Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:32

Elke dag wordt de wei leeg gehaald. Evenals de stallen elke dag worden uitgemest.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:32

Stal doe ik elke dag. Weiland probeer ik wel 1 a 2 keer per maand te doen. Ze staan vaak in verschillende weilanden en zijn aardig groot. De een poep op de mestbuilt dus scheelt alweer wat opruimen haha.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:33

Mest ruimen doe ik iedere dag in wei en paddock. Ongeveer 3/4 kleine kruiwagen per grote E pony.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:37

Bij mn ene bijrijdpaard ligr t er aan waar ze staat. Als ze gewoon aan huis in t weiland staat dan wel, als ze achter de dijk (/op de uiterwaarden) staat, dan nier. Dan wordt t nml gewoon weg gespoeld als t water hoog komt.
Bij mn andere bijrijdpaars wordt t helemaal niet gedaan. Die man heeft zoveel land dat dat helemaal niet nodig is. Hij verplaatst ze ook wel veel :)

puttertje

wij doen de weide ook niet mesten...als we ze verscharen doen we bloten en daarna slepen...1 ha voor drie pony,s.....wordt woensdat op nieuw in ge zaaid en dan nieuwe omheining en wordt het in vieren gedeeld...drie delen gras en een deel bak / paddock

tine10

Wij hebben 1 paard en 2 ponys. In de zomer staan ze op 1 ha, wat wel via strookbegrazing wordt aangeboden (anders worden ze veel te dik). Daar mest ik 2x per dag uit, 2x 10 minuten. In de winterwei (ca 1/2 ha mest ik 1x per dag uit) Ze staan 24/7 buiten. Ze komen alleen op stal als ze moeten werken (dat is wel iedere dag). Daar schep ik de boel eruit als ze weer in de wei staan.

Voor mij drie redenen om het dagelijks te doen:
- wormbestrijding;
- het blijft er netter uitzien/wei wordt netter kaal gegeten;
- tegengaan van onkruidgroei.

Tja wat is een normale hoeveelheid. Hangt er zo vanaf wat ze te eten krijgen. Ik haal per keer 1 tot de rand gevulde (dus geen kop, dan past krui niet onder lint door) kleine kruiwagen uit de zomerwei. Uit de winterwei 3/4 grote krui.

Ze poepen hier enorm op stapels, dus als ik dat laat liggen, wordt het een enorm vieze berg. Kleine verspreide hoopjes kun je makkelijker laten liggen. Maar ik blijf dat vies vinden ;-)

Als ze in de rijbak mesten, haal ik het meteen weg, is niet goed voor mijn bodem.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:38

wij mesten ook niet, maar wij wisselen regelmatig van stukken land. Bak en stal wordt uiteraard wel gedaan

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:39

Waar ik rijd word de poep ook niet geruimd uit de weide en bak.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:40

Ik doe het voor de buurvrouw en ik krijg er nog een 8 pond per uur voor ook :P en af en toe rijden op haar Engelse Volbloed :)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:42

De stal etc natuurlijk wel en als hij neer poept tijdens het opzadelen ook. Maar bij ons wordt het land ook niet uitgemest. Een aantal paarden zijn "zindelijk" en gaan steeds terug om op dezelfde plek te poepen. En het land word ook, geloof ik, twee keer per jaar gesleept en dan heb je mooi mest over het land.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:44

Ik mest de wei en stal elke dag uit, soms wel meerdere keren per dag.
Maar heeft er ook mee te maken dat ik een paard en ezel bij elkaar heb lopen.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:46

Hier staan dr 15 paarden op 4 hectare land, dus nee wij ruimen de mest ook niet op :+

We hebben wel 2 weides waar ze tussen wisselen en de mest die dr ligt word 2 keer per jaar de wei door gesleept.

ures

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:47

Ik heb 5 pony,s en haal elke dag de mest uit de wei,niet het leukste werk maar wel nuttig lijkt mij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:48

Elke dag , de wei , de stallen en de paddock . We hebben weides als biljartlakens en dat wil ik graag zou houden ( afgezien van de zuring die niet weg te krijgen is). Ook om wormbesmetting tegen te gaan en geen plekken te krijgen die ze niet meer eten .

