dat hij een keer zeiknat in de paddock staat van t rennen in combinatie met het op hebben van een deken. Inprencipe ben ik ook voorstander van 24/7 buiten zonder deken. Ze ontwikkelen niet voor niks een wintervacht. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen en daar zijn de geschoren paarden er al 1 van.

Ook krijg ik een beetje het idee dat TS graag alleen de meningen leest van mensen die het met haar eens zijn en dat de rest een beetje de kop ingedrukt word. Dat is prima en ik bedoel het ook helemaal niet banketstaaf maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen paard en de stalhouder geeft hier duidelijk aan hoe hij er mee om gaat en de paarden houd/onderhoud. Ook geeft hij duidelijk een grens aan in wat hij wel en niet doet. Als je het hier niet mee eens bent en meer verwacht dan kan je toch gewoon een andere stal zoeken. Ik lees hier dingen als "stalhouder duidelijker maken wat je wil" en "aanpakken" maar sorry als ik hem was kon je dan gewoon vertrekken. Hij heeft een bepaalde manier van paardenhouden en hier heb je voor gekozen. Natuurlijk kan je dingen bespreken maar als hij het niet wilt is het zijn keus en goed recht. Als in een restaurant niks op de menu kaart staat wat je lust ga je toch ook naar een ander restaurant ipv de kok je verlanglijst te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:37

Vreemde reactie? Ik lees hier tips van bijvoorbeeld minikatje waarvan ik zeg dat ik dat eens kan gaan proberen.
Op het moment dat je een stal uitzoekt dan weet je natuurlijk niet het hele reilen en zeilen van het management. Natuurlijk heb ik zoveel mogelijk vragen gesteld, maar bepaalde dingen kon ik natuurlijk niet weten.
Ik pak de stalhouder niet aan, en heb goed fatsoen :)

Anders dan wellicht anderen hier denk ik niet zo gemakkelijk over het verhuizen van paarden. Het is, zoals het nu al wel weer blijkt, een inbreuk op iig de gesteldheid van mn ruin. Dat rennen en die stress komen toch ergens vandaan. Dit topic opende ik dan ook met het idee om oprecht te vragen of mn verwachtingen te hoog zijn.
En zo te lezen zijn de meningen verdeeld.
Ik lees alles even graag, en ben het soms ergens mee eens en soms ergens mee oneens. Logisch toch!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:46

Ik had het paardje binnen gezet nadat ik zag dat deze zo overstuur was, maar ik zou niet hebben gebeld, het wel even met je erover gehad wanneer je die dag kwam, misschien 1 deken afgehaald, of zweetdeken om gedaan. Neem aan dat jij elke dag ook zelf komt voor je paard? Dan kan jij zelf beslissen wat jij voor een oplossing wilt voor die paddock... Dat is wel een zorg die ik vind dat er gediend had moeten worden, dus zorgen dat het paard niet ziek werd inderdaad. Maar bellen alleen in noodgevallen,

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:48

WillBokkers schreef:
hmm eerlijk? ik denk dat dit verhaal nog niet helemaal compleet is.
Waarom rent jouw paard de hele tijd?
Daar kan de pensioneigenaar toch niks aan doen?
Wat wil je dan dat hij doet?
Even bellen had gekund, maar dat doen de meesten niet.
Ook vind ik dat het eigenlijk jouw verantwoordelijkheid is als je paard de hele tijd loopt te rennen.
Niet die van de boer.

Ik dacht hetzelfde, wat had de boer dan moeten doen? Het is aan jou om ervoor te zorgen dat jouw paard zich gedraagd, jij wilt toch dat hij in de paddock gaat?

En anders op stal houden als je niet wilt dat hij zich zo idioot gedraagd, zelf doe je er ook niets aan, want je weet het al een poosje. Hoe had de boer het dan moeten oplossen, het is toch jouw paard.

En anders naar een andere stal gaan uitkijken die meer bij je past en dat ze meer voor je doen bij een volledige All-Inn stal.

Het is een koeienboer zoals wat je al zegt en daar moet je niet teveel van verwachten inderdaad, dat is algemeen bekend.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:53

hij heeft meerdere malen tegen je gezegd dat hij geen werk met de paarden wilt hebben.
Misschien moet jij je dan even achter de oren gaan krabben of je dit wel wilt?
Je betaald zeg je een goeie prijs voor een stallen waar mensen zo min mogelijk voor je paard over hebben.

