hoe de stal schoon te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: hoe de stal schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:58

Ik las dat je het stro wat in de stal blijft door de stal verspreid. Persoonlijk zou ik dit gebruikte stro op de plek doen waar je paard mest en plast en dan in de rest van de stal het schone stro. Dan heb je minder nieuw stro wat meteen weer vies wordt. Zo wordt het bij ons op stal gedaan, op onze vorige stal ook trouwens.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 08:55

Nu ik alles anders doe is mijn stal helemaal droog. Bedankt voor jullie tips.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:49

Kodaloverrr schreef:
Nu ik alles anders doe is mijn stal helemaal droog. Bedankt voor jullie tips.

Wat heb je nu precies anders gedaan dan?

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 12:21

al het nat eruit halen en mest natuurlijk en elke dag 2 plakjes stro erin. Ze heeft nu een erg dik en droog bed

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:03

Goed zo!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:25

Citaat:
Ik gebruik nu gehakseld (koolzaad)stro in de stallen als een paard voor de nacht op stal moet. Dat neemt veel makkelijker vocht op dan stro en het vormt een mooiere bodem. vlas durf ik niet ivm gevaar voor ernstige koliek met eten.

Citaat:
Is gehakseld stro wbt eten net zo ongevaarlijk als gewoon stro? Want dat is dus de reden dat ik ook alles op stro hou, heb ook wel eens veulens in de stal staan, en ondanks dat ik onbeperkt hooi aanbiedt weet je het maar nooit met die vraatzuchtige Tinkers die alles in hun mond steken.

Bij ons op stal is een paard overleden door een gescheurde maag. Die stond op rapsody, dat is toch strohaksel? Je weet nooit zeker of het komt van het eten van die bedekking. Maar ik ben ook huiverig om mn tinker erop te zetten, die eet haar stro ook graag op. Als test heb ik een handje (gebruikte!) rapsody aangeboden, dat werd gretig geaccepteerd. Dus nog maar even niet als bedekking voorlopig...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:31

Vaak is het met vlas 2 happen en dan eten ze het niet meer tenzij er te weinig hooi is. Maar zonder proberen weet je het helaas niet.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:56

Volgens mij is rapsody koolzaadstro?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:03

Ja gehakseld koolzaadstro. Is dat dan strohaksel?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:33

:= Ik hou die van mij maar gewoon ouderwets op stro, vind het namelijk niet vervelend zoals ik het nu doe en weet ik zeker dat het niet fout kan gaan. Vlas twee happen en dan klaar, eeeh, mijn veulen van dit jaar heeft ruim 3 maanden zand gegeten wanneer ze in de bak liep (en nee, moeder had geen tekorten), daarna ging ze over op balkjes die langs de bakrand stonden (afgekeken van de pony van de buren die dat ook zeer fanatiek doet). Gelukkig is ze nu met 5 maanden verstandig en eet alleen hooi en gras (zelfs dr bakje voer laat ze nu staan, paardensnoepjes lust ze ook niet :+ ). Kortom, mijn ervaring is dat veulens nogal rare dingen kunnen doen en je het er dus zeker maar niet op moet gokken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:36

Nimby schreef:
Ja gehakseld koolzaadstro. Is dat dan strohaksel?

Ja, van koolzaad.
Ik bedoelde eigenlijk gewoon gehakseld tarwestro.