Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:47

doemaar schreef:
Chouchou mijn fjord wordt er energie loos van anders had ik het ook niet gedaan. Weet dat ze gewoon goed uitgestapt zo weer buiten gezet kunnen worden :)

Dan kan ik het inderdaad snappen! Maar heb het idee dat sommige mensen het gewoon zielig vinden als hun paard bezweet terug de wei in moet, en dat hoeft dus niet :)

En om jouw vraag te beantwoorden over hoe dekenloze paarden dan nog getraind worden: ik rij met mijn paard alleen maar in het bos, maar wel op flink tempo. Bijna alleen maar draven en galopperen, en aan het einde lang genoeg uitstappen om op adem te zijn, nat is ze wel. Ze heeft nu nog geen dikke teddyberenvacht zoals de IJslanders hier op stal al wel hebben, dus dat scheelt zeker tijdens het rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:49

Ik maak regelmatig flinke buitenritten met stukken galoptraining. In de bak train ik ook, maar ik maak veel gebruik van oefeningen als travers bv om bepaalde spiergroepen te versterken. Dan kun je rustig in stap toch wat opbouwen.

Ik kan me echt niks voorstellen bij last hebben van een vacht, om eerlijk te zijn. Ja het zweet loopt regelmatig in straaltjes langs haar benen, maar dat gebeurt in de zomer ook. Is gewoon zo gek als een deur op buitenrit.

doemaar

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:44

Klopt en ik onderschat buiten rijden ook zeker niet hoor!! Ik rij ook regelmatig fanatiek buiten.

Ik had ook gehoopt dat het niks uit zou maken die vacht maar bij dit paard dus wel. Van alleen stil staan staat ze al te zweten :o ... Ik snap Gypsy dat je er niks bij kan voorstellen als je een paard heb die gewoon lekker blijf lopen :) die van mij moet ik er echt door heen loodsen dat werk gewoon echt niet fijn, en ik heb zeker geen lui paard ze wil echt voor je werken en doet haar best :j

Er zijn natuurlijk zat mensen die het voor de mooi doen het scheren, die willen geen wintervacht. Ik zelf vind wintervacht ook niet mooi heb ze het liefst hele jaar door in hun zomervacht *\o/* ... Maar om die reden scheer of ik gooi ik geen deken op vind ik geen goede reden. En daarnaast het half scheren doe je ook niet voor de mooi := althans ik vind het niet mooi ofzo haha.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:02

Mijn rijpony is op benen en hoofd na geschoren en staat nu onder 100 gram. De shet loopt zonder deken en heeft een mega vacht die gaat het echt niet koud krijgen maar ik zit er over te denken om m een stukje te scheren maar wel zo dat ie nog geen deken op hoeft. Ze Lopen 24/7 buiten met schuilstal op het moment overdag nog op de wei en snachts op De paddock

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:07

Hier eentje bloot van de 5 dieren.
Het liefste had ik er nog eentje bloot gedaan, maar als 25 jarig oudje die het supersnel koud heeft, durfde ik het niet aan dit jaar met die :=
De blote is een pony, die bijna geen dekens goed past en dus werkelijk elk jaar zijn schoft flink open haalde. Dus dit jaar een experiment of hij het bloot een beetje red.
Hij loopt namelijk wel flink wat uren en is heel snel bezweet. Meestal even kort een fleece deken erover als hij echt nat is, en verder gewoon gaan met die banaan.
Hij is wel bizar fluffy en wollig al, echt heel grappig :D voorgaande jaren een heel stuk minder vanwege de deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:14

Ik heb mijn paarden al jaren bloot, vind het ideaal! Zowel warmbloed als koudbloed gaan bloot bij ons. Tot nu toe altijd goed gegaan :)

Ik moet zeggen ik heb wel voor elk paard hun eigen dekens, mochten ze toch een deken nodig hebben om welke reden dan ook dan heb ik ze in elk geval. Vind ik ook wel een vereiste eigenlijk.
2 jaar terug had ik een paardje met slokdarmverstopping in november, door het spoelen had hij kans op longontsteking, op advies van de DA toen toch maar een deken op gedaan om longontsteking te voorkomen. Helaas als je eenmaal begonnen bent kan je niet zomaar de deken weer weglaten, maar het jaar er na stond hij wel mooi weer bloot in de wei! :D

