Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:53

Is het niet een optie op je paard op vlas te zetten? Dat is veel schoner en droger als stro vind ik persoonlijk.

Ik geef mijn paarden (staan s'nachts op stal) dan hooi en een hooinet met een paar plakken stro erin. Als ze het hooi dan ophebben kunnen ze knabbelen aan het stro werkt super! dan hebben ze ook geen behoefte aan vlas eten. En doen ze dit wel kan je het vlas in het begin even insprayen met azijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:55

als je bang bent dat ze vlas of zaagsel op eet zou ik inderdaad een laag onder het stro doen en dan flink opstrooien, dan blijft ze er wel vanaf en kan het vocht daar goed in trekken

callum

Re: Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:05

Idd onbeperkt ruwvoer. Stro eten is niet slecht is ook ruwvoer. Als je bang bent dat ze te zwaar word. Kijken voor arm hooi. En als je netten vol genoeg zijn zal ze ze niet slopen. En op zich wat kost een hooinet helemaal.
het is een lastige situatie als zo een jong dier op stal.moet blijven.
Ik zou het krachtvoer eraf halen en vervangen door een vitamine korrel. Meer heeft hij nu niet nodig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:46

Ik heb een keer ergens papier korrels gezien, met wat nat maken wordt dat t zelfde als strokorrels, maar ze eten ht niet, ik vind het nu alleen terug voor katten en hamsters, ik vrees dat die verpakkingen te klein en kostbaar voor een stal gaan zijn.
Turf molm werkt ook goed maar is snel vies- met dat verband lijkt me dat geen optie, kom je uit op hennep , vlas of mot, strokorrels of gewoon stro

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 22:59

rien10 schreef:
Ik heb ook wel eens een paard op zand zien staan. Zou dat wat zijn ? Wel zwaar met uitmesten denk ik.

het zou miss een oplossing kunnen zijn alleen zou het dan even moeten overleggen met de dierenarts. ik weet niet of het dan onder haar verband terecht kan komen en of het dan hetzelfde effect heeft als de bak.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 23:02

Yvank_ schreef:
Is het niet een optie op je paard op vlas te zetten? Dat is veel schoner en droger als stro vind ik persoonlijk.

Ik geef mijn paarden (staan s'nachts op stal) dan hooi en een hooinet met een paar plakken stro erin. Als ze het hooi dan ophebben kunnen ze knabbelen aan het stro werkt super! dan hebben ze ook geen behoefte aan vlas eten. En doen ze dit wel kan je het vlas in het begin even insprayen met azijn.

het probleem is dat we vlas hebben geprobeerd en stro ook en door het azijn eet ze heen. en vind het wel eng met vlas omdat ze daardoor verstoppingen ksn krijgen en dat kan aan de randen niet verwijdert worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:05

Wellicht een hit bed? Dan ben je geen strooisel meer nodig.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 23:08

Yvank_ schreef:
Wellicht een hit bed? Dan ben je geen strooisel meer nodig.

wat is dat?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:08

Heb je rapsodie (dat is koolzaadstro) ook al geprobeerd? Veel paarden eten dat ook niet. En dan wel nog paar plakjes gewone stro erbij. Ik heb ook een gehad die letterlijk alles opvrat maar rapsodie hoefde ze niet. Is ook wel fijn spul in de stal. Neemt veel op en de stal blijft lang netjes en droog.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:21

Een hit bed gaat niet werken want dat neemt geen vocht op.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:28

Ik heb de mijne op all span houtvezel staan en daaroverheen een laagje stro. Ik haal elke dag de poepjes eruit en 1 x in de week de plekken die echt verzadigt zijn ik doe 1,5 week met een nieuw pak houtvezel dit neemt goed op en eten ze waarschijnlijk niet.
Als ik er nieuw bij gooi dan meng ik dat met een deel vies zodat ze dat zeker niet op eet en zorg dat er genoeg stro overheen komt. Misschien handig om dit een week bij jou andere paard te doen zodat je genoeg vies houtvezel hebt dan het in de ander zijn box scheppen en nieuwe erbij doen en dat goed door elkaar heen mengen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:24

Benthe2014 schreef:
rien10 schreef:
Ik heb ook wel eens een paard op zand zien staan. Zou dat wat zijn ? Wel zwaar met uitmesten denk ik.

het zou miss een oplossing kunnen zijn alleen zou het dan even moeten overleggen met de dierenarts. ik weet niet of het dan onder haar verband terecht kan komen en of het dan hetzelfde effect heeft als de bak.