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:50

Ik haal nooit de mest uit de wei. Waarom de wei een paar keer per jaar bemest (Vast en drijfmest) gemaaid, gesleept en gebleut. Plus ik heb er geen zin in. Ook wisselen ze regelmatig van wei. Stal en bak wordt natuurlijk wel gedaan.
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 25-09-14 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:51

Zertab schreef:
Waar ik rijd word de poep ook niet geruimd uit de weide en bak.

Maar ruim je niet zelf de poep op uit de bak als je moet rijden? Vind het zelf vervelend om door de mest heen te moeten rijden, dus dat is hier wel de regel, wil je rijden dan eerst de mest uit de rijbak halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:59

Bij ons wordt het weiland regelmatig gesleept.
Mest naar mest hoop brengen heeft weinig zin, want paar keer per jaar wordt de mest over land uit gereden zodat gras beter groeit.
(Dus mest naar mest hoop brengen is dan net als water naar de zee brengen).

Maar bak, poetsplaats, buiten mocht keer fietspad gebeuren ruim ik natuurlijk wel op.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:18

Hier doe ik ook dagelijks mest uit de paddocks halen en uiteraard word elke dag de stal gedaan.
Ik heb 2 paarden. Op de wei komen ze helaas niet zo vaak maar ook daar word er de mest uitgehaald.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:20

shetjeIris schreef:
Wij ruimen elke dag mest.

Beetje gekke vraag misschien; maar hoeveel mest (in kruiwagen gerekend) halen jullie er per pony (ter grootte van ijslander) per dag uit het land?

Laatst namelijk een discussie met iemand over wat een normale hoeveelheid mest zou zijn.

Ik heb 3 IJslanders en heb ruim 1,5 kruiwagen mest per dag (zonder kop erop).Dus ongeveer een halve kruiwagen pp/pd :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:24

Elke dag ruim ik mest in weiland/bak en stal..

Maar als mijn paard in groter weiland zou staan (paar hectare) zou ik het niet doen, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:27

Tinky: mooi onderschrift. Die kende ik als patient helemaal niet!

veersche

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:37

Wei niet, paddock wel in de winter.
Waarom de wei niet? Omdat ik plek zat heb, de wei gemaaid en gesleept wordt en in het voorjaar met de eigen paardenmest de wei wordt bemest.
Ik heb nog nooit een wormenbesmetting gehad en mijn paarden staan er al 16 jaar op.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:39

Op de "stal" waar mijn paard staat staan de paarden in de zomer 24/7 buiten en in de winter stonden er vorig jaar 2 op stal maar er komen 3 boxen bij. Er staan nu 4 paarden, 4 pony's (C/D) en een kleine pony. Er wordt standaard 2 keer per dag uitgemest en de bijrijders mesten uit als ze komen. Ik haal er meestal 2 kruiwagens mest per beurt uit als ze 24/7 buiten staan.

nathalj

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:41

zelf vind ik het heel belangrijk dat ik iedere dag de mest uit de wei haal. niet alleen omdat het er dan netter uitziet maar ook om ziektes tegen te gaan. daarom is ook onze mesthoop afgezet van de wei. mest is een bron van besmetting.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:50

Ik doe het elke dag. Mijn paarden lopen altijd op de wei en ik wil dat ze in een schone wei kunnen lopen. Ook vind ik het fijner ivm minder vliegen en ziekten/wormen.

Mijn weide moet gewoon netjes zijn :D

Ik heb trouwens een D pony en een Shetlandjaarling en haal elke dag een halve kruiwagen uit de weide :j