Mijn merrie die ontzettend veel zweet spoel ik nu ook nog af na het rijden, in de winter haal ik er vaak wel even een natte borstel overheen en gaat ze met een fleece deken op stal. Na ca 15 - 30 minuten de deken er af en afhankelijk van de tijd van de dag weer de wei in of voor de nacht op stal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:15

Hier staan 5 blote paarden op de wei, al meerder jaren na elkaar. Eigenlijk nooit dekens op gehad. Paarden worden in de winter ook gewoon gereden/getraind. Is gewoon goed "koud" stappen (dus dat ze niet meer verhit zijn. Dit staat dus los van nat zijn) En twijfelen we dan gaat er nog even een wollen zweetdekentje overheen.

Ze hebben een goede schuilplek en naast voldoende ruwvoer hebben ze een liksteen en een basis-mueslymix voor extra vitamientjes en bij een zware werkdag een bak slobber...

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:20

Hier ook 3 blote paarden, 1 kwpner van 20 jaar, een ijsco van 1,5 en een kruising fjord x arabier van 2,5 jaar. Hele jaar door buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Gaat super goed.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:22

3 geschoren fjorden waarvan 2 dekenloze.

Mijn merrie yessie helemaal geschoren dus met deken. Wij hebben binnen stallen en ze wordt flink gereden. Yessie heeft zo'n dikke vacht dat ze in de binnen stal helemaal nat stond va het zweten. Waardoor ze wat suf werd en slechter at. Dus geschoren voor haar gezondheid.
Mijn jaarling (veulen van yessie) race streep geschoren, ze had het ook veels te warm. Ze heeft dezelfde dikke vacht als haar moeder ;) maar ze kan wel zonder deken buiten.

Mijn merrie sylvy alleen de hals geschoren. Ook ivm te warm op stal en met rijden. De laatste 2 kunnen zo prima dekenloos de winter door. Ze zijn geschoren voor hun gezondheid en niet voor mijn comfort. Ik had ze liever niet onder de deken/geschoren maar het was niet te doen voor ze!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:24

Chouchou schreef:
Ik lees hier dat het scheren voornamelijk wordt gedaan zodat ze minder zweten en dus eerder droog zijn, maar zoveel maakt het toch helemaal niet uit als ze bezweet zijn? Als ze op adem gestapt zijn, kun je ze gewoon terug in de wei zetten. Het ziet er misschien vervelend uit als je paard staat de dampen na een rit, maar dat is gewoon de verdamping van het zweet. De huid zelf is meestal al droog als je op adem gestapt bent. De vacht heeft met zijn meerdere lagen een capillaire werking: het vocht van het zweet wordt naar buiten toe verplaatst, en pas daar gaat het zweet verdampen en afkoelen. De huid zelf blijft droog en warm :)

Ik denk dat het voornamelijk gaat om de warmte kwijt kunnen. Als je fanatiek blijft trainen zeg ik scheren of anders de training aanpassen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:27

Ik heb mijn paard onder 150 gram staan momenteel.
Ik wil inderdaad graag zoveel mogelijk een wintervacht voorkomen en anders ga ik wel scheren. Waarom? Omdat ik fanatiek dressuur en als ze een dikke wintervacht hebben is dat minder prettig voor het paard en kost het werk hem meer moeite. Ik ga ook niet in mijn donzen winterjas hardlopen en dat verwacht ik ook niet van hem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:33

Hier ook nudisten :D

Ze zijn puur voor recreatief gebruik dus scheren etc is niet nodig :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:36

Recreatief nudisme. :')

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:37

Gypsy schreef:

_O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:38

Gypsy schreef:

:))

De enige nudisten die je wel bloot wilt zien rennen :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:51