Waarom wil jij dit? Waarom zou je niet zeggen verhuizen?.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:44

Ik snap TS wel dat ze niet zomaar weer op zoek gaat naar een andere stal. Volgens mij denken veel mensen te licht over verhuizen. Als de faciliteiten voor haar als ruiter goed zijn, het paard fijn op de paddock staat overdag en het stalmanagement acceptabel is, lijken de randvoorwaarden prima. Dat een stalhouder zich presenteert als 'ik wil er zo min mogelijk werk aan hebben', dan weet je verder ook precies waar je aan toe bent. Dat is ook wel wat waard. Als je een tijdje rondloopt, men het idee heeft dat je een blijvertje bent, wordt er waarschijnlijk ook beter naar je geluisterd. Je kunt dan ook samen met andere stalhouders dingen bespreken en vervolgens bespreekbaar maken met de eigenaar.
Voor nu zou ik TS vooral adviseren om in overleg met de eigenaar een oplossing te zoeken in een draadje tussen de paarden. En heel misschien, is de onrust al wat aan het zakken. Heeft het probleem zichzelf opgelost. Dat gebeurt ook vaak genoeg.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:48

Ik verwacht van een pensionhouder wel een andere houding.

Van de week werd ik aangesproken door de pensionhouder dat ze mijn paard binnen hadden gezet omdat ze ging rennen toen de rest naar binnen werd gehaald en of ik dat akkoord vond.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:50

Dat lijkt mij ook een normale houding Tabaluga12

Ik zou toch verder gaan kijken ts... verhuizen is misschien niet het fijnste, maar jouw paard schreeuwt het uit dat hij het niet fijn vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:50

Een stalhouder die er zo min mogelijk werk aan wil hebben hoeft ook totaal niet verkeerd te zijn trouwens. Dat wil niet gelijk betekenen dat hij de paarden in de stront op stal laat staan zonder eten. Zeker koeienboeren zijn in mijn beleving heerlijk efficiënt en delen de stal en het werk juist zo in dat ze inderdaad zo min mogelijk tijd kwijt zijn voor optimaal resultaat.
De staleigenaar kan er weinig aan doen dat je paard rond rent toch? Dat doet hij zelf, je staleigenaar rent er immers niet achter aan.
Hij heeft het aan gegeven en je paard mag nog steeds naar buiten.

Ik snap heel goed dat verhuizen niet niks is, maar als je nu al zo denigrerend en negatief naar je nieuwe stalhouder kijkt snap ik niet waarom je er nog staat. Dat gaat hoe dan ook fout, of het nu terecht is of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:53

koetje28 schreef:

Dat JIJ niet tegen kou kan, wil nog niet zeggen dat paarden dat ook niet kunnen! Sterk staaltje projectie-denken! Even voor jouw beeldvorming, de comformzone van een paard ligt tussen 5°C en 15°C. Dat wil zeggen dat ze in deze temperatuurrange GEEN energie steken in verwarmen of koelen.

Dat je in individuele gevallen wel voor een deken kiest, daar moet je als eigenaar oog voor hebben, maar er klakkeloos een deken opgooien omdat het even onder de 10°C duikt, getuigd niet van veel kennis van zaken.......

Ik ga wel met je mee dat geen eten op de padock een no-go is. Voor mij is dat een reden om ergens niet te willen staan. Een paard MOET met regelmaat kunnen eten en 6-8 uur niks te eten hebben is niet acceptabel.

mireilledons schreef:
Ik snap TS wel dat ze niet zomaar weer op zoek gaat naar een andere stal. Volgens mij denken veel mensen te licht over verhuizen. Als de faciliteiten voor haar als ruiter goed zijn, het paard fijn op de paddock staat overdag en het stalmanagement acceptabel is, lijken de randvoorwaarden prima. Dat een stalhouder zich presenteert als 'ik wil er zo min mogelijk werk aan hebben', dan weet je verder ook precies waar je aan toe bent. Dat is ook wel wat waard. Als je een tijdje rondloopt, men het idee heeft dat je een blijvertje bent, wordt er waarschijnlijk ook beter naar je geluisterd. Je kunt dan ook samen met andere stalhouders dingen bespreken en vervolgens bespreekbaar maken met de eigenaar.
Voor nu zou ik TS vooral adviseren om in overleg met de eigenaar een oplossing te zoeken in een draadje tussen de paarden. En heel misschien, is de onrust al wat aan het zakken. Heeft het probleem zichzelf opgelost. Dat gebeurt ook vaak genoeg.

