koetje28 schreef:ik kon me tot nu toe inhouden niet te reageren maar naar de ... opmerking over het feit dat 100gram veel is met dit weer kon ik het niet meer laten.
ik vind 100 gram absoluut niet veel!! jullie hebben het over 12 graden maarrrrrrr het is tussen 1400 en 1600 misschien 12 graden maar daarvoor niet. stel het paard gaat om 8uur naar buiten dan is het pas 5 a 6 graden. als het een beetje waait (en dat doet t bijna overal wel) is de gevoelstemperatuur al een stuk lager. op het moment dat je paard geen dikke vacht heeft of je wilt proberen die niet te dik te laten worden dan zul je hem/haar toch echt warmer in moeten pakken. ongeacht het licht percentage.
mijn merrie staat met 300 gram en heeft het lekker onder dr deken maar absoluut NIET WARM. daarbij staan er bij mij op stal zo'n 10 paarden al met 200grams of meer geschoren of niet.
@TS hoelang staan de paarden buiten?
ik zou het zelf niet appreciëren als mn merrie 8uur buiten staat zonder knabbel waar om de motor aan de gang te houden!
ik zou als ze geen eten krijgen sowieso al op zoek gaan naar een andere stalling!
Dat JIJ niet tegen kou kan, wil nog niet zeggen dat paarden dat ook niet kunnen! Sterk staaltje projectie-denken! Even voor jouw beeldvorming, de comformzone van een paard ligt tussen 5°C en 15°C. Dat wil zeggen dat ze in deze temperatuurrange GEEN energie steken in verwarmen of koelen.
Dat je in individuele gevallen wel voor een deken kiest, daar moet je als eigenaar oog voor hebben, maar er klakkeloos een deken opgooien omdat het even onder de 10°C duikt, getuigd niet van veel kennis van zaken.......
Ik ga wel met je mee dat geen eten op de padock een no-go is. Voor mij is dat een reden om ergens niet te willen staan. Een paard MOET met regelmaat kunnen eten en 6-8 uur niks te eten hebben is niet acceptabel.
mireilledons schreef:Ik snap TS wel dat ze niet zomaar weer op zoek gaat naar een andere stal. Volgens mij denken veel mensen te licht over verhuizen. Als de faciliteiten voor haar als ruiter goed zijn, het paard fijn op de paddock staat overdag en het stalmanagement acceptabel is, lijken de randvoorwaarden prima. Dat een stalhouder zich presenteert als 'ik wil er zo min mogelijk werk aan hebben', dan weet je verder ook precies waar je aan toe bent. Dat is ook wel wat waard. Als je een tijdje rondloopt, men het idee heeft dat je een blijvertje bent, wordt er waarschijnlijk ook beter naar je geluisterd. Je kunt dan ook samen met andere stalhouders dingen bespreken en vervolgens bespreekbaar maken met de eigenaar.
Voor nu zou ik TS vooral adviseren om in overleg met de eigenaar een oplossing te zoeken in een draadje tussen de paarden. En heel misschien, is de onrust al wat aan het zakken. Heeft het probleem zichzelf opgelost. Dat gebeurt ook vaak genoeg.
Afgaand op de info van TS voldoet deze stalhouder simpelweg niet aan de basisbehoeften van een paard en lijkt er ook niet over na te willen denken om te veranderen. Dan weegt de verhuisstress ALTIJD op tegen een slechte huisvesting.....