Ja. Daar heb je n punt. Had ik niet zo snel aan gedacht. Had je mijn eerdere tips ook gelezen (anti verveling tips). Jolly bal, bal voor bix (voer bal) een slow feeder bak met n rek erop (dan is de boel n soort aangestampt, moeten ze best wel werken voor t eten). Een pion in de box, een gezelschaps geit. Dikke wilgentak om te knabbelen. Is ook goed voor n twee jarige ivm wisselen etc.

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:31

Meer hooi geven al kan stro eten niet zo veel kwaad

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:53

Oh, en helemaal van het brok afhalen, die van mij heeft met een blessure gestaan en sloopte echt alles (stond wel gewoon dag en nacht buiten) brok naar beneden gedaan en het was klaar :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:08

Benthe, waarom ga je niet in op de adviezen om je paard geen brok/slobber meer te geven?

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:34

NiFallor schreef:
Benthe, waarom ga je niet in op de adviezen om je paard geen brok/slobber meer te geven?

ben ik nu al mee opgehouden hoor :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:28

Benthe2014 schreef:
NiFallor schreef:

ben ik nu al mee opgehouden hoor :)

Goedzo, heel verstandig +:)+ .

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:01

Ik twijfel of het verveling is. Het kan heel goed ongemak zijn. Door te eten maken ze meer speeksel aan, dat schijnt (net als bij mensen) een pijnstillende werking te hebben. Krijgt ze pijnstillers? Ook kan het zijn dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Dan eten ze zelfs hele likstenen op.
De tip om vitamine/mineralen brok te geven is het proberen waard.
Je zegt ze heeft nu een ruif, hoe groot is die? Ken een stal waar ze allemaal ruiven hebben en die 3x daags gevuldt worden, maar het zijn allemaal geiten ruiven. Veel te klein voor paarden ook al word er 3x daags gevuld.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:03

[quote="aikon"]Ik twijfel of het verveling is. Het kan heel goed ongemak zijn. Door te eten maken ze meer speeksel aan, dat schijnt (net als bij mensen) een pijnstillende werking te hebben. Krijgt ze pijnstillers? Ook kan het zijn dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Dan eten ze zelfs hele likstenen op.
De tip om vitamine/mineralen brok te geven is het proberen waard.
Je zegt ze heeft nu een ruif, hoe groot is die? Ken een stal waar ze allemaal ruiven hebben en die 3x daags gevuldt worden, maar het zijn allemaal geiten ruiven. Veel te klein voor paarden ook al word er 3x daags gevuld.[/quote

het is een pardenruif hoor. weet het verschil wel tussen een paard en een geit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:09

Een ruif is sowieso vaak te klein. Weeg je hooi maar eens! Mijn paard eet een kilo of 10 per dag op. Uitgeschud kan ik daar de halve stal wel mee bedekken zo ongeveer :=

Neall_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:15

Ons paard deed ooit ook hetzelfde, dit heeft geholpen;
-hooi in een hooinet
-speelbal met snoepjes
-geen himalaya liksteen geven (ze likken er aan uit verveling en dan krijgen ze teveel zout binnen waardoor ze veel gaan drinken, ze plassen dan weer veel en dan wordt de stal sneller vies)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:28

Misschien kun je eens kijken naar vlas of zaagsel met een laag van kokosvezels eroverheen. Dit vinden ze echt super vies en eten ze niet op.

Verder komen de reacties hier best verwijtend over.. net of de TS er zelf voor kiest haar 2 jarige op stal te zetten :roll:

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:41

Iedereen beveelt hier wel vlas aan maar als je bedenkt dat er allemaal verband om zijn benen heen zit waar heerlijk die vlas tussen kan komen lijkt mij dat absoluut niet ideaal en zeer pijnlijk voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:46

Vlas werd mij juist aangeraden door DA in combi met verband. Omdat het veel schoner is dan stro :) Als je verband goed zit kan vlas er sowieso niet tussen komen.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:49

Een slowfeeder werkt echt! En stro door het hooi heen doen?

Ik heb ook nog een leuk vervelings spelletje voor je pony, een bal met appelstroop insmeren en die in een hooinet hangen, daar is ze wel even mee bezig denk ik :D