Afgaand op de info van TS voldoet deze stalhouder simpelweg niet aan de basisbehoeften van een paard en lijkt er ook niet over na te willen denken om te veranderen. Dan weegt de verhuisstress ALTIJD op tegen een slechte huisvesting.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:00

Judith_ schreef:
Een stalhouder die er zo min mogelijk werk aan wil hebben hoeft ook totaal niet verkeerd te zijn trouwens. Dat wil niet gelijk betekenen dat hij de paarden in de stront op stal laat staan zonder eten. Zeker koeienboeren zijn in mijn beleving heerlijk efficiënt en delen de stal en het werk juist zo in dat ze inderdaad zo min mogelijk tijd kwijt zijn voor optimaal resultaat.
De staleigenaar kan er weinig aan doen dat je paard rond rent toch? Dat doet hij zelf, je staleigenaar rent er immers niet achter aan.
Hij heeft het aan gegeven en je paard mag nog steeds naar buiten.

Ik snap heel goed dat verhuizen niet niks is, maar als je nu al zo denigrerend en negatief naar je nieuwe stalhouder kijkt snap ik niet waarom je er nog staat. Dat gaat hoe dan ook fout, of het nu terecht is of niet.

Denigrerend?? Moet je me eens vertellen waar ik denigrerend ben?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:03

tja van een boer met paarden als bijzaak moet je niet verwachten dat hij alles ziet wat er gebeurd, verder vind ik wel dat een aantal bokkers walgelijke uitspraken doen over (koeien)boeren met paarden als bijzaak maar dat terzijde.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:04

Betreft het rennen van je paard kan ik me deels vinden in de stalhouder.
Je was hier tenslotte al van op de hoogte. Je had hierin ook zelf initiatief kunnen tonen.
Je had ook zelf ideeën kunnen aandragen of zelf bv een draadje spannen. Kleine moeite.

wat betreft het geen hooi voeren in de paddock (zeker als ze de hele dag buiten staan) is voor mij echt een NO GO.
Hierin word het paard gewoon ontzien in hun basis behoefte's.
Maar heb je hier geen afspraken over gemaakt of naar gevraagd toen je op stal kwam kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:05

Je hele toon over je stalhouder komt mij niet vriendelijk over, vandaar dat ik mij oprecht afvraag of hij überhaupt iets goed gaat kunnen doen.
Als jij niet van plan bent om de hele dag naast de paddock te staan waken, waarom verwacht je dat wel van je pensionhouder? Omdat je er voor betaald? Zelfs flink stalgeld zal krap 10 per dag zijn exl alle gemaakte kosten.. tja.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:18

Wat een bizarre reacties hier. TS ik kan me helemaal voorstellen dat je er van baalt dat je niet op de hoogte wordt gebracht als je paard zo onrustig is in de paddock. Sterker nog, als het paard zeiknat van het zweet is, inclusief natte dekens door het zweet, vind ik dat de stalhouder daar ook wat aan moet doen respectievelijk jou hierover inlichten zodat je er zelf wat aan kan doen. Eerst voor het paard zorgen (het welzijn en gezondheid van het paard in de gaten houden vind ik wel degelijk een taak van de stalhouder) en daarna in overleg met de eigenaar dat dit zo niet gaat en samen naar een oplossing zoeken.

TS ik zou nog maar eens goed nadenken of deze stalling wel de juiste keuze is want ik vind 5 tot 8 uur zonder ruwvoer ook echt niet kunnen. Dat verklaart ook wel waarom er onrust in de paddock is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:19

kiki1976 schreef:
Betreft het rennen van je paard kan ik me deels vinden in de stalhouder.
Je was hier tenslotte al van op de hoogte. Je had hierin ook zelf initiatief kunnen tonen.
Je had ook zelf ideeën kunnen aandragen of zelf bv een draadje spannen. Kleine moeite.

wat betreft het geen hooi voeren in de paddock (zeker als ze de hele dag buiten staan) is voor mij echt een NO GO.
Hierin word het paard gewoon ontzien in hun basis behoefte's.
Maar heb je hier geen afspraken over gemaakt of naar gevraagd toen je op stal kwam kijken?

Heb je uberhaupt het topic wel gelezen? Dan had je namelijk kunnen zien dat ik al verschillende oplossingen heb aangedragen.