Mijn haf staat ook bloot, heeft ook geen extreme vacht soms wel redelijk nat van het zweten maar na een half uurtje zweetdeken droog genoeg om te laten staan. Vorig jaar ook zonder deken gestaan, maar het jaar daarvoor een aantal dagen en nachten met (300 grams) aangezien hij in een buitenstal stond, de temperatuur richting -15 ging en een paard zich nu eenmaal niet warm kan lopen in stal. Overigens liet ik dan ook de poep onderin liggen met mesten want dat gaf ook wat warmte af :D
Dus ik heb wel een warme deken maar alleen voor extreem weer, nu zijn we overigens verhuisd naar een binnenstal dus ik denk dat de deken nu minder snel nodig is.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:56

Mijn bedoeling was om mijn merrie die drachtig is zonder deken te laten staan, maar ze maakt geen wintervacht aan. Zo kwam ze vorige week ontzettend koud de wei uit,(neus en oren) en bibberen. Toen toch maar besloten haar ook een deken op te doen.....

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:00

Caatje87 schreef:
Ik heb mijn paard onder 150 gram staan momenteel.
Ik wil inderdaad graag zoveel mogelijk een wintervacht voorkomen en anders ga ik wel scheren. Waarom? Omdat ik fanatiek dressuur en als ze een dikke wintervacht hebben is dat minder prettig voor het paard en kost het werk hem meer moeite. Ik ga ook niet in mijn donzen winterjas hardlopen en dat verwacht ik ook niet van hem.

Juist dat bedoel ik :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:08

Een donzen winterjas en een paardenvacht kun je niet vergelijken imo....

Maar goed ik ben blij dat mijn paarden er geen last van hebben.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:27

Hier nog eentje die haar paard bloot in de paddock en s'avonds op stal laat staan in de winter :)

Ik heb haar al 11 jaar, en op een vliegendeken na in de zomer, heeft ze nooit met een deken gelopen. Ze loopt dus al aardig wat winters bloot. Paar jaar geleden toen het in de winter -15 was heeft mijn staleigenaresse haar een zweetdeken opgedaan omdat ze dacht dat mijn paard het wel koud zou hebben. Heb die deken er maar gauw afgetrokken, want zelfs die temperaturen kan ze makkelijk hebben, en ze heeft het dan ook echt niet koud gehad.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:32

Gypsy schreef:
Een donzen winterjas en een paardenvacht kun je niet vergelijken imo....

Maar goed ik ben blij dat mijn paarden er geen last van hebben.

Klopt is ook een andere werking.
Een veel gehoord argument bij ons op stal om te scheren is dat ze anders zo lang moeten wachten na het rijden (ivm zwetend paard) voor de winterdeken erop kan....
Ik ben blij dat die van mij zonder kan, overigens zie ik veel mensen al lang met dekens in de weer TEGEN een wintervacht, maar de grootste boosdoener schijnt toch het korter worden van de dagen, hier maken ze de meeste vacht op aan dus dekens helpen maar heel beperkt....

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:49

Hier ook alles zonder deken.
Deed vroeger wel dekens om, maar heb een keer gehad dat mijn merrie met rollen in haar deken vast was komen te zitten. Ik zat op mijn werk, dus ze heeft de hele dag op hetzelfde plekje gestaan zonder zich te kunnen bewegen.
Of ik had een winterdeken opgedaan en vervolgens ging het toch regenen, stonden ze met een dikke natte deken om te kleumen.
Dus nu mooi alles bloot, ze hebben een schuilstal dus ze kunnen droog en uit de wind staan. :)

Als ze na het rijden nat zijn laat ik ze met een fleecedeken een half uurtje op stal staan, gaat prima. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:55

vuurneon schreef:
De enige nudisten die je wel bloot wilt zien rennen :D

_O-

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:58

Fijn om te lezen dat er nog meer ongeschoren en deken loze paarden rond hobbelen! :j

Mijn merrie is, met nog 1 pony, de enige op de pensionstal met ongeveer 40 paarden. Ze heeft nu een lekkere vacht, maar wordt nooit teddy.

hallokind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:02

Mijn oude verzorgspony's staan 24/7 buiten met schuilstal en allebei 'bloot' Ze zweten wel snel met rijden door de dikke wintervacht maar dan deed ik uitrijdeken meenemen voor uitstappen en daarna 30 minutjes onder een fleece deken en dan hoppa weer gaan